Permalänk
Medlem

Router/Brandvägg bygge. Komponenter?

Hej på er!
Som rubriken antyder, skall jag prova på att göra en router/Brandvägg.
Anledningen är mitt nya bredband, jag blev inkopplad på stadsnätet i Gbg förra veckan.
För att nyttja 100/100 linan optimalt, vill jag inte sitta bakom en sunkig hobby router som bromsar ner.

Så jag tänkte utgå från "PF-sense" (En variant på Open BSD, optimerad för uppgiften "router/brandvägg".)
Tittade på hårdvara på blocket. Men att använda en gammal PC som drar över 100W är inte aktuellt. Inte heller storleken på lådan duger.

Har bestämt mig för så strömsnåla komponenter som möjligt, utan att bli för extrem.
Ett Mini-ITX moderkort, med inbyggd CPU, en gig ram och ett CF kort med adapter som lagringsutrymme, hade jag tänkt.
Givetvis behövs det inbyggda nätverkskortet kompletteras med ett till.

(Jag har en fil-server byggd på liknande setup, som fungerar över förväntan bra. Förutom hårddiskarna, så drar den ca 10W i ström.)

Så kommer frågorna:
Ett litet chassie? VIlket? (Helst ett så litet, så den inte ens har plats för CD/DVD.)
Vilket moderkort? Med vanlig strömförsörjning, eller en med extern . (Som för laptops med en extern trafo?)
Nätdel? (se ovan)

Funderar också på att bygga ett chassie av ett par skivor plexi, plyfa eller motsvarande, med gängstång som håller dem isär och någon form av galler emellan, runt komponenterna. Då får man ju optimal passiv kylning. (En dator vars enda uppgift är att agera router lär inte gå särskilt varm.)

Alla förslag emottages tacksamt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Chassiförslag:
CHIEFTEC BT-02 MINI-ITX 180W BLACK http://www.dustinhome.se/pd_5010586214.aspx
ACE MINI-ITX SONAY BLACK http://www.dustinhome.se/pd_5010373790.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Chassiförslag:
CHIEFTEC BT-02 MINI-ITX 180W BLACK http://www.dustinhome.se/pd_5010586214.aspx
ACE MINI-ITX SONAY BLACK http://www.dustinhome.se/pd_5010373790.aspx

Tackar för det tipset.
Chieftec chassiet byggde jag farsans dator i, så det är en gammal bekantskap.
Jag har tänkt ställa lådan upp på högkant, det går utmärkt med Chieftec lådan, men i mitt tycke blir den för bred, då det finns plats "över moderkortet" för en 5,25" enhet.
Skulle vilja hitta en låda som är smalare när den står upp.
Skall kolla närmare på ACE lådan. Tack!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

jag tycker det här moderkortet verkar intressant, om man har råd att betala 1600kr

http://www.mullet.se/product.html?product_id=332492

Fördelen är ju att det redan är två inbyggda nätverkskort (Intel 82574L Gigabit Ethernet). så då kan du ju välja en ännu mindre låda och ska man tro siffror bör en atom klara througput på 1Gbps så då har du något att växa i

Permalänk
Medlem

Jo, man skulle ju spara in kostnaden för ett nätverkskort.
Men billigaste "på lager" enligt prisjakt just nu, ligger på 1900:-
Hade hoppats på att hela bygget skulle landa på under 1500:- Så den ligger över budget.
Att denna kostar så pass är ju för att den har en massa godsaker inbyggda som jag i en router alldrig kommer få användning för. Därför känns det lite onödigt att betala ungefär 1200:- mer för detta, än andra kort, med samma processor. Denna har bla 6x SATA2, Integrerad Matrox G200 Video chip, osv...
När datorn (Routern) står färdig, skall den aldrig ha varken tangentbord, mus, eller skärm kopplad, När man slår på strömmen, skall den boota igång och läsa in PF-Sense och vara igång.

Kortet du nämner, har ganska imponerande egenskaper, OM man skall bygga en media server eller nått där man kommer bruka kretsarna som är inbyggda.
Min router behöver ett nerbantat kort, som skall dra så lite ström som det bara är möjligt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det finns flera routers som kan köra dd-wrt og takle 100/100 mbit. Ca 1000kr.

Men jag kan se spänningen att bygga eget PFSense er kul. Kanske köpa en billig 5 portars switch, och montera den i chassis också för et komplett lösning

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det finns flera routers som kan köra dd-wrt og takle 100/100 mbit. Ca 1000kr.

Men jag kan se spänningen att bygga eget PFSense er kul. Kanske köpa en billig 5 portars switch, och montera den i chassis också för et komplett lösning

Någonting åt det hållet ja!

Då jag sitter bakom en anonymitets serveridag och all trafik går genom den VPN tunneln, vill jag kunna påverka vad som skall gå igenom VPN och vad som skall gå direkt här ifrån.
Dessutom hade jag tänkt att den nya routern skulle få sköta krypteringen, så oavsett vilken dator man sitter vid här, så skulle viss förutbestämd traffik gå i tunneln, och annat skulle gå direkt.

Lite annat jag vill styra själv också, som vanliga routrar i 1000-2500kr klassen kanske inte klarar så bra.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag var på Bauhaus idag, kollade på vad plexi (Akrylplast) kostar. Funderade på om det blir billigare att bygga lådan själv.
DET BLIR DET INTE!
Skall jag bygga eget chassie, så blir det för att jag kan bygga en öppnare lösning än en plåtlåda med fläkthål.
Kostnaden blir ungefär den samma. En 4mm plastbit på 500x500mm kostar 130 spänn, en bit sträck metall "Även kallad "mesh" i bil sammanhang, man brukar ha det i fronten istället för original galler.) kostade 52kr, En M6 gängstång kostar en tjuga på biltema, lägg till lite mutrar, brickor m.m. så är man uppe i 250-300:-. Sedan tillkommer nätdel, och summan landar på runt 500:-, för den pengen får man tag i ett chassie med nätdel.
Men den blir onödigt stor, med halv taskig ventilation...

Om jag kapar till två bitar plexi 230x 230mm eller så?
Då har jag på bredden plats för Mini-ITX moderkortet, plus en mini-nätdel. (Jag räknar med att den inte är högre än 60mm?)
Jag plockar ur alla komponenter ur nätdelen och monterar dem utan täckande plåt, stående framför moderkortet. (Jag skall ändå inte ha någonting monterat i fronten. Inget "bling-bling" med dioder, startknapp eller annat.

Jag monterar allt på ena plexi skivan, och sedan monterar jag den andra skivan fixerad med gängstänger så nära komponenterna som det bara går. (Som en dubbelmacka med plexi och datorns komponenter i mitten.)
Efter jag monterat ihop datorn, med båda skivorna ytterst, så vet jag exakt avstånd emellan dessa. Då kapar och bockar jag till sträck plåten så den täcker alla sidor utom en öppning bak, så man kommer åt IO panelen.

Till sist, demonterar jag allt. Lackar plexi skivorna med svart färg på insidan och monterar ihop det igen!

Så gick tankarna idag... Får se hur marmorkulorna snurrar där uppe imorgon.

EDIT:
Tanken är att lådan skall stå så att plexi skivorna står på högkant. Så att luften kan strömma fritt, nerifrån och upp genom chassiet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Två plexi skivor på 250x350mm är beställda. Hoppas få dem nästa vecka.
Beställde nyss moderkort, minne och nätverkskort från inet.
Blev ett likadant moderkort som jag har i servern. Ett "Intel D510MO Atom D510" då jag vet att det är strömsnålt.

Det jag saknar är, en switch, en accesspunkt för trådlöst, någon form av lagringsmedia. Och sorgebarnet En nätdel!!!
I första skedet behöver jag en nätdel, så jag får igång "routern" och kan börja konfigurera den.
Switch har jag en, jag klarar mig med den så länge, accesspunkt, lappisen får väl vara trådbunden så länge, frugan kommer inte vara glad.

Mini-ITX nätdelar är ju helt sjukt prissatta!!!
Jag kan köpa ett chassi med medföljande nätdel för samma pengar som bara en nätdel kostar löst???
Visar ju på vilken avans de har på just nätdelen.

Någon som vet var jag kan få tag i en mini-nätdel för 200:- ?
(Kjell o CO tar 399:-.
För 427:- kan jag köpa ett chassi med nätdel..?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Två plexi skivor på 250x350mm är beställda. Hoppas få dem nästa vecka.
Beställde nyss moderkort, minne och nätverkskort från inet.
Blev ett likadant moderkort som jag har i servern. Ett "Intel D510MO Atom D510" då jag vet att det är strömsnålt.

Det jag saknar är, en switch, en accesspunkt för trådlöst, någon form av lagringsmedia. Och sorgebarnet En nätdel!!!
I första skedet behöver jag en nätdel, så jag får igång "routern" och kan börja konfigurera den.
Switch har jag en, jag klarar mig med den så länge, accesspunkt, lappisen får väl vara trådbunden så länge, frugan kommer inte vara glad.

Mini-ITX nätdelar är ju helt sjukt prissatta!!!
Jag kan köpa ett chassi med medföljande nätdel för samma pengar som bara en nätdel kostar löst???
Visar ju på vilken avans de har på just nätdelen.

Någon som vet var jag kan få tag i en mini-nätdel för 200:- ?
(Kjell o CO tar 399:-.
För 427:- kan jag köpa ett chassi med nätdel..?)

Du kan ju koppla på den befintliga routern på nätverket och låta den stå för den trådlösa delen så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ju koppla på den befintliga routern på nätverket och låta den stå för den trådlösa delen så länge.

Stämmer bra.
Men det är en hyr router, när mitt gamla internet slutar fungera, måste jag skicka tillbaka den.
Så det brådskar inte med det trådlösa, jag har ett par månader. Tills dess löser jag det.
Det enda jag har strul med just nu, är svin priserna på små nätdelar. Försöker hålla priset nere.
Om en byggd router blir dyrare än motsvarande "köpt" router, blir det inte ekonomiskt försvarbart och nu har jag redan satt mig i båten, beställt delar för 900:-.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Precis som zeleni skriver finns det många routrar som du kan installera dd-wrt eller annan custom-firmware som klarar det utan altför stora problem. Föredelen är ju att det blir troligtvis billigare och minde.
Nackdelen är ju att man är lite begränsad om man vill installera webserver torretclient eller liknande på den även om det finns paket för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622561
kan vara nåt du leter efter, jag har just köpt en och håller på och sätter ihop en freenas på raid5

Tack för tipset. Moderkort redan inhandlad.
Ropade hem två sett med mini-ITX kort på tradera igår.
Moderkort med CPU, RAM och det viktigaste! Nätdel!!!
Fick två upsätningar för 3/4 priset av en nätdel.

Vet inte om jag får bruk för resten, men jag har två nätdelar nu.

Till sist jagar jag ett lågt raiser-kort och en CF-SATA adapter.
Med lite tur har jag dem imorgon.
Nu väntar bygget på grejerna från tradera.

Vill någon se en separat bygg tråd?
Eller skall jag posta här?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Du kan gärna göra en separat bygg tråd/logg men länka till den här, men det är upp till dig. tänkte också höra med dig om du vill ha en äldre accesspunkt (endast g vad jag vet) som jag har? Nätdelen till den är dock trasig men då den går på 5 volt så har jag moddat den till att köra vi en molex kontakt istället (inte snyggt men funktionellt) så om du har en molex över kan du använda den tillsammans med din router.
Hör av dig om du är intresserad.

Intressant projekt, ska du bara ha den som hemma router så bör en atom prolle utan problem klara 100Mbit/s även med diverse regler och vpn.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Fick hem lite delar idag.

Moderkort, RAM och nätverkskort kom i paket. Sedan gick jag förbi Datanova i Angereds centrum och de hade ett PCI-raiser kort som jag gillade.
Vi pratade om CF-SATA adapter och teknikern frågade mig varför jag inte kör med ett USB minne istället. Håller ju ner kostnaderna?
Så nu blir det USB för PF-Sense.

Hoppas få hem Tradera grejerna imorgon, behöver nätdelen så jag kan måtta ut var komponenterna skall sitta i "chassiet".
Då moderkortet har en Mini PCI-e kontakt, så började jag kika på alternativ för ett trådlöst kort med den formfaktorn. Samtidigt som det gäller att hålla ner kostnaden för bygget... :-/
Man är ständigt kluven, vill ha det värsta, men frågan är, behövs det?
Hittade Mini PCIe Wlan kort, med antenn och kabel för drygt 300:- fick inte reda på fraktkostnaden, då man måste registrera sig, vilket jag inte vill innan det är dags att handla.

"Schumplan" vist är jag lite intresserad.
Kan du ta en bild på den? Eller maila vilken modell det är, så jag kan googla den? Skulle vilja se hur stor den är osv...
Att den går på ström via molex är ju inget problem.

Maila gärna bild och vad du vill ha för den?

Tack.
/K.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Är en d-link typ super G eller något liknande.

http://www.hardwareku.com/catalog/images/DWL-G700AP_view.jpg

Ser i alla fall ut som den där och är i samma storlek.
angående pris så är det i högsta grad ett skänk objekt (ska kolla så att den överhuvud taget fungerar först också). kan kanske säga en 50lapp för frakten eller dylikt.

du kan ju också med fördel montera ut själva kretskortet och ha det inmonterat i chassit, har du 3 nätverkskort i datorn kan du till och med dra en kabel direkt från ett av nätverkskorten (opt 1) till porten på access punkten. Det går att confa i pfsense så att två olika anslutningar båda har kontakt med internet osv. ska du dock ha en massa regler och pekningar osv så är det nog lättare att bara koppla APn på en switch så att den också ligger på lan interfacet.
Du kan ju PMa mig om du är intresserad angående frakt osv.

Ska kolla på den i helgen och se så att den fungerar i alla fall.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schumplan:

Är en d-link typ super G eller något liknande.

http://www.hardwareku.com/catalog/images/DWL-G700AP_view.jpg

Ser i alla fall ut som den där och är i samma storlek.
angående pris så är det i högsta grad ett skänk objekt (ska kolla så att den överhuvud taget fungerar först också). kan kanske säga en 50lapp för frakten eller dylikt.

du kan ju också med fördel montera ut själva kretskortet och ha det inmonterat i chassit, har du 3 nätverkskort i datorn kan du till och med dra en kabel direkt från ett av nätverkskorten (opt 1) till porten på access punkten. Det går att confa i pfsense så att två olika anslutningar båda har kontakt med internet osv. ska du dock ha en massa regler och pekningar osv så är det nog lättare att bara koppla APn på en switch så att den också ligger på lan interfacet.
Du kan ju PMa mig om du är intresserad angående frakt osv.

Ska kolla på den i helgen och se så att den fungerar i alla fall.

Jag tackar och bockar!
Skall vi ta detaljerna i PM?

/K.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Då var bygget igång.
Saknar bara sträckplåten, skall köpas i helgen, bockas nästa vecka och monteras.
Sedan saknas också en trådlös acesspunkt.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!