Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mini-PC / Router bygge!

Hej!

Jag började igentligen denna tråd i en annan del av forumet, med lite frågor, men när jag nu skall till att bygga, så bestämde jag mig för en ny tråd.

När jag nu äntligen fått uppgraderat från en sunkig ADSL, till 100/100 fiber, så upptäckte jag att mitt nätverk kommer behöva en ny router, och då insåg jag också att för all trafik jag tänkt ha, skulle en vanlig router i 1000kr klassen inte hänga med 100%.

Tittade förts på routrar som klarar det jag söker... Min plånbok klarar inte en sådan utgift...

Först bestäldes moderkort, likadant som jag redan har i min fil-server. (Jag vet att det fungerar som jag vill.) Tillsammans med RAM och nätverkskort. Redan här var jag upp i 900kr. Då saknade jag ändå en nätdel och chassi.

Mini-ITX chassin fungerar inte riktigt som jag vill, då de är konstruerade lite för tight, med resultatet att ventilationen blir lidande och fläktar blir nödvändiga.
Alltså knåpa ihop nått själv!!!

Eftersom värme stiger uppåt, så tänkte jag mig ett par skivor hållna isär med gängstänger som distanser, och dragplåt (Mesh) runt komponenterna som jag monterar på ena skivan.

Ett mini-ITX nätag kostar så man baxnar! Jag har letat runt hela webben!

Lösningen blev ett par auktioner på Tradera. Jag hittade en säljare som sålde ett VIA kort med 1GHz VIA C3 processor, 512Mb ram samt NÄTDEL! Så jag kastade iväg ett ganska högt bud och van. Hans andra auktion med samma komponenter fast klenare CPU gick ut två minuter senare. Ett nätag i reserv? Jag drog på ett litet bud på den med, och van.

Förra veckan fick jag hem ett paket med två identiska moderkort, PSU och RAM. (Visade sig att även det andra kortet hade en C3 CPU. =1GHz.)
Jag fixade två 8mm plexi (PVC) bitar och skred till verket.
Eftersom jag inte hade "byggtråd" i sinnet när jag satte igång, så är det lite fattigt med bilder.

Eftersom jag skall ha denna som router, så vore en 2x kärnig Atom CPU på 1,66GHz lite overkill. Så jag tänkte spara den, då jag ju har allt för två datorer till...
Så jag använde mig av ett av Tradera korten. 1GHz och 512 RAM är ju overkill också, för en router. (Räcker det inte, kan jag alltid återgå till plan "A".)

Här är PSU och ena plexi plattan lackade mattsvart. (Insidan på plexin. Kommer se blankt ut från utsidan.)

Här PSU'n skal fast skruvat i plexin.

PSU med sidan som kommer synas, svart lackad.

Moderkort monterad.

Paketet ihop skruvat!

Blev ganska snyggt. Men några missar blev det. Nästa gång skall jag försöka få tag i mörktonad plexi, då slipper jag slipdamm i färgen. Syns lite i överkant, från utsidan.
Annars blev den som jag tänkt mig.

Om jag hinner skall jag köpa sträckplåten imorgon, sedan är det bara att kopla in den i systemet och konfigurera. (Bara och bara?? )

Jag återkommer med bätre bilder, när jag fått den helt klar.

Om den fungerar med nuvarande komponenter, så tänkte jag bygga en spelserver av Atom kortet.
En av mina favoriter är Black Hawk Down. Ifall den fortfarande spelas, tänkte jag ställa upp en server som kan tugga 24/7... Men det kommer senare, i annan byggtråd. Nästa låda skall bli mycket finare. (Denna skall gömmas bakom skrivbordet..)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jättefint!

Men behövs det inte två nätverksanslutningar för en router (WAN och LAN) så att du kan separera nätverken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jättefint!

Men behövs det inte två nätverksanslutningar för en router (WAN och LAN) så att du kan separera nätverken?

Inbyggt på moderkortet och ett extra ? Det syns på bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jättefint!

Men behövs det inte två nätverksanslutningar för en router (WAN och LAN) så att du kan separera nätverken?

Det stämmer, men som det ser på bilden, så finns det faktiskt 2st NIC

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Ja just det ja, missade instickskortet av någon anledning. Stirrade mig blind på moderkortet...

Permalänk
Medlem

Uppdate:

Hade problem att installera PF-Sense på USB stickan, då denna var större än två gig. Hittade inte mindre än en fyra giggare i butik.
Fick kopla in en optisk enhet och bränna OS till CD-skiva och ta det den vägen.

Enligt rekomendation från diverse håll, borde en 1GHz CPU räcka för en 100 lina, de rekomenderar också att man kör med Intel nätverkskort för att kortet inte skall lasta ner CPUn.
Nu sitter där ett VIA i moderkortet, och i min iver att hålla ner budgeten köpte jag nått billigt för en hundring till PCI platsen.
Resultatet är att när jag ligger på ungefär 70-72 mbit, så är CPU load på 100%.

Nu finns två val, byta nätverkskort till bätre? Eller byta till moderkortet med Atom processorn istället.

Via kortet har ju en inbyggd Via nätverk chip, så jag kan i alla fall bara uppgradera den NIC som sitter i PCI-platsen.
Så det lutar åt att byta till Intel D510MO moderkortet, på pappret är ju CPUn tre ggr snabbare, borde få upp hastigheten till 100%.
En andra anledning till att byta, är att Via CPUn inte är fläktlös.
Nu sitter där en 40mm fläkt på prollen och en till i nätdelen. Dessa låter högre än mina andra "lådor" så de skall bort.

Jag har modifierat ett av Shuttle agregaten nu, så den är lådlös och även fläktlös. (Bilder kommer.)
Tillsammans med Atom processorn som ju bara har en passiv kylfläns, kommer lådan bli helt tyst.

Jag ropade också hem två styck Intel Mini PCI-e kort för trådlöst nätverk i veckan, de kom båda två på posten igår. På det sättet får jag även trådlöst till LapToppen i mitt lilla nätverk.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Får man fråga vad du belastar din lina med så "makalöst"?

Edit: Skalade bort texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Får man fråga vad du belastar din lina med så "makalöst"?

Edit: Skalade bort texten.

Startade några torrents för att komma upp i hastighet, för att testa linan med min utrustning.
Tanken är framför allt att jag skall driva en ftp-server för mig och mina vänner. Men även för att samtidigt driva en spelserver.
Att belasta linan till 100% hela tiden är givetvis inte nödvändigt, men jag vill att allt skall klara 100Mbit.
Annars kunde jag ju nöjt mej med en svagare lina och sparat en slant varje månad.
Min utrustning skall ju inte gå "offline" så snart man belastar den för mycket...

Om man vänder på frågan!
Vad behöver någon mer än 2Mbit till?
2Mbit räcker gott och väl till att kolla mailen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Okej, trodde faktiskt en vanlig, möjligtvis lite dyrare router, skulle klara av att leverera 100mbit fullt ut

Just nu bor jag hemma med 2mbit men räknar med att komma in på BTH till hösten och då lär det bli en 100/100-lina. Kanske blir aktuellt med ett sånt här bygge isåfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Okej, trodde faktiskt en vanlig, möjligtvis lite dyrare router, skulle klara av att leverera 100mbit fullt ut :o...

En vanlig router, som är specad för 100Mbit, klarar säkert att surfa i 100Mbit, även annan aktivitet går bra... Under kortare tid! Att köra spelserver en kväll m.m.
Skall man ha nått som tuggar på dag ut och dag in, så kostar det lite mer, eller så bygger man själv.
Sedan är frågan vad den vanliga routern, med brandvägg klara att göra och hur mycket valmöjligheter du har. Ju mer du vill att den skall kunna, destu mer kostar den.

Säg att jag aktiverar VPN server funktionen i min nya brandvägg.
Jag ger mina fem bästa vänner konton, så de kan logga in via var sin VPN-tunnel till mitt nätverk, där jag delar ut min musik, mina filmer m.m. Jag delar ut min "NAS".
Mina polare sätter igång och tankar film/musik, så linan baxnar i två veckor.
Jag tvivlar på att en "vanlig router" klarar den belastningen, att gå på +90% hela tiden 24/7?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Färdig!!!

Idag fick jag tid över att avsluta detta bygget. Det blev inte helt perfekt, men som första chassi får man betrakta det som lyckat. Lite små tavlor som man rättade till på vägen, lämnade små spår...

Efter att ha kört VIA moderkortet med C3 processor på 100% i ett par veckor, trötnade jag och bytte till moderkortet jag köpte för uppgiften från början. Även om Atom processorn bara är 66% snabbare enligt siffrorna, så har tekniken sprungit ifrån C3an...
Jag startade uTorrent med lite DL och tog bort alla limits åt båda hållen. Helt plötsligt var det hårddisken som var svagaste länken..
Routern tuffade på i tomgång.. 15% CPU-load.
Med en SSD kanske man kan nyttja linan fullt ut?
Alternativt stoppa i en disk till och ladda var annan torrent till andra disken.
Nu laddade jag ner i drygt 6,5Mb/s och laddade upp i drygt 2Mb/s. HD lampan lyser då tämligen konstant.
Skall nog ta en av 1Tb diskarna i NASen och sätta i datorn som tanka-disk. (Ersätter den i NASen med en 2Tb till, givetvis!)

Här är lite bilder på resultatet.

Båda sidorna sida vid sida, som ni ser får PSUn en ny placering, då kablarna inte medgav placering brevid moderkortet... När jag redan limmat dit distans skruvarna, visade det sig att jag ändå var tvungen att använda en adapter för ström matningen till moderkortet. Med adaptern hade den kunnat sitta där den andra satt. :-/

Nätet på plats, så man inte kommer åt 220V med fingrarna av misstag. (PSUn har inget skyddande skal.)

Front:

Baksida: PF Sense laddas från USB stickan som sitter där.

Power knapp och LED.

Jag vågar inte köra fläktlöst, sommar och varmt... Två 9db fläktar får bli kompromissen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!