Raspberry Pi – komplett dator för 25 dollar

Permalänk
Medlem

Varför inte bara stoppa en usb hub i den så man får 4? Om den då har windows så funkar det ju hur bra som helst :z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Tror inte tanken med den är att den ska användas av fattiga barn i Afrika. Det jag fick ur videon var att det är något som ska vara tillgängligt för skolbarn i "västvärlden" för att dom ska lära sig mer om hur datorer och programmering fungerar eftersom skolor inte lär ut sådant i den vanliga datorkunskaps utbildningen.

Tycker det är ett bra initiativ för att öka kunskaper om datorer och önskar att sådant hade lärts ut i grundskolan när jag gick där. Visst är det bra att man lär sig skriva i Word och pilla med Excell men samtidigt så blir jag nästan rädd av hur många personer jag känner som är relativt unga men knappt klarar av att hantera en dator annat än för att surfa på facebook och syssla med liknande aktiviteter.

Man kan ju även hoppas att det skulle öka kunskaper om virus och annan skadlig kod som verkar spridas mest på grund av att okunniga användare inte förstår att man inte kan lita på allt man laddar hem.

Ja de kanske va jag som misstolkade de. Helt klart ett bra initiativ, och så fort jag får syn på en så blir de nog ett köp

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa denna så fort det är möjligt, behöver en ny leksak som aviserar min stackars överarbetade Bestod klart, Ångström linux o den är klar för användning

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Köpa en sådan och överklocka skiten ur den :), går nog halvbra....

Det går faktiskt bra att klocka den skapligt förmodar jag, min omap3.x bräda kan jag klocka 300MHz helt utan problem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

För lite ram minne, men annars var den häfftig, Ubuntu kräver 256 mb minne så jag fattar inte hur det går ihop. Man lär få installera ett annat OS för att den ska vara användbar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

För lite ram minne, men annars var den häfftig, Ubuntu kräver 256 mb minne så jag fattar inte hur det går ihop. Man lär få installera ett annat OS för att den ska vara användbar.

android kanske?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Läste om den igår och på stället jag läste om den stod det att den klarade 1080p utan problem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazaroth:

Läste om den igår och på stället jag läste om den stod det att den klarade 1080p utan problem iaf.

Tveksamt till att den ska klara av att spela upp 1080p film, kanske snarare att den kan användas med 1920x1080 upplösning i linux.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Dator på nyckelringen? Ja tack!

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Klarar den att spela crysis?

Permalänk
Medlem

Inte Crysis men troligtvis Elite och Frontier då upphovsmannen är densamma. Både lite besviken och glad över att se David Braben aktiv, hoppades lite att han producerade något enormt sci-fi spel men jag får väl nöja mig med en liten dator istället.

För de som är för unga var Elite och Frontier något av rymdspelens föregångare med extremt mycket spelutrymme på väldigt lite plats. Frontier innehöll typ hela vintergatans då kända stjärnor med handelsdata, planeter, rymdstationer, rymdskepp osv. Allt på en 880kb floppy (Amiga standard).

Permalänk
Medlem

Jag hade också hellre sett att Braben jobbade på elite 3.

Men kul med små datorer!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett gäng och köra folding på dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

http://www.raspberrypi.org/
står lite om den allafall

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

För lite ram minne, men annars var den häfftig, Ubuntu kräver 256 mb minne så jag fattar inte hur det går ihop. Man lär få installera ett annat OS för att den ska vara användbar.

frågan e väll snarare varför skulle en sådan liten dator köra ubuntu? Tror inte den kommer köra en dist med GUI över huvud taget och om den nu gör det så lär det väll inte köra med något flashigare än fluxbox?
EDIT: Nvm såg linken io posten ovanför mig antar att det är nån tokslimmad version av ubuntu isf

Permalänk
Medlem

Justja,, Det är ju den Braben.

Ska nog fan inhandla en sådan och installera Elite på den,, bara för att!

Permalänk
Medlem

Fet "måste-ha" faktor på den där lilla prylen!

Permalänk

Vad kommer att hända sen då?
Världens u-länder innehar värsta programmeringsskillsen och 99% av all mailtrafik är typ Nigeriabrev...

Permalänk
Medlem

säg till när den kommer med LGA2011 sockel och prolle med 3nm teknik, stöd för ddr5 och integrerat GTX590m och 5 stk nano usb och en 256gb ssd med 4nm teknik....

Permalänk
Medlem

Den och spotify premium i bilen hade ju inte vart helt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Vad kommer att hända sen då?
Världens u-länder innehar värsta programmeringsskillsen och 99% av all mailtrafik är typ Nigeriabrev...

Vore ju det bästa som kunde hända att det kom fler spam-mail faktiskt.
För då skulle trycket äntligen bli stort nog för posten att få tummen ur.
Nån skapar personnummer@sverige.se eller namn.gatuadress@posten.se eller liknande. Där det kostar pengar att få skicka brev till. Extra om man ska skicka reklam (till de som vill ha). Kanske man måste få ansöka för att få skicka mail dit. Och plötsligt slipper man även de tusentals ton av automatprintade pappersbrev från diverse försäkringskassor och liknande som ändå redan är digitala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Varför inte bara stoppa en usb hub i den så man får 4? Om den då har windows så funkar det ju hur bra som helst :z

går inte att köra Windows då det är en arm prolle

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Varför inte bara stoppa en usb hub i den så man får 4? Om den då har windows så funkar det ju hur bra som helst :z

Windows är lite för långsamt för att fungera på sån hårdvara, och fungerar inte på ARM överhuvudtaget.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Skrivet av upl8447:

går inte att köra Windows då det är en arm prolle

Snart går det :3
Windows är ju på gång för ARM.
Det blir väl till och med det här året (osäker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Snart går det :3
Windows är ju på gång för ARM.
Det blir väl till och med det här året (osäker).

snart men inte än
skulle väl gå med Windows 8?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphonehalo:

Windows är lite för långsamt för att fungera på sån hårdvara, och fungerar inte på ARM överhuvudtaget.

Vore ändå nice x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Sälj den för 50 dollaar, så kan man köpa en själv samt att en går till dessa barn skulle va perfekt.

Finns inget som hindrar dig att själv köpa två och skänka den ena till nått barn, helt enkelt en usel idé, låt de som vill hålla på med välgörenhet göra det... Det är inte så svårt nämligen om man nu verkligen vill. Dessutom kan du som givare välja vart din välgörenhet skall gå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Finns inget som hindrar dig att själv köpa två och skänka den ena till nått barn, helt enkelt en usel idé, låt de som vill hålla på med välgörenhet göra det... Det är inte så svårt nämligen om man nu verkligen vill. Dessutom kan du som givare välja vart din välgörenhet skall gå.

Det som hindrar folk är precis som när OLPC släppte sin lilla bärbara för världens fattiga barn, det skulle inte finnas att köpa och dessa gick enbart till dessa barn.

Men senare ändrade de sig och och släppte G1G1 programmet vilket blev populärt.

Menar du att du ska köpa 2 och sedan välja själv vart den andra datorn ska gå till? hur tänker du då, resa till landet och ge datorn till valfri unge? eller kanske skicka den genom post till något uland som inte ens har en fungerande skola?

Nä nog är det bättre att betala 50dollar och få en dator och den andra går till dessa barn genom stiftelsen så slipper man alla problem.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Angånde strömförsörjning: borde inte en sån dator kunna drivas av batteri?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Gör den dubbelt så stor och fixa minst 4 USB portar och kanske en vettig ljudkrets med mic och hörlursingång så har vi en funktionabel liten rackare

Låt oss drömma ordentligt..
Den kommande quad-arm'en i 2ghz med tillhörande grafikkort (klarar av att filma och spela upp full-hd perfekt) och iallafall 1gb minne, 4 usb som du säger, ljudkrets med hörlur, mic och sp/dif + hdmi eller DP, en eller två sd-kortplatser = big win för mig ! skulle lätt ha en i bilen och en i tv-bänken..!

Fast den dubbelkärniga 1.2ghz'aren skulle räcka, och två usb, 512mb minne iallafall.. och digital ljudutgång

Visa signatur