Datorn låter mig inte installera om mitt op system

Permalänk

Datorn låter mig inte installera om mitt op system

Jo har en dell optiplex GX280 som jag köpte på blocket åt min mor o far så de kunde kolla banken o betala räkningar o så. Dock behövdes op systemet läggas om. Men har testat 5 olika skivor med både xp, vista o t.om windows 7 även fast jag vet att windows 7 inte funkar bra med optiplexen pga saknade drivrutiner som inte stödjer 7:an ännu... Men iaf så vad jag än försöker installera får jag dessa fel

Vad göra för att det ska funka. Har lagt in xp o även windows 7 på denna förut o har då funkat men fick fel på den så var tvungen att installera om men nu funkar inget. Gör alltid en clean istallation men hjälper inte ändå. Vet inte vad jag ska göra för att få den att funka igen

Permalänk
Medlem

kan vara skivan det är fel på...

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Är det originalskivorna du stoppar in?

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk
Medlem

Trasig optisk enhet?

Provat från USB?

Permalänk
Medlem

fick samma fel på en dator ! jag bytade dvd läsaren sen funkade det !

Permalänk

Som tidigare sagt, testa att byta dvd läsare. Har du en ide läsare är det inte så värst konstigt, har själv haft oändliga problem när man ska installera os med ide läsare

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Även bytt kablarna och satt plast jumpern rätt (master/slave)?
Är det 2 saker kopplade till samma IDE kabeln måste man kontrollera båda.

Permalänk

Har inte varit innanför skalet något ännu då allt funkade förra veckan men det blev fel så behövde lägga om systemet men där står man nu o kan inte göra något med den. Tveksamt om det är dvd skivan det är fel på då jag testat med 5 olika alla kvalitets skivor o de funkar i andra datorer t.ex laptopen jag skriver på nu. Det där med usb visste jag inte att det gick hur gör jag det? Har ett 4 gig usb minne räcker det?

Och nej det är inte original skiva jag stoppar in men dessa skivor funkar som sagt i andra datorer o de funkade i optiplexen förra veckan :/

Permalänk
Medlem

Hoppsan, läste fel. Trodde att du redan testat en annan DVD läsare.

Permalänk

Nej har ingen tyvärr o testa med för det går väl inte med en vanlig utan måste väl vara slim variant eller? Annars har jag 1 eller 2 att testa med isf

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan tillfälligt låna en vanligt och ha de löst medan du testar att installera.

Permalänk

Precis så jag tänkte men det är samma anslutningar som på en vanlig vs slim då? Ström och IDE kabel ?

Permalänk
Medlem

Ja det är samma anslutningar. Det ser man när man jämför.

Är datorn tillräckligt ny för att ha SATA kontakter?

Kan även testa att installera via USB minne om datorn inte är för gammal (alternativet finns inte då). Om det finns i bios så är det en extra lista med konstiga modellnamn över alla USB minnen och hårddiskar som du satt i. Det gamla sättet att välja boot alternativ funkar inte eftersom datorer kan ha flera SATA hårddiskar eller flera USB samtidigt och datorn då inte fattar vilken du vill starta från.

Permalänk

Den kom 2005 om jag inte minns fel så borde väl nästan ha stöd för USB . Har iaf fixat usb sticka nu med Vista på dock men skitsamma Funkar i den bärbara så får se imorgon om den funkar i optiplexen

Permalänk

Hade inte stöd för usb boot tydligen för det funkade inte hur man än satte inställningarna. Testade även en annan skiva med xp på men samma fel där, kopierar en bit sen hittar den inte filen, tar jag ut skivan några hundra gånger så går den vidare en bit men så kommer det upp igen så man får det aldrig 100 % färdigt. Mina ideèr är slut nu....

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet kan du prova att sätta hårddisken i en annan dator och installera. Inte optimalt då det är andra förutsättningar, men har du tur så fungerar det.

Permalänk
Avstängd

om minnerna är trasig eller håller på att gå sönder kan datorn avbryta en instalation av windows pga felaktiga minnes sektorer. så jag hade testat köra MEmtest (för dos och den är botbar) innan jag instalerar windows igen. kan vara hårdisken som är trasig åxå så Ultimatebootcd är nått jag hade kört och testat dessa bitar först. Hade det nu vart Optiska enheten som varit trasig då lär det ge med sig nu

Permalänk

Får testa memtest o se vad det visar, hoppas på att det är det felet

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Ja det hjälpte ju mig mycket den länken... Not! Visst jag har samma problem men jag kan inte ens installera xp på datorn. Spelar ingen roll om jag sätter i en Vista, windows 7, windows xp så likt förbaskat får jag error under installationen, ändå funkade samma skiva för några veckor sedan men eftersom den installationen funkade dåligt så ville jag lägga om systemet igen men då var det tvärstopp... Och jo jag har googlat men hittar ingen hjälp där.

Permalänk
Skrivet av 360hackern:

Ja det hjälpte ju mig mycket den länken... Not! Visst jag har samma problem men jag kan inte ens installera xp på datorn. Spelar ingen roll om jag sätter i en Vista, windows 7, windows xp så likt förbaskat får jag error under installationen, ändå funkade samma skiva för några veckor sedan men eftersom den installationen funkade dåligt så ville jag lägga om systemet igen men då var det tvärstopp... Och jo jag har googlat men hittar ingen hjälp där.

Har du googlat error-koden?
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=1920&bih=994&q=Erro...

Har du provat med en annan cd-läsare eller en extern cd-läsare? Har inte läst tråden så mkt nu, om du redan skrivit det.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

har googlat koden men får inte något direkt svar. Nu kan jag inte ens komma in med en Wiindows 7 skiva. Hade några läsare hemma men ingen som passade i de kontakterna som optiplexen har. Har ingen extern heller tyvärr att testa med. Vill ju inte köpa någon ifall det inte är det som är felet. Ingen här som har minne o dvd läsare att låna ut vore ju guld värt isf

Permalänk

Sådär då var det löst Lämnade datorn till en snubbe här i stan som tog 150 kr för felsökning vilket jag tyckte kunde vara värt ist för att köpa saker o testa med tills man hittat felet. Han testade med ny dvd läsare men var inte det, testade med ny hårddisk men var inte det.... till slut bytte han minne o då plopp Så felsökning o nytt minne Crusial X eller vad det hette för 300 kr totalt var det värt Tack alla för tipsen o hjälpen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 360hackern:

Sådär då var det löst Lämnade datorn till en snubbe här i stan som tog 150 kr för felsökning vilket jag tyckte kunde vara värt ist för att köpa saker o testa med tills man hittat felet. Han testade med ny dvd läsare men var inte det, testade med ny hårddisk men var inte det.... till slut bytte han minne o då plopp Så felsökning o nytt minne Crusial X eller vad det hette för 300 kr totalt var det värt Tack alla för tipsen o hjälpen

En en gång hade jag rätt grattis att du fick till dig , hade du haft annat minne o testa med så hade du åxå sparat in 150:-

Permalänk

Ja blev inget val då de minnena jag hade hemma inte passade men men nu vet man till nästa gång att till 99% är det minnet/minnena