GTX570 Drivrutiner samt överklockning

Permalänk

GTX570 Drivrutiner samt överklockning

Hej,

Jag har ett ASUS GTX 570 och undrar om man ska använda drivrutinerna från Nvidias hemsida eller ASUS hemsida. Som jag förstår det så måste jag ha ASUS drivrutiner för att kunna använda GamerOSD? På ASUS hemsida så är senaste drivrutinen 267.85, jag använder just nu 275.27 från Nvidias hemsida.

Angående överklockningen så har jag fått för mig att det här ASUS kortet är bättre att överklocka än andra GTX570, har det bättre strömförsörjning eller gäller garanti om någonting händer med kortet?

MVH

Permalänk
Medlem

ASUS gör inga egna drivrutiner, så du ska alltid använda Nvidias drivrutiner. Vad Gamer OSD är vet jag inte, men det behövs nog inte då det finns många andra tredjepartsprogram som kan göra samma sak.

Kortet ser ut att vara en helt vanlig referensmodell, och kommer bara med en ynklig 10 MHz "överklockning" så att det skulle vara bättre i det avseendet är jag tveksam till.

Vill du ha ett kort som överlockar bättre så ska du nog välja ett med en specialgjord fläktlösning som kan kyla det bättre.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Okej, jag testade GamerOSD ändå och det fungerar bra på Nvidia drivrutinerna

Kortet är i alla fall i referensdesign, gällande fläkt etc. Men har för mig jag läst någonstans att ASUS kortet ska ha några extra strömförsörjningskretsar till GPU'n.

Kollade lite på OCC's review, dom säger:

Citat:

NVIDIA's reference GTX 570 was able to reach clock speeds of 785MHz. Seeing as the ASUS GTX 570 was clocked just 43MHz below this, I knew it was going to surpass the reference overclock. In the end, we were able to up the core clock to an impressive 933MHz.

Samt att ASUS själva säger:

Citat:

*Voltage Tweak: Full throttle overclocking with exclusive ASUS Voltage Tweak via Smart Doctor – boosting 50%* more speed, performance and satisfaction!
*ASUS Smart Doctor: Your intelligent hardware protection and powerful overclocking tool

Av de anledningarna så undrar jag om det här kortet är bättre att överklocka än andra GTX570, vad jag hört så ska väl GTX570/580 vara ganska känsliga och kan gå sönder om man bara ökar volten lite grann.
Jag har kollat på några reviews samt andra forum för att få fram lite siffror men vet inte riktigt hur långt man vågar gå. Fast enligt ASUS själva så verkar det ju inte vara några problem att överklocka med tanke på vad dom skriver?