Olika metoder för 2 skärmar + tv

Permalänk
Medlem

Olika metoder för 2 skärmar + tv

Jag trodde tills ganska nyss att det gick att köra det på vanliga grafikkort som har 2 dvi + 1 hdmi. Men det gick ju såklart inte. Sen började jag studera lite mer och upptäckte många som lyckats köra 2 oberoende grafikkort i datorn och kört fler skärmar på det viset. Jag lyckades dock inte (gtx560ti+8800gt (eller gtx560ti+7800gt). Jag vet också att det finns grafikkort avsedda för fler skärmar än två, men de är ofta dyra eller inte bra på spel. Sen läste jag om hdmi-splitters, men det verkade inte riktigt 100. Sen kan man såklart köra en separat dator till tv'n. Nödlösningen som jag kör nu är att ha 2 skärmar igång och byta mellan tv'n och 2:a-skärmen.

Min fråga är: Vilken metod är den mest använda och hur många här kör på 2 skärmar + tv samtidigt?

Jag köpte ny dator för att slippa köra htpc. Nu verkar det hopplöst mycket svårare än jag trodde och får väl krypa till korset och köra separat dator till tv'n igen om jag inte hittar någon sista lösning :/ Har ingen mer budget för att köpa en tyst och liten htpc, och den jag har låter ganska mycket, det är det som är största problemet.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zamn:

Jag vet också att det finns grafikkort avsedda för fler skärmar än två, men de är ofta dyra eller inte bra på spel.

Hallå? Nästan alla Radeon kort klarar 3+ skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hallå? Nästan alla Radeon kort klarar 3+ skärmar.

alla i 68xx och 69xx har native stöd (dvs olika upplösning olika uppdateringsfrekvenser) för fyra skärmar. han kan ju kolla på typ nåt av sapphire:s flexkort (så slipper adapter)

iom att du redan har ett GTX560 skulle jag nog försöka fix till det med ditt 8800 för att spara pengar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av Kogster:

iom att du redan har ett GTX560 skulle jag nog försöka fix till det med ditt 8800 för att spara pengar

Eller skaffa ett till GTX560 och köra surround
Som för övrigt inte finns med som alternativ i omröstningen för närvarande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Eller skaffa ett till GTX560 och köra surround
Som för övrigt inte finns med som alternativ i omröstningen för närvarande.

med två skärmar och en tv...?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av Kogster:

med två skärmar och en tv...?

Ja...? Likt Eyefinity så betyder det inte att du måste sitta och spela på det eller vad du nu tänker på, utan kan vara en metod att få tre skrivbord enbart.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

när du säger surround antar jag att du menar NVIDIA tripplehead (eller vad det nu heter) det behandlar tre skärmar som en. Skärmarna körs i samma upplösning och uppdateringsfrekvens, inget som jag tror ts vill men vi får se vad han säger.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av Kogster:

när du säger surround antar jag att du menar NVIDIA tripplehead (eller vad det nu heter) det behandlar tre skärmar som en. Skärmarna körs i samma upplösning och uppdateringsfrekvens, inget som jag tror ts vill men vi får se vad han säger.

Nej Triplehead har inget med Nvidia att göra, det är Matrox lösning.
Surround är motsvarigheten till Eyefinity som han tog upp i omröstningen.
De främsta skillnaderna är att Surround kräver SLI men ingen DP. Tror inte de skiljer i hur man kan ställa in olika frekvenser mellan skärmarna osv så antar att de skulle kunna vara aktuellt med tanke på att Eyefinity fanns med i omröstningen som sagt.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Nej Triplehead har inget med Nvidia att göra, det är Matrox lösning.
Surround är motsvarigheten till Eyefinity som han tog upp i omröstningen.
De främsta skillnaderna är att Surround kräver SLI men ingen DP. Tror inte de skiljer i hur man kan ställa in olika frekvenser mellan skärmarna osv så antar att de skulle kunna vara aktuellt med tanke på att Eyefinity fanns med i omröstningen som sagt.

hursom. samma problem även för en eyefinity motsvarighet dvs att hans tv och skärmar har olika upplösningar och uppdateringsfrekvens.

med ett flex kort krävs ingen dp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet var att jag var lite för dåligt påläst när jag köpte mitt 560. Var så naiv att jag trodde att alla moderna kort klarade 3 skärmar ^^. Men det finns alltid mer att lära sig. Surround verkar intressant, måste kolla upp det sen när jag får råd, för det verkar kört att använda olika kort i den här burken som det ser ut nu.

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650