Corsair Force 3 120 GB Problem?!

Permalänk
Medlem

är det lika mycket strul med OCZ SSD Agility 3 120GB? den har ju bättre skrivhastighet än intel 510!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så kommer detta fel från sandforce SF2281 kontrollern, om det nu är mjukvara eller hårdvara som ställer till det är väl rena spekulationer men personligen skulle jag inte skaffa en disk med denna kontroller förräns alla problem är fixade, själv byter jag nog till en intel 510 om jag kan, annars så får jag tuffa vidare på vanliga slöa & stabila diskar tills det finns pengar att köpa annat eller en lösning har hittats... Nånting säger mig att jag hinner spara ihop till många diskar innan detta är löst.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som det ser ut så kommer detta fel från sandforce SF2281 kontrollern, om det nu är mjukvara eller hårdvara som ställer till det är väl rena spekulationer men personligen skulle jag inte skaffa en disk med denna kontroller förräns alla problem är fixade, själv byter jag nog till en intel 510 om jag kan, annars så får jag tuffa vidare på vanliga slöa & stabila diskar tills det finns pengar att köpa annat eller en lösning har hittats... Nånting säger mig att jag hinner spara ihop till många diskar innan detta är löst.

Förhoppningsvis så går rätt snabbt att hitta felet denna gång, om jag förstod det rätt så hade corsair/ocz/sandforce svårt att återskapa de problem som folk hade med förra generationens kontroller från sandforce. Känns som att just det inte borde vara några större problem denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Förhoppningsvis så går rätt snabbt att hitta felet denna gång, om jag förstod det rätt så hade corsair/ocz/sandforce svårt att återskapa de problem som folk hade med förra generationens kontroller från sandforce. Känns som att just det inte borde vara några större problem denna gång

Vi får väl hoppas! Men jag kommer nog att lämna in den och köpa när allt är fixat, vill inte köra på en halvdan disk

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om det är problem med ALLA Force 3 i kombination med Sandy Bridge?

Har beställt en Force 3 och undrar om det ens är nån idé att testa ihop med 2600K...

Permalänk
Avstängd

"Thanks for posting. This is starting to seem fairly isolated and also only occurring on a subset of configurations thus far which is why we are trying to collect as much information as we can from users with issues and also those without. "

Dom sammlar in data ifrån users på hårdvara och inställningar.

Tror inte det kommer bli en snabb lösning tyvär.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95688&page=2

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att dom kör samma stil som ocz, dvs. skyll på användarn in i det sista & sedan på sandforce när dom inser att dom inte kan skylla på användarna längre, hoppas att jag har fel men så är jag ingen optimist heller...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Är det nån som vet om det är problem med ALLA Force 3 i kombination med Sandy Bridge?

Har beställt en Force 3 och undrar om det ens är nån idé att testa ihop med 2600K...

observera att det gäller andra setups oxså, jag har strul och jag kör x58.. Jag skulle avbeställa och köpa en Intel disk om det var bråttom. Annars avbeställ och luta dig tillbaka i fåtöljen och avvakta lösning.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Om man ska tänka positivt så kan detta leda till bättre kvalitetskontroller i framtiden, får man hoppas i alla fall, vems fel det nu än är. Får väl köra på en Intel så länge eller nått.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

fan då, min ligger på posten, hade inte en aning om detta innan jag beställde :/

Permalänk
Medlem

Får se om min disk kommer med posten idag, dock så kommer jag köra den på ett äldre Asus P5N-E SLI kort tills resten av burken blir uppgraderad, postar uppdatering hur det funkar då.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Hedersmedlem

Var på Inet idag, först hade dom inte hört något men nu hade de fått ett mail där det skrevs att dom hade märkt problemet och att det skulle komma ut en firmware-updatering nästa vecka...

Någon som vet hur SandForce har skött det tidigare?

Permalänk
Medlem

hm ja kommer det redan nästa vecka så är det ok, men det tog betydligt längre än så för förra serien

Permalänk
Avstängd

Vissa hittar inte ens disken / kan inte ens bota med den som sekundär disk utan bsod direkt. Kommer bli kul för dom att flasha firmware

Bra om den kommer nästa vecka dock, sandforce har inte direkt rykte om sig för att vara snabba utan snarare långsammast av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Vissa hittar inte ens disken / kan inte ens bota med den som sekundär disk utan bsod direkt. Kommer bli kul för dom att flasha firmware

Bra om den kommer nästa vecka dock, sandforce har inte direkt rykte om sig för att vara snabba utan snarare långsammast av alla.

Nja halvsanningar det där, efter blåskärm (som uppkommer när den tappar disken) så hittar man den inte vid post, men stäng av datorn och starta igen så dyker den upp, sen efter några minuter när blåskärm uppkommer så försvinner den igen.

Sen så bootar du ju inte en disk du ska flasha, så det är inte ett problem.

DÄREMOT att sandforce brukar vara våldsamt långsamma, det är värre :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daweeeBD:

Nja halvsanningar det där, efter blåskärm (som uppkommer när den tappar disken) så hittar man den inte vid post, men stäng av datorn och starta igen så dyker den upp, sen efter några minuter när blåskärm uppkommer så försvinner den igen.

Sen så bootar du ju inte en disk du ska flasha, så det är inte ett problem.

DÄREMOT att sandforce brukar vara våldsamt långsamma, det är värre :S

Inte direkt.
Många på corsair forumet som får diskar som inte ens syns.
Om dom är helt doa eller inte dno, men vissa hittar inte ens dom i bios från början eller kan inte boota datorn med den ens inkopplad.

Alla blir inte som du skriver, dom dom flesta beter sig dock så.

Permalänk
Medlem

hmm okej, jag måste vara blind då, sitter och ögnar igenom tråden på corsairs forum :S

Permalänk
Medlem

Jag fick problemet att jag inte kunda komma förbi post öht, så fort jag hade force 3 disken inkopplad så fick mobot bokstavligen tuppjuck, detta ordnades dock med ny bios till mobot & den kunde ta sig förbi post, sen uppstod dock det roliga med tillfälliga timeouts/hängningar följt av bsod & att disken inte hittas av bios, en ordentlig avstängning & sen hittas den igen & det är det felet som de flesta lider av, dock så har fortfarande många problem att dom inte kan ta sig förbi post alls & många av dessa har bytt sina diskar direkt eller skickat på RMA.

Vad det gäller firmware uppdatering så finns det inget officiellt ännu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

verkar ju som att återförsäljarna fått höra om en FW update nästa vecka... iaf inet

Permalänk
Avstängd

Känns konstigt att bara inet hört detta och det inte står något någon annanstans dock.
Och det känns även som en sådan nyhet borde postats först på deras forum av YB.

Permalänk
Medlem

mmm absolut, låter märkligt

Permalänk
Medlem
Citat:

OK, we have a tiny bit of GOOD news. Yesterday, someone in engineering took a couple of systems over to SandForce and met with their engineers. We recreated the issue and gave the machines to SandForce and now, they have seen the issue.

I cannot place any timeframe on how progress will go from this point. Identifying an issue is a long way from resolving it but it's obviously a critical first step.

The information in this thread could prove to be VERY beneficial to SF as they dig into this. I'm going to compile it later today and send it to the same guys at SF. Please encourage anyone having issues with our drives to post here and monitor this thread. We'll keep you updated as much as possible.

Again, thank you for your patience and thanks for choosing Corsair

Saxat from yellowbeard på Corsairs forum, tror jag får skicka tebax min disk till inet om dom går med på det, inte helt nöjd med hur dessa diskar kan ha kommit ut på marknaden med tanke på att 1366, 755, 1155, 1156 & amd system är påverkade även i linux visar diskarna samma beteende men där så går disken bara offline istället för att skapa en bsod & visas inte i bios förräns man gjort en ordentlig avstängning imellan......

Hur dålig koll har bolagen egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker också det verkar konstigt att det inte står något på Corsair-forumet t ex. Om dom jobbar på en firmware så borde de säga det.

Det skall dock tilläggas att efter att ha bytt ut min Force3 så fungerar det mycket bättre. Jag vågar hoppas på allt för mycket än, bara några timmar in utan någon BSOD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Saxat from yellowbeard på Corsairs forum, tror jag får skicka tebax min disk till inet om dom går med på det....

Sandforce verkar ju inte helt stabila, imho. Varför kunderna ska behöva vara betatestare för deras SSDer, när Intel tillverkat felfria produkter i flera år nu, förstår jag inte. Om nu inte SSD-hypen skapat ett nytt sorts Klondyke dit alla lycksökare söker sig för att tjäna en slant så länge det går. Både duktiga och odugliga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sandforce verkar ju inte helt stabila, imho. Varför kunderna ska behöva vara betatestare för deras SSDer, när Intel tillverkat felfria produkter i flera år nu, förstår jag inte. Om nu inte SSD-hypen skapat ett nytt sorts Klondyke dit alla lycksökare söker sig för att tjäna en slant så länge det går. Både duktiga och odugliga.

Jag är ganska irriterad över detta då det verkar som ett ganska stort antal som lider av detta & hur man från sandforce & corsair inte kan ha sett detta övergår mitt förstånd, har god lust & be bägge dra åt....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag känner mig mer eller mindre som en beta-testare av intels sata portar, fast det kanske redan fallit i glömska..

Alla tillverkare kan väl drabbas av missar i tillverkningen.

Aja, det blir till att köpa en Crucial m4 (Micron c400), Corsair P3 eller Intel 510 SSD då, då dessa har samma controller, från marvell, om man är i akut behov av snabb SSD.

Äsch, jag kör nog ett tag till på min raid nolla 7200rpm.

Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min disk och kört lite, det funkade kalas ända fram tills att jag drog hemifrån och lämnade burken igång, när jag kom hem var disken inte synlig i bios längre och burken hade bootat upp från den gamla installationen så är lika på mitt P5N-E SLI mobo.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Sandforce första 1000-serie krånglade mycket och nu krånglar deras nya 2000-serie otroligt mycket. På andra sidan har vi Intel med sina G2:or som är rocksolid och nu G3 som är bättre än perfekta. Det märks att Sandforce är nya och små, med lite taskiga marknadsföringstrick dessutom.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara uppdatera att den andra disken som jag trodde var bättre har exakt samma problem. Jag är nu övertygad om att alla Force3 strular.

Permalänk
Medlem

Yellowbeard tipsade att sätta kontrollern i hot swap/plug läge, om ni inte vet det så sjunker prestanda hyffsat drastiskt med denna metod men än så länge har jag inte fått en hängning eller bsod, dock lackar jag ur rätt rejält på detta då detta var precis vad OCZ sa åt sina kunder med en SF2281 disk att dom borde göra & dom såg det som en lösning.... Jag väntar bara på att det kommer upp en guide ala OCZ på Corsairs forum med en drös steg för att få disken & funka, som i slutändan inte hjälper för grundfelet kvarstår....

Tisdag morgon så blir det & ringa Inet....

Visa signatur