Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installationsproblem Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Installationsproblem Windows 7

Håller på att installera windows 7 ultimate. Nu ska jag välja var jag skall intallera, det finns tre alternativ:

Disk 0 Partioning 1: RECOVERY 21.5 GB Primary
Disk 0 Partioning 2: OS 116 GB System
Disk 0 Partioning 3: Data 327 GB Logical.

Grejen är att jag innan denna ominstallation råkade köra en recovery som jag dock avbröt. Nu verkar det som att den skapade en hårddisk (högst upp). Ska jag välja den pch skriva över eller ska jag välja disk två och radera RECOVERY disken senare i windows?

Snabb hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Om du inte har något viktigt att spara på hårddisken så kan du bara radera alla partitioner och skapa en ny.
Välj Avancerat för att kunna radera och skapa om partitionerna. Ett bra tips är att dela upp hårdisken i olika partitioner. Så man har t.ex en för Operativ system och program, och en för nerladdat skräp så som bilder, filmer etc.
OS partitionen bör ligga runt 50GB minst.

Annars om du har viktigt skit på data partition så ta då bara bort recovery och OS partitionen. Och skapa en ny partition över det och installera windows på den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Om du inte har något viktigt att spara på hårddisken så kan du bara radera alla partitioner och skapa en ny.
Välj Avancerat för att kunna radera och skapa om partitionerna. Ett bra tips är att dela upp hårdisken i olika partitioner. Så man har t.ex en för Operativ system och program, och en för nerladdat skräp så som bilder, filmer etc.
OS partitionen bör ligga runt 50GB minst.

Annars om du har viktigt skit på data partition så ta då bara bort recovery och OS partitionen. Och skapa en ny partition över det och installera windows på den.

OK. Nej har ingenting jag skall spara, helt ny dator. Men måste man skapa en ny eller? Nu raderade jag den översta och så valde jag att installera OSet på den andra disken, tänkte att den bara skrevs över liksom...
Det borde väl fungera, eller måste man istallera på en ny partionerin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

OK. Nej har ingenting jag skall spara, helt ny dator. Men måste man skapa en ny eller? Nu raderade jag den översta och så valde jag att installera OSet på den andra disken, tänkte att den bara skrevs över liksom...
Det borde väl fungera, eller måste man istallera på en ny partionerin?

Helst bör du radera alla partitioner och skapa helt nya om du ska göra en ren installation.
Kommer annars bli massa utrymme på hårddisken som inte används då om du inte gör det rätt.

Du kan alltid fixa detta i efterhand med ett program som heter Partition Wizard.
Home edition är helt gratis att ladda ner. och låter dig ändra om och justera storlekarna på partitionerna.
http://www.partitionwizard.com/

Och som jag sa. försök fixa till det så Operativ system partitionen ligger på runt 50GB. och sen lägg resten på andra partitionen.
Anledning detta är en bra ide är att om man någonsin behöver isntalera om windows igen i framtiden så behöver man bara formatera om 50GB partitionen istället för hela hårddisken.
Sen blir det lättare att göra backupper då du bara behöver backuppa 50GB istället för allt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Dörr nr 2!

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Inaktiv

OKEJ. Nu har det kommit upp ett problem. installerade windows 7 ultimate, allt i dator verkar fungera klockrent förutom en sak. Jag kan bara se den hårddisken med mitt OS på. resterande 400 gb är jömda typ, kan inte se den??

VAD FAN SKA JAG GÖRA?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

OKEJ. Nu har det kommit upp ett problem. installerade windows 7 ultimate, allt i dator verkar fungera klockrent förutom en sak. Jag kan bara se den hårddisken med mitt OS på. resterande 400 gb är jömda typ, kan inte se den??

VAD FAN SKA JAG GÖRA?!?!

In i datorhanteraren-> diskhanteraren och väl utöka på din Windows partition eller partitionerar du det tomma utrymmer och kör med dubbla vilket jag rekommenderar eftersom det som ligger där överlever om du installerar om Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon163271:

VAD FAN SKA JAG GÖRA?!?!

Läsa våra regler, speciellt §3.1:

"§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

Med tanke på dina tidigare problem att följa reglerna, rekommenderar jag snarast en längre sittning med paragraferna.

*Trådrubrik ändrad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Läsa våra regler, speciellt §3.1:

"§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

Med tanke på dina tidigare problem att följa reglerna, rekommenderar jag snarast en längre sittning med paragraferna.

*Trådrubrik ändrad*

Ber om ursäkt. Var lite dubbel där med att skapa en ny tråd eller fortsätta i samma. Nu vet jag, tack.

Somsagt. Bara hårddisken med OSet som dyker upp. Resterande 400 gb syns inte. Kan det vara för att jag inte döpte den till något när jag installerade windows? Går det att fixa på ett enkelt sätt. Vill helst inte installera om hela skiten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon163271:

Ber om ursäkt. Var lite dubbel där med att skapa en ny tråd eller fortsätta i samma. Nu vet jag, tack.

Somsagt. Bara hårddisken med OSet som dyker upp. Resterande 400 gb syns inte. Kan det vara för att jag inte döpte den till något när jag installerade windows? Går det att fixa på ett enkelt sätt. Vill helst inte installera om hela skiten...

Ladda ner och installera Partition Wizard som jag sa tidigare så kan du fixa det lätt och snabbt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar. Av någon märklig anledning såg jag dom inte igår.

jag fixade det iaf genom att använda diskhanteraren i windows. Skall även ladda ner Partition Wizard och se om de e nåt att ha.