Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har min externa gått sönder?

Permalänk
Medlem

Har min externa gått sönder?

Tja!

I lördags efter några öl skulle jag flytta ett bord på rummet, det jag inte tänkte på var att min strömkabel till externa HDDn var i vägen. Så när jag knuffade bordet så spände den kabeln så att min externa åkte i golvet med en smäll!

Problemet nu är då, när jag stoppar i strömkabeln i externa så låter det mindre bra. Det låter som "stönande" eller något sånt, vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet, konstigt låter det i alla fall. Datorn hittar inte HDDn och så förtsätter den låta konstigt, så jag vågar inte riktigt ha den i kopplad för länge.

Det jag undrar är ifall och det som jag tror, att den har gått sönder helt och hållet. Jag har öppnat upp själv skalet och kollat, men jag vågar inte riktigt ta lös HDDn inuti och kolla runt. Så ifall det finns något enkelt sätt att fixa till så att den fungerar igen, så vore jag väldigt tacksam att få svar på detta!

Kan ha missat information osv, men tror dock jag fick med det viktigaste som kan behövas

/Jocke

Permalänk
Medlem
Skrivet av emojocke:

Så när jag knuffade bordet så spände den kabeln så att min externa åkte i golvet med en smäll!

En extern hårddisk innehåller såvitt jag vet en intern hårddisk :D. D.v.s. en massa rörliga delar som inte vill bli skadade. Helt enkelt så har den med största sannolikhet fått sig en rejäl smäll.

Permalänk
Medlem

Man bruka ta ut hårddisken och koppla den i en stationär datorn som en vanlig intern SATA hårddisk.

Har du Vista eller Win 7 måste du ibland ge den en enhetsbokstav första gången den kopplas innan den syns på vanliga stället. XP klarar det själv. Det gör i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den en enhets bokstav eller välj mount (montera).

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Vive la liberté!

Gissar från beskrivningen att motorn i disken har fastnat. Inget att göra. Hade du viktig information så blir det att spara ihop pengar för att låta ett proffs (Ibas, Ahlbergdata) kolla på det. Det är dock dyrt(5-10kkr).
Man kan försöka ta det på garantin. Hur som finns det typ inget du kan göra själv för att få igång disken igen.