Permalänk
Medlem

The Guardians

Hej!
Jag har varit leadprogrammer på ett spel som heter The Guardians.
Vi har varit en grupp om 15 personer som har jobbat med det i 9 veckor i kursen "spelprojekt B" på högskolan i Skövde.

Det är ett gratis multiplayerspel som vi har tänkt att utveckla vidare.
Det vore jättekul om folk kunde testa det och berätta vad dom tycker!

http://www.theguardiansgame.com/

Jag är för lat för att skriva om spelet , men jag svarade i en tråd på flashback. Så jag klistrar in det jag skrev:

Det är långt ifrån färdigt, men fullt spelbart och ganska kul om du frågar mig
Vi har planerat att fortsätta utveckla spelet framöver.
Det är absolut inget mysko, så det är bara ladda ned och testa!
Men det är som sagt ett multiplayerspel. Det är roligast att spela 5v5, men funkar även 2v2.
Kör man 1v1 så tröttnar man ganska snabbt, men duger för att testa spelet
Om man ska köra 1v1 rekommenderar jag att köra banan "Desert's Curse" som dyker upp som ett alternativ om man väljer TDM eller Annihilation.
Om ni ska hosta ett game över internet behöver ni öppna port 49002.

Jag vet att vi har dåligt med info på hemsidan och i största allmänhet, men vi jobbar på det!

Det huvudsakliga spelläget är domination, vilket är ganska likt battlefields coonquest.
Varje lag börjar med X tickets. Om man dödar någon i motståndarlaget så försvinner 5 av deras tickets och alla som har slagit på den nydligen dödade spelaren delar på en XP-pool. När det andra laget har slut på tickets så vinner man.
För att så snabbt som möjligt få det andra lagets tickets att gå ned så ska man ta över de shrines som finns utplacerade över dominationbanorna. En viss mängd XP delas ut beroende på hur många shrines ens lag äger.
När man har tagit över alla shrines så har man möjligheten att gå över till motståndarens tempel. När man är fler spelare än motståndarna i deras tempel så förlorar de snabbt sina tickets.

XPn som man får leder så småningom till att man går upp i level. När man har gått upp i level får man skillpoints som man kan sätta ut och på så sätt göra sina skills bättre.

Jag är som sagt programmerare, så jag är inte riktigt rätt person att beskriva spelet Men vi ska försöka få upp mer information så fort som möjligt!

Permalänk
Medlem

Värt att testa

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Inte hunnit köra så mycket och var bara jag som sprang runt ensam. Tycker det verkar nice, förmodligen skitkul på lan osv. Det är dock några saker jag inte gillar/stör mig på eller som jag gärna vill ha som inte finns:

*Om man trycket esc när man väljer settings för sin server så kommer man tillbaka till "huvudmenyn".
*Sitt "sikte", tycker inte färgen passar in, formen duger väll...
*Musik i bakgrunden i menyerna
*Att man kan gå och slå/skydda sig samtidigt, nu stannar man när man ska slå osv.

Sedan så laggar det mycket för mig om jag inte kör på de lägre inställningar. Jag har en hyfsad dator så tycker det borde flyta på bra. Kanske någon bugg eller dåligt optimerat ?

Annars tycker jag det verkar helt okay, ska testa senare med några kompisar och hoppas ni fortsätter och inte överger spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av genii:

Inte hunnit köra så mycket och var bara jag som sprang runt ensam. Tycker det verkar nice, förmodligen skitkul på lan osv. Det är dock några saker jag inte gillar/stör mig på eller som jag gärna vill ha som inte finns:

*Om man trycket esc när man väljer settings för sin server så kommer man tillbaka till "huvudmenyn".
*Sitt "sikte", tycker inte färgen passar in, formen duger väll...
*Musik i bakgrunden i menyerna
*Att man kan gå och slå/skydda sig samtidigt, nu stannar man när man ska slå osv.

Sedan så laggar det mycket för mig om jag inte kör på de lägre inställningar. Jag har en hyfsad dator så tycker det borde flyta på bra. Kanske någon bugg eller dåligt optimerat ?

Annars tycker jag det verkar helt okay, ska testa senare med några kompisar och hoppas ni fortsätter och inte överger spelet.

Tack för din input!
Alltid bra att veta saker som folk stör sig på! Dom små sakerna väger ofta upp.
Menyer osv är inget vi har lagt tid på. Men esc grejen och musik är ju snabba fixar
Tror du att siktet hade fungerat bättre med en outline?

Det där med slå/springa samtidigt har varit ett stort problem för oss. Animationerna som våra grafiker har gjort fungerar inte så bra med att slå/blocka och springa samtidigt. Dels beroende på hur animationerna ser ut och dels beroende på att vi använder locomotion (ett system för att dynamiskt placera ben och fötter).
Vi har haft en hel del diskussioner om just det här. Vi kom fram till att det skulle bli för mycket jobb för både oss programmerare och grafikerna att göra om animationerna och få det att fungera bättre. Så i den här beta-versionen har vi nöjt oss med att stanna när man slår/blockar.
Jag tycker dock att du ska testa köra det med några kompisar. För i princip ingen av alla testpersoner som vi har haft har tyckt att det har varit något större problem väl inne i stridens hetta.
Men det är helt klart något vi ska försöka förbättra när vi återtar utvecklingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Värt att testa

Försök gärna att promota spelet om du tycker att det var något att ha!

Permalänk
Medlem

de här tror jag kan bli redigt kul sen när de kommer upp lite servrar
flyter allafall på perfekt för mig på Fantastic å 1080p
dock tyckte jag att de va som ett "lagg" när man skulle hoppa, tog typ en sekund eller nå sånt innan han gjorde det

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av genii:

Sedan så laggar det mycket för mig om jag inte kör på de lägre inställningar. Jag har en hyfsad dator så tycker det borde flyta på bra. Kanske någon bugg eller dåligt optimerat ?

Just det, vad har du för spec? Vi har aldrig haft något problem med lagg. Vi har ändå haft ganska sunkiga datorer att arbeta med.
Men det är långt ifrån så optimerat det kan bli. En del lagg uppstår när man kör över internet, men på LAN funkar det klockrent!

Skrivet av elghinnarisa:

de här tror jag kan bli redigt kul sen när de kommer upp lite servrar
flyter allafall på perfekt för mig på Fantastic å 1080p
dock tyckte jag att de va som ett "lagg" när man skulle hoppa, tog typ en sekund eller nå sånt innan han gjorde det

Det är inte lagg, det är det att animationen som har ett "ta-i-från-tårna-innan-jag-hoppar-delay"
Det är också en sak som vi ska försöka förbättra!

Permalänk
Medlem

Jag har ett HD 4850x2, 4gb ram och en amd phenom II x4 955. Windows 64bits, inget är klockat heller.
Ska testa att stänga av CF och se om det blir någon skillnad

Edit: verkar inte har några lagg problem alls nu, kanske bara var något annat som störde i bakgrunden. Ska testa mer imorgon och förhoppnings viss multiplayer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av genii:

Jag har ett HD 4850x2, 4gb ram och en amd phenom II x4 955. Windows 64bits, inget är klockat heller.
Ska testa att stänga av CF och se om det blir någon skillnad

Edit: verkar inte har några lagg problem alls nu, kanske bara var något annat som störde i bakgrunden. Ska testa mer imorgon och förhoppnings viss multiplayer också

Det där borde du verkligen inte ha några problem med!
Jag har uppe en server idag kl 16.00!
Spelet kommer att synas om ni går in på "Servers" i huvudmenyn. Spelet kommer att heta Welleby's game

Permalänk
Medlem

Kul att det blev en del som var med och testade trots kort varsel!
30 minuter kanske var lite snålt
Jag slänger upp en server igen vid 18 imorgon för er som är intresserade!

Permalänk
Medlem

dammit, missa att kolla tråden så jag missade att ni hade server uppe xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

dammit, missa att kolla tråden så jag missade att ni hade server uppe xD

Den är uppe idag igen klockan 18 (tror jag, det är inte jag som hostar, men han sa att han skulle göra det) !