Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem

Argh problem med ÅÖÄ på min epad transformer. Får inte ÅÖÄ med tangentbordet. Har roddat fram och tillbaka i inmatningsinställningarna. Får dock ÅÖÄ utan dockan.

Permalänk
Skrivet av SwedishGojira:

Fick min 32GB platta i fredags och har lagom börjat vänja mig vid den och jag har inte märkt av många av de problem som folk skriver om.
Ett tips till er som klagar på batteriet: Sätt plattan i flygplansläge och slå sedan på Wi-fi. Verkar få bättre batteritid då. Om ni vet med er att ni är i närheten av ett stabilt wi-fi nät, tex hemma, och använder den i korta intervaller sätt den då på att inte stänga av wi-fi när skärmen slocknar då det drar mer ström när den sen måste hitta nätet igen.
Sen så rekommenderar jag att använda androids standard-tangentbord istället för Asus eget så slipper man se textförslagen hela tiden och man får knappar för å, ä och ö. För mig flyter det på mycket bättre i alla fall.

Nån som kan tipsa om vart man kan få tag i tillbehör till plattan? Letar nu efer ett ställ och en förlängningssladd till laddaren.

Detta måste betyda att jag fick hem ett måndags ex? Fast det låter otroligt att min mjukvara skulle vara skadad. Gå in på svt.se/play och titta på ett avsnitt av något i hd eller i näst högsta upplösning. Det kommer lagga. Näst högsta kan man stå ut med om man inte är kräsen, 720p är uteslutet.

Permalänk
Skrivet av pregor1:

Argh problem med ÅÖÄ på min epad transformer. Får inte ÅÖÄ med tangentbordet. Har roddat fram och tillbaka i inmatningsinställningarna. Får dock ÅÖÄ utan dockan.

Har du den inställd på asus tangent eller android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandefjord:

Har du den inställd på asus tangent eller android?

Tjena, det stod att det var Asus tangentbord vald ichekkat, när man kikade på aktuell inmatningsmetod. Men så klickade jag på den igen, och då löste det sig. Den gnällde varje gång när jag startade upp att jag ska välja asus tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pregor1:

Hade samma dilemma först. Tror det har med språket att göra. När jag först bootade upp den valde jag engelska och svenska som inmatning, men det verkar ha gjort så att både svenska och engelska aktiverats och den engelska nyttjades av dockan, om du går in på inställningar kan du klicka ur engelskan helt och då funkar det bättre (bara som inmatning, du kan fortfarande ha det som systemspråk).

Fick också min update nu på morgonen, ska undersöka ..

Visa signatur

//Habmala
Laptop: ArchLinux med Fluxbox
Netbook: ArchLinux med Fluxbox
Mobil: Nokia N900 med Powerkernel och cssu
Tablet: Väntar på Asus transformer med docka

Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering till själva tagentbordsdockan idag med samt en firmware uppdatering.
Ang Sleeve, Vad tror ni om detta:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/andra-dato...

Permalänk
Skrivet av sandefjord:

Detta måste betyda att jag fick hem ett måndags ex? Fast det låter otroligt att min mjukvara skulle vara skadad. Gå in på svt.se/play och titta på ett avsnitt av något i hd eller i näst högsta upplösning. Det kommer lagga. Näst högsta kan man stå ut med om man inte är kräsen, 720p är uteslutet.

Ok. Det hade jag inte testat. Jo, SVT-laggar. Dock inget jag lider av.
Jag tror dock mer på att detta uppstår av att Flash inte är riktigt anpassat till Honeycomb ännu då t ex Youtube klarar att strömma 720p. Antagligen så är YouTube appen bättre på att utnyttja hårdvaran än Flash.
Detta är ju dock inte plattans fel, utan Adobes. Sen är väl detta ett generellt problem med alla de nya Honeycomb-plattorna som Transformer, Xoom m fl. Anledningen till att äldre telefoner klarar 720p är väl att Androidversionen är mer optimerad än Honeycomb börjat bli och att Flash hunnit optimeras för dem. Ge den lite tid vetja så kommer det flyta på skall ni se.
Personligen så har jag rootat och kör en Modaco-rom, vilka generellt sett brukar funka lite bättre då de är mer optimerade och befriade från bloatware. Tyvärr är inte så fallet just nu utan den optimerade kerneln dröjer lite till.

Permalänk
Medlem

Jag kodade en film i vad jag tror är h.264 main profile, 720p, .mp4. Är det inte det formatet som Tegra 2 skall klara att spela upp?

Filmen spelas faktiskt upp, men utan ljud och filmen snabbspolas framåt vad jag än gör. Typ 30sek/sek.

Är det någon särskild spelare jag skall köra? Jag har provat att bara öppna den i den inbyggda filhanteraren och i Rockplayer och båda ger exakt samma resultat.

För övrigt så fick jag 3.1 och uppdateringen till dockan i morse, smidigt!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pregor1:

Fick en uppdatering till själva tagentbordsdockan idag med samt en firmware uppdatering.
Ang Sleeve, Vad tror ni om detta:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/andra-dato...

Snyggt fodral, jag kör ett från Belkin och webhallen. 10-tums fodral funkar kanon, iaf om man har plattan ihop med tangentbordet. Ett litet knep jag kör med är att jag sparade plasten som låg inne i fodralet (formad som en netbook), och kör med den som utfyllnad när jag bara tar med plattan! På så sätt slipper den flyga omkring =).

Permalänk
Medlem

Fick min asus transformer med tgb-docka stulen av nån idiot på posten, MEN netonnet var superduperubersnabba och fick iväg en ny platta åt mig på mindre än 12 timmar så jag får nog min idag,fet stor eloge till Netonnet där!

Vill passa på att fråga angående en grej som en god vän sa som jag undrat mig blå över
Ni som har plattan, går det att handla från androidmarket?..min kompis påstår att detta inte skall fungera eftersom androidmarket kräver en 3g uppkopplad enhet för att identifiera sig, tycker det här låter verkligen underligt eftersom jag trott att det är kopplat till konto man skapar sig?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

För att svara på mitt eget filmproblem ovan så har jag kodat om filmen med lite andra inställningar nu.

Jag följde inställningarna för Handbrake här: http://www.notionaddicts.com/forums/showthread.php/4291-Tegra...

Detta fungerar alldeles utmärkt, konverterade en av mina Blu-ray till 720p med de här inställningarna och slängde över den på ett SD-kort. Nu kan plattan spela upp filmen utan hack, med ljudet i sync osv... direkt från SD-kortet dessutom. Ser riktigt fint ut!

Angående Android Market så skall det fungera på plattan, jag har laddat ner gratissaker men inte köpt nåt, dock har jag läst att 3G inte längre är ett krav för Market.

Grymt nöjd med plattan hittills!

Edit: Spelar upp filmen med den inbyggda spelaren.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

För att svara på mitt eget filmproblem ovan så har jag kodat om filmen med lite andra inställningar nu.

Jag följde inställningarna för Handbrake här: http://www.notionaddicts.com/forums/showthread.php/4291-Tegra...

Detta fungerar alldeles utmärkt, konverterade en av mina Blu-ray till 720p med de här inställningarna och slängde över den på ett SD-kort. Nu kan plattan spela upp filmen utan hack, med ljudet i sync osv... direkt från SD-kortet dessutom. Ser riktigt fint ut!

Angående Android Market så skall det fungera på plattan, jag har laddat ner gratissaker men inte köpt nåt, dock har jag läst att 3G inte längre är ett krav för Market.

Grymt nöjd med plattan hittills!

/hulle.

-----------------------------------------------------------
Tackar hulle:)
Ska överbevisa min vän ikväll om jag hinner hämta ut den för forms skull om inte annat då han var så sabla tvärsäker på sin sak:p
Men han är ifånägare så kanske inte är så konstigt att det inte gick att diskutera det med honom

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Fick min asus transformer med tgb-docka stulen av nån idiot på posten, MEN netonnet var superduperubersnabba och fick iväg en ny platta åt mig på mindre än 12 timmar så jag får nog min idag,fet stor eloge till Netonnet där!

Vill passa på att fråga angående en grej som en god vän sa som jag undrat mig blå över
Ni som har plattan, går det att handla från androidmarket?..min kompis påstår att detta inte skall fungera eftersom androidmarket kräver en 3g uppkopplad enhet för att identifiera sig, tycker det här låter verkligen underligt eftersom jag trott att det är kopplat till konto man skapar sig?

Har inte köpt något men laddat hem massa från market iallafall.

Asus har själva sagt någonstanns i tråden att det inte ska vara några problem.

Skrivet från MIN Asus Transformer som jag älskar

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Jag är nu i valet och kvalet om jag ska köpa denna. Jag kommer mestadels ha den hemma, vet inte exakt vad jag ska använda den till men film, surf och spel mest tror jag. Har en mobil med hotspot om jag vill. Jag har beställt en 32 gb som går att hämta ut men jag vet inte om det är värt 4500?

Kan någon sjukt schysst person radda upp plus och minus med den samt saker som man kan använda den till utöver det jag nämnt vore jag grymt tacksam!

Affe

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan ladda "Asus Eee Pad Transformer" i bilen ?
men också även tips på fäste till bilen.
Någon ?

Permalänk
Skrivet av anon100942:

Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan ladda "Asus Eee Pad Transformer" i bilen ?
Någon ?

Kommer nog ut något adapter som du kan sätta i de hålet där man tänder ciggaretter. Och fästen finns nog redan men om du ska ha mer optimerat för transan så kommer de nog någon månad efter release

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Någon ?

Har du testat att använda en "vanlig" bil till usb adapter? För laddaren är ju kopplad till usb.

Permalänk
Inaktiv

Laddaren blir sjukt varm, nästan så man blir orolig!
Vad beror detta på?

Permalänk
Medlem

Har alla fått sina uppdateringar? 3.1 asså...jag har inte fått min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Har alla fått sina uppdateringar? 3.1 asså...jag har inte fått min.

Fick ingen igår så jag gjorde den manuella uppdateringen som ASUS.Sverige skrev om här i tråden igår, sen i morse fick jag 3.1-uppdateringen när jag startade plattan.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fick ingen igår så jag gjorde den manuella uppdateringen som ASUS.Sverige skrev om här i tråden igår, sen i morse fick jag 3.1-uppdateringen när jag startade plattan.

/hulle.

Jag testade det. Funkade inte heller. Den kommer väl någon gång...

Permalänk
Medlem

För er som tycker sladden är för kort, den fungerar utmärkt

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B003QZKMU4/ref=oss_product

Permalänk
Skrivet av Jowe79:

Finns inte o köpa i Sverige tro?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171377:

Laddaren blir sjukt varm, nästan så man blir orolig!
Vad beror detta på?

Oj, va varm den blir...säkert inte farligt. Eller?

Permalänk
Medlem

Asus Sverige: Det skulle vara roligt att få veta försäljnings siffrorna för paddan här i Sverige och övriga världen!

Permalänk
Medlem

Förresten... jag har inte sett någon nämna det men det lite ovanliga omvända scrollandet med touchpadden på dockan finns inte längre. Nu scrollar den precis som på en vanlig laptop.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jowe79:

Så en vanlig usb-skarv funkar fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

Finns inte o köpa i Sverige tro?

Vanligt jefla usb förlängning

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Hej Grapparna!

Nu har jag varit och ofredat SIBA på Backaplan igen, denna gången hade jag chans att prova mer än SVT-play.

Såhär gick det till: Startade paddan, tyckte den var lite seg i att få upp webbläsaren. Att få upp SVT play's hemsida var hopplöst segt, kunde knappt komma till videon och efter ett tag av att försöka ladda videon sket jag bara i det.

Efter att ha gett upp på det gick ajg till Youtube där den hade 2 alternativ, Skit och Halvdan HD. Vet inte vad standarden för surfplattor är men det såg inte ut som 720p på "HD" inställningen, kollade videos som jag vet har upp till 1080p. Hur väljer man olika HD inställningar på youtube? Verkar som att den bara kan spela upp fejk-hd (480p) från youtube? Videon hackade även till obehagligt stundtals.

Skulle spola fram lite då SIBAS internet var segt, men det gick inte mer än vad den redan buffrat. Gjorde man mer än det redan buffrade så fick man ett Error meddelande varje gång.

Sen tyckte jag den var seg i angry birds, responsen var inte direkt hög när jag drog runt lillfåglarna på slangbellan eller vad man kan kalla det.

Hade inte en chans att prova videos från själva paddan då SIBA inte hade några egna saker att visa.

Nu, allt detta (förutom angry birds) kan ju vara på grund av SIBAS internet, även om det jag referar till skedde under vad som syntes vara stabila tidpunkter med uppkopplingen, så hade deras wifi tidigare kraschat ett par gånger (inte paddans fel, skedde även på Ipad2an jag pillade på).

I början av min googling på den tog den kanske en halv sekund -> sekund att registrera mina knapptryckningar på skärm-tangentbordet med.
Sedan blev det mer responsivt allt eftersom.
Den hade v 3.1.

Nu är jag nyfiken, känner någon av er padägare till dessa problem?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekkik:

Hej Grapparna!

Nu har jag varit och ofredat SIBA på Backaplan igen, denna gången hade jag chans att prova mer än SVT-play.

Såhär gick det till: Startade paddan, tyckte den var lite seg i att få upp webbläsaren. Att få upp SVT play's hemsida var hopplöst segt, kunde knappt komma till videon och efter ett tag av att försöka ladda videon sket jag bara i det.

Efter att ha gett upp på det gick ajg till Youtube där den hade 2 alternativ, Skit och Halvdan HD. Vet inte vad standarden för surfplattor är men det såg inte ut som 720p på "HD" inställningen, kollade videos som jag vet har upp till 1080p. Hur väljer man olika HD inställningar på youtube? Verkar som att den bara kan spela upp fejk-hd (480p) från youtube? Videon hackade även till obehagligt stundtals.

Skulle spola fram lite då SIBAS internet var segt, men det gick inte mer än vad den redan buffrat. Gjorde man mer än det redan buffrade så fick man ett Error meddelande varje gång.

Sen tyckte jag den var seg i angry birds, responsen var inte direkt hög när jag drog runt lillfåglarna på slangbellan eller vad man kan kalla det.

Hade inte en chans att prova videos från själva paddan då SIBA inte hade några egna saker att visa.

Nu, allt detta (förutom angry birds) kan ju vara på grund av SIBAS internet, även om det jag referar till skedde under vad som syntes vara stabila tidpunkter med uppkopplingen, så hade deras wifi tidigare kraschat ett par gånger (inte paddans fel, skedde även på Ipad2an jag pillade på).

I början av min googling på den tog den kanske en halv sekund -> sekund att registrera mina knapptryckningar på skärm-tangentbordet med.
Sedan blev det mer responsivt allt eftersom.
Den hade v 3.1.

Nu är jag nyfiken, känner någon av er padägare till dessa problem?

Tacksam för svar!

Detta är iaf inte något jag känner igen. Förrutom att flashvideo inte går något vidare, precis som på alla andra mobila enheter. Men surfande i allmänhet går väldigt snabbt, i princip lika snabbt som min dualcore laptop med windows och några år på nacken.

/hulle.

Visa signatur