Permalänk
Medlem

Relädatorn Zusie

Här kommer lite bilder på mitt hobby-bygge - en dator byggd med reläer. Den är uppbyggd på samma sätt som datorerna var på 30- och 40-talet, innan transistorn uppfanns (fast jag fuskar lite och använder några moderna kretsar också..) Hittills har jag använt ungefär 350 reläer.
Två år har jag pillat med denna maskin, och om några månader är den nog klar, men den fungerar utmärkt att köra enkla program i redan. Ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=GaQASnu2CrU och lyssna på det fantastiskt vackra ljudet när 350 relän slår om flera gånger i sekunden!

Relädatorn Zusie

Permalänk
Medlem

Woaw. Jag önskar att jag har ditt tålamod. När jag håller på och vänta på eyefinity samt ett 6990 till augusti:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Vad kan man rent praktiskt göra med den?
bara undrar.

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt bygge, men vad kan den göra? När du säger köra program, vad arbetar den med?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Coolt, önskar att jag kunde förstå mig på detta. Ganska intressant faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är uppriktigt ledsen för detta inlägg, ascoolt prjekt, men... Maxar den Crysis?

Nä, seriöst maffigt projekt... 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

Väldigt häftigt!

Tunga Space: 1999 vibbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEHACKER:

Vad kan man rent praktiskt göra med den?
bara undrar.

Räkna ut pi? xD

Permalänk

Gôrfräckt, helt otroligt och jag fattar ingenting ju.

Det finns inget bättre än att vakna på morron och höra fågelkvitter och sedan se något som får en att känna sig helt okunnig.

För den som inte fattar varför det är så fantastiskt så beror det på att det är roligt att få veta att man kan lära sig något nytt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Kan den maxa Crysis?

Permalänk
Medlem

Riktigt cool räknemaskin/dator. En helt vanlig miniräknare har säkert mer beräkningskraft men det spelar som ingen roll. Det är sånna här maskiner som är grunden till all maskinell beräkning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer!!

Tack för alla kommentarer!!

Skrivet av SWEHACKER:

Vad kan man rent praktiskt göra med den?
bara undrar.

Datorn är turingkomplett, vilket betyder att den i teorin kan göra allt andra datorer kan göra... Men fruktansvärt mycket långsammare Men rent praktiskt kan den mest blinka med lysdioder

Skrivet av ASUSG15:

Riktigt fränt bygge, men vad kan den göra? När du säger köra program, vad arbetar den med?

Jag har skrivit ett litet assemblerspråk till maskinen, där alla vanliga instruktioner som datorer brukar ha finns.

Skrivet av Nimrood:

Jag är uppriktigt ledsen för detta inlägg, ascoolt prjekt, men... Maxar den Crysis?

Nä, seriöst maffigt projekt... 5/5

Tack så mycket! Och svaret på din fråga är Nej.

Skrivet av Nandai:

Väldigt häftigt!

Tunga Space: 1999 vibbar

Fick kolla upp vad Space: 1999 var för något, och ja det ser absolut väldigt mycket ut som Zusie

Skrivet av alexzpro:

Räkna ut pi? xD

Alldeles utmärkt förslag på program!

Skrivet av beatles-3122:

Gôrfräckt, helt otroligt och jag fattar ingenting ju.

Det finns inget bättre än att vakna på morron och höra fågelkvitter och sedan se något som får en att känna sig helt okunnig.

För den som inte fattar varför det är så fantastiskt så beror det på att det är roligt att få veta att man kan lära sig något nytt.

Precis!

Skrivet av Total_Cu:

Riktigt cool räknemaskin/dator. En helt vanlig miniräknare har säkert mer beräkningskraft men det spelar som ingen roll. Det är sånna här maskiner som är grunden till all maskinell beräkning.

Oh ja en miniräknare är mycket mycket snabbare än min maskin. Zusie har en klockfrekvens på ca 5 Hz Men precis som du säger så innehållet mitt projekt samma komponenter som alla andra moderna datorer: ALU, register, kontrollenhet osv.

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid kul med folk som kan.......10/10

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowSnOw:

Det är ju alltid kul med folk som kan.......10/10

Själv sätter jag 5/5 Hehe

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Fränt bygge! Jag fick lite vibbar av den här låten när jag hörde alla ljuden http://www.youtube.com/watch?v=4_swc5ko_24&feature=related

Permalänk

Mycket imponerande

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

vart fan lär man sig sånt här?

Permalänk
Medlem

Jag är kär!

Permalänk

Coolaste jag har sett på länge!! Älskar ljudet

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk

Underbart. Låter lite som en gammal traktor med några trasiga ventiler Helt klart coolt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra arbete!

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Permalänk

Vackert!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

FlipDisc awesomeness!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Proffsmoddare

Provat 3DMark?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

jag fattar inget. 5/5

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem

Tackar tackar!!

Här får ni en alldeles ny film att njuta av:
http://www.youtube.com/watch?v=-ReqdyCxZ9I

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av nablaman:

Tackar tackar!!

Här får ni en alldeles ny film att njuta av:
http://www.youtube.com/watch?v=-ReqdyCxZ9I

Jag tog mig friheten att lägga till filmerna i galleriet, hoppas du inte misstycker.

Riktigt imponerande bygge!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015