Importera MBA från USA?

Permalänk

Importera MBA från USA?

Hej

En av it-snubbarna på jobbet hade med sig sin senaste leksak i dag, en elvatums MBA. Jag blev idiotsugen. Även om jag (egentligen) inte är i behov av en bärbar till, så är ju faktiskt batteriet på min Dell kasst... och ett nytt batteri går ju på nån tusenlapp... Så jag började så klart kolla.

En 11" MBA (128GB, 4GB, 1.6GHz) kostar 1399$ (ca 8500 kr) från amerikanska Apple, på svenska går motsvarande på 13485 kr. Det diffar alltså nästan 5000 spänn. Mad!

Vad händer om jag ber en polare i USA köpa en åt mig och sen skickar över den? Kan ju inte kosta mer än 600-700 spänn?

Att mitt tangentbord kommer sakna knappar för ÅÄÖ fattar jag ju, men hur är det med mjukvaran? Jag har använt Mac kanske totalt fem timmar i mitt liv, så jag har noll koll. Kan man välja "Svenskt tangentbord" likt på en PC? Kan man välja svenska som systemspråk, likt på Windows 7 Ultimate?

Vad finns det för praktiska nackdelar med ett liknande arrangemang?

Tacksam för svar.

/SB

Permalänk
Hedersmedlem

Det som kan hända är att tullen upptäcker ditt paket och lägger på 25 % moms + ev. tullsats. OS X har alla språk inbyggda till skillnad från Windows, så det är inga problem, du kan naturligtvis ha svensk tangentbordslayout.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Tullsatsen på bärbara datorer är 0%. Och med en moms på 25% blir priset 8500x1.25=10625, vilket är typ 3000 under priset i Sverige.

Permalänk
Medlem

Om du ber din kompis öppna förpackningen och använda den/lägga i en annan kartong så kanske du kan säga att du glömt den där och att han skickar den till dig. Då kan du slippa tullpålägg. Kan funka

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat....

Klart värt, 30 dagars "prova på" och (oftast) ett serviceställe nära.

Oslagbart, känns den inte bra så lämna tillbaka inom 30 dagar och prova en ny.

Permalänk
Skrivet av dale68:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat....

Klart värt, 30 dagars "prova på" och (oftast) ett serviceställe nära.

Oslagbart, känns den inte bra så lämna tillbaka inom 30 dagar och prova en ny.

Frågan är hur +3000kr kan vara värt, när det dessutom rör sig om en betydligt sämre konfiguration.

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan i stället för att diskutera annat så:
Du kan välja språk på operativet.
Du kan ha svenskt tangentbord, fast saknar som sagt ÅÄÖ-tangenter. När du är hemma kan du dock koppla in ett svenskt tangentbord med USB/Blutooth för att lättare skriva.
Garantin är world-wide
Strömsladden är amerikansk, men adaptern klarar 100-240V så du behöver bara köpa en europeisk stickkontakt till adaptern. Går väl på nån hundring kanske.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergiobaschi:

Hej

En av it-snubbarna på jobbet hade med sig sin senaste leksak i dag, en elvatums MBA. Jag blev idiotsugen. Även om jag (egentligen) inte är i behov av en bärbar till, så är ju faktiskt batteriet på min Dell kasst... och ett nytt batteri går ju på nån tusenlapp... Så jag började så klart kolla.

En 11" MBA (128GB, 4GB, 1.6GHz) kostar 1399$ (ca 8500 kr) från amerikanska Apple, på svenska går motsvarande på 13485 kr. Det diffar alltså nästan 5000 spänn. Mad!

Vad händer om jag ber en polare i USA köpa en åt mig och sen skickar över den? Kan ju inte kosta mer än 600-700 spänn?

Att mitt tangentbord kommer sakna knappar för ÅÄÖ fattar jag ju, men hur är det med mjukvaran? Jag har använt Mac kanske totalt fem timmar i mitt liv, så jag har noll koll. Kan man välja "Svenskt tangentbord" likt på en PC? Kan man välja svenska som systemspråk, likt på Windows 7 Ultimate?

Vad finns det för praktiska nackdelar med ett liknande arrangemang?

Tacksam för svar.

/SB

1399dollar är enligt valut.se 8911kr.
Plus moms är det 11137kr. Sen tillkommer hanteringsavgift från tullen och en ny laddarkontakt.
så säg att kostnaden blir 11500kr.
Tycker man dessutom ska beräkna in värdeminskning för när man ska sälja den.

Men håller med om att det fortfarande kan vara värt det.

Permalänk
Medlem

Det ska gå att beställa en dator med svensk tangentbord till en apple store, tar ju givetvis lite längre tid.

Permalänk

Tänk även på att priset i den amerikanska Apple Store är utan skatt då den varierar mellan olika delstater. Skriv in ett postnummer i kundvagnen så kan du se uppskattad sales tax och eventuellt övriga avgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av j.micke:

1399dollar är enligt valut.se 8911kr.
Plus moms är det 11137kr. Sen tillkommer hanteringsavgift från tullen och en ny laddarkontakt.
så säg att kostnaden blir 11500kr.
Tycker man dessutom ska beräkna in värdeminskning för när man ska sälja den.

Men håller med om att det fortfarande kan vara värt det.

Vs. 12 600 i Sverige med studentrabatt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

För att svara på frågan i stället för att diskutera annat så:
Du kan välja språk på operativet.
Du kan ha svenskt tangentbord, fast saknar som sagt ÅÄÖ-tangenter. När du är hemma kan du dock koppla in ett svenskt tangentbord med USB/Blutooth för att lättare skriva.
Garantin är world-wide
Strömsladden är amerikansk, men adaptern klarar 100-240V så du behöver bara köpa en europeisk stickkontakt till adaptern. Går väl på nån hundring kanske.

Men amerikansk uppsättning på tangentbordet skiljer sig på fler ställen än åäö. Det är ju en hel hög med specialtecken som kommer kastas om. Så tangentbordet kommer vara missvisande på en massa tecken utöver åäö.
Det kanske kan vara värt denna lösning om man sparar några tusenlappar, men det är bra att veta för TS kanske. Och den blir väl inte direkt optimalt användarvänlig av detta tangentbord i så fall och det är väl därför man betalar extra tusenlappar från början när man köper en äppelprodukt. Användarvänlighet...

Skrivet av turbi:

Det ska gå att beställa en dator med svensk tangentbord till en apple store, tar ju givetvis lite längre tid.

Allright! Detta låter ju som en toppendeal om man kan passa in en spetziale-beställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har gått i precis samma tankar, køpa från USA sparar man mycket pengar på, men det som Captain Beyond sade låter ju som det kan stæmma och det hade jag inte ræknat med. Men oansett bør det bli bra många % billigare æn att køpa från svensk shop.

Men enligt http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Air
Kommer det en ny Macbook AIR vid Juni/Juli skiftet ish, och Sandy Bridge skall ju vara både snabbare och kræva mindre strøm, så lite tålamod vore att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Det ryktas att den ska släppas imorgon(bla macrumors). Så ha lite tålamod, annars blir du garanterat besviken.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Be din kompis skicka paketet som "gift" - present.
Som man kan göra i vissa fall när man köper från ebay.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aaaaa:

Be din kompis skicka paketet som "gift" - present.
Som man kan göra i vissa fall när man köper från ebay.

Kommer inte hjälpa paketet att klara tullen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading