Permalänk
Medlem

ATX kontra micro-ATX i datorbygge

Hej!

Jag har införskaffat en HD-videokamera och för att kunna editera detta någorlunda är jag i behov av ny dator. Då jag inte ägt en stationär dator sedan 2004 så känner jag att jag inte riktigt hänger med i svängarna. Har spenderat lite tid här på forumet och i sökmotorer och fått lite tankar men tänkte fråga expertisen här.

Jag har tänkt mig en i5 2500K eller i7 2600K (bättre för redigering?) och ett P67 eller Z68 moderkort (vill överklocka). Som grafik ett Radeon HD6870 eller GeForce 560 och HDD i form av 1 SSD + 1 lagringshdd. WLAN likaså.

Min fråga är om detta går att få in på m-ATX-formen eller om det är bättre med fullstorlek. Vad skiljer dessa utom storleken?
Har läst att det kan bli svårt med kylning till processorn pga trängsel på kortet, är det något som skulle beröra mig med dessa relativt få komponenter.

Jag vill gärna ha så tyst dator som möjligt, och helst inte så stor men kan ge avkall på detta om det blir krångligare med mikroformatet.

Tacksam för svar!

Tillägg:
Undrar också om det är värt några hundralappar mer för Z68 kontra P67?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

m-ATX-moderkort blir nog inga problem, så länge du bara ska ha ett grafikkort så spelar det mindre roll vad du väljer för moderkort. Z68 har ju möjlighet att använda processorns integrerade grafik, men eftersom du ska köpa ett diskret grafikkort så finns det ingen större poäng i det.

Om det är en tyst och liten dator du vill ha så kanske Define Mini kan passa?

Har du läst igenom detta? http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommarda...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag jämförde det jag själv tänkt med "sommardatorn" och det var ganska likt, men jag kan som sagt tänka mig mindre format då SLI/Crossfire inte är så lockande just nu.

Det får bli ett m-ATX, helst ASUS Asus Maximus IV Gene-Z, men verkar vara ont om det i lager tyvärr. Någon annat kort som rekommenderas? Z68 ger ju även en boost av HDD vad jag förstått och det skiljer inte så mycket i pris, så kanske kan vara värt det?
Vill ha Maximus då det har bättre ljudkort än övriga jag sett.

Mitt stora krux nu blir att skaffa rätt PSU och monitor, ska försöka få iväg lite beställningar redan ikväll.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Z68 ger ju även en boost av HDD vad jag förstått

Nej, då måste du ha en SSD som används enbart som cacheminne, vilket är dyrt och onödigt.

Skrivet av Videoapan:

Vill ha Maximus då det har bättre ljudkort än övriga jag sett.

Skiljer inte så mycket mellan integrerade ljudkretsar, de är alla i stort sett samma. Vill du ha lite bättre ljud är det i så fall smartare att köpa ett billigare moderkort kombinerat med ett diskret ljudkort.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Gällande chassi skulle jag rekommendera Fractal Design Define Mini Svart https://www.inet.se/artikel/6900464/fractal-design-define-min... med två Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm https://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typho... i fronten och en i botten som du styr med chassits medföljande fläktkontroller. Fractals fläktar är redan helt tysta så att styra dem är bara onödigt.
Moderkortet Maximus är det bästa m-atx kortet men finns inte i lager och kostar 400kr mer än Asus P8P67-M PRO som saknar det där "extra allt" man får med Maximus men har allt som man som vanlig användare kan önska. Asus P8P67-M PRO är ett riktigt trevligt kort som jag rekommenderar, vill du ha riktigt bra ljud är det kanske bättre att köpa ett diskret ljudkort när du ändå inte planerar att köra cross/sli.

Ska du inte köra cross/sli är FSP Aurum 500W 80+ Gold ett vettigt val.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tack igen för svaren!

Jag valde ett P8P67 M Pro, mest för att jag blev otålig och inte orkar vänta på Maximus. Det stämmer dock helt att jag troligen inte kommer nyttja de extrafunktioner som finns i Maximus ändå, så bättre så här.

Angående låda blir det en Define Mini, men börjar med den i grundutförande för att se hur mycket det låter och beställer troligen kylning efter det, förhoppningsvis innan jag får tinnitus. Såg Mikrodatorns guide angående tyst dator i Define Mini, så har lite koll på lådan nu.

Det blev ett modulärt nätagg, CORSAIR CX 600W V2, ville vara på säkra sidan att det skulle räcka med kräm även om jag skulle ändra mig och göra nåt galet som att SLI:a lite. Som jag förstått det har Corsair bra rykte också. Bestämde mig för ett Gigabyte GTX400 som grafikkort. Nu börjar väntan på leveranser..

Angående kylningen, blir lådan tystare med fler fläktar (i låg hastighet då antar jag) eller bara kallare?

Visa signatur