Permalänk

Hur gör man interna USB kontakter?

Tjo!

Är ägare till ett Asus M3A76-CM och tänkte att jag skulle det göra lättare för mig på LAN genom att flytta in modemet till det trådlösa nätverket in i datorn. Den ansluts med hjälp av USB.. Hade gärna varit gött om man hade fått USB 2.0, för jag tror nämligen att de två portar jag har där fram på datorn endast är 1.0..
Så hur fixar man interna USB uttag? Hade gärna velat slippa löda även om det kanske är bäst.. Men visst ska det finnas uttag för fler USB uttag?

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ett enkelt sätt, och ett besvärligt sätt.

Det enkla sättet är att köpa ett USB-kort till PCI som har intern kontakt. Finns på Kjell o Company för 200 spänn typ.

Det krångliga sättet är att löda om en extern kontakt, men det går jag bara in på hur man gör ifall du verkligen vill.

Jag rekommenderar lösning 1, en lösning jag själv har använt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Finns ett enkelt sätt, och ett besvärligt sätt.

Det enkla sättet är att köpa ett USB-kort till PCI som har intern kontakt. Finns på Kjell o Company för 200 spänn typ.

Det krångliga sättet är att löda om en extern kontakt, men det går jag bara in på hur man gör ifall du verkligen vill.

Jag rekommenderar lösning 1, en lösning jag själv har använt.

Okey, nu hann jag före lite Plockade USB uttag från en äldre datorn och kopplade in på moderkortet..

Men nu får jag bara upp uknown device oavsett vad jag stoppar i :/

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.

Permalänk
Medlem

svar!!

Skrivet av Aweponken:

Okey, nu hann jag före lite Plockade USB uttag från en äldre datorn och kopplade in på moderkortet..

Men nu får jag bara upp uknown device oavsett vad jag stoppar i :/

jag tror jag har en lösning på ditt problem. Jag hade samma problem förr... Du har inte lött på den sista saken... det är 4 ledare + ett metall hölje. Metallhöljet ska sitta på usb hontaktens hölje. som du ser så är det en "mettal" box som usb kontakterna sitter i löd fasst den där på. Om den inte når får du skala upp lite på ontakten så bara mettal höljet syns och löda på en till kabel fungerar 100% för mig.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Skrivet av Dannnw:

jag tror jag har en lösning på ditt problem. Jag hade samma problem förr... Du har inte lött på den sista saken... det är 4 ledare + ett metall hölje. Metallhöljet ska sitta på usb hontaktens hölje. som du ser så är det en "mettal" box som usb kontakterna sitter i löd fasst den där på. Om den inte når får du skala upp lite på ontakten så bara mettal höljet syns och löda på en till kabel fungerar 100% för mig.
http://s30800.wattnet.se/bilder/DSC00920.JPG

Ehm ah... Jag har inte lött (lödigt?!) något på denna kontakten så vet inte om det är de som e felet..

Här är en bild på hur det ser ut iaf

heheheh ska dammsuga på golvet....

Visa signatur

Citera för svar, tack!

Permalänk
Medlem

då vet jag inte vad problemet e. sry.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk

Haha okey Tackar för ditt svar ändå, kanske kan komma till nytta i framtiden

Visa signatur

Citera för svar, tack!

Permalänk
Medlem

detta kanske vore nått, men kvaliteten kan väll vara sisådär?:)
http://cgi.ebay.com/New-5-PORT-USB-2-0-PCI-HUB-CARD-HIGH-SPEE...

annars finns det sånna för runt hundringen i Sverige:)

Tyvärr har jag ingen aning hur du ska göra med din befintliga usb:(

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

detta kanske vore nått, men kvaliteten kan väll vara sisådär?:)
http://cgi.ebay.com/New-5-PORT-USB-2-0-PCI-HUB-CARD-HIGH-SPEE...

annars finns det sånna för runt hundringen i Sverige:)

Tyvärr har jag ingen aning hur du ska göra med din befintliga usb:(

Hmm, hade ju gärna sluppit köpa nytt.. Kanske bara ska dra in en utifrån, men då mister själv funktionen och det blir hemskt tattigt ^^

Fråga: Är det dags att göra en annan tråd i annan del av forumet pga att det är ett helt annat problem?

Visa signatur

Citera för svar, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aweponken:

Hmm, hade ju gärna sluppit köpa nytt.. Kanske bara ska dra in en utifrån, men då mister själv funktionen och det blir hemskt tattigt ^^

Fråga: Är det dags att göra en annan tråd i annan del av forumet pga att det är ett helt annat problem?

okej, då vet jag men jag har tyvärr ingen lösning på det problemet:(

ang flyttning av tråd, så kommer det säkert nån moderator och flyttar den snart:)
Men du kan ju alltid starta en ny;)

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Allternativt slakta ett gammalt chassi på dess front usb portar eller monterat tex. en kortläsare med usb på insidan.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av Aweponken:

Ehm ah... Jag har inte lött (lödigt?!) något på denna kontakten så vet inte om det är de som e felet..

Här är en bild på hur det ser ut iaf
http://i56.tinypic.com/2aovhk.jpg

heheheh ska dammsuga på golvet....

Ser ut som det sitter firewire på kretskortet också? Är nog någon special-grej från compaq eftersom firewire egentligen har en egen kontakt från moderkortet.

Kan väll inte vara så svårt att hitta en vanlig sladd intern usb > usb-hona?

Denna går väll att slakta?
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=396

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Ser ut som det sitter firewire på kretskortet också? Är nog någon special-grej från compaq eftersom firewire egentligen har en egen kontakt från moderkortet.

Man kan ju ta loss och sätta i?:)
Men priset var ju hyfsat, men han ville helst inte köpa nått:)

Visa signatur

Permalänk

Borde väl gå att slakta USB frontkontakt från ett annat chassi, sen ev. korta ner kabeln om man tycker den hamnar i vägen.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Man kan ju ta loss och sätta i?:)
Men priset var ju hyfsat, men han ville helst inte köpa nått:)

Vill inte köpa och vill inte löda, då blir det svårt. Då är det bara hoppas att man hittar något ur en gammal dator då..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av AntiSmidig:

Vill inte köpa och vill inte löda, då blir det svårt. Då är det bara hoppas att man hittar något ur en gammal dator då..

Ah det är ju det jag har gjort.. Se tidigare inlägg...

Skrivet av Dispersion:

Borde väl gå att slakta USB frontkontakt från ett annat chassi, sen ev. korta ner kabeln om man tycker den hamnar i vägen.

Done!

Skrivet av AntiSmidig:

Som sagt vill undvika att köpa..

Skrivet av Gaston85:

Allternativt slakta ett gammalt chassi på dess front usb portar eller monterat tex. en kortläsare med usb på insidan.

Precis det jag har gjort men datorn spottar ju ut allt jag sätter i den :/

Visa signatur

Citera för svar, tack!