Permalänk
Avstängd

Ang. den så kallade "Gamingstilen".

Jag ber om ursäkt i förväg då detta i princip kommer vara en klanka-ner-på tråd, jag vill dock uppmärksamma er på att det inte på något vis är syftet.

Som gammal sponsrad 1.6 samt WoW spelare så anser jag mig själv som en gamer till en viss del. Visst, jag spelar inte CoD eller liknande nu för tiden, men när jag väl hittar någonting jag gillar går jag fortfarande in för det väldigt intensivt. Jag håller mig uppdaterad så gott som dagligen på nya datortillbehör och hårdvara i allmänhet.

Dock har jag hittat någonting som jag stör mig på något enormt. Denna så kallade gamingstil som cirkulerar hos alla tillverkare.

Tydligen så innebär "gaming" att någonting måste designas så det ska påminna om valfri slumpmässig rymdfarkost. Om inte så innehåller valfri produkt oftast ljus eller ljud som kan få en blind-döv person att skygga tillbaka.

Det jag undrar är lite varför. Fractal, Corsair, Lian Li och några fler just angående chassin, har haft enorma framgångar med den lite diskretare designen som ändå är gaming-inriktad. Visst kan jag förstå att andra tillverkare även haft det med sina rymdskepps-chassin, men personligen anser jag att det bör röra sig om åldersgrupperna 10-18. Det vill säga i den åldern då man i dem flesta fall kan få sina delar i present eller utav sina föräldrar.

Notera att jag menar ingenting kränkande med ovanstående text angående åldersgrupper, jag vet yngre personer som är lika kompetenta som äldre inom både gaming samt det övriga livet, trots ålder. Delen om ekonomin är dock oftast sann.

Problemet som jag ser det är dock att företagen verkar satsa alldeles för mycket på att tillverka produkter som fokuserar mer på att visuellt tilltala gamers, än det som vi -egentligen- borde bry oss om, det vill säga kvaliten och funktionerna.

Jag skulle inte ha några som helst problem att köpa en produkt av ett okänt företag, sålänge som jag visste att den hade bra funktioner och höll en helt okej (behöver ej vara toppklass) grad av kvalitet. Tyvärr så framkommer inte detta fenomen allt för ofta nu för tiden. Ett exempel kan vara bitfenix som lanserade chassin nyligen. Skitbra funktioner, men jag skulle aldrig vilja ställa någonting som såg ut som en bana från duke-nukem 3D någonstans i min lägenhet. Varesig i min dotters rum eller någon annanstans.

Det finns en mängd bra idéer och funktioner som dyker upp hela tiden. Med dessa förpackas i gamingskinnet och förvrängs sedan totalt (enligt en del av oss konsumenter) så att dem inte visuellt är köpbara.

Jag vet att jag är otroligt gnällig av mig i detta inlägg, dock vill jag bara försöka skapa en tråd om detta där jag kanske personligen kan få lite bättre insikt i ämnet. För som det är nu så förstår jag det inte riktigt.

Kan ingen ta och lansera ett stilrent tangentbord utan massa flashiga logotyper och detaljer, men med bra funktioner? Jag skulle behöva ett. Blanda ett steelseries 7G's design med Qpad's nya tangentbord så borde jag ha ungefär det jag är ute efter.

Redigering: Diverse stavfel. Barnfri + whisky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minata:

Jag ber om ursäkt i förväg då detta i princip kommer vara en klanka-ner-på tråd, jag vill dock uppmärksamma er på att det inte på något vis är syftet.

Som gammal sponsrad 1.6 samt WoW spelare så anser jag mig själv som en gamer till en viss del. Visst, jag spelar inte CoD eller liknande nu för tiden, men när jag väl hittar någonting jag gillar går jag fortfarande in för det väldigt intensivt. Jag håller mig uppdaterad så gott som dagligen på nya datortillbehör och hårdvara i allmänhet.

Dock har jag hittat någonting som jag stör mig på något enormt. Denna så kallade gamingstil som cirkulerar hos alla tillverkare.

Tydligen så innebär "gaming" att någonting måste designas så det ska påminna om valfri slumpmässig rymdfarkost. Om inte så innehåller valfri produkt oftast ljus eller ljud som kan få en blind-döv person att skygga tillbaka.

Det jag undrar är lite varför. Fractal, Corsair, Lian Li och några fler just angående chassin, har haft enorma framgångar med den lite diskretare designen som ändå är gaming-inriktad. Visst kan jag förstå att andra tillverkare även haft det med sina rymdskepps-chassin, men personligen anser jag att det bör röra sig om åldersgrupperna 10-18. Det vill säga i den åldern då man i dem flesta fall kan få sina delar i present eller utav sina föräldrar.

Notera att jag menar ingenting kränkande med ovanstående text angående åldersgrupper, jag vet yngre personer som är lika kompetenta som äldre inom både gaming samt det övriga livet, trots ålder. Delen om ekonomin är dock oftast sann.

Problemet som jag ser det är dock att företagen verkar satsa alldeles för mycket på att tillverka produkter som fokuserar mer på att visuellt tilltala gamers, än det som vi -egentligen- borde bry oss om, det vill säga kvaliten och funktionerna.

Jag skulle inte ha några som helst problem att köpa en produkt av ett okänt företag, sålänge som jag visste att den hade bra funktioner och höll en helt okej (behöver ej vara toppklass) grad av kvalitet. Tyvärr så framkommer inte detta fenomen allt för ofta nu för tiden. Ett exempel kan vara bitfenix som lanserade chassin nyligen. Skitbra funktioner, men jag skulle aldrig vilja ställa någonting som såg ut som en bana från duke-nukem 3D någonstans i min lägenhet. Varesig i min dotters rum eller någon annanstans.

Det finns en mängd bra idéer och funktioner som dyker upp hela tiden. Med dessa förpackas i gamingskinnet och förvrängs sedan totalt (enligt en del av oss konsumenter) så att dem inte visuellt är köpbara.

Jag vet att jag är otroligt gnällig av mig i detta inlägg, dock vill jag bara försöka skapa en tråd om detta där jag kanske personligen kan få lite bättre insikt i ämnet. För som det är nu så förstår jag det inte riktigt.

Kan ingen ta och lansera ett stilrent tangentbord utan massa flashiga logotyper och detaljer, men med bra funktioner? Jag skulle behöva ett. Blanda ett steelseries 7G's design med Qpad's nya tangentbord så borde jag ha ungefär det jag är ute efter.

Är 17år och har aldrig fått en ända datorkomponent i present...

Permalänk
Medlem

Därför att majoriteten av gamers är under 16 år gamla och deras sinnen är mottagliga för blinkande ljus och stora logotyper. Det är också de som konsumerar mest, pga tillgång till pappas plånbok, vs gamers kring 19-25 som ofta är studenter.

/thread

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Hedersmedlem

Huvudproblemet är väl att "gaming" är ett bra försäljningsknep. Spelar man vid datorn vill man ju inte vara en vanlig tråkig datoranvändare, man vill ju vara en gamer. Och i de lägre åldergrupperna, som ofta faller för sådant här försäljningssnack, så är ju hela rymdskeppsdesignen på allting precis det de söker. Man ser inte många fjortonåringar med egen dator som sitter med ett R3-chassi eller liknande, det är inte deras stil helt enkelt. Det har väl mycket med att det länge har ansetts som så att "gaming" är för just åldern 10-18, och att datorspelare däröver är en så liten målgrupp att det inte är värt att tillverka grejer för dem.

Men det är ett intressant fenomen att tillverkarna inte verkar förstå att det nu finns ett stort behov av stilrena grejer som inte lyser och blinkar, till en äldre målgrupp. Men man får hoppas att de listar ut det snart och lanserar lite kvailtetsgrejer som ändå har stilren design.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Huvudproblemet är väl att "gaming" är ett bra försäljningsknep. Spelar man vid datorn vill man ju inte vara en vanlig tråkig datoranvändare, man vill ju vara en gamer. Och i de lägre åldergrupperna, som ofta faller för sådant här försäljningssnack, så är ju hela rymdskeppsdesignen på allting precis det de söker. Man ser inte många fjortonåringar med egen dator som sitter med ett R3-chassi eller liknande, det är inte deras stil helt enkelt. Det har väl mycket med att det länge har ansetts som så att "gaming" är för just åldern 10-18, och att datorspelare däröver är en så liten målgrupp att det inte är värt att tillverka grejer för dem.

Men det är ett intressant fenomen att tillverkarna inte verkar förstå att det nu finns ett stort behov av stilrena grejer som inte lyser och blinkar, till en äldre målgrupp. Men man får hoppas att de listar ut det snart och lanserar lite kvailtetsgrejer som ändå har stilren design.

Är 15 år och använder ett R3 chassi och samma sak gör min granne i samma ålder
Det med gamingchassin osv tror jag beror på att om man inte vet så mycket om datorer så tar man den som ser mest "kraftfull" ut dvs flashiga chassin.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk

Jag vet inte riktigt hur man ska förmulera sig nu men, vad vill du egentligen få fram? Jag menar, det är som att klaga på vadsomhelst på internet, det finns ingen större poäng, dock om du bara gillar att disskutera så har jag inget emot det alls. Vill inte låta skeptisk, mer nyfiken om du faktiskt har en poäng Sen vill jag även tillägga att det finns en bra bred yngre åldersgrupp som hatar allt som heter bling-bling och dreglar över stilrena chassin och allt minimalistiskt.

För att gå in på diskussion; också tycka lite tvärtemot, jag menar, ni kan ju inte dra alla över en kam när det kommer till tillverkare heller - Fractal Design, Lian Li kan sina stilrenheter, t.o.m NZXT har sin stilrena H2 och Antec har serier som ser helt acceptabla ut, för att inte prata om Silverstone.
Jag tycker själv att kampen är lagom jämn, det finns både det ena och det andra att komma över, och vad är felet med det? Vi kan ju inte förneka att det sitter en eller flera generationer (med några individer som undantag såklart) och gillar bling-bling, dom ska la få sin del av kakan aswell.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

När jag var yngre var det coolt med ljus, LEDs av olika typer, massor med fläktar (trots att det räckte med en tredjedel).
Nu när jag har växt upp så är en stor del av designen det som intalar mig först, inte med ljus och annat störande. (läs typ Apple, dock äger jag inget från Apple)

Varför det har blivit så har jag ingen aning om, men det är väl något som kommer med åldern, i alla fall dom jag känner tycker likadant.

Ett bra exempel som TS tog upp var just Qpad's tangentbord.
Jag var glad över nyheten med upplysta tangentbord..tills jag såg loggan på space och övriga platser ... suck.
Visst , dom kanske satsar på ett visst segment av datoranvändare som många andra tillverkare, dock är det synd.

Det är många ex gamers som numera är 30/40+ och som vill ha schyssta grejjer men utan allt lull lull.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av runicgol:

Är 15 år och använder ett R3 chassi och samma sak gör min granne i samma ålder
Det med gamingchassin osv tror jag beror på att om man inte vet så mycket om datorer så tar man den som ser mest "kraftfull" ut dvs flashiga chassin.

Finns ju alltid undantag.

Skulle tro att det är en högre % femtonåringar som sitter med ett riktigt rymchassi, än tjugofemåringar, iallafall.

Skrivet av tyrenberg:

Jag vet inte riktigt hur man ska förmulera sig nu men, vad vill du egentligen få fram? Jag menar, det är som att klaga på vadsomhelst på internet, det finns ingen större poäng, dock om du bara gillar att disskutera så har jag inget emot det alls. Vill inte låta skeptisk, mer nyfiken om du faktiskt har en poäng Sen vill jag även tillägga att det finns en bra bred yngre åldersgrupp som hatar allt som heter bling-bling och dreglar över stilrena chassin och allt minimalistiskt.

För att gå in på diskussion; också tycka lite tvärtemot, jag menar, ni kan ju inte dra alla över en kam när det kommer till tillverkare heller - Fractal Design, Lian Li kan sina stilrenheter, t.o.m NZXT har sin stilrena H2 och Antec har serier som ser helt acceptabla ut, för att inte prata om Silverstone.
Jag tycker själv att kampen är lagom jämn, det finns både det ena och det andra att komma över, och vad är felet med det? Vi kan ju inte förneka att det sitter en eller flera generationer (med några individer som undantag såklart) och gillar bling-bling, dom ska la få sin del av kakan aswell.

Problemet var väl att TS tyckte att det fanns alldeles för lite högkvalitativa gamingtillbehör, alltså tangentbord, mus osv, som är stilrena och utan ljus och dylikt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

jag är 16 bast, och jag sitter med ett in-win fuaqua (stavning) och det har jag för att det dög för mig:)
Med det är lite rymdskeppskänsla av det, men köpte det för att jag behövde ett nytt och att priset låg på 279 kr:)
Men jag skulle absolut inte ha nått emot ett lite mindre blingchassi, te.x r3 eller nått liknande:)

Men jag är nöjd med mitt chassi trots sina 5 fläktar och blåa led´s:)

EDIT. ang resten av burken så är det ett 8600 gt graffe och en 250 prolle:)
kringutrustning är en 3-4 år gammal 99 kr mus från clas, och ett 5-6 år gammalt t-bord från biltema:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Inte läst riktigt hela tråden, har inte tid. Är faktiskt inte så att alla tonårningar som vill har blinkande saker. Många tröttnar faktisk, och det väldigt snabbt. köpte mig ett PC-K62, lite lagom med lampor osv tänkte jag. Nu ett år senare vill jag slänga ut skiten. Lika dant med tgb. Hade ett Cyborg, och nu kör jag med ett gammalt Dell, eftersom det ser ut som ett jävla komandocentral i ett rymdskepp, direkt importerat från Star Trek. Så tror marknaden för finare, stilrena chassin, möss, tgb osv är mycket större är tillverkare tror. Det enda TGB jag kan tänka mig just nu är ett Logitech Illuminated. Då hellst trådlöst. Men det lär inte vara tillräckligt snabbt...

Själv är jag 16.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minata:

Redan gjort: http://www.inet.se/artikel/6606178/mionix-zibal-60-gaming-key...

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det är ganska kul att det finns lite "extrem bling bling" tillbehör, hade blivit ganska tråkigt annars. Ska dock tillägga att jag är väldigt tacksam för att leds och dylikt i regel går att stänga av!

När det gäller chassin så tycker jag det finns väldigt gott om högpresterande chassin som inte har mycket detaljer alls, du nämner en tillverkare som du tycker är för mycket och 3 som sköter det bra, håll dig till dem då?

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Problemet var väl att TS tyckte att det fanns alldeles för lite högkvalitativa gamingtillbehör, alltså tangentbord, mus osv, som är stilrena och utan ljus och dylikt.

Själv sitter jag med Apple Keyboard och en kolsvart SteelSeries mus med endast en vit diod på sidan ungefär 6 pixlar stor Om man letar så hittar man!

Jag menar, om du ska börja gå efter högkvalitativt så lär du väll endå hitta ungefär lika mycket rymdgrejor som är kvalité som minimalistgrejor som är kvalité.

Högkvalitativitet tycker jag är en sak i sänder och det tycker jag det finns alldelles för lite av på marknaden av kringrustning överhuvudtaget, men jag ser inte att det finns mycket mer rymd än minimalist på den fronten heller. (å andra sidan har jag aldrig letat rymdgrejor)

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Jag är 16 år, jag faller för allt med bling bling. Ju mer lampor desto bättre. Det gäller att ha coolast dator på LAN. Allt som heter gaming måste vara bättre och ämnat för just gaming. Ju mer av Razor du har, desto bättre!

Hahaha, lite burtalt skrivet men så är det Jag var själv ute och surfade efter nytt tagentbord igår och jag måste säga att jag tänkte på exakt samma sak. Gaming tagentborden är vridna åt alla håll och kanter, lyser och flashar. Ta t.ex. Logitechs G19, har man inte börjat gå lite över gränsen? ^ Men sen ska jag även ärligt erkänna att jag j*vligt gärna hade velat ha det tagentbordet, just för att det är blingbling.

Sen de där om att vi ungdomar/barn får datordelar håller jag inte med om.. Jag har fått ett tagentbord en jul av släkten, det är allt. Annars har jag köpt själv även om jag är snål.. Men o andra sidan så köpte jag en Razor Copperhead av en polare för 100kr, han hade köpt Naga och tyckte den var lite använd.. Jag pallar inte lägga 800 spänn på en ny mus, 1500 på ett nytt tagentbord bara för att tro att det gör mig bättre på att game:a.

Ne, jag säger som TS, skaffa oss ett elegant, stilrent och framför allt funktionellt tagentbord som inte kostar skjortan! Tills dess tänker jag sitta på mitt Trik tagentbord som har duktigt sköna funktioner, dock billigt och saknar numpad, men det är ändå mer än vad jag egentligen "behöver".

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..

Permalänk
Medlem

Allting handlar om vana, på största allvar så finns det ingen i hela världen som bryr sig om hur dina datorprylar ser ut. Så varför ska du bry dig?

Permalänk
Medlem

Det hela är marknadsföring.
Kan man slänga på lite formsprutad plast i form av en alien för 0.2öre och öka priset på en medioker låda från 200kr till 600kr för en annars mindre köpstark grupp, så gör man det.

Ang. tangentbord skulle jag vilja ha ett i helt aluminium (dvs även knapparna i stansad aluminium, kosta vad det vill) men Lian Li vill inte tillverka det

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bofink:

Allting handlar om vana, på största allvar så finns det ingen i hela världen som bryr sig om hur dina datorprylar ser ut. Så varför ska du bry dig?

Dåligt argument. Jag köper om ingen i hela världen bryr sig om hur mina datorgrejer ser ut, men klart som fan att jag själv bryr mig? Det är som att köpa en ful bil, bara för att ingen bryr sig om hur ens bil ser ut?

Man bör ju prioritera hur man själv tycker det ser ut över alla andra åsikter. Tycker man det är snyggt med lysande, blinkande datortillbehör, jag då köper man det, även om man är 25 år gammal och genomsnittsåsikten i den åldern är tvärtemot.

Man måste för fan våga ha sin egen stil, inte köpa tillbehör efter vad andra tycker är snyggt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Dåligt argument. Jag köper om ingen i hela världen bryr sig om hur mina datorgrejer ser ut, men klart som fan att jag själv bryr mig? Det är som att köpa en ful bil, bara för att ingen bryr sig om hur ens bil ser ut?

Man bör ju prioritera hur man själv tycker det ser ut över alla andra åsikter. Tycker man det är snyggt med lysande, blinkande datortillbehör, jag då köper man det, även om man är 25 år gammal och genomsnittsåsikten i den åldern är tvärtemot.

Man måste för fan våga ha sin egen stil, inte köpa tillbehör efter vad andra tycker är snyggt.

Farligt med bil-liknelser ;). Bilen är ju verkligen någon som alla andra ser. Grannar, arbetskollegor, vänner, samt en hel uppsjö andra människor. Bilen är väldigt bunden till att visa upp en status, så att jämföra datorn tycker jag i detta fall är heeeelt tokigt.

Men jag håller med dig. Är det viktigt för en själv så är det viktigt nog. Att alla inte gillar samma sak vid samma ålder är en fin sak ;).

Själv köpte jag ett sidewinder x6 för några dagar sedan. Behövde bakgrundsbelysningen och mitt 10 år gamla compaq-tgb som följde med nån kommundator började bli lite trist att skriva på. En bidragande orsak till köpet av mitt x6 kan ju ha varit det nätta priset på 64:- dock (tradera).
Hade jag velat lägga lite mer pengar hade det nog fått bli något lite mer diskret med cherry switches.

On topic:

Är utbudet verkligen så dåligt för de som vill ha lite mer diskreta lösningar? Jag tycker det finns hur mycket som helst av diverse datorkomponenter för den som vill ha mer stilrena lösningar. Undantaget är väl kanske grafikkort som alltid har fancy skal och klistermärken i de högre prisklasserna men det gör ju inget för man ser ju ändå inte korten i en sluten låda.

Det kommer förmodligen aldrig att finnas ett perfekt utbud till varje enskild konsument, så det kommer alltid finnas lite luckor i marknaden. Gamer-gear kanske inte är riktade till alla som spelar heller utan är endast till för en del av marknaden. De som inte vill ha en massa ljus kallas inte gamers av tillverkarna i deras marknadsföring, men utbudet är fortfarande stort även för denna grupp. Eller har jag missat något?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Ända bling bling jag har på mina dator är mitt tangentbord som är ett G19 men det var för att jag vill ha displayen och ljus i knapparna och båda går att stänga av.
Fats jag är 38 så har väl växt ifrån bling bling och vill ha ett tangentbord som är funktionellt och som jag trivs med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Ibland när jag ser folk som köper skit chassin, sätter olika lysande fläktar, lysrör osv vill jag bara slå dem över ansiktet med den här. http://img.techpowerup.org/110106/54aa.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Ibland när jag ser folk som köper skit chassin, sätter olika lysande fläktar, lysrör osv vill jag bara slå dem över ansiktet med den här. http://img.techpowerup.org/110106/54aa.jpg

haha, fyfan va "gameaktigt":)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Väntar på mitt tangentbord nu, får den med svensk layout men ska beställa vita tangenter utan bokstäver samt en röd escape-tangent (man får en med men den har text på sig). Vet dock inte riktigt var jag ska få tag på en ISO return tangent någonstans. Kanske får jag köra med den svarta och hoppas på att en vit dyker upp när det är dags för Group Buy 4 på Geekhack.

Filco Majestouch-2 Tenkeyless med bruna switchar och tangentbord från en KBC Poker:

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker det är riktigt svårt o hitta utrustning som ser 'ok' ut, som oftast ska det vara 300 led's og en design som ser ut som et rymdskepp, tråkigt.. Jag gissar det är en anledning till at så många köper mac.

Själv har jag en mbp som jag fortfarande tycker är något av det snyggaste som finns när det kommer til laptop, att inte alltid mac är 100% felfri är en annan sida..

Sista 7-8 åren har det varit svårt att hitta något som fungerar bra och ser bra ut, men på sista tiden värkar det som om modet har vänd lite, man får i dag stilrena chassin, monitor, tangentbord, möss etc, det va svårare för någre år sedan. Fast urvalet är ju inte jätte stort!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aweponken:

Jag är 16 år, jag faller för allt med bling bling. Ju mer lampor desto bättre. Det gäller att ha coolast dator på LAN. Allt som heter gaming måste vara bättre och ämnat för just gaming. Ju mer av Razor du har, desto bättre!

Hahaha, lite burtalt skrivet men så är det Jag var själv ute och surfade efter nytt tagentbord igår och jag måste säga att jag tänkte på exakt samma sak. Gaming tagentborden är vridna åt alla håll och kanter, lyser och flashar. Ta t.ex. Logitechs G19, har man inte börjat gå lite över gränsen? ^ Men sen ska jag även ärligt erkänna att jag j*vligt gärna hade velat ha det tagentbordet, just för att det är blingbling.

Sen de där om att vi ungdomar/barn får datordelar håller jag inte med om.. Jag har fått ett tagentbord en jul av släkten, det är allt. Annars har jag köpt själv även om jag är snål.. Men o andra sidan så köpte jag en Razor Copperhead av en polare för 100kr, han hade köpt Naga och tyckte den var lite använd.. Jag pallar inte lägga 800 spänn på en ny mus, 1500 på ett nytt tagentbord bara för att tro att det gör mig bättre på att game:a.

Ne, jag säger som TS, skaffa oss ett elegant, stilrent och framför allt funktionellt tagentbord som inte kostar skjortan! Tills dess tänker jag sitta på mitt Trik tagentbord som har duktigt sköna funktioner, dock billigt och saknar numpad, men det är ändå mer än vad jag egentligen "behöver".

15 år, hatat lampor i 2-3 år haha

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Fast jag fyllde nyss 16 år och jag sitter ändå på ett 650D med sleevade kablar, kabeldragning, stilren hörna (enkelt svart bord, två skärmar som står lite små fint) sedan ett G19 (För funktionernas skulle, skulle hellre suttit med en apple tangentbord) och sedan en deathadder (vilket OCKSÅ är för funktionen då jag spelar en del). Känner många polare som sitter med t ex R3, 650D, 800D, etc.. Det är inte konsumenternas fel att tillverkarna gör bra saker som är fult som stryk. Personligen tycker jag inte att G19 är estetiskt tilltalande alls men använder det då det har många trevliga funktioner och det är riktigt skönt men vill ofta gå tillbaka till mitt gamla tangentbord (något tangentbord från mitten av 90-talet med mekaniska brytare, nomnom att skriva på <3) men gör inte det då jag behöver funktionerna mitt G19 tillhandahåller. Grejen är väl att många sk unga gamers ser väl lysande datorer och tror att de är skit bra eller hör om någon polare som har en alienware och det är världens bästa datorer och de lyser och blinkar och har sig. Men, jag tror det handlar om okunnighet. När jag började med hårdvara, teknik allmänt, tyckte jag om julgranar, min smak utvecklades och nu sitter jag som sagt med ett 650D med noga nedlagd tid för att få det stilrent. Det handlar om utveckling tror jag mest och entusiaster som "vi" på sweclockers har utvecklad smak och majoriteten här föredrar nog stilrent. Det beror antagligen på välutvecklad smak då vi ser mycket nytt och har gått igenom allt det där. Entusiasterna är inte en lika stor målgrupp för tillverkarna som de som bara lirar etc.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Är 17 år och kan ju erkänna att när man var 12-13 så var man intresserad av att ha blinkade LED och liknande i datorn. Men nu när jag ser tillbaka på det så tycker jag det bara var "fånigt" av mig att sträva på det.
Idag så kör jag bara stilrent och har endast LED i musen (QPAD 5K).

Gillar inte heller "rymdskepps" tillbehören. Alla dessa jävla (ursäkta språket) "1337 hardcore gaming möss"
You know what im talking about.

Jag undviker helst så mycket LED ljus som möjligt.

Detta är såklart min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem

Hatar allt detta 1337-g4m3r med massor av led och skit, fattar inte designers att det finns fler än bara 14-åringar som spelar? Fast i och för sig, ynglingarna nu för tiden köper ju nya möss, headset och tangentbord stup i kvarten så det är klart att det finns mycket pengar att hämta där. Det är ju i alla fall positivt att det kommer allt mer och mer "gaming" prylar som är stilrena och utan allt lull-lull.
Fast ett chassi med vanligt vitt ljus kan ibland vara riktigt läckert, om det är upplyst på rätt sätt.

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

15 år, hatat lampor i 2-3 år haha

So sagt, det är ju smaksak

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minata:

Man får väl se det positivt.
"gaming"-prylarna har väl fått dator/konsoll spelandet att växa något enormt, samt att det har blivit ett typ av mode att spela.
Men jag vet inte, man känner ju olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Hahahahahaha.