Ang. den så kallade "Gamingstilen".
Jag ber om ursäkt i förväg då detta i princip kommer vara en klanka-ner-på tråd, jag vill dock uppmärksamma er på att det inte på något vis är syftet.
Som gammal sponsrad 1.6 samt WoW spelare så anser jag mig själv som en gamer till en viss del. Visst, jag spelar inte CoD eller liknande nu för tiden, men när jag väl hittar någonting jag gillar går jag fortfarande in för det väldigt intensivt. Jag håller mig uppdaterad så gott som dagligen på nya datortillbehör och hårdvara i allmänhet.
Dock har jag hittat någonting som jag stör mig på något enormt. Denna så kallade gamingstil som cirkulerar hos alla tillverkare.
Tydligen så innebär "gaming" att någonting måste designas så det ska påminna om valfri slumpmässig rymdfarkost. Om inte så innehåller valfri produkt oftast ljus eller ljud som kan få en blind-döv person att skygga tillbaka.
Det jag undrar är lite varför. Fractal, Corsair, Lian Li och några fler just angående chassin, har haft enorma framgångar med den lite diskretare designen som ändå är gaming-inriktad. Visst kan jag förstå att andra tillverkare även haft det med sina rymdskepps-chassin, men personligen anser jag att det bör röra sig om åldersgrupperna 10-18. Det vill säga i den åldern då man i dem flesta fall kan få sina delar i present eller utav sina föräldrar.
Notera att jag menar ingenting kränkande med ovanstående text angående åldersgrupper, jag vet yngre personer som är lika kompetenta som äldre inom både gaming samt det övriga livet, trots ålder. Delen om ekonomin är dock oftast sann.
Problemet som jag ser det är dock att företagen verkar satsa alldeles för mycket på att tillverka produkter som fokuserar mer på att visuellt tilltala gamers, än det som vi -egentligen- borde bry oss om, det vill säga kvaliten och funktionerna.
Jag skulle inte ha några som helst problem att köpa en produkt av ett okänt företag, sålänge som jag visste att den hade bra funktioner och höll en helt okej (behöver ej vara toppklass) grad av kvalitet. Tyvärr så framkommer inte detta fenomen allt för ofta nu för tiden. Ett exempel kan vara bitfenix som lanserade chassin nyligen. Skitbra funktioner, men jag skulle aldrig vilja ställa någonting som såg ut som en bana från duke-nukem 3D någonstans i min lägenhet. Varesig i min dotters rum eller någon annanstans.
Det finns en mängd bra idéer och funktioner som dyker upp hela tiden. Med dessa förpackas i gamingskinnet och förvrängs sedan totalt (enligt en del av oss konsumenter) så att dem inte visuellt är köpbara.
Jag vet att jag är otroligt gnällig av mig i detta inlägg, dock vill jag bara försöka skapa en tråd om detta där jag kanske personligen kan få lite bättre insikt i ämnet. För som det är nu så förstår jag det inte riktigt.
Kan ingen ta och lansera ett stilrent tangentbord utan massa flashiga logotyper och detaljer, men med bra funktioner? Jag skulle behöva ett. Blanda ett steelseries 7G's design med Qpad's nya tangentbord så borde jag ha ungefär det jag är ute efter.
Redigering: Diverse stavfel. Barnfri + whisky.