Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Elgiganten ligger pyrt till dem med. Jag gissar på att de håller sig kvar i fyra år till innan de blivit helt utkonkurrerade av Media Markt.

Att Onoff nu gick i konkurs tycker jag är klockrent är konkurrenssynpunkt, då jag själv jobbar i branschen

Priserna på Media Markt är skyhöga. Har du någonsin undrat varför de inte har priserna upplagda på nätet?
Elgiganten går med vinst (om än knapp sån) medan Media Markt blöder miljarder.

9 artiklar av 10 så är Elgiganten billigare än Media Markt. Jag har gått runt med min android telefon och scannat

"Det är dumt och betala förmycket" i helvete heller! "Det är dumt och handla på Media Markt" om du har Android Telefon och lite gråa celler mellan öronen.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S, Intel i9 9900k, Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC, Samsung 970 EVO 250GB , Samsung 860 EVO 500 GB, 32 Gb RAM,Corsair H60 V3, Corsair RM750W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Tycker alla "kedjor" har sina fel, allt hänger på vilken säljare man stöter på.
Elarroganten har några säljare jag undviker, samma sak med Media Knark.

Onoff hade en bra säljare förut i Västerås, men när han slutade så slutade jag åka till Onoff.

I min erfarenhet så är Siba bäst på kundservice. Media Markt anställer ju nästan vem som helst, min morsa skulle handla en laptop på Media Markt, jag hängde med. Dem som var ansvariga för laptop delen kunde ju ingenting. Nu är man ju en Sweclockare så man är ju nörd på den fronten, men ändå.

Permalänk
Medlem

ganska väntat

dyrare än andra (för att de vägrar sälja till vissa varor till inköpspris/förlust för att locka köpare som ger vinst i andra områden), okunning personal samt så gott som noll marknadsföring i 99% av landet.

Tacka och ta emot. det ger lite mer andningsrum till de andra, som faktiskt är bättre

Permalänk
Musikälskare

Tråkigt men kan bry mig mindre, dyrt och dålig personal

/peace!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon51600:

Men var ska nu alla okunniga bli lurade nån stans?
On off, kommer sakna er.

http://alltheragefaces.com/img/faces/png/happy-pfftch.png

tror siba och mediamarkt fyller igen det gapet ganska väl

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk

Blir det en rea på alla deras produkter då? är fett sugen på att skaffa ny tv

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Blev nästan glad. En skitbutik mindre till att lura folk.

Om någon av dessa butiker ska klassas som bra så är det Elgiganten och Media Markt och Netonnet(innan Siba förstörde). Visst dem är väl lite åt lurerihållet dem också men har åtminstone ofta hyffsade priser.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för arbetarna, mycket tråkigt, men jag har aldrig stött på särskild trevlig eller kunnig personal på någon OnOff-butik. OnOff blev till butiken man kollade sist om man var ute efter något som de andra inte hade.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

ganska väntat

dyrare än andra (för att de vägrar sälja till vissa varor till inköpspris/förlust för att locka köpare som ger vinst i andra områden), okunning personal samt så gott som noll marknadsföring i 99% av landet.

Tacka och ta emot. det ger lite mer andningsrum till de andra, som faktiskt är bättre

okej, det är ju i princip det dem gjort... alltså sålt varor till netto eller med förlust. jag vet eftersom jag jobbar själv på en liten firma som just inköpare/säljare och vet vilka marginaler det finns på sakerna. jag vet och vi jobbar med att tjäna pengar så att vi som jobbar där får behålla jobben. folk som jagar småkronor handlar oftast inte hos oss första gången men när det kommer till support så kontaktar dem gärna oss... och nästa gång så kanske de hellre lägger en hundring eller två extra hos oss istället för att få den hjälp de behöver.

inom en framtid kommer vi se fler företsg som får gå samma väg. det räcker med att titta tillbaka på en internethandlare vid namn datorbutiken - för billiga priser eller sälja med förlust står till slut med en konkurs..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Drygaste säljaren jag mött var på en OnOff butik, haha.
Annars har jag blivit trevligt bemött när jag varit i kontakt med säljpersonal både på Elgiganten, Siba och Media Markt men aldrig OnOff.

Handlar all min hemelektronik på nätet eller netonnet (så man slipper stå och tjafsa med en okunnig säljare) När jag köpte TV gick jag in på onoff och bad om att få se och jämföra 2 modeller, sen köpte jag den på netonnet avsevärt billiagare.

Men det är hemskt tråkigt med all personal i de 67 butikerna som måste slutaa

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Om vi säger så här: Förra eller förrförra året så sålde Mediamarkt en TV till ett bra pris. Elgigantens butik i närheten annonserade då ut samma TV för 1000 kr mindre. Det resulterade i att Mediamarkt köpte alla TV-apparaterna från Elgiganten innan de hade öppnat. Så Elgiganten har ganska mycket resurser.

Hahaha. Du måste snacka om Elgiganten/MM i Barkarby? Jag har också hört det där ryktet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan va trist !
Jag har varit en trogen kund i flera år nu - köpt både TV apparater, möss och routrar hos Onoff.

Väldigt trevlig personal, här i halmstad i all fall - kommer sakna butiken väldigt mycket

Men det är väll Internet shopping som gäller nu för tiden antar jag... >..<

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tråkigt men kan bry mig mindre, dyrt och dålig personal

/peace!

Så du bryr dig, alltså?

Skämt åsido så håller jag med dig. Onoff var alltid sista butiken man gick till, oavsett vad det var man skulle ha.

And nothing of value was lost.

Visa signatur

The board is a mirror of the mind of the players as the moments pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

I min erfarenhet så är Siba bäst på kundservice. Media Markt anställer ju nästan vem som helst, min morsa skulle handla en laptop på Media Markt, jag hängde med. Dem som var ansvariga för laptop delen kunde ju ingenting. Nu är man ju en Sweclockare så man är ju nörd på den fronten, men ändå.

Man behöver inte vara "nörd" för att förstå det. (Detta hände dock på Onoff).
Min pappa, när han blev pensionär upptäckte den digitala världen inom fotografering/video.
Så ville han köpa en dator för digital foto-/videoredigering, samt skaffa internet i samma veva.

Eftersom han är av den äldre generationen, så vill han alltid ha ett produktblad med en specifikation.
På datoravdelningen förklarar han anledningen till datorköpet och är tydlig med att han inte har internet just då.

När han frågar efter ett produktblad blir han hänvisad till tillverkarens hemsida! Han frågar då, hur tänkte säljaren nu. Eftersom han sagt att han varken har en dator eller tillgång till internet hemma och det var därför han var där för att köpa en dator. Han blir hänvisad till tillverkarens hemsida tre(3) gånger, innan han krävde att få prata med säljarens närmaste chef.

Nu borde det har löst sig, eller?

"Chefen" visar hur man går in på tillverkarens hemsida och tar fram ett "produktblad". Varav min pappa frågar om han kan skriva ut det, så han har lite att jämföra med. "Chefen" säger då att de inte får skriva ut saker till kunder! Men skriver däremot ner url:en på ett papper, så min pappa kan hitta produktbladet på datorn han var intresserad av, när han får tillgång till internet.

Allt faller tillbaka på samma sak som gäller inom alla branscher. Rätt personal på rätt plats!
Tyvärr finns det alldeles för många på fel plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Frågan är bara vilka som har bäst chanser att norpa OnOff-kunder? Hur ser en OnOffkund ut? De måste gilla höga priser, bråk om reklamationer, okunnig personal och dåligt utbud. Vilken konkurrent ligger närmast det?

Elmutanten, ingen tvekan.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Visst är det trist för dem som förlorar jobbet på detta, men faktum kvarstår att 95% av onoff's säljare kan göra kometkarriär inom jehovas vittnen eller dylikt för värre folk till att försöka pracka på en skit genom rena lögner finns inte, och då innefattar detta erfarenhet av de flesta butikerna i skåne samt ett flertal uppåt landet med.

Permalänk

Väntat, här i Gävle ligger MediaMarkt, Elgiganten, Siba, Onoff inom en 400m radie och så ser det säkert ut på alla andra håll i Sverige också... att inte alla kan sälja till alla är rätt naturligt.

Det slutar med att även Siba slås ut... dom har inte musklerna mot tyskarna och elgiganten, är min gissning.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hahaha. Du måste snacka om Elgiganten/MM i Barkarby? Jag har också hört det där ryktet.

Har hänt i Kalmar också tror jag. Elgiganten och Media Markt ligger nära varandra och den ena butiken åkte och köpte upp den andra butikens lager

Förövrigt så är det ett mysterium hur elektronikbranschen går runt alls här. Finns både Siba, Onoff(inte länge till), Media Markt, Elgiganten, Netonnet, Kjell m.fl. Undrar hur alla dem går ihop(eller inte) i en relativt liten stad.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att saknas.. känner inte en kotte som handlade på on-off.. nästa är väl SIBA då..

Visa signatur

CPU: 5800X3D| Mobo: AORUS X570|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus Prime 9070 XT OC |Chassi: FD Define C |SSD: Samsung 970 EVO 4TB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: Corsair 850W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

TYSKARNA TAR ÖVER ÄNNU EN GÅNG.

MediaMarkt that is

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdnanB:

Priserna på Media Markt är skyhöga. Har du någonsin undrat varför de inte har priserna upplagda på nätet?
Elgiganten går med vinst (om än knapp sån) medan Media Markt blöder miljarder.

Inte konstigt att mediamarkt blöder, de är de enda som har ett rejält sortiment i princip alla segment och visar upp varorna ordentligt (vilket lär kosta dem en bra slant). Många går dit och kollar/klämmer på vad de nu vill ha och beställer sen från nätet eller köper vart det nu är billigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Här i varberg är det förvisso en liten stad, men onoff var typ den enda motpolen mot elgiganten som blir den enda stora giganten.
TV/Hifi lär de dock ha svårt att sno kunder då Davids utklassar dem totalt. Men när det gäller vitvaror och laptops lär det vara sämre med konkurransen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molgorain:

Man behöver inte vara "nörd" för att förstå det. (Detta hände dock på Onoff).
Min pappa, när han blev pensionär upptäckte den digitala världen inom fotografering/video.
Så ville han köpa en dator för digital foto-/videoredigering, samt skaffa internet i samma veva.

Eftersom han är av den äldre generationen, så vill han alltid ha ett produktblad med en specifikation.
På datoravdelningen förklarar han anledningen till datorköpet och är tydlig med att han inte har internet just då.

När han frågar efter ett produktblad blir han hänvisad till tillverkarens hemsida! Han frågar då, hur tänkte säljaren nu. Eftersom han sagt att han varken har en dator eller tillgång till internet hemma och det var därför han var där för att köpa en dator. Han blir hänvisad till tillverkarens hemsida tre(3) gånger, innan han krävde att få prata med säljarens närmaste chef.

Nu borde det har löst sig, eller?

"Chefen" visar hur man går in på tillverkarens hemsida och tar fram ett "produktblad". Varav min pappa frågar om han kan skriva ut det, så han har lite att jämföra med. "Chefen" säger då att de inte får skriva ut saker till kunder! Men skriver däremot ner url:en på ett papper, så min pappa kan hitta produktbladet på datorn han var intresserad av, när han får tillgång till internet.

Allt faller tillbaka på samma sak som gäller inom alla branscher. Rätt personal på rätt plats!
Tyvärr finns det alldeles för många på fel plats.

Och om säljaren inte hade några 'produktblad' eller möjlighet att skriva ut.. Vad föreslår du att han borde gjort?

Permalänk

Var ju bara en tidsfråga, i borås där jag förr kunde tänka mig att handla ngt ligger/låg Elgiganten och OnOff vägg i vägg och ett ganska nyöppnat Mediamarkt ca:100m därifrån och Siba kanske 300m bort.
Handlar bara online nu förtiden men förr gick jag alltid till Elgiganten om man skulle kolla ngt.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Vad händer med konkursboet och eventuell utförsäljning? Kronofogdesutförsäljning på plats eller köps det upp av konkurrenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har hänt i Kalmar också tror jag. Elgiganten och Media Markt ligger nära varandra och den ena butiken åkte och köpte upp den andra butikens lager

Förövrigt så är det ett mysterium hur elektronikbranschen går runt alls här. Finns både Siba, Onoff(inte länge till), Media Markt, Elgiganten, Netonnet, Kjell m.fl. Undrar hur alla dem går ihop(eller inte) i en relativt liten stad.

Skulle inte förvåna mig om det hände här i Örebro också. Ställer mig också frågan hur det går, vi har Siba, Elgiganten, Media Markt, 2st Expert och Onoff inom en radie på 400m xD

Tänkte också säga att förra veckan hade jag fått hem en ny TV och behövde därför en HDMI-kabel. Gick till Elgiganten och sa att jag hade en budget på 300kr för 10m. Säljaren tog fram en för 300 men berättade också att dessa kunde tappa signal någon gång ibland på 10m. Han tog sedan fram en för 900kr och sa att han kunde dra av 300kr på denna (Guldplätterad 1.4 istället för vanlig 1.3 som den billigare var). Jag bestämde mig för att köra på den billigare. Han sa att om kabeln skulle tappa signal fick jag lämna tillbaka den, även om den är använd.
Tycker Elgiganten gör ett superjobb i denna staden.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

tänk på att detta kommer troligen drabba oss allihop som är intresserade av produkter i kategori som onoff hade eftersom att leverantörerna nu säkerligen kommer att gå en hel del back innebär det ju att dem i sin tur måste höja utpriserna en smula, ska de andra "stora" aktörerna fortsätta hålla sina priser i klass med det dem har idag så kommer nästa konkurs troligen snarare än vad många tror.

edit: jag tror för övrigt inte att siba blir nästa offer eftersom de i princip har en bank bakom sig som tjänar in massa pengar på räntor... såvida inte folk slutar handla hos siba helt och hållet eller sluta låna pengar från banken som finns bakom...

Permalänk

Flera olika inlägg nämner elektronikbranschens dåliga lönsamhet...

Om nu lönsamheten är så dålig, så varför är då i princip "allt" mycket billigare i Tyskland eller England?
Prisskillnaden är allt som oftast bra mycket större än momsskillnaden.

Är det de svenska generalagenterna som tar all marginal?

Personligen så har jag tröttnat på svenska svinpriser! Senaste klippet var en schysst skruvdragare, istället för 4000kr, så betalade jag 217€ inkl frakt.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lord_moggo:

Vad händer med konkursboet och eventuell utförsäljning? Kronofogdesutförsäljning på plats eller köps det upp av konkurrenterna?

Antagligen säljer de alla stora partier till konkurenter och blandad skit som ingen vill ha säljs i butikerna. Det som är kvar säljs nästan gratis till Ullared och liknande eller dumpas på soptippen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Skandal!! De borde ha inte haft nätbutiken öppen om de visste att de skulle ansöka om konkurs på måndagen och lockat med 40 % rea.
Vad händer nu med oss som har betalat för en vara (6200 kr) i förskott genom direktbetalning? Är vi körda?