Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Medlem

Ja alla kedjor suger hit och dit, medan andra är jättenöjda... fattar ni inte att det har att göra med personalen som ni träffar och inte själva kedjorna i sig. Det finns trötta säljare och så finns det bra, is that simple, sluta döma en hel kedja bara för att ni fick dåligt bemötande av en säljare en gång.

Media markt går tok minus i Sverige men de pumpar in pengar från Tyskland år efter år med ett enda mål; att slå ut konkurrenterna! För att sedan börja gå med plus.

Jag jobbar på expert och kan säga att vi blöder ekonomiskt också. I slutändan handlar det om vem som är villig att kasta in pengar i något som går med förlust, Expert i Sverige ägs av Expert i Norge och de har stora pengar. Det känns lite som en landskamp, Norge vs Tyskland. Jag skulle satsa mina pengar på Tyskarna.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Är inte förvånad alls.

Höga priser. gamalt sortiment och personal som vet mindre än vad grannpojken på 10 år gör typ.

Synd om de som evt förlorar sina jobb men tror att näthandel och Media Markt har snott mycket även om de knappt är bättre själva.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Synd. Nu har jag ingen garanti kvar på halva min dator Den personalen jag har mött har varit väldigt trevlig, trots att jag var lit sur över att ha åkt 5 mil till göteborg för tredje gången på grund av en dator (acers fel, till slut gav de mig pengarna tillbaks ändå fast acer inte svarade).

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

okej, jag trodde det bara var siba som hade bank bakom sig..

jag har svårt för att TRO att elgiganten gick + förra året, jag tror det är en slags "mörkning" för att det ska se bra ut. ser det bra ut på siffrorna får dem fortsätta handla på kredit hos leverantörerna ett tag till iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av puppetm:

Intresant att du tycker jag är otrevlig utan att ha träffat mig?
Tycker du kan hålla tyst och tänka efter lite innan du öppnar din mun

Bara av och döma ditt svar så kan man konstatera att du inte verkar speciellt trevlig.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Jag bor mittimellan Stockholm & Uppsala.
25 min till Uppsala, 25 min till Järfälla & Sollentuna.
Lite längre till Kungens kurva, 45 min, men det finns alldeles för många butiker och det är inte undra på att det går åt H-vete för några.
ONOff i Uppland-Väsby har funnits i alla år, och är den butik som ligger närmast för mig, det är ofta som jag har åkt dit bara för att det är närmast.
Den butiken är välskött med trevlig personal - kan bero på att HK ligger i samma hus
Det kan bli så att flera handlare vill dra ned på antalet butiker, men det är dödsdömt att inte ligga i ett centrum där de andra ligger.
Jag kommer i håg för 10-15 år sedan då man fick åka runt i stora ringar och leta priser, men nu kan man ju sitta framför datorn och se lagersaldo i olika butiker, då gör det inget att inte alla ligger på samma ställe.
Lite tråkogt att alla små Radioaffärer med lokal personal har försvunnit.
Min Radioaffär hemma hade inte alltid billigast pris, men det gick alltid att förhandla om det, och dom beställde alltid hem nått om det inte fans i butiken, samt att killarna bakom disken viste vad dom säljde och kunde förklara funktionerna i butiken som man förstod.
Många gånger gjorde dom en snabbreparation direkt på disken om det behövdes.
Numera ses man som en fiende om man kommer tillbaks med nått som är fel, och inte har någon extra förlängd garanti som man har betalt multum för. (som oftast inte täcker felet iallafall)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weargon:

haha så kan det gå x) trodde dock att typ Expert skulle gå före, vem handlar där egentligen? o.O det samma gäller Siba?

Expert tror jag inte skulle gå under före och tror inte dom kommer att göra det på ett bra tag framöver. Har personligen handlat allt till sytemkameran där just bara för att personalen vet vad dom pratar om (i flesta fall) Likaså så kommer nog nya tvn inhandlas där.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Jag kommer sakna deras dåliga utbud ,usla service och höga priser.
Var in i Västerås butiken i vintras 5 säljare som vad mer intresserade av youtube en att hjälpa dom två kunder som var där.
Inte otippat att dom gick i konkurs iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Media markt har halverat personal styrkan, Liksom tydligen Bahaus och classe.
Men tydligen går Siba, Elgigganten ock Expert bra.
Dock ett stort ? för Audio och Video, som konkade för ett tag sedan men fick nytt liv.

Det med classe stämmer inte, det var neddragning på nån person men långt från en halvering.

Permalänk
Antielefant

Det verkar som om de allra flesta här tror att Onoff, Siba, Elgiganten etc faktiskt lever på datorer, där dessa kedjor faktiskt normalt har rätt uselt utbildade säljare jämfört med de flesta här.

Mer fel kunde ni inte ha.

Vilket tror ni de tjänar mest på? Att sälja en laptop i budgetsegmentet eller att sälja inbyggnadsspis, micro, spisfläkt, kyl & frysskåp till ett par som ska renovera köket?
Att sälja en maximalt prispressad 22"-datorskärm eller att sälja 46"-TV'n med hemmabiosystem, spelkonsol och gärna tillhörande blu-rayspelare?
En HP-dator eller tvättmaskin, torktumlare och avfuktare till en ny tvättstuga?
Ett grafikkort eller en espressobryggare, gärna med tillhörande va-installation?

Vill ni träffa en duktig och väl utbildad säljare på Elgiganten, Onoff etcetera, lämna datorbordet och gå till det stora området med vitvaror. Det är oftast där de hamnar, för det är där du säljer varor för rejäla summor pengar.

Tilläggas kan att vitvaror extremt sällan har mer än ett års garanti, och extremt få Svensson kan/får installera och/eller laga dem själva. Det är här Onoff, Elgiganten etc faktiskt tjänar pengar, inte på en sketen dator med nollmarginal.

I övrigt är Onoff's konkurs ett hårt slag mot konkurrensen då Elgiganten och Mediamarkt bara befäster sin ställning ytterligare, och att Mediamarkt långsamt men konstant höjt sina priser sedan sin etablering är ju ingen direkt nyhet.

Tycka vad man tycka vill, men mindre konkurrens är alltid negativt för slutkunden, det vill säga oss.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slap:

Ja alla kedjor suger hit och dit, medan andra är jättenöjda... fattar ni inte att det har att göra med personalen som ni träffar och inte själva kedjorna i sig. Det finns trötta säljare och så finns det bra, is that simple, sluta döma en hel kedja bara för att ni fick dåligt bemötande av en säljare en gång.

Media markt går tok minus i Sverige men de pumpar in pengar från Tyskland år efter år med ett enda mål; att slå ut konkurrenterna! För att sedan börja gå med plus.

Jag jobbar på expert och kan säga att vi blöder ekonomiskt också. I slutändan handlar det om vem som är villig att kasta in pengar i något som går med förlust, Expert i Sverige ägs av Expert i Norge och de har stora pengar. Det känns lite som en landskamp, Norge vs Tyskland. Jag skulle satsa mina pengar på Tyskarna.

Det är ju fortfarande kedjan som har ett visst ansvar. De borde ju ha ett intresse i vilken typ av personal som anställs. Nu verkar det vara helt ointressant för alla i de stora kedjorna så de accepterar vem som helst medan andra butiker satsar på att få kunnig personal. Kjell har till exempel genomgående väldigt bra personal. Det gäller även Inet. Anställda på en Expertbutik som inriktade sig mot kameror hade inte en aning om hur man satte i en rulle film och istället för att erkänna att de inte visste så gissade de och monterade den fel så en kompis fick delar av sitt projektarbete i gymnasiet förstört. Samma affär lyckades även förstöra en annan filmrulle vid framkallning för samma person. Självklart har kedjorna ett ansvar för vilken typ av säljare som anställs så det är helt rätt att klaga på dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det var ju synd, nu ryker min garanti. Tycker inte att Onoff har vidare dyra priser heller, speciellt inte om man är "medlem" då man får respektabelt med rabatt. Får väl hoppas på en utförsäljning iaf.

Permalänk
Medlem

Har i flera år gått och funderat hur de har kunnat gå runt. För mina intressen så har de alltid haft ett sämre utbud och varit markant dyrare. Alltid undvikit onoff och har tyckt att de har haft skamfulla priser.

Tycker aldrig de har kunnat konkurrera på marknaden och det visar sig nu stämma.

Kommer verkligen inte sakna skitbutiken, hoppas de har bra utförsäljning. Kanske blir första gången de är allmänt billigare.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jahopp, synd, där rök min 1-års garanti XD Men seriöst, det här är nåt jag kunde ha väntat mig... här i örebro går alla till mediamarkt eller elgiganten, och inte tills onoff o siba... next up: Siba / Expert / Netonnet. Håller faktiskt med -=FULLMOON=-, de vet inte ens skillnaden mellan cs o crysis....

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Oj, är lite förvånad måste jag säga! Tycker tex Siba brukar ha menlösare butiker och tristare erbjudanden...
Samtidigt så har Onoff förvisso haft riktigt kassa priser på många produkter (datorkomponenter hade ofta priser som gjorde att det tårades i ögonen) och de har stadigt gått utför när de mer och mer försökt kränga det där Onoff-kortet på en...

Dum fråga, men vad är Audio video för butik, och var i landet finns de? Jag tror nog aldrig jag varit inne i en om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det är precis som Zcenicx säger, allt handlar om tillbehör och omsättning idag. En dator som vi säljer kan ligga på så lågt som 1 % i marginal medan en datormus som tillbehör till datorn kan ligga på 50 %, det finns en anledning till varför säljarna frågar om du har alla tillbehör hit och dit, det är för att få upp den totala marginalen samt omsättningen på just det köpet.

Sen är det också lite kul och höra att vissa klagar på okunniga säljare. Jag jobbar på en stormarknad och vi har X antal artiklar i lager (kan vara så mycket som flera tusen), om jag skulle veta exakt varenda specifikation på varenda produkt så skulle jag nog behöva 10 hjärnor till för att överhuvudtaget ha en chans att kunna svara på alla frågor. Jag kan t.ex. datorer, ljud & bild väldigt bra, kameror och telecom helt ok men är mindre bra på vitvaror. Jag skulle vilja se de som klagar, i en butik med så många artiklar, pröva och jobba där och sen kan ni komma tillbaka och berätta om er upplevelse.

Men, med det sagt så är det viktiga om man inte kan svara på frågan, att man säger till kunden att man ska prata med en kollega som har bättre koll på just det området och sen återkomma och inte låtsas som att man kan nått för det slutar oftast inte bra. Så längre kunden får svar på sin fråga, oavsett om det kommer från dig eller en kollega så är den nöjd med det.

EDIT: Zotamedu jo jag håller med i det du säger men problemet tror jag ligger i att det behövs väldigt många säljare till en stor kedja och då är det svårare att hålla uppe kvaliteten på den personal som man tar in, framförallt när de bästa säljarna blir headhuntade hela tiden till andra företag. Jag tror det är betydligt lättare för, säg som exempel, ett privatägt företag med låt säga 1 butik, att kunna hålla en jämnare kvalitet.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Det borde har varit Mediamarkt istället, det jag hatar med dem är att den inte har priser och bilder på sina produkter på nätet. Vägrar att handla hos dem pga deras otroligt dåliga hemsida.

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Mindre konkurrens kan leda till lägre priser också. Tänk på det.

Det är snarare tvärtom, mindre konkurrens = mindre som sänker priserna = får mer pengar... kolla bara på företag som säljer märken som bara dom har, då behöver dom aldrig sänka priserna för ingen annan pressar dom till det

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är inte bara momsen. Arbetsgivaravgifter samt inkomstskatterna i sverige är högre än många länder i övriga europa. Om lönen efter skatt är samma i sverige och land X men att de nämnda skatterna är högre i sverige så blir det såklart dyrare för det svenska företaget, resulterande i högre priser.

Sen är kronan ganska stark just nu.

Lönekostnaden och omkostnader är ungefär samma i Tyskland som här. För arbetsgivaren. De är inget lågskatteland bara för att de kallar vissa saker avgifter istället för skatter. Titta istället på gråimporten av de utländska varorna om ni vill jämföra priser. Även om den försvunnit. De svenska TV-apparaterna är dyrare (när dom var det) eftersom tillverkarna tycker det är skoj. Priserna skiljer sig för att det är andra varor när de anpassas för Svenska marknaden. Men sen kan man ju inte jämföra första träffen på prisjämförelsetjänst (från något obskyrt företag med lockpriser) med butikspriser heller. En tysk TV kommer t ex inte ha DVB-T2-mottagare. Men t ex i UK där den har det så hämtar du upp TVn för samma pris som här. Trotts att vi har mer i moms.

För firmor som Komplett och Inwarehouse betalar vi också norska löner, där pizzabagare har mer än våra restaurang-kockar. Att hänga upp sig på löner och skatter är bara idiotiskt. Vi har inte större marginaler än fattiga länder i handeln. Dessutom har vi ungdomsrabatt på alla upp till 25 i Sverige med halverad arbetsgivaravgift. Tittar man på förmånskostnader så ligger de i USA enligt officiell statistik högre än Svenska tjänstemäns om vi räknar in arbetsgivaravgifterna till dessa. Så skatter säger ingenting om den slutgiltiga lönekostnaden. Man kan inte räkna bort fasta kostnader de har privat bara för att vi inkluderar det i skatter. Högst skatt i världen är inte heller något vi har totalt sett. Inte heller har vi massor handelshinder som utvecklingsländer. Danmark har en annorlunda och bättre arbetsmarknad än vad vi har trotts högre skattetryck och fler offentliganställda. De ligger på 4% arbetslöshet totalt sett, mot våra 7.9%. Trotts att dom i praktiken har högre kostnader och löner för nya i kvalificerade yrken i Tyskland har dom inte heller någon ungdomsarbetslöshet på 25% där. Då både har skattebörda som är fullt jämförbar med våran så är det andra faktorer som styr hur det ser ut i näringlivet och vad folk har för löner. Du har självklart bättre löner i det offentliga i Norge och Danmark, men kapitalvaror kommer inte vara dyrare i dessa länder.

Permalänk
Medlem

ONOFF & livets ord

är inte livets ord inblandat i onoff?
isåfall hoppas dem följer med i konkursen

Visa signatur

Intel Core i5 750 2,66GHz@3,67GHz Socket 1156 8Gb Corsair XM3 1600Mhz @1750Mhz Gigabyte GeForce GTX 570 Gigabyte GA-P55A-UD3 Corsair TX 750W PSU 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eize:

Jag kommer sakna deras dåliga utbud ,usla service och höga priser.
Var in i Västerås butiken i vintras 5 säljare som vad mer intresserade av youtube en att hjälpa dom två kunder som var där.
Inte otippat att dom gick i konkurs iaf.

Låter lite som dom i Göteborg också

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Onoff har alltid haft rätt så dyra priser men dom har haft mycket bra personal i allafall i Trelleborg;/

Permalänk
Medlem

Idg var 30 minuter före, men sweclockers var ändå tidiga med nyheten :p.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad alla verkar tycka att deras personal är otrevliga, handlar alla på samma OnOff butik eller? Nog för att de var dyra, men jag har icke märkt någon skillnad på personalen mellan OnOff, Elgiganten, Mediamarket, Siba, Expert osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

okej, jag trodde det bara var siba som hade bank bakom sig..

jag har svårt för att TRO att elgiganten gick + förra året, jag tror det är en slags "mörkning" för att det ska se bra ut. ser det bra ut på siffrorna får dem fortsätta handla på kredit hos leverantörerna ett tag till iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska storförlust:
http://www.allabolag.se/5564714474

Permalänk
Medlem

Bra för mig som är ute efter en kamera, dåligt för brorsan som har jobbat där ganska mycket och skulle jobbat där lite i höst också.

Hade själv känslan av att OnOff var ganska hyfsade.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

oh my, jag som just tog en krita där via onoff för två vitvaror till bostadsrätten min:(
Jaha..undrar vad som händer nu...aha..där kom svaret om jag bara brytt mig om att kolla mailen före jag postat ^^
"Tyvärr är din vara utgången ur sortiment.." bla bla bla o sen får jag se det här

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Förstår helt ärligt inte hatet mot Elgiganten som många verkar hoppas ska gå i konkurs efteråt.
Jag har inget annat än gott att säga om Elgiganten. Iaf den som finns i Örebro.
Dom har as bra service osv om något går sönder eller om man är missnöjd osv. Köpte 2 möss efter varandra som jag inte var helt nöjd med efter 1 veckas användning och fick helt utan problem byta ut dom.
Har köpt mycket elektronik genom åren på elgiganten och lämnat tillbaka och lagat osv och har aldrig varit något strul alls. Sen har dom enormt mycket billigare priser än vad media markt har.

Dom som förväntar sig att varenda säljare oavsett butik ska kunna allt om alla produkter kan ju inte ha alla hästar hemma direkt.
Om du är så missnöjd med att dom inte kan varför lär du dig inte själv då om vad som är bra osv istället. Och om du redan kan och vet vad du vill ha varför i hela friden klagar du då på att säljaren inte har suttit och surfat och läst tester på varenda produkt dom har och vet samma som du. Det är totalt omöjligt för en säljare att veta allt om alla produkter han har. Eller ens att kunna alla varor till 100% på sitt område.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag handla hos dom som erbjuder mig,sämre produkter för pengarna,har detta något med att göra att folk har blivit lite smartare och öppnare och väljer andra alternativ som är mer lönsammare för både säljare och konsument.

“Look after the customer and the business will take care of itself”

Something Something The Darkside...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slap:

Det är precis som Zcenicx säger, allt handlar om tillbehör och omsättning idag. En dator som vi säljer kan ligga på så lågt som 1 % i marginal medan en datormus som tillbehör till datorn kan ligga på 50 %, det finns en anledning till varför säljarna frågar om du har alla tillbehör hit och dit, det är för att få upp den totala marginalen samt omsättningen på just det köpet.

Sen är det också lite kul och höra att vissa klagar på okunniga säljare. Jag jobbar på en stormarknad och vi har X antal artiklar i lager (kan vara så mycket som flera tusen), om jag skulle veta exakt varenda specifikation på varenda produkt så skulle jag nog behöva 10 hjärnor till för att överhuvudtaget ha en chans att kunna svara på alla frågor. Jag kan t.ex. datorer, ljud & bild väldigt bra, kameror och telecom helt ok men är mindre bra på vitvaror. Jag skulle vilja se de som klagar, i en butik med så många artiklar, pröva och jobba där och sen kan ni komma tillbaka och berätta om er upplevelse.

Men, med det sagt så är det viktiga om man inte kan svara på frågan, att man säger till kunden att man ska prata med en kollega som har bättre koll på just det området och sen återkomma och inte låtsas som att man kan nått för det slutar oftast inte bra. Så längre kunden får svar på sin fråga, oavsett om det kommer från dig eller en kollega så är den nöjd med det.

EDIT: Zotamedu jo jag håller med i det du säger men problemet tror jag ligger i att det behövs väldigt många säljare till en stor kedja och då är det svårare att hålla uppe kvaliteten på den personal som man tar in, framförallt när de bästa säljarna blir headhuntade hela tiden till andra företag. Jag tror det är betydligt lättare för, säg som exempel, ett privatägt företag med låt säga 1 butik, att kunna hålla en jämnare kvalitet.

Nu är ju mina exempel inte direkt privata företag med en butik men jag förstår vad du menar. Just Kjell har ett enormt utbud av konstiga prylar och säljarna där har fortfarande koll. Fortfarande förvånad över hur smidigt det var att bara gå in och be om en 1-polig vippomkopplare on-off-on. Kan inte ha tagit mer än 20 sekunder innan han var tillbaks från lagret med två alternativ i olika prisklass. De satsar mycket på internutbildning vilket jag tror lönar sig i längden.
Det är självklart att man inte ska kunna allt om alla produkter hela tiden. Det är helt orimligt men det är attityden som är störande. Många säljare orkar inte kolla upp saker de inte kan utan hittar istället på något. Har man ingen koll ska man antingen kolla upp det eller om det inte går så ska man skicka kunden vidare till en säljare som har koll. Det är ett tecken på att det är en seriös butik. Till exempel är jag ett stort fan av Scandinavian Photo och jag har köpt nästan alla mina kameraprylar där. När jag skulle köpa en videokamera gick jag dit och snackade med samma folk jag brukar snacka systemkameror med. När jag frågade om videokamera sa de direkt, det kan jag inget om så du ska få prata med han där borta för han har stenkoll. Det är så man vill bli bemött som kund.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24