Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Loopia och deras DNS tjänst.

Hej!

Har nu suttit väldigt länge och sökt om hur jag ska lösa mitt problem men hittar inget vettigt så startar denna tråd istället.

Mitt problem är att jag har köpt en domän av loopia, som jag vill ska peka på mitt IP-nummer då jag kör en FTP / Minecraft server så är det skönt att inte behöva skriva in ipnr utan bara en domän adress, men jag får verkligen inte detta att funka.. jag vill bara kunna skriva in domännamn.eu som jag har men det går inte.. Är det någon som vet vad jag gör för fel?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Hur har du confat DNS:en?

För min domän har jag en A-record samt C-name för www-prefixet. (se bild)

dns.png:

Permalänk
Medlem

Ja det dära med att confa har jag inte riktigt fattat när man sätter A-record så är det mot sin ip? och Cname = sitt domän namn? fast det funkar ju inte endå :S

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Det kan ta ett tag innan ändringarna slår igenom. Uppgifterna måste propageras ut till många DNS-servrar på internet.
Vet du vad du har satt som TTL? (Time to live).

Den påverkar hur länge en DNS-server får cacha uppgifterna innan den på nytt hämtar nya från Loopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Det kan ta ett tag innan ändringarna slår igenom. Uppgifterna måste propageras ut till många DNS-servrar på internet.
Vet du vad du har satt som TTL? (Time to live).

Den påverkar hur länge en DNS-server får cacha uppgifterna innan den på nytt hämtar nya från Loopia.

3600 Står det förskrivet i TLL rutan, men sedan så vet jag ju inte vart jag ska ändra heller..

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

3600 motsvarar en timme, vilket jag tror är det lägsta värdet man kan ha. Det innebär att det borde ta maximalt 2h innan ändringar slår igenom.
Om du har väntat 2h och det fortfarande inte fungerar är det nog enklast om du kontaktar Loopia och ber om hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

3600 motsvarar en timme, vilket jag tror är det lägsta värdet man kan ha. Det innebär att det borde ta maximalt 2h innan ändringar slår igenom.
Om du har väntat 2h och det fortfarande inte fungerar är det nog enklast om du kontaktar Loopia och ber om hjälp.

Ja men hur ska jag confa upp det hela så det funkar? Det är ju det som är problemet jag vet inte riktigt hur det ska confas för att det ska bli rätt.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Du loggar in på loopia och klickar på Domän och webb och sedan Domäninställningar.
Välj domän du vill ställa in dns på och bocka i DNS. På pekning väljer du A och skriv sedan in ip adressen du vill att din domän ska peka till, t.ex 123.123.123.123. Sedan sparar du och väntar en stund, som någon ovan skrev - ända upp till två timmar.

För att se att det fungerar är det smidigast att försöka pinga domänen, öppna kommandotolken i windows och skriv "ping din.domän.tld". får du ett svar från den ip-adress du satte dns till så fungerar det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

Du loggar in på loopia och klickar på Domän och webb och sedan Domäninställningar.
Välj domän du vill ställa in dns på och bocka i DNS. På pekning väljer du A och skriv sedan in ip adressen du vill att din domän ska peka till, t.ex 123.123.123.123. Sedan sparar du och väntar en stund, som någon ovan skrev - ända upp till två timmar.

För att se att det fungerar är det smidigast att försöka pinga domänen, öppna kommandotolken i windows och skriv "ping din.domän.tld". får du ett svar från den ip-adress du satte dns till så fungerar det.

Lycka till!

Låter ju bra.. men vad ska man ha för subdomän? måste ju tydligen välja det med.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Låter ju bra.. men vad ska man ha för subdomän? måste ju tydligen välja det med.

du måste inte välja en subdomän, väljer du ingen och låter "Välj subdomän" står kvar så ändras det för domän.tld endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Låter ju bra.. men vad ska man ha för subdomän? måste ju tydligen välja det med.

www brukar ju vara standard.

typ.

Permalänk
Medlem

Sen om du inte ändrar hin lokala host fil så kan du inte använda domänen på insidan av ditt nätverk, sen kan du behöva en ip updater om du har dynamisk IP. och öppna portar i brandväggen och peka port till rätt ip.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Well efter lite pillande och väntande så funkar nu allt bra! tack för till alla som hjälpte till

Visa signatur

<(.__.<)