tv-ut problem med mitt kort 4890!

Permalänk
Medlem

tv-ut problem med mitt kort 4890!

Hej!!

Har som sagt problem med tv ut med mitt grafikkort 4890. Jag får bild, men inget ljud.
Jag använder en hdmi kabel från tvn till datorn, men mitt grafikkort har ju ingen hdmi uttag,så jag använder en hdmi adapter som jag fick med när jag köpte kortet.

Vet att det blir problem med ljudet om inte båda källorna är hdmi, men så här står det om mitt grafikkort.

2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI
1 x HDTV-utgång ( på medföljande kabel )
1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ( med adapter )
1 x HDMI - 19-stifts HDMI typ A ( med adapter )

Kanske inte är riktig hdmi? Eller är det nåt annat fel?

Är ett sånt här kort jag har. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449933

Mycket tacksam för hjälp

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Kollade på amds hemsida och såhär står det .....

◦HDMI output support •All display resolutions up to 1920x10803
•Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

så det ska väl funka? Nån som vet hur man får ljudet till grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat HDMI ljud ut via högerklicka på högtalarikonen och välja uppspelningsenheter, och där välja HDMI-ljud?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du aktiverat HDMI ljud ut via högerklicka på högtalarikonen och välja uppspelningsenheter, och där välja HDMI-ljud?

Hmm det hade jag inte gjort, är en röd pil på iconen och står (ej inkopplad) Hur kopplar jag in den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är en röd pil betyder det förmodligen att HDMI-kabeln inte sitter i eller att TV-n inte är på.
Finns två alternativ för HDMI-ljud. Det ena är AMD HDMI output, det andra är Digital Audio (HDMI).
Jag har inte min HDMI-kabel inkopplad för tillfället och då visar "AMD HDMI output" en röd pil på ikonen samt att det står "Not plugged in"
När kbeln är i och TV-n på ska du markera ena HDMI-alternativet och klicka på "Använd som standard"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Kopplade in kabeln nu, då försvann den röda pilen, och då kan jag välja "Använd som standard" och då får jag ljud via HDMI till TV-n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kopplade in kabeln nu, då försvann den röda pilen, och då kan jag välja "Använd som standard" och då får jag ljud via HDMI till TV-n

tack så jätte mycket för hjälpen , nu funkar det... yahooooo!!

Visa signatur