Intel känner till 8MB-bugg i 320-serien SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel känner till 8MB-bugg i 320-serien SSD

Intel reagerar efter den uppmärksammade 8 MB-buggen i 320-serien SSD och publicerar ett officiellt uttalande. Alla berörda kunder uppmanas att kontakta kundtjänst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tolkar det väl mer som att Intel är medvetna om att vissa kunder fått problem med detta, snarare än att de själva hittat buggen? Men det kanske bara är så man uttrycker sig om man vill vara lite försiktig...

Permalänk
Inaktiv

Fan vad det trillar in artiklar nu..... fast var det inte ni på swec som rekommenderade ssd:n? eftersom den var stabil... tydligen verkar det inte som det finns några stabila ssd:S :S

Permalänk
Medlem

Gillar prisjaktslänken till den här artikeln.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon160770:

Fan vad det trillar in artiklar nu..... fast var det inte ni på swec som rekommenderade ssd:n? eftersom den var stabil... tydligen verkar det inte som det finns några stabila ssd:S :S

De har aldrig sagt att alla SSD's är stabila. De har sagt att de är snabba och att Intels SSDer är stabila och vad jag vet är detta första gången som Intel drabbas av problem i den här storleken med sina SSD-diskar.

Permalänk
Medlem

Den är rock solid så länge er villa/lägenhet ej drabbas av strömavbrott allt för ofta. Jag har inte haft ett på över två år och hade således suttit säkert med denna guldklimp.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hardvara/132102-corsair_128gb_perfor...

dom här är stabila, har inte haft ett enda litet problem med de här och köpte en 64gb systemdisk och en 128gb lagring för spel när dom kom, dom är antagligen så stabila eftersom dom inte är uppskruvade som satan när det gäller read/write speeds som alla andra SSD's

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

Hmm, jag tolkar det väl mer som att Intel är medvetna om att vissa kunder fått problem med detta, snarare än att de själva hittat buggen? Men det kanske bara är så man uttrycker sig om man vill vara lite försiktig...

Precis så. De säger att de plockar fram en firmwareuppdatering så snart de fått tillräcklig information.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

http://www.webhallen.com/hardvara/132102-corsair_128gb_perfor...

dom här är stabila, har inte haft ett enda litet problem med de här och köpte en 64gb systemdisk och en 128gb lagring för spel när dom kom, dom är antagligen så stabila eftersom dom inte är uppskruvade som satan när det gäller read/write speeds som alla andra SSD's

Vad jag vet har ingen SSD gått sönder för att de varit "för snabba"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Den är rock solid så länge er villa/lägenhet ej drabbas av strömavbrott allt för ofta. Jag har inte haft ett på över två år och hade således suttit säkert med denna guldklimp.

Detta kan inträffa vid normala omstarter enligt poster på Intels supportforum:

"I experienced this issue on my 120gb after a normal shutdown. I'm running 2008R2, and was updating the hardware for supporting RFX, then on power-up... pow! 8MB!"

Fo3

Edit: T.o.m vid återgång från Sleep mode:

"The second failure just happened last night and also manifested upon resume of the laptop from a sleep state and not a full power down."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast

Jag ska nog ge det en generation till innan jag köper en. Tekniken är bevisligen inte mogen än med tanke på hur mycket problem alla tillverkare verkar ha.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Vad jag vet har ingen SSD gått sönder för att de varit "för snabba"..

Kanske inte för snabba, men man har kanske tummat på marginalerna...

Tex OCZ, från Anandtech:

"OCZ and SandForce put out a stopgap fix for the problem. For OCZ drives this is firmware revision 2.09 (other vendors haven't released the fix yet as far as I can tell). The firmware update simply slows down the timing of the SATA command OCZ and SF believe to be the cause of these BSOD issues.

In practice the update seems to work. Browsing through OCZ's technical support forums I don't see any indications of users who had the BSOD issue seeing it continue post-update. It is worth mentioning however that the problem isn't definitely solved since the true cause is still unknown, it just seems to be addressed given what we know today."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske inte för snabba, men man har kanske tummat på marginalerna...

Tex OCZ, från Anandtech:

"OCZ and SandForce put out a stopgap fix for the problem. For OCZ drives this is firmware revision 2.09 (other vendors haven't released the fix yet as far as I can tell). The firmware update simply slows down the timing of the SATA command OCZ and SF believe to be the cause of these BSOD issues.

In practice the update seems to work. Browsing through OCZ's technical support forums I don't see any indications of users who had the BSOD issue seeing it continue post-update. It is worth mentioning however that the problem isn't definitely solved since the true cause is still unknown, it just seems to be addressed given what we know today."

Fo3

Så det här borde även gälla Corsairs Force3+gt diskar oxå eller har dom (som återkallats) fixats på något annat sätt?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Så det här borde även gälla Corsairs Force3+gt diskar oxå eller har dom (som återkallats) fixats på något annat sätt?

Alla corsairs har återkallats, och dem som finns att köpa nu är "nya" versioner, alltså fullt fungerande. Än så länge..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag ska nog ge det en generation till innan jag köper en. Tekniken är bevisligen inte mogen än med tanke på hur mycket problem alla tillverkare verkar ha.

Håller med dig. Fick en fråga om vad SSD var igår från kompis, jag förklarar varpå han frågar om det är värt pengarna och jag svarade att jag inte med samvete kan rekommendera SSD i dagsläget. Dels på grund av priset och dels på grund av alla problem som tycks dyka upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Voultner:

Håller med dig. Fick en fråga om vad SSD var igår från kompis, jag förklarar varpå han frågar om det är värt pengarna och jag svarade att jag inte med samvete kan rekommendera SSD i dagsläget. Dels på grund av priset och dels på grund av alla problem som tycks dyka upp.

Man hör om problemen. Alla de miljoner människor som inte haft problem hör du ju inte ifrån eller hur?

Har en Intel SSD 320 sedan en månad tillbaka, fungerar än så länge.

Som om mekaniska hårddiskar inte kraschar, jag har bytt in två stycken mekaniska som var helt nya, har en WD 1,5TB som har börjat visa problem i S.M.A.R.T.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hjälpsam

Några rapporter om M4 disken ännu? Jag har inte snappat upp något om den ännu, endast att det kunde vara lite småknas med C300an.

I så fall är det den enda prestanda disken som är orörd med barnsjukdomar.

Vidare kommer iofs Kingston HyperX SSDer som bygger på Sandforce 2281 kretsen nu. Anledningen till den sena launchen var att hamra ut problemen som de andra har upplevt med Sandforce innan launch. Så förhoppningsvis är de helt felfria vid lansering trots SF2281.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

När folk här på forumet börjar rapporter om dessa problemen på deras Intel 320 så kommer jag börja oroa mig. Innan dess är jag lugn. Så pass många som sitter med dessa diskar så vore det ett problem så skulle man se det här. Problemen med Vertex 3 och Corsair Force 3 poppade ju upp här på Sweclockers direkt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jaxione:

När folk här på forumet börjar rapporter om dessa problemen på deras Intel 320 så kommer jag börja oroa mig. Innan dess är jag lugn. Så pass många som sitter med dessa diskar så vore det ett problem så skulle man se det här. Problemen med Vertex 3 och Corsair Force 3 poppade ju upp här på Sweclockers direkt.

Mvh J

I promise, I'll let you know.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

"Alan, Intel's NVM Solutions Group" Är det Alan på Intels "Never mind" Solutions Group ?

Permalänk
Medlem

En teori om problemet: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=679011

Om det är mottagande av ett felaktigt kommando som kan trigga HPA så får man väl hoppas att det går att fixa till med en Firmware uppdatering och att risken för att drabbas är liten (ta i skallen)...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

Jo, det kan ju bli juridiska problem för Intel att de säljer hårddiskar som inte vill agera hårddisk.

Som en biltillverkare som säljer en fjantig liten plastmobil vars gaspedal fastnar..:D

Man kan inte sälja det som inte fungerar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexandernajafi:

"Alan, Intel's NVM Solutions Group" Är det Alan på Intels "Never mind" Solutions Group ?

Tänkte samma sak. Hade passat bra med tanke på bilden åtminstone jag fått av deras kundbemötande.. Fruktansvärt svårt att få dem att erkänna problem och returnera defekta produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

De har aldrig sagt att alla SSD's är stabila. De har sagt att de är snabba och att Intels SSDer är stabila och vad jag vet är detta första gången som Intel drabbas av problem i den här storleken med sina SSD-diskar.

Det är inte första gången Intels SSD:er drabbats av problem. Är det ingen som kommer ihåg problemen i början med X25-M G2? Strax efter lanseringen drogs de tillbaka pga "lösenordsbuggen". Buggen var allvarlig eftersom den ledde till att enheten dör helt men ändå inte eftersom buggen aktiveras endast när man använder en funktion (sätta lösenord på SSD:n eller nåt sånt) som knappt nån använder (tror jag). Jag hann lyckligtvis få ett exemplar innan dess för annars hade jag fått vänta nån månad eller mer (det var hög efterfrågan tror jag och sen tog det ju en stund för Intel att få enheterna igen).

Jag har också för mig att den första firmware-uppdateringen som kom efter ett tag (och fixade lösenordsbuggen) hade andra problem också. För vissa ledde uppdateringen till att enheten dog helt. Jag hade faktiskt laddat ner den uppdateringen men lyckligtvis var jag för lat för att genomföra det. Sen kom en andra uppdatering och då tycktes det funka till slut (då uppdaterade även jag).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av anon160770:

Intel's SSDer är kända för att krångla mindre med drivrutiner, längre livslängd etc etc.

Problem för enstaka individer blir alltid överdrivna i media, det är ungefär som när aftonbladet gick ut med att hjulen kan lossna på samtliga saab modeller sedan 90-talet.

Fast i verkligheten var det två olyckliga individer.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Voultner:

Jag har haft en Intel G2 i snart 1,5 år och aldrig haft några problem med den så jag har inga problem med att rekommendera SSD, speeden är värt priset.
Vare sig du köper en SSD eller en mekanisk så kommer den att gå sönder, det är det enda du kan vara helt säker på när det gäller hårddiskar, så se till att du alltid har backup på din data.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

se till att du alltid har backup på din data.

Dator heter det...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av swahnroger:

Dator heter det...

Ja eller; datamaskin, räkneautomat, elektronhjärna, computer, burk; stordator, minidator, mikrodator, persondator, PC, bärbar dator, portföljdator, powerbook, arbetsstation.

Pick and choose.

Sen är det roligt att du försöker mästra honom när han faktiskt har skrivit en fullt korrekt mening. Det är datan du tar backup på, inte datorn.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Sen är det roligt att du försöker mästra honom när han faktiskt har skrivit en fullt korrekt mening. Det är datan du tar backup på, inte datorn.

Men du tar backupen på datorn, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Men du tar backupen på datorn, eller hur?

Nej du tar en backup på datan som finns på en eller flera hårddiskar.