över 600 000errors i memtest och ticker på!

Permalänk
Medlem

över 600 000errors i memtest och ticker på!

Hej! Min dator i "sig" är ny, byggt ihop den själv för 2 veckor sedan. Men den börjar få problem nu. Till en början så funkade XMP inställningen bra den hittade corsair vengeance minnena och cpuz visade rätt hastighet och timnings. Men sen börja den bli konstig, SC2 crasha och windows började få konstiga errors så jag formatera hårddisken igen men det jag märkte i bios var att jag inte kunde ställa in XMP längre i moderkortet. Minnena kördes i 1333mhz och helt fel timnings. Om jag ställde in xmp och tryckte reset & save så när datorn starta om fick jag ingen bild på skärmen. Detta hände hela tiden. Men stängde jag av den och sen satte på igen fick jag bild och det stod overclocking failed! så jag var tvungen och gå in och stänga av XMP.. (Notera! Jag körde ingen OC överhuvudtaget endast satte på XMP) Gjorde jag detta så kom jag in i windows. Bestämde då för att uppdatera bios till senaste stabila versionen (gjorde detta i bios via EZ flash) och allt gick bra, men sen började jag igen märka problem. Mest med starcraft 2 (det enda jag gjort på datorn förutom surf) vilket fick errors som beskrev att det inte kunde läsa nått med minnet. Så just nu har jag dragit igång ett memtest och errors är snart på 600 000!!!! Jag fattar ingenting, minnena funkade bra med XMP i nån vecka sen blir allt galet... Först tänkte jag det var moderkortet som va kört och nu minnena eller kanske både och :S ? Vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

Känns som errorsen aldrig tar slut att programmet kan köras i timmar... Tiden har frusit på 7minuter och test står fortf på 1% även efter nästan 750 000 errors atm. ska jag avbryta?

Permalänk
Medlem

låter som stekt minnesmodul via ESD skada men utan närmare info är det lite svårt å veta kan vara så att de helt enkelt inte vill lira ihop med ditt moderkort på vissa frekvenser/timings

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

1000 000 errors and counting :S ...känns som jag har en förbannelse över mig, har alltid haft problem med nya datorbyggen..ber till gud nu att det är max moderkort / minnen som är trasigt och inte cpu o gpu också....det vore ju bara förjävligt

Permalänk
Medlem

hadde det vatt cpu/mobo hadde du märkt det redan

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag vet inte om dettar är så mycket till hjälp men om du kollar på moderkortet så finns det en knapp som heter ``MemOK´´, testa om det kommer upp någon felkod när du trycker på den Kanske detta kan vara till någon hjälp

Lycka till!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

hadde det vatt cpu/mobo hadde du märkt det redan

mm sant..köper dessa. tror ärligt talat inte jag märker någon skillnad mot 1600mhz då jag inte spelar så tunga spel / överclockar inte mycke heller. skulle det bli problem igen då vet jag att det varit fel på moderkortet också.

Permalänk
Medlem

Ja du kan avbryta testet, du vet redan att det är massa error, så ingen mening att veta det ännu mer så att säga.
Ställ minnet default dvs utan XMP profil, och kör minnestesten en gång till, om error igen, vilket det borde bli med trasig minnesmodul så gör RMA på minnet, så får du nya jag antar att du har 2x4Gb moduler?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Med så många errors så hade datorn kraschat för länge sedan.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJKL:

Hej!
Jag vet inte om dettar är så mycket till hjälp men om du kollar på moderkortet så finns det en knapp som heter ``MemOK´´, testa om det kommer upp någon felkod när du trycker på den Kanske detta kan vara till någon hjälp

Lycka till!

Det har jag faktiskt gjort när jag försökt tvinga datorn att köra med XMP påslaget. Som jag sagt slår jag på det savar o restartar så får jag ingen bild på skärmen, och jag ser att DDR lampan på moderkortet lyser rött vilket den inte ska göra. Då tryckte jag på memok knappen på moderkortet, lampan börja blinka och datorn starta igång bra men väl inne i bios så är XMP på men settingsen där är fel. Istället för o visa timnings som den ska är allt på auto + memory clock speed är på 1333mhz.. samma sak i windows när ja tittar i cpuz... aja nu ska ja stänga ner datorn, errors va uppe i 1,5miljoner :S hade säkert kunnat fortsätta hela kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja du kan avbryta testet, du vet redan att det är massa error, så ingen mening att veta det ännu mer så att säga.
Ställ minnet default dvs utan XMP profil, och kör minnestesten en gång till, om error igen, vilket det borde bli med trasig minnesmodul så gör RMA på minnet, så får du nya jag antar att du har 2x4Gb moduler?

Innan jag körde memtest och datorn krasha så har jag haft XMP avslaget då jag inte lyckats få det att funka.
Som nån annan sa, kanske glömde säga men datorn krascha helt ivf för nån timme sen, flera bluescreen så det är klart med så många errors så kommer jag inte in i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

1000 000 errors and counting :S ...känns som jag har en förbannelse över mig, har alltid haft problem med nya datorbyggen..ber till gud nu att det är max moderkort / minnen som är trasigt och inte cpu o gpu också....det vore ju bara förjävligt

testa minnena i en annan dator, det är nog troligtvis dom som är paj

Permalänk
Medlem

Testa köra datorn med bara en sticka i och testa alla stickor i tur och ordning med rätt timings och frekvenser. Om det rör sig om ett trasig minne borde du kunna hitta vilken sticka som är trasig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric_:

Testa köra datorn med bara en sticka i och testa alla stickor i tur och ordning med rätt timings och frekvenser. Om det rör sig om ett trasig minne borde du kunna hitta vilken sticka som är trasig!

Prova göra det när jag försökte få XMP att funka. Prova med en sticka i taget men samma sak XMP fungerade inte den kördes i 1333mhz med 9-9-9-24 timnings istället för 8-8-8..testade även nu med memtest med en sticka och det kommer errors.. fattar bara inte hur 2 veckor gamla kvalitetsminnen kan gå sönder så fort.. kan det inte va något fel på moderkortet som påverkar minnena negativt i sin tur??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Prova göra det när jag försökte få XMP att funka. Prova med en sticka i taget men samma sak XMP fungerade inte den kördes i 1333mhz med 9-9-9-24 timnings istället för 8-8-8..testade även nu med memtest med en sticka och det kommer errors.. fattar bara inte hur 2 veckor gamla kvalitetsminnen kan gå sönder så fort.. kan det inte va något fel på moderkortet som påverkar minnena negativt i sin tur??

kan varit något fel från fabrik som inte visats sig förrän nu, inget konstigt med det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Kvalité eller ej, måndagsexemplar finns alltid. Mina gamla minnen (ett par dyra OCZ) dog efter ett par veckor när jag spelade C&C 4, bara att kasta trots att man försökt köpa "bra saker". Bara att byta ut det som är trasigt och köpa nya, sannolikheten att man får dåliga 2ggr i rad är obefintliga, eller byt om du har garanti fortfarande
Eller så är det bara dagens datordelar som är så dåliga att de inte orkar med invecklade RTS längre, de klarar bara konsolportar och MMO utan systemkrav XD

Permalänk
Inaktiv

Hade du ESDskydd när du monterade minnena? En tumregel är att ALDRIG ta på kontakterna när man monterar datordelar.