MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Medlem

MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Funderar lite över vad man ska köpa för bärbar som jag ska använda till mestadels gaming.
sökandet slutade med att jag bestämde mig för att köpa: MSI GE620DX-291NE
specifikationer:
KOSTAR: 6990kr
• Screen - 15.6" FHD Glare 1920x1080
• Processor - Intel®Core™ i5, i5-2410QM
• RAM - 4GB DDR3
• Graphics - nVidia GT555M 2GDDR3
• HDD - 500GB (7200rpm)
• OS - Windows 7 Home Premium 64bit
• Webcam - 720p HD video (2.0)
• Battery - 6 cell
• ODD - DVD/RW SM
• Network - 802.11BGN
• Bluetooth - Yes

undrar då ifall det är någon som testat denna, eller någon som vet något som man bör veta etc.
TACK för hjälp.

Permalänk
Medlem

Är också ganska intresserad ang denna produkt eller den lite bättre msi ge620dx-293ne som kostar 8990;-
Frågan är ju isf om det är värt 2k extra...

• Processor - Intel®Core™ i7, i7-2630
• RAM - 8GB DDR3
• HDD - 750GB (7200rpm)
• Battery - 6 cell
• ODD - DVD/RW SM
• Network - 802.11BGN
• Bluetooth - Yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivaseg:

Är också ganska intresserad ang denna produkt eller den lite bättre msi ge620dx-293ne som kostar 8990;-
Frågan är ju isf om det är värt 2k extra...

• Processor - Intel®Core™ i7, i7-2630
• RAM - 8GB DDR3
• HDD - 750GB (7200rpm)
• Battery - 6 cell
• ODD - DVD/RW SM
• Network - 802.11BGN
• Bluetooth - Yes

4GB RAM räcker, så IMO är endast processorn något av intresse. Men 2k är det inte värt.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Vet någon om det är SATA II (t ex Intel 320 SSD) eller SATA III (t ex Intel 510 SSD) som gäller om man ska byta ut hårddisken till en SSD på den här datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

4GB RAM räcker, så IMO är endast processorn något av intresse. Men 2k är det inte värt.

kollade runt lite och ser ut som att processorn är värd 1.5k mer än i5 så jag kör nog hellre på den dyrare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av maakus:

Jag lånar tråden lite. Vet någon om det är SATA II (t ex Intel 320 SSD) eller SATA III (t ex Intel 510 SSD) som gäller om man ska byta ut hårddisken till en SSD på den här datorn?

Tror att alla laptops använder SATA II som det ser ut idag. Läste att det var det i MSI's senaste modeller och vet även att det är det i ASUS G74sx.

Ni överväger inte en 17" skärm? Anväder personligen enbart laptops för gaming och skulle aldrig nöja mig med en 15"s skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otukt:

Tror att alla laptops använder SATA II som det ser ut idag. Läste att det var det i MSI's senaste modeller och vet även att det är det i ASUS G74sx.

Ni överväger inte en 17" skärm? Anväder personligen enbart laptops för gaming och skulle aldrig nöja mig med en 15"s skärm.

Nää, jag sitter på en fräsch stationär, tänkte ha en laptop för plugget, och lite enklare mobil gaming

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Nää, jag sitter på en fräsch stationär, tänkte ha en laptop för plugget, och lite enklare mobil gaming

Är i exakt samma sits och den med core i5 för 6990kr verkar sjukt prisvärd. Ser snygg ut också! Tittar lite på bilder och verkar som fronten är i aluminium ? Eller är det jag som ser fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Är i exakt samma sits och den med core i5 för 6990kr verkar sjukt prisvärd. Ser snygg ut också! Tittar lite på bilder och verkar som fronten är i aluminium ? Eller är det jag som ser fel ?

Ja, lite bilder, finns knappt 5 st. Här har du MSI's sida: http://se.msi.com/product/nb/GE620.html#?div=Specification

Ingen som har förslag på en 14" i samma prisklass, och prestanda?

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spg:

Funderar lite över vad man ska köpa för bärbar som jag ska använda till mestadels gaming.
sökandet slutade med att jag bestämde mig för att köpa: MSI GE620DX-291NE
specifikationer:
KOSTAR: 6990kr
• Processor - Intel®Core™ i5, i5-2410QM
• RAM - 4GB DDR3
• HDD - 500GB (7200rpm)
• Battery - 6 cell
• ODD - DVD/RW SM
• Network - 802.11BGN
• Bluetooth - Yes

undrar då ifall det är någon som testat denna, eller någon som vet någon som man bör veta etc.
TACK för hjälp.

Släpper en recension idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Släpper en recension idag!

Ser fram emot det :D:D

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag blev också sugen på den här.

Klarar datorn av att spela filmer i 1080p?
Hur kommer det sig att det inte finns en dvi-d utgång utan bara vga och hdmi? =/
Men man kanske får nöja sig med en omvandlare från hdmi till dvi för att koppla in en extern skärm, för visst fungerar det?

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blado:

Hur kommer det sig att det inte finns en dvi-d utgång utan bara vga och hdmi? =/
Men man kanske får nöja sig med en omvandlare från hdmi till dvi för att koppla in en extern skärm, för visst fungerar det?

Mvh

den klarar LÄTT 1080P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blado:

Mvh

Ja det ska fungera med HDMI->DVI-D adapter.. Varför ingen skickar med det längre är väl för att det är en rätt klumpig kontakt jämfört med HDMI.

+ Att HDMI är mer attraktivt och ett krav för dom flesta idag

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

den klarar LÄTT 1080P

Vad skönt! Jag har mest tänkt att använda den för att titta på film, kanske spela lite SC2 vilket den också bör klara.

Skrivet av MasteraCe:

Ja det ska fungera med HDMI->DVI-D adapter.. Varför ingen skickar med det längre är väl för att det är en rätt klumpig kontakt jämfört med HDMI.

+ Att HDMI är mer attraktivt och ett krav för dom flesta idag

Visst, men DVI + HDMI är ju nöten, eller allra helst en display port. Det är ju tråkigt med VGA om man vill koppla in fler än 1 extern monitor.
Fast det viktigaste för mig är ändå att det finns en hdmi.

Tack för hjälpen, blir att beställa en sådan här när den finns inne i lager igen!

Permalänk
Medlem

Har nyss förbokat MSI GE620DX-291NE Känns otroligt prisvärd och har ett mycket snyggare utseende jämfört med de äldre MSI gaming modellerna. Känns som det kommer bli ett rätt så bra lyft från min T5800 2ghz, 2gb ram, ATI 3650 512mb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyran:

Har nyss förbokat MSI GE620DX-291NE Känns otroligt prisvärd och har ett mycket snyggare utseende jämfört med de äldre MSI gaming modellerna. Känns som det kommer bli ett rätt så bra lyft från min T5800 2ghz, 2gb ram, ATI 3650 512mb

Grattis!

Permalänk
Medlem

Jo just det. Kan man få den med matt skärm? Det reflekteras så mycket i dagsljus annars =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blado:

Jo just det. Kan man få den med matt skärm? Det reflekteras så mycket i dagsljus annars =/

Tveksam, nån får gärna rätta mig om jag har fel.. Men tror matt skärm endast kommer på deras värstingar såsom GT780

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tveksam, nån får gärna rätta mig om jag har fel.. Men tror matt skärm endast kommer på deras värstingar såsom GT780

Lite för girigt, det där.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Lite för girigt, det där.

Jajo tycker också det borde finnas fler modeller med matt..

Dock är det ju faktum att dom flesta föredrar blank, däribland även jag

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Dem har bytt produktnummer på 780 serien.
Dem äldre. Dem nya!
GT780-086NE GT780-236NE
GT780R-082NE GT780R-233NE
GX780R-094NE GX780R-238NE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jajo tycker också det borde finnas fler modeller med matt..

Dock är det ju faktum att dom flesta föredrar blank, däribland även jag

Varför föredrar du blank?

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa denna dator. Men någon som vet en bra SSD disk till den? Känns som ett måste för mig

Permalänk
Medlem

På Inet står det att grafikkortet till GE620DX-293NE är Geforce GTX 555m (https://www.inet.se/artikel/1968980/msi-ge620dx-293ne-geforce...), som ni ser så står det till och med i länken. Jag var inne på Nvidias hemsida för att läsa om kortet men där finns det inte registrerat. Har kortet inte släppts än eller har Inet helt enkelt skrivit fel?

Edit: Här en länk till recension på GT-versionen men som innefattar GTX (?) http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-555M.41933.0.h...

Edit2: Webhallen anger grafikkortet till Gt-versionen (http://www.webhallen.com/hardvara/137194-msi_ge620dx-293ne-co...). Jag ringde upp Inets support och de sade att det är GTX-kortet.

Vad ska man tro på?

Visa signatur

mama always told me not to look into the eyes of the sun
- but mama that's were the fun is!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Varför föredrar du blank?

Jag tycker inte man får samma skärpa i en matt skärm som blank.. vet inte om det är inbillning men .. Stör mig inte på reflektioner när man har en ljusstark skärm så ser ingen anledning att välja matt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag tycker inte man får samma skärpa i en matt skärm som blank.. vet inte om det är inbillning men .. Stör mig inte på reflektioner när man har en ljusstark skärm så ser ingen anledning att välja matt.

Aja, jo
Själv vill jag ha en 16:10 skärm på en laptop. Helst en med medel-hög upplösning för jag har hört, och kan tänka mig att spela på lägre upplösning på en laptop skärm kan vara lite awkward.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Aja, jo
Själv vill jag ha en 16:10 skärm på en laptop. Helst en med medel-hög upplösning för jag har hört, och kan tänka mig att spela på lägre upplösning på en laptop skärm kan vara lite awkward.

Är inte alls awkward har provat hos en vän och det är riktigt nice. Heldre full hd än spela i 1366x768. Skulle man ändå inte vilja spela i den upplösningen är det bara o ändra men ha kvar native i windows för att få ut mer arbetsyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Är inte alls awkward har provat hos en vän och det är riktigt nice. Heldre full hd än spela i 1366x768. Skulle man ändå inte vilja spela i den upplösningen är det bara o ändra men ha kvar native i windows för att få ut mer arbetsyta.

Märkte att mitt inlägg var lite dimmigt.

Vad jag menar är att jag har en budget. Och på de pengarna får jag inte ett high-end grafik kort. Därför måste man sätta ner upplösningen lite för att kunna spela med hyfsad fps. Och när man inte spelar i native så kan jag tänka mig att det inte känns särskilt bra

Men datortillverkare idag är ju åt helvete ute och cyklar om de kör in en 15,6" skärm med 1366x768. Och varför finns bara två alternativ?`1080p och 768p, inget där emellan.

Skulle kunna fortsätta klaga på datortillverkare, men nu är det inte det tråden handlar om

Visa signatur

Lwl