GTX570 varmt som f*n i idle

Permalänk

GTX570 varmt som f*n i idle

Edit: Problemet löst, rapport av "lösningen" finns i post #16.

Hej,
för bara några minuter sedan så började mitt grafikkort (ASUS ENGTX570) bete sig konstigt som satan, det har aldrig hänt förut.

Jag sitter och idlar på skrivbordet med lite små program igång som t.ex. webbläsare och mumble.
Helt plötsligt hör jag fläkten varva igång som bara den, och när jag kollar temperatur så ligger den på 90-92 grader. Just nu drog jag manuellt igång fläkten på max och nu har jag fått ner temperaturen till 80 grader, men så fort jag sätter igång auto på fläkten så åker kortet upp i 90 grader igen.
Notera då att detta är i idle...

Jag har haft kortet i några månader och aldrig stött på några problem. Någon som vet hur jag ska fixa detta? Jag har testat starta om datorn, men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

mycket damm i datorn?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Nä det är det inte. Datorn är bara ~3 månader gammal med fläktfilter vid alla fläktar som blåser inåt och jag rengör dessa varje/varannan vecka.
Även om det vart damm så hade det nog inte på bara någon sekund blivit såhär :/

Permalänk
Entusiast

Montera om kylaren, byt kylarpasta.
Har du sedan satt allt rätt men tempen är fortfarande sjyhög så kan jag säga till 99% att sensorn är trasig.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Montera om kylaren, byt kylarpasta.
Har du sedan satt allt rätt men tempen är fortfarande sjyhög så kan jag säga till 99% att sensorn är trasig.

Mvh

Aldrig gjort det förut och har inte kylpasta hemma. Kylaren fungerar ju bra, när jag sätter den på max så varvar den ju på som bara den och tempen håller sig runt 75 grader (idle).

Det kan mycket väl vara att sensorn har pajat så den alltid kommer visa såhär höga grader, men detta har som sagt aldrig uppstått förut, detta skedde för kanske 1 timme sedan nu. Så sensorn har isåfall gått sönder/fungerar inte som den ska, bara sådär ändå när jag inte gjorde något speciellt. Kan det hända?

Om sensorn nu är trasig, den går inte att byta för gemene man eller? Ska jag kolla om jag kan skicka tillbaka kortet på garanti eller något sånt? Köpte det för ~3 månader som jag även nämnt tidigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flaxehytt:

Aldrig gjort det förut och har inte kylpasta hemma. Kylaren fungerar ju bra, när jag sätter den på max så varvar den ju på som bara den och tempen håller sig runt 75 grader (idle).

Det kan mycket väl vara att sensorn har pajat så den alltid kommer visa såhär höga grader, men detta har som sagt aldrig uppstått förut, detta skedde för kanske 1 timme sedan nu. Så sensorn har isåfall gått sönder/fungerar inte som den ska, bara sådär ändå när jag inte gjorde något speciellt. Kan det hända?

Om sensorn nu är trasig, den går inte att byta för gemene man eller? Ska jag kolla om jag kan skicka tillbaka kortet på garanti eller något sånt? Köpte det för ~3 månader som jag även nämnt tidigare.

Ring kundservice på stället du köpte kortet och förklara för dem exakt som du skrivit här i tråden.
Du kan även ladda ner MSI Afterburner och kolla vad kortets volt ligger på, förhoppningsvis så ligger den på stock.
Har sensorn gått sönder när du har använt datorn i vardagsbruk så ska det gälla på garantin.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Ring kundservice på stället du köpte kortet och förklara för dem exakt som du skrivit här i tråden.
Du kan även ladda ner MSI Afterburner och kolla vad kortets volt ligger på, förhoppningsvis så ligger den på stock.
Har sensorn gått sönder när du har använt datorn i vardagsbruk så ska det gälla på garantin.

Jag köpte det hos Alina, ska kontakta dom snart via e-mail eftersom de endast har telefon support på vardagar.

Har kollat med MSI Afterburner, HWMonitor och HWINFO64. Alla tre visar 0.963 V (standard). Jag har inte överklockat grafikkortet en enda gång.

Edit: skrev fel återförsäljare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flaxehytt:

Jag köpte det hos inet, ska kontakta dom snart via e-mail eftersom de endast har telefon support på vardagar.

Har kollat med MSI Afterburner, HWMonitor och HWINFO64. Alla tre visar 0.963 V (standard). Jag har inte överklockat grafikkortet en enda gång.

Härligt, Inet har mycket bra kundservice. Måste dock fråga. Har Inet sålt Gtx 570 från Asus?

//Jonssown

EDIT: Har ingen erfarenhet av Alina's kundservice, men det går nog bra!.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen sensor som gått sönder iallafall då det brukar visa sig genom att vara en fixerad temperatur istället för en temperatur som åker upp och ned.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Det är nog ingen sensor som gått sönder iallafall då det brukar visa sig genom att vara en fixerad temperatur istället för en temperatur som åker upp och ned.

Okej, det låter ju logiskt faktiskt
Vad tror du det kan bero på då?

Här är en bild från MSI Afterburner också, där kan ni ju se allt

Edit: Har nu skickat ett e-mail till Alina, så får vi se vad dom svarar. Antagligen så får jag inget svar idag, men förhoppningsvis imorgon

Permalänk

försök skicka tillbacka det, mitt gamla gtx 260 BE hade lite höga temps overall, crashade i crysis av överhettning, jag hade en massa fläktar i chassit och inge dam, så skrev jag till komplett, skickade tillbacka det och jag fick ett nytt.
Fick den nya gtx 260 BEn med annorlunda kylare så allt vart bra för mig.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem

Öppna burken lägg fingrarna mot kylaren (självkalrt ska du vara jordad). kan du ha fingrarna på kortet är det under ~60 grader, är det stekhett så stämemr din sensor.

Då hade jag definitivt velat få det utbytt!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av wingman92:

försök skicka tillbacka det, mitt gamla gtx 260 BE hade lite höga temps overall, crashade i crysis av överhettning, jag hade en massa fläktar i chassit och inge dam, så skrev jag till komplett, skickade tillbacka det och jag fick ett nytt.
Fick den nya gtx 260 BEn med annorlunda kylare så allt vart bra för mig.

Okej.
Har skickat iväg ett e-mail till Alina nyss, så får vi vänta på svar och se vad dom säger bara. Antagligen får jag väl inget svar idag dock, men förhoppningsvis imorgon!

Skrivet av Laggboxx:

Öppna burken lägg fingrarna mot kylaren (självkalrt ska du vara jordad). kan du ha fingrarna på kortet är det under ~60 grader, är det stekhett så stämemr din sensor.

Då hade jag definitivt velat få det utbytt!

Jo, det kan jag testa Menar du att jag ska lägga fingrarna på själva plastkåpan eller direkt på GPU'n liksom?

Permalänk
Medlem

Provat byta nvidia driver? Nvidia har ju lyckats grilla kort tidigare.

Vilken temp på grafikkortet är det som går varmt? Är det själva GPU´n eller minnena på kortet? Oavsett så skall det inte vara så höga temps på kortet.

Permalänk
Skrivet av stoltz:

Provat byta nvidia driver?

Vilken temp på grafikkortet är det som går varmt? Är det själva GPU´n eller minnena på kortet? Oavsett så skall det inte vara så höga temps på kortet.

Det har jag inte gjort än, har dock kört med de senaste 275.50 BETA sedan den kom ut (20.6.2011) och inte vart så här tidigare. Men jag ska testa byta till 275.33 WHQL så får vi se vad som händer.

Edit: det är GPU'n som är varm.

Edit2: Har nu installerat 275.33 WHQL, men det blev ingen skillnad. Kortet låg på 91 grader direkt när jag startade datorn så nu har jag dragit igång fläkten på max igen... Jag gjorde en "ren installation" så ingenting finns kvar från den gamla installationen.

Permalänk

Tack för alla svar vill jag säga först

Här kommer en kort (lång) uppdatering:
Kortet var defekt, det brann igår kväll/natt. Får hoppas att ingenting annat strök med bara.
Kontaktade Alina på telefon idag när jag kom hem från jobbet och fick svar på första signalen (trevligt!). Allt var straight forward... jag förklarade mitt problem och utan det minsta krångel så frågade han vilket kort jag ville ha i utbyte, jag fick välja mellan ett kort av samma modell/pris.
Tillsammans med det nya kortet skickas det med en fraktlapp för att jag ska kunna returnera det brända kortet. Mycket trevligt, eftersom man först slipper vänta på fraktlappen för att kunna returnera det brända kortet, och SEN få det nya skickat... det har jag vart med om på andra ställen och det gör ju så att hela processen tar ~3 dagar längre innan jag får mitt nya kort.

Kundservicen/supporten var väldigt trevliga och krånglade inte det minsta. Allt gick på 1-2 minuter och det nya kortet ska komma imorgon. Kostnaden för allt var dessutom gratis, frakt och hela paketet.

Har inte köpt något hos Alina tidigare men nu vet man ju att man inte behöver vara det minsta orolig över att köpa något där ifall något går sönder. Kan även tillägga att mitt defekta kort har 3 års garanti, medan Gigabyte kortet jag valde nu bara har 2 års garanti, men bara för att jag hade ett defekt kort tidigare med 3 års garanti så skulle jag få 3 års garanti på det nya Gigabyte kortet också!

Blev faktiskt riktigt imponerad utav servicen, så ni behöver inte alls vara oroliga över att köpa något hos Alina ifall ni varit det tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Tack för alla svar vill jag säga först
Kundservicen/supporten var väldigt trevliga och krånglade inte det minsta. Allt gick på 1-2 minuter och det nya kortet ska komma imorgon. Kostnaden för allt var dessutom gratis, frakt och hela paketet.

Har inte köpt något hos Alina tidigare men nu vet man ju att man inte behöver vara det minsta orolig över att köpa något där ifall något går sönder. Kan även tillägga att mitt defekta kort har 3 års garanti, medan Gigabyte kortet jag valde nu bara har 2 års garanti, men bara för att jag hade ett defekt kort tidigare med 3 års garanti så skulle jag få 3 års garanti på det nya Gigabyte kortet också!

Blev faktiskt riktigt imponerad utav servicen, så ni behöver inte alls vara oroliga över att köpa något hos Alina ifall ni varit det tidigare

bra att veta
och kul att det löste sig så smidigt
alltid tråkigt att åka på defekta grejer

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce