Seagate förkortar garantitiden för hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Seagate förkortar garantitiden för hårddiskar

Lagringsjätten Seagate upphör med fem års garanti för hårddiskar avsedda för konsumentmarknaden. Bland serierna som berörs syns Barracuda och Momentus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar kosta dem mkt pengar att leverera kassa diskar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Tråkigt har iofs alldrig haft seagate

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

undra varför? hmm hög statistik på trasiga diskar?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Köpte en 2TB Barracuda LP Green 5900RPM förra veckan =/

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Nu igen?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Min barracuda 72001.12 gick sönder efter 2 år och ett par månader.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår att man inte till ha 5 års garanti på produkter byggda med så gammal och opålitlig teknik.

Permalänk
Medlem

Känns som det går emot strömmen där fler och fler tillverkare av komponenter förläger garantierna.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

5 år låter länge i mina öron! 3 år hade varit bäst tycker jag

Permalänk
Inaktiv

Seagate har haft/har mycket problem med Barracuda diskarna.
Har själv ägt 6st dom senaste 3åren, 3st av dom har gått sönder

Permalänk

Har bara diskar Från seagate Och har inte haft några kända problem.
Hade för mig att deras 5 års garanti redan var nerkortad till 2-3 år.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har själv bara haft dåliga egenskaper med Seagate, hårddiskarna mina som dött har tagit med sig bilder från dop, födelsedagar, julafton sedan 2007-2011 osv osv. Hatar Seagate..

Permalänk
Medlem

Är den här ändringen retroaktiv, ie, redan inköpta diskar?xx

Permalänk
Avstängd

Det här var ju positivt, med kortare garanti så får vi ju köpa mer hårdvara blir nog en seagate nästa gång jag köper en hårddisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av widL:

Jag förstår att man inte till ha 5 års garanti på produkter byggda med så gammal och opålitlig teknik.

Min tanke också...har nog aldrig haft en hårddisk längre än två år, sen bytar jag ut den mot en ny.
Ända som lär överleva längre än så är mina X-25 Intel SSD.

Permalänk

Har haft min SG (minns inte modellbeteckningen men den har mobbats i media) i tre år utan problem. Jag tar hand om min dator och det verkar ju fungera...

Lite väl drastiskt att korta från fem till två kan jag tycka, visst oroar det lite.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cAWPer:

Har själv bara haft dåliga egenskaper med Seagate, hårddiskarna mina som dött har tagit med sig bilder från dop, födelsedagar, julafton sedan 2007-2011 osv osv. Hatar Seagate..

Tror du snarare borde skylla på dig själv att du inte gjort backup. Alla hårddiskmärken kan gå sönder.

Regel sen tidigt 90 tal: Om du inte vill förlora det, gör backup.

Edit: Har förlorat saker jag själv, men jag skyllde aldrig på nån annan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

Är den här ändringen retroaktiv, ie, redan inköpta diskar?xx

Det låter osannolikt, det håller nog inte i Sverige att göra så iaf.

Skrivet av cAWPer:

Backup! Diskar går sönder.

--

Jag hade en Seagate som kraschade och lade den på hyllan då jag ändå köpte nytt. Började efter något år tänka på att det nog var just fem års garanti, och minsann, med någon månads garantimarginal fick jag iväg disken. Seagate tar returerna på serienumret och inte inköpskvitto, vilket jag sedan dess uppskattar (Samsung har inte gjort det när jag försökt hitta info om detta, WD gör det tror jag, vet ej hur övriga ligger till). Jag hade tydligen beställt den innan Komplett initierat sitt nya användarsystem, så hårddiskordern fanns inte med i min profil där (och en fem år gammal faktura var inte sparad).

Fem års garanti är trevligt, men det som i praktiken spelar roll är hårddiskarnas praktiska livslängd. När ett par år har gått så har priserna utvecklats så pass att en ersättningsdisk vanligen kostar en magnitud mindre per GB. Visst är det trevligt med ersättning då, men monetärt är det ingen större vinst. En kraschad hårddisk medför dock alltid problem.

Om denna nyheten även implicerat att Seagate tänker sänka kvalitén på sina diskar så är det ett stort problem för märket, men jag spekulerar i att den kommer vara oförändrad.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

I wub my Seagates

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det låter osannolikt, det håller nog inte i Sverige att göra så iaf.

Backup! Diskar går sönder.

--

Jag hade en Seagate som kraschade och lade den på hyllan då jag ändå köpte nytt. Började efter något år tänka på att det nog var just fem års garanti, och minsann, med någon månads garantimarginal fick jag iväg disken. Seagate tar returerna på serienumret och inte inköpskvitto, vilket jag sedan dess uppskattar (Samsung har inte gjort det när jag försökt hitta info om detta, WD gör det tror jag, vet ej hur övriga ligger till). Jag hade tydligen beställt den innan Komplett initierat sitt nya användarsystem, så hårddiskordern fanns inte med i min profil där (och en fem år gammal faktura var inte sparad).

Fem års garanti är trevligt, men det som i praktiken spelar roll är hårddiskarnas praktiska livslängd. När ett par år har gått så har priserna utvecklats så pass att en ersättningsdisk vanligen kostar en magnitud mindre per GB. Visst är det trevligt med ersättning då, men monetärt är det ingen större vinst. En kraschad hårddisk medför dock alltid problem.

Om denna nyheten även implicerat att Seagate tänker sänka kvalitén på sina diskar så är det ett stort problem för märket, men jag spekulerar i att den kommer vara oförändrad.

Sorry men Samsung administrerar sina returer via serienummer. skickade iväg en disk till Holland i måndags.

Permalänk
Medlem

Verkar som 7200.10 serien var den sista som verkligen håller den garanti tid som de hade på 5år vid den tiden?

11 serien var ju katastrof med firmware medan verkar det som 12 serien inte håller den period de tänkt?

Att det sänkts från hela 5år till 2år visar på ganska stora problem på långtids hållbarhet verkar det som.
Köpet av Maxtor kanske inte var det bästa ändå? Får se resultaten nu?

Permalänk
Medlem

Jag har haft flertalet hårddiskar från Maxtor, WD, Seagate och IBM.
Diskar från alla tillverkare har gått sönder för mig.

Sämsta disken jag köpt är WD Raptor, den dog efter mindre än ett år, och den ska ju inte bara vara snabb utan pålitlig.
Så hårddiskar är helt enkelt känsliga.
Vissa omgångar är dock sämre än andra.

Permalänk
Medlem

Har själv en Green disk för lagring. Har jag bara drygt ett år kvar på den nu då? Hm. Nåja, hårddiskar är inte dyrt i vilket fall. Så länge man har det viktiga sparat någon annanstans så kan en disk gå sönder utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Exakt min första tanke!!

Skrivet av cAWPer:

Det skulle lika gärna kunna hända med en W D, Hitachi eller Samsung!! Många är vi vars diskar har rasat oavsett märke. Medicinen heter Backup!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Verkar som 7200.10 serien var den sista som verkligen håller den garanti tid som de hade på 5år vid den tiden?

11 serien var ju katastrof med firmware medan verkar det som 12 serien inte håller den period de tänkt?

Att det sänkts från hela 5år till 2år visar på ganska stora problem på långtids hållbarhet verkar det som.
Köpet av Maxtor kanske inte var det bästa ändå? Får se resultaten nu?

köpte en 7200.11 senaste (ett par år sedan). under de första dagarna satt jag och läste lite om disken och det var ju kaoz på nätet med tidiga Firmwares. sen blev det kaoz på nätet när ytterliggare firmwares kom och förstörde även diskar som fungerade.

Min funkar fortfarande, men tar maniskt kopior på allt viktigt. både molm på extern Hitachi disk, samt USB pinne

Permalänk
Medlem

Bojkottar seagate

Har inte köpt en seagate disk sedan de raderade inlägg i sitt forum där folk hade problem med diskar som dog i stor skala.
Garantitiden är dock helt ok för min del. Som några har skrivit så har man inte mekaniska diskar speciellt länge. Jag brukar passa på och köpa nya när jag köper ny burk (ungefär vartannat år).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jo förstår det, deras diskar pajjar ju bara... WDs greendiskar har funkat mkt bättre för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Seagate har haft/har mycket problem med Barracuda diskarna.
Har själv ägt 6st dom senaste 3åren, 3st av dom har gått sönder

bra att du fortsätter köpa dom då haha

Permalänk
Medlem

Konstigt nog har jag ALDRIG haft problem med någon disk(hitachi, samsung, WD). Har bara bytt ut diskar pgr av platsbrist eller att nya standarder kommit/gått, (ide, e-ide, s-ata). Har haft hemmaserver som snurrat dygnet runt i 8 år.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w