750GB lagring internt i MacBook Pro / Optibay

Permalänk
Medlem

750GB lagring internt i MacBook Pro / Optibay

Hittade nyligen et roligt produkt som heter MCE Optibay. Det gör att du kan byta ut din Macs superdrive mot en SATA disk istället. Nuförtiden använder man knapt CD läsaren (iallfall jag) så detta måste provas! Jag tog några bilder under processen.

Paketet anlänt, ovanpå ligger disken jag skal använda. En 250GB 5400rpm disk jag hadde liggande i en låda.

Optibayen, CD med instruktioner, extern låda för superdriven, verktyg, två USB kablar för superdriven

Se till att inte strippa skruvarna, dom är sköra. Kontrollera at skruvmejseln sitter riktigt i skruven innan du börjar skruva och lägg på lite press. Ta det lugnt så går det bra.

Lägg skruvarna i samma ordning som du tog dom ut. Dom är inte helt likadana och måste sitta på rätt plats!

Insidan av Macen, här var det städat! Riktigt nice.

Ut med superdriven, det är enkelt på unibody MacBook Pro. Bara följ instruktionerna som ligger på skivan.

Optibayen med 250GB disken

Optibayen installerad i Macen

Disken formaterad och klar til bruk!

Jag hadde tänkt att skaffa en större disk, men det blev lite dyrare än vad jag hadde räknat med så det får bli så nu. 250GB disken används som lagring för iTunes library och Aperture backup. Senare blir det säkert lite samples och så för musikproduktion.

Man kan skaffa två likadana diskar och köra raid om man vill det.

Optibay köper du här: MCE OptiBay Hard Drive and SSD Drive for MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, and Mac mini

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Du har inte funderat på att sätta i en SSD för OSX+program istället? Då får du riktig prestanda.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Nja, väntar tils Mac OS X stödjer TRIM.

Visa signatur

Permalänk

Här hittade jag fast den ska vara för iMac
maxupgrades.com: MaxConnect System Hard Drive kit and Optical Bay SSD kits for iMacs tror ni den är nåt att ha? Jag tänkte också jag har iMac men har skaffat en SSD men funderar på denna och sen en lite större disk. Jag har höty att om man ska koppla in SSD i iMac så ska man kortsluta , gäller det även vanliga hårddiskar? Jag hade tänkt skaffa nån av dessa:

Samsung Ecogreen 1,5 TB

Samsung Ecogreen 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MysteryUser:

Här hittade jag fast den ska vara för iMac
maxupgrades.com: MaxConnect System Hard Drive kit and Optical Bay SSD kits for iMacs tror ni den är nåt att ha? Jag tänkte också jag har iMac men har skaffat en SSD men funderar på denna och sen en lite större disk. Jag har höty att om man ska koppla in SSD i iMac så ska man kortsluta , gäller det även vanliga hårddiskar? Jag hade tänkt skaffa nån av dessa:

Samsung Ecogreen 1,5 TB

Samsung Ecogreen 2Tb

Tänk på att du måste köpa 2.5"-diskar till Opti-bay:en.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Tänk på att du måste köpa 2.5"-diskar till Opti-bay:en.

Men det har jag på SSDn jag tänkte om det gick att byta hårddisken som redan finns i iMac.

Permalänk
Medlem

Har en ssd i min bay.

skruvarna var riktigt ömtåliga, man ska ta det riktigt lugnt när man skruvar tillbaka dessa så att dom inte gängar snett och man drar sönder hela kalaset :/

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Hur blir det med garantin om man byter ut superdrivern mot en sån bay?

Permalänk
Medlem

Den försvinner. Men inget hindrar dig från att sätta tillbaka din superdrive om datorn går sönder

Permalänk
Skrivet av javaa:

Den försvinner. Men inget hindrar dig från att sätta tillbaka din superdrive om datorn går sönder

Tror inte jag skulle våga göra det. Verkar så krångligt och hålla på tänk om Apple upptäcker att den är sönder pga att man har pillat/trixat med superdrivern?

Permalänk
Medlem

Jag är också rätt sugen på detta för SSD. Thanks for sharing, med bilder t.o.m. Antar att du läst på en del, har också läst en hel del, en massa variabler som verkar spela in för huruvida det är "säkert" eller inte att byta ut med optibay. Har du någon aning om när man tror att TRIM kommer till OSX?

Permalänk
Medlem

Behöver man inte speciella verktyg för att ta bort dvdläsaren? såg ut så i min iallafall, och vart köper man dem?

/André

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av oZein:

Behöver man inte speciella verktyg för att ta bort dvdläsaren? såg ut så i min iallafall, och vart köper man dem?

/André

Nejdå, en Torx6 mejsel behöver du. Finns att köpa där man köper verktyg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Nejdå, en Torx6 mejsel behöver du. Finns att köpa där man köper verktyg.

Följde det inte med mejsel?

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av oZein:

/André

T.ex. Clasolson har en bit-sats som täcker behovet. T.ex. OWC skickar med de verktyg som behövs http://eshop.macsales.com/item/OWC/DDAMBS0GB/
Du ser vilken typ av mejslar de skickar med. Jag köpte adaptern från OWC för jag hade inte tid att chansa på den Kinesiska ebay produkten.

Permalänk
Medlem

Jag har fattat som att när man köper en iMac med SSD + hårddisk från Apple Store så får man den inställd att OS X och program är på SSDn och allt annat på hårddisken, right?

Då undrar jag om dem datorerna är speciellt inställda och det är enkelt att fixa det själv?