Magma Expressbox ger extra PCI Express över Thunderbolt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danne980:

Mycket snack om latenser. Varför skulle Thunderbolt vara sämre än DVI, HDMi eller displayport? Visst att de inte är tvåvägs men det påverkar ju mest bandbredden.

För min del skulle en burk med en grafikkortsplats och 2 hdd platser vara optimalt. (gärna någon usb på också). Som en dockningsstation med turbo. Självklart skall man också ha (minst) en extern skärm.

Diskussionerna rör PCI-e-tillämpningar och inte bildsignaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Sådan extern HDD skulle jag vilja haft med 2STK OCZ Revo drive

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Mycket snack om latenser. Varför skulle Thunderbolt vara sämre än DVI, HDMi eller displayport? Visst att de inte är tvåvägs men det påverkar ju mest bandbredden.

För min del skulle en burk med en grafikkortsplats och 2 hdd platser vara optimalt. (gärna någon usb på också). Som en dockningsstation med turbo. Självklart skall man också ha (minst) en extern skärm.

Det som skickas från ditt grafikkort via hdmi/dvi är en bildsignal. Via thunderbolt till ett externt grafikkort så ska moderkort,processor, minnen kommunicera med grafikkortet över thunderbolt sladden. Det är nästan som att påstå att det borde funka att köra grafikkortet över en s-video kabel

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har man provat att byggt sig en "hackingtosh" så inser man snart att ett stort problem med detta är drivrutiner. Finns inga drivrutiner för några 3e-parts instickskort för mac. Däremot går det till viss del att modifiera de befintliga drivrutinerna om du har samma modell hårdvara som någon mac.

Tyvärr så försvinner ju den största användbarheten på det viset ... finns ju en anledning till att mac har ett något stabilare system då de bara har några tusen komponenter som de har egna drivrutiner. Windows har drivrutiner till miljontals skrivna från 3:e part.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Känns som latencies borde bli ett problem. Tycker om idén men ställer mig högst tveksam.

USB/FireWire ljudkort har inga problem med hög latens. Så varför skulle det bli så mkt högre här?

Jag tror på idén.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

USB/FireWire ljudkort har inga problem med hög latens. Så varför skulle det bli så mkt högre här?

Du är väll medveten om att kommunikationen mellan interna datorkomponenter (tex RAM <-> Processor) är så hög så att lägga till några milimeter i längd kan ha en extremt mätbar påverkelse på hastigheten? Placeringen av RAM minnen på din dator är inte slumpad; något som de som tycker LGA2011 RAM minnens placering är obegriplig ofta inte förstår.

Den extra längd och tid som tillförs via TB kabelns längd + de chip som sitter i mellan kan lätt öka latencen flera gånger; detta i sin tur kan ha en konsekvens på prestandan då GPU'n begär instruktioner från CPUn; och självklart tvärtom. Medans den väntar på instruktioner; kan komponenterna inte fortsätta med exekveringen och måste stoppa.

Denna latens är inte för konsekvens för saker såsom Ljud eller dataöverföringar - men för processorer (GPU eller CPUs) kan den vara problematisk.

Detta betyder inte att det inte kommer att fungera; bara att det kommer finnas begränsningar i just hur snabba de externa enheterna kan vara innan prestanda förbättringar avtar för kraftfullt med bättre enheter. Mycket lik den begränsning som tillkommer från den mer begränsade bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

USB/FireWire ljudkort har inga problem med hög latens. Så varför skulle det bli så mkt högre här?

Jag tror på idén.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av eXale:

Du är väll medveten om att kommunikationen mellan interna datorkomponenter (tex RAM <-> Processor) är så hög så att lägga till några milimeter i längd kan ha en extremt mätbar påverkelse på hastigheten? Placeringen av RAM minnen på din dator är inte slumpad; något som de som tycker LGA2011 RAM minnens placering är obegriplig ofta inte förstår.

Den extra längd och tid som tillförs via TB kabelns längd + de chip som sitter i mellan kan lätt öka latencen flera gånger; detta i sin tur kan ha en konsekvens på prestandan då GPU'n begär instruktioner från CPUn; och självklart tvärtom. Medans den väntar på instruktioner; kan komponenterna inte fortsätta med exekveringen och måste stoppa.

Denna latens är inte för konsekvens för saker såsom Ljud eller dataöverföringar - men för processorer (GPU eller CPUs) kan den vara problematisk.

Detta betyder inte att det inte kommer att fungera; bara att det kommer finnas begränsningar i just hur snabba de externa enheterna kan vara innan prestanda förbättringar avtar för kraftfullt med bättre enheter. Mycket lik den begränsning som tillkommer från den mer begränsade bandbredden.

Enligt någon på forumet så lämpade sig inte usv till externa ljudkort då det hade för hög latency. Värt att påpeka är att jag tror han var typ audiomegafil. Det är rätt mycket data som ska skickas, antar även att det är en viss tvåvägskommunikation. häftig idé men tror det kommer ta några generationer innan de får till det bra

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Enligt någon på forumet så lämpade sig inte usv till externa ljudkort då det hade för hög latency.

Det kan bli problem om du kör med latency-känslig mjukvara; ja. Det jag menade är jämförelsen att köra Ljudkortet internt via PCI-E och externt via FW/TB. Denna skillnaden är för liten för ett ljudkort; men med högsta sannolikhet märkbar för ett grafik kort.

Fördröjningen i USB kan mätas i millisekunder, vilket man ochså brukar mäta ljud-fördröjningar i om jag minns rätt. PCI-E är mer i takt med nanosekunder. Ljuset färdas i cirka 30cm per nanosekund (lite långsammar i koppar), 1ghz processor tickar en gång per nanosekund. Du kan förmodligen börja se hur detta adderar ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Det kan bli problem om du kör med latency-känslig mjukvara; ja. Det jag menade är jämförelsen att köra Ljudkortet internt via PCI-E och externt via FW/TB. Denna skillnaden är för liten för ett ljudkort; men med högsta sannolikhet märkbar för ett grafik kort.

Fördröjningen i USB kan mätas i millisekunder, vilket man ochså brukar mäta ljud-fördröjningar i om jag minns rätt. PCI-E är mer i takt med nanosekunder. Ljuset färdas i cirka 30cm per nanosekund (lite långsammar i koppar), 1ghz processor tickar en gång per nanosekund. Du kan förmodligen börja se hur detta adderar ihop.

jag håller med om vad du menar tror du blandade ihop med han jag citerade. Min enda fundering på att det skulle funka är om man har oneway databus till grafikkortet och sen en oneway till skärmen dvs så länge all data skickas åt ena hållet borde latecy-n inte skada så länge den är konsist. Alltså grafikkortet ligger säg 100 nanosekunder efter (om TB presterar uberbra) så kan det fortfarande behandla datan och skicka resultatet vidare till skärmen. hade det varit minnen hade det ju skadat men om data går till graffet till skärmen kanske man får 3-4µs(gissning) längre än om man haft grafikkortet internt men det är inte i närheten av märkbart för användaren.

Vet inte hur mycket information som studsar men känns som det borde gå (dock inte fullt så lätt som de påstår.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

får 3-4µs(gissning) längre än om man haft grafikkortet internt men det är inte i närheten av märkbart för användaren

Saken är ju att grafik kortet konstant måste fråga CPUn om instruktioner. Nu tar det inte ~5µs att göra detta längre, utan 15-20µs. Medans den väntar på instruktioner, jobbar den inte. Varje instruktion här är inte heller en 'frame' utan endast ett element eller sektion; det behövs tusentals efterfrågningar av den här typen varje sekund. Så i stället för 5+5 (5 jobb 5 vänta) so blir det 5+20 (5 jobb 20 vänta), det vill säga GPUn kan endast jobba 20% av tiden i stället för 50%; en prestanda försämmring med 60%.

Nu är ju relationen kanske inte riktigt så extrem i verkligheten; men du förstår konceptet.

Detta gör ochså, som du säkert kan förstå - att det är snabbare grafik enheter som mest stöter på detta problemet. Att köra en HD5670 eller liknande kommer inte att lida lika mycket av detta som en GTX 580 eller specielt GTX 590.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Saken är ju att grafik kortet konstant måste fråga CPUn om instruktioner. Nu tar det inte ~5µs att göra detta längre, utan 15-20µs. Medans den väntar på instruktioner, jobbar den inte. Varje instruktion här är inte heller en 'frame' utan endast ett element eller sektion. Så i stället för 5+5 (5 jobb 5 vänta) so blir det 5+20 (5 jobb 20 vänta), det vill säga GPUn kan endast jobba 20% av tiden i stället för 50%; en prestanda försämmring med 60%.

Nu är ju relationen kanske inte riktigt så extrem i verkligheten; men du förstår konceptet.

tror jag förstår. känns som det borde gå att motverka om processorn skickar data och instruktioner hela tiden och man har en buffert som matar grafikkortet och även kan bromsa/öka hur ofta processorn skickar data+instruktion.

Men även säg 20% på ett "riktigt grafikkort" krossar ju de flesta laptops som skulle ha nytta av en sån "brödrost". Blir mycket intressant att se prestanda tester på det här konceptet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Men även säg 20% på ett "riktigt grafikkort" krossar ju de flesta laptops som skulle ha nytta av en sån "brödrost". Blir mycket intressant att se prestanda tester på det här konceptet.

Jojo. En GTX460 till exempel är snabbare än HD 6970M. Och det är ju inte direkt många som kör med något så kraftfullt. Att mata en sådan till hyfsad kapacitet kan nog inte vara omöjligt. Långsammare (och därmed ännu lättare att mata) skulle fotfarande vara en förbättring i nästan alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Enligt någon på forumet så lämpade sig inte usv till externa ljudkort då det hade för hög latency. Värt att påpeka är att jag tror han var typ audiomegafil. Det är rätt mycket data som ska skickas, antar även att det är en viss tvåvägskommunikation. häftig idé men tror det kommer ta några generationer innan de får till det bra

Antar att du menar USB.
Kan själv säga att jag sitter på en MBOX (USB)
http://www.thomann.de/se/avid_pro_tools_9_mbox_mini.htm

Och ser inga problem med latenser. Spelar både in och lyssnar i mina monitorer. Men sen kan det vara så att USB ljudkort har
en tendens till att ha högre latenser.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zillio:

Antar att du menar USB.
Kan själv säga att jag sitter på en MBOX (USB)
http://www.thomann.de/se/avid_pro_tools_9_mbox_mini.htm

Och ser inga problem med latenser. Spelar både in och lyssnar i mina monitorer. Men sen kan det vara så att USB ljudkort har
en tendens till att ha högre latenser.

Ett USB-ljudkort med ASIO ligger väl ofta på typ 5-10 ms i latency. Det gör dock inte så mycket eftersom vi inte är så bra på att uppfatta så korta tidsskillnader i ljud så vi märker inget. Bara att lägga en buffert i båda ändar så är det lugnt sen. Latencerna över PCI-e mäts ju tydlgen i µs och inte i ms så det skilljer en faktor tusen där. Du får skilja på olika tillämpningar. På en ms hinner ju en processorklocka ticka flera tusen gånger och det betyder många tusen missade instruktioner. Det spelar som sagt ingen roll när det handlar om ljud med för ett grafikkort är det katastrofalt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Källa? Tomshardware hade något test med 5870 tror jag det var, som visade upp till 10% prestandaförlust i PCI 1.0 16x vilket är PCI 2.0 8x. I SLI/CF tar det ännu mer på prestandan eftersom mer data strömmar genom bussen.

http://www.hardocp.com/article/2010/08/25/gtx_480_sli_pcie_ba...
Skulle vara kul att se testet du läst, intressant att det skulle vara så stor skillnad mellan AMD och Nvidia (eller vad som nu gjort skillnaden).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]