GTX 580 1536MB vs GTX 580 3072MB

Permalänk

GTX 580 1536MB vs GTX 580 3072MB

Hallo.

Nu har mitt GTX 580 1536MB OC packat ihop efter 1½ månads användning och Inet ska därför få tillbaka den ganska omgående (efter jag lyckats luska ut hur jag får tag i en tillräckligt stor antistatpåse som tyvärr inte medföljde i köpet)
Efter att ha läst lite om kortet så verkar det som många haft problem med just denna modell, och jag funderar därför på att byta upp lite ett snäpp.

Därför undrar jag nu, är det värt runt 900:- (mitt kort var billigare än det är nu när jag köpte det) för att uppgradera sig till ett GTX 580 3072MB?

Jämförelse: http://www.inet.se/jamfor?compare=5409113&compare=5409296

Korten är i stort sett identiska förutom minnet, frekvensen är tillochmed lite sämre på det dyrare kortet.

Eftersom min kunskap är relativt begränsad tänkte jag att någon av er kanske har någon åsikt om det här.
Eller bör jag lägga till mindre pengar och köpa ett http://www.inet.se/artikel/5409206/gigabyte-geforce-gtx-580-1... ?

Tacksam för hjälp.

Permalänk

jag tycker det är sjukt ovärt... anledningen är att tester som jag sett på t.ex msi extreme med 3gb minne så är det fjuttiga skillnader som den med mer minne ger jämnfört med den med 1.5gb

fråga dem istället om du får byta till msi gtx 580 med twinfrz3, sen ska vara väldigt bra och stabil

http://www.inet.se/artikel/5409192/msi-geforce-gtx-580-1536mb...

edit: den var ju lite dyr den med... hmmm...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

jag tycker det är sjukt ovärt... anledningen är att tester som jag sett på t.ex msi extreme med 3gb minne så är det fjuttiga skillnader som den med mer minne ger jämnfört med den med 1.5gb

fråga dem istället om du får byta till msi gtx 580 med twinfrz3, sen ska vara väldigt bra och stabil

Okej, jag misstänkte något sånt faktiskt.

Den såg ju ut att vara likvärdig det jag har fast med lite mer finesser, och mitt moderkort är MSI vilket är ett märke folk verkar vara nöjda med så det verkar inte vara något nedbyte iallafall.

Mitt kort kostade 4066:- så jag behöver inte lägga till så många kronor för det kortet.
Thx!

Permalänk
Medlem

Många har haft problem med gigabytes 580 Japp, om du kör 2560x1440 eller mer kanske mer minne kan vara bra, annars lite onödigt. Bästa är om du kan tex få ett Asus kort eller annat än gigabyte, möjligt att nyare är bättre också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är inte MSI extreme med 3 gb den första med den här "rengöringsfunktionen" där fläktarna snurrar åt fel håll under uppstarten och på så sätt får bort damm osv?
Sen om man vill ha en IPS 27 tummare eller 30 tummare i högsta upplösningen borde väll mer minne göra skillnad..men det är bara vad jag tror:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Många har haft problem med gigabytes 580 Japp, om du kör 2560x1440 eller mer kanske mer minne kan vara bra, annars lite onödigt. Bästa är om du kan tex få ett Asus kort eller annat än gigabyte, möjligt att nyare är bättre också

Jag kör på Gigabyte gtx 580 referens, funkat fint hela tiden dock bytte jag för ett tag sedan kylare då den blev ~86 grader innan

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag kör på Gigabyte gtx 580 referens, funkat fint hela tiden dock bytte jag för ett tag sedan kylare då den blev ~86 grader innan

Ja kör samma kort, vad bytte du till för kylare och vad får du för temp nu?

Permalänk

Jag kan tillägga att felen på mitt är att mini-HDMI uttaget INTE FUNGERADE FÖRSTA GÅNGEN JAG PROVADE DET, random drivrutinscrasher som jag läst flera som har problem med som bör grunda sig i hårdvarufel, bluescreen vid öppnande av filmer och allmända texturbuggar i spel strax innan kortet crashar.

(edit: känns det bättre nu, när det framgår klart och tydligt vad jag menar?)

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/5409286/asus-geforce-gtx-580-1536m...

har sjunkit i pris, den ska vara rätt bra också... bara att välja (om du får)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

1,5 GB räcker finfint sålänge du inte har planer på att uppgradera till SLI och 3skärmar i framtiden.

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/5409286/asus-geforce-gtx-580-1536m...

har sjunkit i pris, den ska vara rätt bra också... bara att välja (om du får)

Det finns ju en hel djungel av kort alltså!
Jag måste nog sätta mig och läsa på om vad man egentligen ska satsa på för märke och modell

Edit: Trots detta tar jag gärna emot tips på bra kort!

Permalänk
Skrivet av Ixos:

1,5 GB räcker finfint sålänge du inte har planer på att uppgradera till SLI och 3skärmar i framtiden.

Det känns nästan som att den dagen då inte GTX 580 räcker till så kan man nog köpa något bättre än ett till likadant för SLI.
Då kör jag på 1,5GB

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Asus är alltså att föredra i märkesväg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OHSNAPIMABEAR:

ja

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

I och försig är det dom överklockade och inte referensdesign som varit ganska mycket problem med gigabytes, men med nuvarande olika 570 och 580 där dom flesta har egna kylare där är tex asus bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

I och försig är det dom överklockade och inte referensdesign som varit ganska mycket problem med gigabytes, men med nuvarande olika 570 och 580 där dom flesta har egna kylare där är tex asus bättre

Det första sa mig inte så mycket men summan av det hela är att Asus är det jag borde satsa på antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Hej, kan du specifiera dig om vad dom har problem med? Jag själv äger ett gigabyte 580 windforce kort. inte för att jag inte tror på dig eller nåt sånt. Utan mer är nyfiken bara pga att jag själv äger ett gigabyte. Mvh

Permalänk
Medlem

Jag strävar alltid efter kvalite och jag kör oftast gigabyte till modekort sedan helst asus till grafikkort. Asus grafikkort och modekort är riktigt bra, Gigabytes gör riktigt bra modekort men haft prob på grafikkorten mvh

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

var väl nån som lyckades visa ett test (i typ metro2033, where else?) att i 57xx*27xx så klarade inte 1,5GBs-varianten att köra nåra frames men 3GB klarade det. problemet äratt den kommer ju inte klara mer än 20 frames ändå vilket gör det fullkomligt ospelbart.

skulle rekommendera 1,5GB vilken dag som helst, sli eller inte

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Jag strävar alltid efter kvalite och jag kör oftast gigabyte till modekort sedan helst asus till grafikkort. Asus grafikkort och modekort är riktigt bra, Gigabytes gör riktigt bra modekort men haft prob på grafikkorten mvh

Det låter väldigt bra, dock såg jag på inet att alla Asus GTX 580 är beställningsvara, har du något annat märke att rekommendera? Exempelvis som tidigare nämnts, MSI?

Permalänk
Medlem

Ska kolla lite på inet återkommer men msi kanske har förbättrat sig nu på sistonde men deras modekort för några år sen var riktigt dåliga kondingar börjarde svullna väldigt fort. Just nu sitter jag faktiskt sj på ett msi 9800gt köpte det för 349 för på kjell för några månader sen det funkar bra men gillar dock inte msi. Men smaken är som baken:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp MSI Lightning Twin FrozrIII på komplett.se om du vill ha ett sånt, billigare, är ju värt det om det är så mycket mer klockvänligt och stabilt, jag valde det över DirectCUII.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Anguzz:

Köp MSI Lightning Twin FrozrIII på komplett.se om du vill ha ett sånt, billigare, är ju värt det om det är så mycket mer klockvänligt och stabilt, jag valde det över DirectCUII.

Jag måste säga att jag hellre lägger 140:- extra och köper det från Inet istället isåfall, jag har inga trevliga erfarenheter från komplett.
Eftersom jag inte sysslar någonting med klockning vet jag inte om det är det jag borde satsa på om man ska köpa ett kort som är bra från början?

Permalänk

Åhå, ett märke jag aldrig hört talas om innan faktiskt, kan det vara pålitligt alltså?

Permalänk
Medlem

Ja påkostad kylare och komponenter är jag nästan hundra på att dem är pokostade för hård clockning om det behövs. Har för mig sweclockers har testat det kortet testa kolla i arkivet

Visa signatur

Permalänk

Jag såg nu att inet kommer få in Asus Geforce GTX 580 1536 DirectCU II nästa vecka. http://www.inet.se/artikel/5409284/asus-geforce-gtx-580-1536m...
Är detta någonting jag borde satsa på kanske? Enligt SweC's test lär det ju ett grymt kort i jämförelse med testerna av dom andra 580 modellerna.

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Ja påkostad kylare och komponenter är jag nästan hundra på att dem är pokostade för hård clockning om det behövs. Har för mig sweclockers har testat det kortet testa kolla i arkivet

Jag kollade det och dom var väl inte riktigt hundra på kvalitén på den tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag såg nu att inet kommer få in Asus Geforce GTX 580 1536 DirectCU II nästa vecka. http://www.inet.se/artikel/5409284/asus-geforce-gtx-580-1536m...
Är detta någonting jag borde satsa på kanske? Enligt SweC's test lär det ju ett grymt kort i jämförelse med testerna av dom andra 580 modellerna.

Tycker det finns mer som talar för MSI Lightning Twin FrozrIII om man läser in sig i det, bättre överklockning, 2 slots-kylare, högre fabriksklockning bl.a. Visst du betalar 300 kr mer, men har man pengarna att köpa ett 580, oavsett tillverkare, kan man lika gärna brassa på. Det som talar mot MSI's variant är väl isf egentligen priset och högre ljudnivå på fläktarna, men ska du köpa något av korten så köp från komplett.se, där finns båda i lager och till lägre pris.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shinjed:

86 grader sabbar väl inte ett GTX 580
dom ska väl tåla över 100grader ?

jag har också ett Gigabyte 580
ska dit med vattenblock om ett tag så värmeproblem kommer det inte att vara då

du som hade problem med kortet
vilka temps hade du med det när du spelade?

det låter mer som du fick ett måndags ex
trist ändå

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|