Problem att installera Vista (pga virus?)

Permalänk

Problem att installera Vista (pga virus?)

Hej,
från att ha varit helt frisk så började min dator krångla rejält igår. Windows Defender varnar om en trojan som verkar vara riktigt allvarlig, bara några minuter senare börjar det spamma upp ett tiotal programrutor som öppnas och stängs automatiskt och heter saker som "hello4" och dylikt. Efter det upptäcks fler trojaner och min dator är helt enklet infekterad. Jag tankar AVG Antivirus och försöker få datorn under kontroll.

Eftersom jag inte har något av värde på min hårddisk så tänkte jag att det är bäst att omformatera datorn och på så sätt radera alla filer och förhoppningsvis bli av med all malware.

När jag installerar Vista så startar så går allt bra tills den första omstarten. När datorn bootar upp igen så blir det blackscreen och ett felmeddelande dyker upp "'winpeshl.exe' det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000142)"

När jag googlar detta så är det en kille som haft samma problem som jag med de uppoppande rutorna, så jag antar att det har med viruset att göra.

Någon som har en lösning på detta? Vill egentligen bara kunna omformatera datorn, bryr mig inte om filerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du drar ur nätverkskabeln när du installerar Vista så kan det omöjligt vara ett virus, såvida det inte är en piratkopia du installerar.

Permalänk

Ok men då är det något annat, "winpeshl.exe det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000142)" dyker upp vare sig jag har internetkabel i eller inte. Har testat båda varianterna, har du någon aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

http://www.pendriveapps.com/avg-anti-virus-rescue-usb/ om du kan tanka från annan dator och köra igång. Brukar fungera bra om man vill få bukt på diverse virus och trojaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om du drar ur nätverkskabeln när du installerar Vista så kan det omöjligt vara ett virus, såvida det inte är en piratkopia du installerar.

Fast virus kan ju ligga kvar i bootloaders, så att bara göra en enkel ominstallation med formatering av systempartitionen behöver inte innebära att virus försvinner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nja inte riktigt men visst kan det totalförstöra bootloadern.