Bör jag köra raid 1 i stället för Syncback?

Permalänk
Medlem

Bör jag köra raid 1 i stället för Syncback?

Har inte orkat gå igenom hela tården, så denna fråga riskerar att bli korkad om någon redan har tagit upp samma sak.

Har två diskar på 1Tb vardera i min hemmaserver som jag lagarar alla bilder på. Just nu använder jag inte raid utan kör istället Syncback som synkroniserar diskarna en gång om dagen. Dvs samma innehåll på båda diskarna, +-24 timmar.

Har dock märkt att jag kan köra Radi 1 med det moderkortet som jag har, dvs spegla diskarna. Finns det några fördelar med att göra detta eller funkar det lika bra att göra som jag gör nu?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har inte orkat gå igenom hela tården, så denna fråga riskerar att bli korkad om någon redan har tagit upp samma sak.

Har två diskar på 1Tb vardera i min hemmaserver som jag lagarar alla bilder på. Just nu använder jag inte raid utan kör istället Syncback som synkroniserar diskarna en gång om dagen. Dvs samma innehåll på båda diskarna, +-24 timmar.

Har dock märkt att jag kan köra Radi 1 med det moderkortet som jag har, dvs spegla diskarna. Finns det några fördelar med att göra detta eller funkar det lika bra att göra som jag gör nu?

Högst offtopic fråga.

Det du gör i dagsläget är att ta backup och om du dessutom tar incrementell backup så är det ju bättre.
Att köra Raid 1 är inte backup, men den ger högre driftsäkerhet. Men egentligen kör du Raid 1 nu bara att den är fördröjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Högst offtopic fråga.

Det du gör i dagsläget är att ta backup och om du dessutom tar incrementell backup så är det ju bättre.
Att köra Raid 1 är inte backup, men den ger högre driftsäkerhet. Men egentligen kör du Raid 1 nu bara att den är fördröjd

Insåg att det va lite OT, men blev lite fundersam när jag skumläste i tråden :).

Tror jag kör vidare på samma setup som jag har nu :). Om man har en hårdvaruspegling och moderkortet dör, så antar jag att man är ganska körd?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

för att besvara din off-topic.
Jag har bara testat med Intel och kan inte säga om det var så att jag hadde ren tur men där gick det att ta en raid1 disk och sätta på annat moderkort och boota (trolig åskskada bakom behovet)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Haha. Det är klart att det med RAID1 går att ta disken o sätta i vilken dator som helst.

Raid1 är ju bara ren spegling

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Haha. Det är klart att det med RAID1 går att ta disken o sätta i vilken dator som helst.

Raid1 är ju bara ren spegling

Både ja och nej. Raid1 är definitvt en spegling så i teorin ska det alltid funka. Med mjukvaru raid1 så är det i princip garanterat att det funkar.
HW kontrollers kan ju dock gå vidare och utöka standard /lägga till mer som inte finns i standarden för att tex förbättra driftsäkerhet (har nämts tidigare i tråden). Därmed kan man inte vara lika säker på att en sådan disk går att läsa utan kontrollerstöd ens för raid-1. Moderkortsbitarna har jag som sagt inte testat tillräckligt för att kunna säga något säkert om dem men troligen beter de sig mer som mjukvara än dedikerade kontrollers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Summa summarum :)...Raid1 i mjukvara är lite tryggare än Raid 1 i hårdvara, då prestandan ändå inte blir bättre när man speglar. (?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu känns det som om jag bara garderar med kryss men både ja och nej igen
En riktig HW kontroller dvs med batteribackup är snabbare då den kan använda sin cache för att få mer fart på skrivningarna.

En moderkortsvariant som intel eller så är det samma prestanda som mjukvara, så där väljer man vad man trivs med enligt mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan sätta på writecache i mdadm oxå är jag ganska säker på. Men du måste självklart ha servern på UPS så om du inte vill förlora pågående skrivningar vid strömavbrott.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd delad*

Jag tyckte att det blev bäst att ha det här i en egen tråd. Säg till (förslagsvis genom att anmäla detta inlägg) om jag flyttat något inlägg fel eller missat något inlägg.