Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nya datorn

Tänkte dela med mig av lite bilder på senaste datorbygget, Fotat med en Nikon D40, är dock ingen mästerfotograf och kameran är inte min så vissa bilder kan vara lite dåliga

Tänkte det var dags att gå för en Quad då jag har suttit på min gamla Dual sedan början av 2007, nedan följer en lista på vilka komponenter som inhandlats.

Meningen med bygget var att få en relativt tyst samt kall speldator, dock så skall vissa fläktar bytas ut då dessa lever om ganska mycket, Hårddisk racken skall plockas ur chassiet för optimalt luftflöde, diskarna skall sitta i 5.25" portarna istället (adaptrar beställt), Fläktarna till Radiatorn skall bytas ut då dessa lever om en hel del.

Då jag väntar på nya fläktar samt placering av diskarna så har jag inte bilder på färdiga burken ännu men dessa läggs ut direkt när kabeldragning osv är färdigt.

Intel Core i5 760 2.8GHz 8MB LGA1156 @ 3,99GHz
Corsair Cooling Hydro H70
Asus P7P55D-E Pro
Corsair 8GB DDR3 1600MHz PC3-12800 XMS3
OCZ 700W ModXStream-Pro
Systemdisk Intel X25-M SSD 80GB 2,5"
XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 Utbytt till 2x 6950 2GB Dual Fan
Chassie Corsair Graphite 600T

Tack GR IT & Data i Haparanda för snabb leverans som vanligt

Om ni röstar lågt så lämna gärna en kommentar om varför.

Nya datorn

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk

snyggt 5p

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

Trevligt med 600T har ett hemma som inväntar lite mer än det som redan packats in, sjukt trevligt chassi

4p för nya prylar

Permalänk
Medlem

500 P för ditt 600T

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Nice bygge! Glöm inte att installera Asus PCProbe II!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Grymt nice chassi! Har funderat på att inhandla ett sånt+ H70, blir rätt likt din setup hehe 5p

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem

Grymt chassi måste jag säga!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

mer bilder. Betyg sen

Permalänk
Medlem

Byggde ett bygge åt polarn i detta idag , riktigt trevligt chassi

Fint bygge , 5p

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Räckte 8 och 24 pins kablarna runt bakom mobot?
har hört att kablarna varit korta på det nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

snyggt 5p

Tackar!

Skrivet av Asheileon:

Trevligt med 600T har ett hemma som inväntar lite mer än det som redan packats in, sjukt trevligt chassi

Riktigt underbart chassie att bygga i, bästa jag haft hittills

Skrivet av cat_fish_1:

500 P för ditt 600T

Tackar..

Skrivet av KJKL:

Nice bygge! Glöm inte att installera Asus PCProbe II!

Det finns redan installerat, men tack ändå

Skrivet av REPTiL3:

Grymt nice chassi! Har funderat på att inhandla ett sånt+ H70, blir rätt likt din setup hehe 5p

Kan starkt rekommendera detta chassie, relativt bra pris 1495kr fick jag ge för den, samt H70 håller
prollen ganska kall även om man klockar lite, fläktarna till får du nog byta ut eftersom dom väsnas en hel del

Skrivet av Robiiins93:

Grymt chassi måste jag säga!

Tackar!!

Skrivet av Goo5e:

mer bilder. Betyg sen

Låter bra det, måste bara få alla delar först

Skrivet av HerrKanin:

Byggde ett bygge åt polarn i detta idag , riktigt trevligt chassi

Visst var det lätt att bygga i den, extremt mycket plats.

Fint bygge , 5p

Tackar så mycket, håll koll på tråden så kommer det snart mer bilder.

Skrivet av Gsson113:

Räckte 8 och 24 pins kablarna runt bakom mobot?
har hört att kablarna varit korta på det nätagget.

Det stämmer bra det, 8-pins kontakten når ej högst upp om du går med den bakom
moderkortet, fick köpa en skarv till den, drar du den över mobot så når den hur bra som helst.
24-pin kontakten når, den har jag monterat bakom mobot som du ser på bilderna.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk

nice med 600T men, skulle det inte vara värt att vänta tills 6950/6970 kommer?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Du måste lära dig att hantera din kamera

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

600t är grymt snygg och betydligt händigare än 700d 800d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton:

Du måste lära dig att hantera din kamera

Japps, det är min sambos kamera, hon brukar stå för fotograferingen, på sista bilden hade
jag ganska dåligt stöd, därav lite suddig, men nya bilder kommer snart.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

nice med 600T men, skulle det inte vara värt att vänta tills 6950/6970 kommer?

Hade jag köpt grafikkortet i dagsläget så hade jag väntat, men jag hade kortet från min gamla setup
tror jag köpte kortet för ca 4-5mån sen, har planerat att slänga i ett till likadant sen när dom går
ner i pris lite till.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

600t är grymt snygg och betydligt händigare än 700d 800d.

Valet var just mellan dessa 3 chassien, tyckte 600T var prisvärt, många tror att 600T är en liten burk men när man plockar den ur kartongen så blir man positivt överraskad av hur stor den är

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton:

Du måste lära dig att hantera din kamera

Skrivet av nanosec:

Japps, det är min sambos kamera, hon brukar stå för fotograferingen, på sista bilden hade
jag ganska dåligt stöd, därav lite suddig, men nya bilder kommer snart.

Det är bara för att bilderna är tagna utan blixt, då exponeringstiden är betydligt längre än om den skulle tagits med blixt. Aktivera blixt så får du knivskarpa blider även om du rör handen hela tiden.

Skrivet av nanosec:

Valet var just mellan dessa 3 chassien, tyckte 600T var prisvärt, många tror att 600T är en liten burk men när man plockar den ur kartongen så blir man positivt överraskad av hur stor den är

700d är en sämre version av 800d, inget hål på baksidan för eftermontering av cpukylare. Och 800d i sin tur tycker jag är för stor för en vanlig spelnissesvenson. Denna väger mindre, är betydligt mindre i höjd och bredd men är fortfarande väldigt rymlig innuti vilket bådar gott för montering. 800d, då allt är monterat ser lite dumt ut IMO, för det är en massa dödplats som inte används, ett FÖR rymligt chassi i min mening.

Nu till min fråga. Hur är tempsen på övriga komponenter som grafikkort och hårddiskar? I Swec reccension nämner dem hur det är dåligt luftflöde på 200mm fläktarna due to lågt varvtal. Och så undrar jag om lådan väsnas mycket när allt är på plats och plåtar på?

I övrigt 5p för ett mycket ekonomiskt och smart val av komponenter (förutom graffet som var äldre och från tidigare setup)

Fler bilder tack!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är bara för att bilderna är tagna utan blixt, då exponeringstiden är betydligt längre än om den skulle tagits med blixt. Aktivera blixt så får du knivskarpa blider även om du rör handen hela tiden.

700d är en sämre version av 800d, inget hål på baksidan för eftermontering av cpukylare. Och 800d i sin tur tycker jag är för stor för en vanlig spelnissesvenson. Denna väger mindre, är betydligt mindre i höjd och bredd men är fortfarande väldigt rymlig innuti vilket bådar gott för montering. 800d, då allt är monterat ser lite dumt ut IMO, för det är en massa dödplats som inte används, ett FÖR rymligt chassi i min mening.

Nu till min fråga. Hur är tempsen på övriga komponenter som grafikkort och hårddiskar? I Swec reccension nämner dem hur det är dåligt luftflöde på 200mm fläktarna due to lågt varvtal. Och så undrar jag om lådan väsnas mycket när allt är på plats och plåtar på?

I övrigt 5p för ett mycket ekonomiskt och smart val av komponenter (förutom graffet som var äldre och från tidigare setup)

Fler bilder tack!

Sorry för mitt sena svar, Nu har jag inte följt alla temps så noga och jag sitter på jobbet just nu och burken avslagen hemma så jag kan inte kolla exakt, Men sista jag kollade så låg graffakortet på ca 50 grader i Idle
nu är den nog kanske lite bättre för jag har plockat bort racken där diskarna ska egentligen sitta för att få optimalt luftflöde genom burken, diskarna sitter numera under DVD läsaren, prollen går i ganska låg Temp, kör just nu Push & Pull genom kylaren så den suger in kall luft, tror dock jag ska ändra på det så att den blåser ut istället när jag köper nya fläktar till den.

Medföljande fläktar till H70:in låter ganska illa, annars är dom där 200mm fläktarna relativt tysta, jag störs inte av ljudet från burken även om jag kör fläktarna på full speed hela tiden, jag ska dock dämpa sidostyckena till den för att få ner ljudet lite mer.

Ska försöka fota lite mer nu när burken är helt klar samt fixa mer exakta Temps.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Nu är galleriet uppdaterat med lite bilder på färdiga datorn, funderar ev på att
börja sleeva lite kablar, om tid samt ork finns

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

jäkligt nice bygge måste jag säga! jag har liknande komponenter i min burk! kika gärna om du har tid och lust! http://www.sweclockers.com/galleri/6065-spel-byggdator lämna gärna en komentar med! du får 5p för bygget! (y)

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge!
Har själv tittat lite på det chassit.

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downside:

Snyggt bygge!
Har själv tittat lite på det chassit.

Tack tack,,, kan starkt rekommendera detta chassie, idag
skulle jag Ev gå för den nya svartvita modellen med ett
fönster vid sidan den ser riktigt trevlig ut.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Blir inte dina hårddiskar väldigt varma utan kylning?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Bra att fläktarna är relativt tyska
nice dator förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Blir inte dina hårddiskar väldigt varma utan kylning?

Lite sena svar här men bättre sent än aldrig

Diskarna blev inte varma, nu har jag dock inga mekaniska diskar kvar, kör bara med SSD

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joinapolarn:

Bra att fläktarna är relativt tyska
nice dator förresten

Tackar,, nu är det lite nya uppgraderingar på G igen, dubbla 6950 2gb i crossfire skall in ikväll och lite sleevning på det
hela

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

upp med lite bilder på sleeveingen

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530