Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Något säger mig att beskrivningen från indomo är felaktig: "The very first full modular multi-output ATX, high-wattage power supply that has ever obtained the 80PLUS Gold certification is introduced by Sea Sonic."

Tror att dem menar detta!
In February 2005 the first market ready power supply was created by Seasonic (80+ då alltså)
http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Eller detta kanske The very first full modular multi-output ATX, high-wattage power supply that has ever obtained the 80PLUS® Gold certification is introduced by Seasonic,
http://www.seasonicusa.com/X.htm

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av mfm:

Något säger mig att beskrivningen från indomo är felaktig: "The very first full modular multi-output ATX, high-wattage power supply that has ever obtained the 80PLUS Gold certification is introduced by Sea Sonic."

Jepp, de hade lagt upp produktbeskrivningen för Seasonic X650 av misstag, jag mailade dem om det förra veckan och de har nu tagit bort beskrivningen i väntan på den rätta produktbeskrivningen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, de hade lagt upp produktbeskrivningen för Seasonic X650 av misstag, jag mailade dem om det förra veckan och de har nu tagit bort beskrivningen i väntan på den rätta produktbeskrivningen.

Dem kör fortfarande med den på tradera!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Har kikat runt en del det sista på olika nätagg och har förstått det som att man inte behöver så många Watt för att driva ett bra system.

Tror ni att detta nätagget kan dra runt en i5 2500k 3,3ghz plus två GTX 580? I och med att det är 80+ och Goldcertifikat.

http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz
http://www.inet.se/artikel/5409173/msi-geforce-gtx-580-1536mb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengilftw:

Har kikat runt en del det sista på olika nätagg och har förstått det som att man inte behöver så många Watt för att driva ett bra system.

Tror ni att detta nätagget kan dra runt en i5 2500k 3,3ghz plus två GTX 580? I och med att det är 80+ och Goldcertifikat.

http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz
http://www.inet.se/artikel/5409173/msi-geforce-gtx-580-1536mb...

Själva 80+ guldcertifieringen påverkar inte i sig inte om nätaggregatet klarar av att hantera detta eller inte.

Det certifikatet säger är att nätaggregatet klarar kraven på verkningsgrad. Verkningsgraden på detta nätaggregat är t.ex. ~88,5% vid full last, dvs när det datorns komponenter drar ~650W så drar nätaggregatet ~740W från vägguttaget. Ett hypotetiskt nätaggregat med verkningsgraden 50% skulle dra 1300W från vägguttaget vid samma last.

Nu har jag ingen erfarenhet av dom komponenterna som du frågar om, så nedanstående är mest ett rimlighetsresonemang och lite gissningar utifrån den information jag hittat:

Ett test av strömförbrukning för det grafikkortet indikerar bortåt 400W i strömförbrukning. Notera att i diagrammet jag länkar till så jämförs det med hur mycket högre strömförbrukningen är för systemet jämfört med samma system med ett Radeon 5450 som drar ca 25W (se detta test), dvs dom uppskattar hur mycket själva kortet drar. Sen blir jag inte riktigt klok på hur/var dom mäter förbrukningen så det finns rum för feltolkning här...

Min gissning är att detta nätagreggat inte klarar av att driva de komponenter du frågar om. Jag tror att du behöver ha ett nätaggregat som klarar minst 1000W (2x400W+200W för övriga systemet), men det är som sagt bara vad jag tror...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Lite observationer och intryck av FSP650-80EGN efter att ha monterat det i min burk.

Kablar
Det finns två "kablar" med två kontakter vardera för SATA ström. På den ena av dessa kablarna så finns det även en Molex kontakt i slutet. Sen finns det en kabel med tre Molex kontakter på. Sen finns det förstås en bunke andra kablar och kontakter, men förutom moderkortsanslutningarna så var dom inte speciellt intressanta i mitt användningsfall Kabellängderna var lagom för mitt Chieftec Big Tower chassi.

"Kablarna" är ihopsatta med buntband och kabelhärvan är lite lätt "rörig", dvs du kan inte separera dem in till nätaggregatet eftersom dom är ihopsnodda. Detta är inget fel, men ger lite hafsigt intryck.

Ljud
Ljudnivån är högre än jag trodde den skulle vara. Fläkten är kullagrad vilket borgar för lång livslängd, men i min erfarenhet också för lite extra ljud. FSP650-80EGN är i min mening varken speciellt tyst eller speciellt högljutt. Jag har moddat mitt Fractal Design Integra 400W för att få det tyst, så jag kan inte göra någon direkt jämförelse, men mitt intryck är att mitt Integra (innan modden) och FSP650-80EGN ligger på ungefär samma ljudnivå.

För närvarande är nätaggregatet den mest högljudda komponenten i mitt system (MSI 880GMA-E55 moderkort, Athlon II X3 455 processor med standardkylaren, 80mm chassifläkt, 6 hårddiskar).

Spänningsnivåer
Vad det gäller spänningsnivåerna så kan jag nog inte tillföra något. Jag har inte gjort några riktiga mätningar.

Dessutom visade sig att det nog inte var nåt fel på spänningsnivåerna på mitt gamla nätaggregat, utan snarare hwmonitor som visade fel på 5V och 12V. Fick exakt samma fel med FSP650-80EGN i burken. MSIs verktyg säger att 3,3V ligger på 3,21, 5V på 4,95 och 12V på 11,88, så det är säkert ok.

Slutsats
Min intryck så här långt är att FSP650-80EGN är ett schysst nätaggregat för oss som vill ha ett som är "80+ Gold" certifierat men ändå hålla priset nere. För system där det är viktigt att nätaggregatet är tyst så bör man dock kolla på andra alternativ.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Jag har ett sånt här nätagg i min burk med. Blev rekommenderad det när jag satte ihop en liten egen burk.
Men är inte jätte insatt och såg att det var en blå sladd med på en av 6pins kontakterna så undra lite vad
det är när det inte är det på den andra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Själva 80+ guldcertifieringen påverkar inte i sig inte om nätaggregatet klarar av att hantera detta eller inte.

Det certifikatet säger är att nätaggregatet klarar kraven på verkningsgrad. Verkningsgraden på detta nätaggregat är t.ex. ~88,5% vid full last, dvs när det datorns komponenter drar ~650W så drar nätaggregatet ~740W från vägguttaget. Ett hypotetiskt nätaggregat med verkningsgraden 50% skulle dra 1300W från vägguttaget vid samma last.

Nu har jag ingen erfarenhet av dom komponenterna som du frågar om, så nedanstående är mest ett rimlighetsresonemang och lite gissningar utifrån den information jag hittat:

Ett test av strömförbrukning för det grafikkortet indikerar bortåt 400W i strömförbrukning. Notera att i diagrammet jag länkar till så jämförs det med hur mycket högre strömförbrukningen är för systemet jämfört med samma system med ett Radeon 5450 som drar ca 25W (se detta test), dvs dom uppskattar hur mycket själva kortet drar. Sen blir jag inte riktigt klok på hur/var dom mäter förbrukningen så det finns rum för feltolkning här...

Min gissning är att detta nätagreggat inte klarar av att driva de komponenter du frågar om. Jag tror att du behöver ha ett nätaggregat som klarar minst 1000W (2x400W+200W för övriga systemet), men det är som sagt bara vad jag tror...

De 400W var för hela systemet med överklockad GPU, mätt vid väggen .

Här finns siffror som är lättare att jämföra:
http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...
(676 Watt vid vägguttaget, är drygt 600W från nätagget.)

Slutsatsen är dock fortfarande att marginalen är för liten...
Minst 750, gärna 850W är min åsikt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

De mäter som redan sagts förbrukningen från vägg, så det är HELA systemets effektförbrukning, inte bara grafikkortets förbrukning.

Ett 850W av god kvalitet räcker gott åt i5 2500K och två GTX580 i SLI (om man nu inte skall hårdklocka och övervolta korten, då det blir på gränsen), helt utan klock på korten funkar det på ett 750W med, men jag skulle föredra 850W. Vill minnas att Linus på Linus Tech Tips testkörde GTX580 i SLI och en i7 980X i sitt system och fick ett effektdrag på runt 650W när de kör Prime 95 och Vantage samtidigt, vilket ger mer last än vad ett spel någonsin gör. En i5 2500K drar rätt mycket mindre än en i7 980X också.
http://www.youtube.com/watch?v=c2gZ8er-3cs

Med detta är det inte sagt att det skulle gå att köra setupen på ett FSP650, då det har så svaga 12V-linor att jag inte ens skulle försöka mig på det (det är för mycket last för det aggregatet helt enkelt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

De 400W var för hela systemet med överklockad GPU, mätt vid väggen .
Fo3

Skrivet av WrongTarget:

De mäter som redan sagts förbrukningen från vägg, så det är HELA systemets effektförbrukning, inte bara grafikkortets förbrukning.

Som jag skrev tidigare i mitt tidigare inlägg så var det mest ett rimlighetsresonemang kring huruvida det skulle funka att köra den setup som det gällde på detta nätagg och snarare än ett precist svar på vilken uteffekt som krävs av nätagget för att klara setupen. Jag tror att era bedömningar av detta är betydligt bättre än min

Det är också troligt att dom mätt vid väggen, men vad jag kan se så framgår det inte av testet jag länkade till.

Däremot har ni båda fel vad det gäller vad som visas i diagrammet. Diagrammet visar "Peak Total System Draw, in Watts Delta vs. Radeon 5450 at Idle", dvs skillnaden i effektförbrukning mellan GTX 580 korten och Radeon 5450. Det är mao en approximation av hur stor GTX 580 kortens förbrukning är. Om detta sen är en bra approximation eller inte kan ju diskuteras, men det är INTE hela systemets förbrukning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Vi stod båda 2 o surfa runt på hans kassa dator o pratade om agget samt tog fram ett ex för att kolla på fysiskt.

Fin särskrivning

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag skrev tidigare i mitt tidigare inlägg så var det mest ett rimlighetsresonemang kring huruvida det skulle funka att köra den setup som det gällde på detta nätagg och snarare än ett precist svar på vilken uteffekt som krävs av nätagget för att klara setupen. Jag tror att era bedömningar av detta är betydligt bättre än min

Det är också troligt att dom mätt vid väggen, men vad jag kan se så framgår det inte av testet jag länkade till.

Däremot har ni båda fel vad det gäller vad som visas i diagrammet. Diagrammet visar "Peak Total System Draw, in Watts Delta vs. Radeon 5450 at Idle", dvs skillnaden i effektförbrukning mellan GTX 580 korten och Radeon 5450. Det är mao en approximation av hur stor GTX 580 kortens förbrukning är. Om detta sen är en bra approximation eller inte kan ju diskuteras, men det är INTE hela systemets förbrukning.

Du har rätt i att det inte är hela systemets förbrukning, det är mycket riktigt hela systemets förbrukning minus hela systemets förbrukning med ett HD5450 i idle. Dock tittar du på siffran för maxförbrukning för det kort som drog mest när de maxklockade (och övervoltade) kortet. I vanlig fabriksklock (som är högre på samtliga kort jämfört med referensklock på 772MHz) låg korten på en effektförbrukning mellan 280W och 329W (där tre av fyra kort ligger på mellan 280W och 290W, det är endast det högst fabriksklockade kortet som ligger på 855MHz core som drar mer).

Eftersom det är hela systemets förbrukning (mätt vid vägg får man anta, då de annars får köra ett specialmoddat aggregat som mäter strömmar och spänningar på sekundärsidan), så får man räkna med aggregatets verkningsgrad, som efter vad jag kan få fram ligger på ungefär 83-84% i det aktuella driftsfallet. 0.84 x 329W (värstafallet vid fabriksklock) = 276W
Lägger man då till vad ett HD5450 kan dra i idle dvs ca 23W får man runt 300W. Detta då för det kort som drog mest av de fabriksklockade korten (de andra hamnar 30-40W lägre och ett referensklockat kort hamnar lägre än så). Så 400W var att ta i lite i överkant (blir ju minst 100W för mycket per kort).

Sedan är det vanskligt att försöka uppskatta delta, då det är svårt att enbart belasta grafikkortet utan att belasta processorn alls.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Du har rätt i att det inte är hela systemets förbrukning, det är mycket riktigt hela systemets förbrukning minus hela systemets förbrukning med ett HD5450 i idle. Dock tittar du på siffran för maxförbrukning för det kort som drog mest när de maxklockade (och övervoltade) kortet. I vanlig fabriksklock (som är högre på samtliga kort jämfört med referensklock på 772MHz) låg korten på en effektförbrukning mellan 280W och 329W (där tre av fyra kort ligger på mellan 280W och 290W, det är endast det högst fabriksklockade kortet som ligger på 855MHz core som drar mer).

Eftersom det är hela systemets förbrukning (mätt vid vägg får man anta, då de annars får köra ett specialmoddat aggregat som mäter strömmar och spänningar på sekundärsidan), så får man räkna med aggregatets verkningsgrad, som efter vad jag kan få fram ligger på ungefär 83-84% i det aktuella driftsfallet. 0.84 x 329W (värstafallet vid fabriksklock) = 276W
Lägger man då till vad ett HD5450 kan dra i idle dvs ca 23W får man runt 300W. Detta då för det kort som drog mest av de fabriksklockade korten (de andra hamnar 30-40W lägre och ett referensklockat kort hamnar lägre än så). Så 400W var att ta i lite i överkant (blir ju minst 100W för mycket per kort).

Sedan är det vanskligt att försöka uppskatta delta, då det är svårt att enbart belasta grafikkortet utan att belasta processorn alls.

Japp, du har helt rätt.

Själv räknade jag på ungefär samma sätt för att komma fram till att FSP650 agget inte skulle räcka. Sen för min gissning av vad som krävdes så tog jag helt klart i lite i överkant. Jag valde att anta att det som redovisades var faktisk förbrukning, dels för att jag inte säkert visste vilket som redovisades och dels för att vara säker på att det skulle funka för frågeställaren om han/hon gick på mitt svar trots att jag hade med brasklappar såsom "gissning" och "tror".

Sen håller jag helt med dig om att det är är vanskligt att försöka approximera grafikkortets förbrukning på det sättet av precis det skälet du anger. Dessutom har jag för mig att det i artikeln stod att dom i testsystemet hade strömsparfunktionerna påslagna, vilket gör det ännu vanskligare.

Visa signatur

Permalänk

Hittade detta som verkar bekräfta specifikationen som skruvis hittade:
http://www.sp-it.net/files/fsp/FSP650-80EGN%20spec%20%289PA65...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Här är mitt planerade köp: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1333093/2012-01-06dator

Kommer detta nätagget att vara tillräckligt med god marginal om jag överklockar processorn till 4.7 GHz samt överklockar grafikkortet en bra del? Notera att chassit har 3 förinstallerade fläktar och att jag lägger till ytterligare 3. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Här är mitt planerade köp: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1333093/2012-01-06dator

Kommer detta nätagget att vara tillräckligt med god marginal om jag överklockar processorn till 4.7 GHz samt överklockar grafikkortet en bra del? Notera att chassit har 3 förinstallerade fläktar och att jag lägger till ytterligare 3. Tacksam för svar

Det ska inte vara några som helst problem eftersom du väljer att bara köra på ett grafikkort. Jag kör det aggregatet med datorn i min signatur.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Tjenare!

Såg just att de fått in ett nytt FSP aggregat på Inet, FSP650-80EGN 80+ Gold. Ett 80+ guldceritifierat aggregat som de säljer för 649kr!
http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-g...

Är det någon som sett någon recension på det aggregatet, för om det håller hyfsad komponentkvalitet, har stabila linor och lågt rippel så är det ett väldigt bra pris för ett guldcertifierat aggregat. Men oron gnager ju att de snålat in på komponenterna och satsat allt på att få upp 80+ klassningen.

Jag hittar inget om aggregatet någonstans.

Edit:
Hittade detta när jag letade efter specifikationer för aggregatet:
http://www.sp-it.net/files/fsp/FSP650-80EGN%20spec%20%289PA65...

Om det är certifierat med 80+ gold så håller det 80+ standarder, dvs bra kvalitét och värkningsgrad.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror det är rörigare än så: min tolkning av diagrammet är att svarta och gröna stapeln ÄR totalsiffran för förbrukning mot väggen, medan enbart blåa stapeln är deltat vs radeon 5450... (dvs blåa stapeln visar skillnaden mellan 5450 och 580 i idle)
Varför skulle de överhuvudtaget skriva ut "peak total system draw, in watts" annars?

Skrivet av _vanilla:

Om det är certifierat med 80+ gold så håller det 80+ standarder, dvs bra kvalitét och värkningsgrad.

80+ certifiering innebär att agget ska klarar vissa verkningsgrader vid vissa belastningar, utan att gå i bitar... Det visar att agget inte är brutalt överspecat, men utöver det säger det egentligen inte mycket om kvaliteten på nätagget...
Som nämnts tidigare så ska det egentligen inte spela någon roll om ett 650W är brons, silver eller guld certat: det ska klara samma belastning iallafall. Skillnaden är strömförbrukningen som går åt för att göra jobbet. (och därmed även skillnader i vilka fläkthastigheter mm som behöver användas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag tror det är rörigare än så: min tolkning av diagrammet är att svarta och gröna stapeln ÄR totalsiffran för förbrukning mot väggen, medan enbart blåa stapeln är deltat vs radeon 5450... (dvs blåa stapeln visar skillnaden mellan 5450 och 580 i idle)
Varför skulle de överhuvudtaget skriva ut "peak total system draw, in watts" annars?

80+ certifiering innebär att agget ska klarar vissa verkningsgrader vid vissa belastningar, utan att gå i bitar... Det visar att agget inte är brutalt överspecat, men utöver det säger det egentligen inte mycket om kvaliteten på nätagget...
Som nämnts tidigare så ska det egentligen inte spela någon roll om ett 650W är brons, silver eller guld certat: det ska klara samma belastning iallafall. Skillnaden är strömförbrukningen som går åt för att göra jobbet. (och därmed även skillnader i vilka fläkthastigheter mm som behöver användas)

Fast du kommer ju aldrig komma upp i en så pass bra verkningsgrad med kassa komponenter. Inte som att du kan trimma upp verkningsgraden genom att belasta komponenterna hårdare, det krävs schysta komponenter. Det kan som sagt också noteras att fsp har satt en 5årig garanti på agget. Fsp gör som sagt väldigt mycket nätdelar varav många säljs under andra namn, om de sätter en 5 års garanti så innebär det att se litar på produkten och med deras erfarenhet litar jag på dem.

Jag vet inte säkert men för att bli 80+ certifierad antar jag att produkten har testats av en tredjepart och det vid den specificerade Max effekten vilket innebär att den klarar det.

Edit: enligt kommentarer på inet så kunde det vara lite högljudt när det pressades. Men i denna prisklassen är det standard enligt min erfarenhet. Sedan jag såg detta i inets sortiment har jag rekommenderat det till alla med en relativt stram budget. Ett toppen agg till detta priset, och med 5 års garanti så räcker det nog också till nästa bygge, vilket gör det än mer prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Fast du kommer ju aldrig komma upp i en så pass bra verkningsgrad med kassa komponenter. Inte som att du kan trimma upp verkningsgraden genom att belasta komponenterna hårdare, det krävs schysta komponenter. Det kan som sagt också noteras att fsp har satt en 5årig garanti på agget. Fsp gör som sagt väldigt mycket nätdelar varav många säljs under andra namn, om de sätter en 5 års garanti så innebär det att se litar på produkten och med deras erfarenhet litar jag på dem.

Mjo det kan ju inte vara vilken skit som helst för att komma upp i guld, men mycket ligger i designen/toplogin snarare än komponentkvaliteten. Det går fortfarande att snåla med kondningar som inte klarar hålla rippeln i kontroll i långa loppet... Plus tex köra billigare sämre fläktar. Men som du säger är helt klart en 5årsgaranti betryggande, och verkar ju som att FSP själva tror på produkten.

Skrivet av whiskerer:

Jag vet inte säkert men för att bli 80+ certifierad antar jag att produkten har testats av en tredjepart och det vid den specificerade Max effekten vilket innebär att den klarar det.

Jepp 80+ testar agget, men vid lite orealistiskt låga temperaturer, och jag vet inte heller hur länge de maxbelastar. Det gör ju som jag var inne på att rent överspecade agg faller bort, så man kan inte få vilken skit som helst, så visst gör det ändå nytta... Men det kan fortfarande vara ett ganska mediokert agg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjo det kan ju inte vara vilken skit som helst för att komma upp i guld, men mycket ligger i designen/toplogin snarare än komponentkvaliteten. Det går fortfarande att snåla med kondningar som inte klarar hålla rippeln i kontroll i långa loppet... Plus tex köra billigare sämre fläktar. Men som du säger är helt klart en 5årsgaranti betryggande, och verkar ju som att FSP själva tror på produkten.

Jepp 80+ testar agget, men vid lite orealistiskt låga temperaturer, och jag vet inte heller hur länge de maxbelastar. Det gör ju som jag var inne på att rent överspecade agg faller bort, så man kan inte få vilken skit som helst, så visst gör det ändå nytta... Men det kan fortfarande vara ett ganska mediokert agg.

Dock så skulle jag inte förlita mig på enbart 80plus märkning, kommer ihåg hardwaresecrets som recenserade en 80plus märkt modell från Huntkey som inte klarade 100% load trots att den var 80plus certifierad.
Sedan en-två månader efter släpper Huntkey en ny serie baserad på en annan plattform från annan OEM som funkade bra....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Dock så skulle jag inte förlita mig på enbart 80plus märkning, kommer ihåg hardwaresecrets som recenserade en 80plus märkt modell från Huntkey som inte klarade 100% load trots att den var 80plus certifierad.
Sedan en-två månader efter släpper Huntkey en ny serie baserad på en annan plattform från annan OEM som funkade bra....

Då verkar ni vara överens, för det är väl just det RogerW försöker få fram (det var _vanilla som hyste en viss övertro till 80+).

Anledningen till att tråden skapades var ju för att 80+ inte säger så himla mycket om om komponentkvaliteten egentligen. Visserligen är det svårt att komma upp i guldklass med halvdana komponenter, men det är inte ogörligt med överdimensionering och en bra plattformsarkitektur. Det går att komma rätt högt med kina/taiwan kondingar t.ex. men livslängden brukar vara kortare.

Som sagts så utförs ju 80+ certifieringen vid en väldigt (i sammanhanget) låg temperatur (vill minnas att det är 23°C) och ett nätaggregats effektivitet minskar ju med temperaturen (1-3W per grad), vilket är en trolig anledning till att det Huntkey aggregat du nämner inte klarade Hardwaresecrets test, då de brukar ha en högre temperatur vid sina tester (runt 40°C vill jag minnas).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Då verkar ni vara överens, för det är väl just det RogerW försöker få fram (det var _vanilla som hyste en viss övertro till 80+).

Anledningen till att tråden skapades var ju för att 80+ inte säger så himla mycket om om komponentkvaliteten egentligen. Visserligen är det svårt att komma upp i guldklass med halvdana komponenter, men det är inte ogörligt med överdimensionering och en bra plattformsarkitektur. Det går att komma rätt högt med kina/taiwan kondingar t.ex. men livslängden brukar vara kortare.

Som sagts så utförs ju 80+ certifieringen vid en väldigt (i sammanhanget) låg temperatur (vill minnas att det är 23°C) och ett nätaggregats effektivitet minskar ju med temperaturen (1-3W per grad), vilket är en trolig anledning till att det Huntkey aggregat du nämner inte klarade Hardwaresecrets test, då de brukar ha en högre temperatur vid sina tester (runt 40°C vill jag minnas).

Aha, jag såg nu att jag citerat fel inlägg, måste blivit något fel eller så var jag för trött helt enkelt! Jag tror att 80plus testar under någon knapp sekund varför nätagg som inte är speccade för kontinuerlig belastning ändå klarar sig vid deras tester. Temp har betydelse men skulle vilja hävda att det är rätt få fall ett nätagg klarar 500W vid 25 grader men inte 40 grader.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Aha, jag såg nu att jag citerat fel inlägg, måste blivit något fel eller så var jag för trött helt enkelt! Jag tror att 80plus testar under någon knapp sekund varför nätagg som inte är speccade för kontinuerlig belastning ändå klarar sig vid deras tester. Temp har betydelse men skulle vilja hävda att det är rätt få fall ett nätagg klarar 500W vid 25 grader men inte 40 grader.

Ja det får allt ligga på gränsen om det inte skall klara att ge 500W, dock kan det räcka för att verkningsgraden skall gå ned så pass att det går under sin 80+ märkning, vilket finns många exempel på (på senare tid är det dock rätt vanligt att tillverkarna själva utför testerna vid högre temperatur och därmed ser till att de håller sig inom ramarna även i oberoende tester med högre temperaturer än vad som specificeras av 80+, dock kan jag inte hitta om det aktuelle FSP-aggregatet är testat vid högre temperatur än vad som specificeras av 80+ organisationen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ja det får allt ligga på gränsen om det inte skall klara att ge 500W, dock kan det räcka för att verkningsgraden skall gå ned så pass att det går under sin 80+ märkning, vilket finns många exempel på (på senare tid är det dock rätt vanligt att tillverkarna själva utför testerna vid högre temperatur och därmed ser till att de håller sig inom ramarna även i oberoende tester med högre temperaturer än vad som specificeras av 80+, dock kan jag inte hitta om det aktuelle FSP-aggregatet är testat vid högre temperatur än vad som specificeras av 80+ organisationen).

650-80EGN håller ju inte sämre kvalitet än övriga FSP i samma prisklass så jag tror definitivt det klarar 40 grader men visst, bra tester skulle reda ut frågetecknet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

650-80EGN håller ju inte sämre kvalitet än övriga FSP i samma prisklass så jag tror definitivt det klarar 40 grader men visst, bra tester skulle reda ut frågetecknet.

Jag betvivlar inte att just FSP 650-80EGN klarar sin 80+ märkning (även vid 40°C), dock skulle jag vilja veta mer om komponentvalet, rippel och spänningsstabilitet.
Håller aggregatet hyfsade värden där är det ett riktigt trevligt aggregat, vilket var varför jag efterlyste riktiga tester.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Fläkten var inte särskillt tyst i det här agget och i o m att den skulle bytas ut så passade jag även på att ta några bilder på själva kretskortet.
Huvudkondingen är specad till 85 grader Celsius; alla de övriga ellytarna till 105.

Permalänk
Medlem

hittar inga specs på fläkten förutom det som står på. Vet du något om hur mycket luft den flyttar? Funderar på att byta min mot en gentle typhoon 1850rpm utan att byta några andra komponenter. Skulle det funka?

Hittade det här: http://www.yateloon.com/index.asp?lang=2 89 cfm vid 2300rpm. Vad ska du byta till för fläkt?

Permalänk

Konstigt, Yate Loon gör riktigt jävla bra fläktar :s

Permalänk
Medlem

Min tanke är att dra nytta av den relativt höga verkningsgraden hos nätagget och köra med en lågvarvig fläkt istället.
Poängen med hög verkningsgrad är just låg värmeutveckling.
Agget kommer att monteras i en mITX låda (lian-li pc-q11b) och köras halvt passivt där chassifläkten kommer att kyla bort överskottsvärme.
Ungefär så här: