AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Trots alla tidiga indikationer om svikande prestanda så blev jag besviken. Det är ju bedrövligt. Inte ens överklockningen var ju något att komma med. Det räcker med att se till den förhållandevis låga toppfrekvensen, när man sedan tar hänsyn till effektförbrukningen är misären total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttmeister:

Usch vilket dåligt resultat måste jag säga :/ Detta kommer nog kosta AMD en hel del i besvikna kunder. Vem väljer att medvetet köpa en sämre produkt till samma pris av en bättre? Supportrar alternativt okunniga är det enda jag kommer på...

Det dumma var ju att i prestandaindex är fx-8150? ett steg sämre eller var det bättre än phenom 1100t? hur?? kan lika bra köpa 1100t då som verkar piska bulldozer nästan för billig peng o sitta på lura på den tills amds nästa besvikelse kommer ut.. förövrigt när den va klockad var den ju uppe vid 980x ?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Mmm, det var ju ingen kul läsning till morgon kaffet
Hur ska man nu kunna försvara sin avatar?? nej det blir nog att satsa på IB under nästa år, tråkigt bara att jag redan är förberedd för
BD men men

Permalänk
Medlem

Undrar hur många miljoner watt prollen drog då de överklocka den till vad var det, 9ghz? kommer nån ihåg hur mycket det va?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Ser ingen mening med att köpa denna min x6 1090 duger gott och behöver jag mer köper jag mycket häldre ett 2011 när det kommer som kommer springa i 8or runt bulldozer

Permalänk
Medlem

Tack för morgonläsningen!

Med testsiffrorna färska i minnet surnar kaffet i munnen.

Vilket magplask AMD!

Bra suggigt att jag nu tvingas att gå över till den andra sidan.

Usch vilken mörk dag.

Permalänk

Är ju inte direkt överraskad haha, liksom vad kan man förvänta sig av AMD? Inget är svaret.

Permalänk
Medlem

Tråkig för AMD, Intel äger marknaden ett bra tag till. Sweclockers.com gör en underbar recension som vanligt, ni äger!

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Nä, jag gör såhär, jag köper en X6'a till mitt am3+ kort och kör på det... och hoppas bulldozer blir bättre inom en snar framtid ...........

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vad besviken jag blev.

Synd. Är detta slutet för AMD på desktopnivå?

Nä, de lär sälja en massa Llano, men det ser mindre bra ut för oss entusiaster som vill ha mer än vad de flesta spel/program kräver... som sagt de flesta spel funkar finfint på en gammal Athlon x4 bara man matchar med ett hyfsat grafikkort eller två.

Nu är frågan hur jag ska uppgradera... jag har redan flyttat mitt gamla moderkort med Athlon x4n till sovrumsdatorn och var sugen på ett Sabertooth + 8150. En 955BE t.ex. är ju inte mycket till uppgradering mot en Athlon på samma klockfrekvens, så där slänger jag ju bara bort pengar. X6 kostar ju fortfarande en del också, så frågan är om inte jag tar en Bulldozer ändå och hoppas på lite programoptimeringar.

Jag vill inte köpa intel eftersom jag fortfarande tror på Piledriver och andra optimeringar som kan göras nu när de iaf fått ut en fungerande ny CPU-arkitektur, oavsett hur den presterar. Då är det trevligt om man har ett bra AM3+ kort att köra de nya på nästa år.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Detta va svagt gjort av AMD. Efter 10 månader så hade man hoppats på att det skulle va bättre än så här. Med ett högre pris än Sandy Bridge, sämre presterar och drar mer ström så kan man inte säga annat än att det blev en flopp. Dom båda visar potential i flertrådade program, men det räcker ändå inte till för att man ska bli imponerad. Hoppas det går bättre för FX-serien i Windows 8.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är ju inte direkt överraskad haha, liksom vad kan man förvänta sig av AMD? Inget är svaret.

På grafikmarknaden kan man förvänta sig mer av AMD iaf.

Permalänk
Medlem

Det är lite tråkiga resultat faktiskt. Jag förväntade inte mig inga super-processorer men lite bättre än detta hade jag hoppats på. Strömförbrukning gör i mitt tycke processorn svår att argumentera för, för man kommer vilja överklocka den.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Fyfan va dåliga resultat. Herregud, hur är detta möjligt? Kommer de sälja ens 1 exemplar av denna processor?

Permalänk
Medlem

HD2900XTs motsvarighet på processormarknaden, en processor som i flera fall presterar sämre än Phenom II och kostar 600 kronor mer är inget annat än en rip-off och jag kommer inte röra denna arkitektur med tång.

AMD som utlovat allt från en värstingprocessor till fusion-threading och bra spelprestanda förtjänar helt enkelt inte några pengar och när de ignorerat krav på enkeltrådad prestanda för att köra sitt eget race vilket resulterar i dålig prestanda i allt. Är så fruktansvärt glad att jag inte lät brorsan vänta på denna skitprocessor utan gick med en billigare i5. Presterar FX sämre eller likadant som Phenom II även i VST sequencers så blir min Phenom II den sista AMD jag kommer äga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Det är väl precis som vanligt en liten tröst att ett AMD system oftast är billigare än ett Intel system dock.

För dem som spelar mkt så tycker jag nog att det såg ganska okej ut över lag, endast små skillnader, precis som vanligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som Bulldozer är mer riktad mot servermiljöer än "vanligt" användande om man kollar på klippet i början av artikeln. Ett test mot Xeon i serverapplikationer kanske hade varit bättre?

AMD, server och netbook processorer..

Visa signatur

Ryzen 5 7600, GTX 1060

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-fx-8150/t5.png

Stämmer de siffrorna kan det ju vara en av anledningarna till den usla prestandan... cachen är otroligt viktigt, och cache-prestandan ser ju minst sagt... medioker ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Fyfan va dåliga resultat. Herregud, hur är detta möjligt? Kommer de sälja ens 1 exemplar av denna processor?

Jo en till mig , jag får ökad prestanda till min användning , så jag är nöjd .

Och jag tror inte detta är slutgiltig prestandan , kommer nog öka med 0-10% med rätt kodning.

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers

men då kommer frågan är det värt att byta ut min 1055T på 4.2Ghz och köpa en bulldozer och skrämma upp den i 5Ghz, vem ger mig mer prestanda, då man ändå har en AM3+ bräda

blev svårt detta!

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

NU fick Intel-fantasten mycket att skrika om Nej håller med dig, FX-serien kraschlanda innan den lyft! Men AMD ligger ju mer än bra till inom tex Grafikkort så finns ju saker att förvänta sig från AMD

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

http://i56.tinypic.com/352jeqq.gif

Sådär ser jag Bulldozer nu!

Faildozer med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av umepojk:

men då kommer frågan är det värt att byta ut min 1055T på 4.2Ghz och köpa en bulldozer och skrämma upp den i 5Ghz, vem ger mig mer prestanda, då man ändå har en AM3+ bräda

blev svårt detta!

Jag hade väntat. Att punga ut 2000 kr för sämre prestanda/likvärdig känns inte som en bra deal.

Permalänk
Medlem

Jaha. Det var inte så trevligt nä. Får börja se sig om efter alternativa lösningar inför de nya köpet om ett par veckor. Synd!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Uhj.. det var sämre än väntat. Trodde åtminstone nya amd skulle kunna utmana lite bättre men det här är ju katastrof. Amds nya cpu är totalt ointressant för alla som är intresserade av spel och det tror jag många här på sweclockers är. Det finns tex ingen anledning för mig att uppgradera från min gamla i7a till detta åbäke. Jag som hade hoppats på lite bättre siffror i vart fall men nu hamnar Amd i det lägre prestandasegmentet till den undre delen i mellan prestandasegmentet så det blir ingen förbättrad konkurrens på prisfronten. Tråkigt och dåligt av Amd.

Edit: Bra recession av Sweclockers.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

aja så kan det gå...:I
Dom som sitter med ett AM3 kort kan iaf trösta sig med att man kan bara byta ut sin gamla processor utan att behöva köpa en helt ny rigg...

Permalänk
Medlem

Riktigt surt....

Permalänk
Medlem

Först och främst, en eloge till Sweclockers, för eran grymma motivation att testköra hela gänget med processorer!

Jag är fortfarande sugen på att se hur den presterar i folding ..
Men efter att ha hängt på AMD i så många år får jag nog anse att detta inte var vad jag hoppades på heller. Att optimera bort "allt" det där kräver en hel arkitektur, minst. Nästa uppgradering, inom snar framtid, blir den som presterar bäst, vilken det än månne vara just då..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv

Trevligt med ett bra test. Perfekt till frukosten.

Min fråga är prestandaindexet skalbart så man kan jämföra direkt emot överklockningsresultaten i i5 2500K testet? Menar att om i5 och i7 kör 3,3 respektive 3,4 Ghz var så hur står de sig då emot FX processorn när båda är överklockade till stabilitets gränsen? Skulle vara särskilt intressant och använda Külher H20 920 som kylare över hela testet eller varför inte en luftkylare för nyfikenhetens skull.

Hur som helst verkar det som Sandy Bridge fortfarande passar bättre till spel än Bulldozer. Det handlar som vanligt om vad man ska använda sin dator till och vad man är redo att betala för kalaset.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat , va fan har amd pysslat med egentligen?
Brutala förseningar och sen ärligttalat väldigt medioker prestanda?!

Nej Länge leve 1366 och X58!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039