Vad kallas diskett-formaten?

Permalänk

Vad kallas diskett-formaten?

Hejsan

Jag har skrivet ett arbete till skolan om gamla och nya flyttbara lagringsmedium, bland annat disketten.
Nu ska vi hålla föredrag där vi presenterar våra arbeten.

Det jag funderar på är hur 5¼, och 3½ tums disketten uttalas i ord.

Kallar man dom för "5,25 tums diskett" och "3,5 tums diskett"?
Eller "5 och en fjärdedels tums diskett" och "3 och en halv tums diskett"?
Eller finns det nått annat man kallar de olika formaten?

Det första alternativet låter ju mest logiskt, men jag ville kolla för säkerhets skull så jag inte låter dum när jag håller föredrag om nått som jag skall kunna.

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle säga
5 komma 25 tums diskett och 3 och en halv tumsdiskett.

Permalänk
Rekordmedlem

Jaaa... 8" och 5,25" brukade kallas floppydisk eftersom de är böjliga, 3,5 " kom med det hårda höljet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kallar de 5.25" floppy och 3.5" diskett

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Hedersmedlem

"femåenkvarttumsfloppy" sa man i mina umgängeskretsar om 5,25"-disketter.
3,5" var överlägset vanligast under min uppväxt och om de sa man egentligen bara diskett, dock ofta i samband med vissa okvädesord pga deras förträffliga pålitlighet. Alternativt "treåenhalvstumsdiskett"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det finns väl inget som är riktigt "rätt", finns många namn man kan använda men i början var det väl 5-komma-25-tums-diskett och 3-komma-5-tums-diskett, men eftersom tiden gick och 5,25an dog ut så använde man väl oftast bara diskett eller floppy, och som O Skar000 sa, gärna följt av #%&* ungefär.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Många bud, verkar som det inte finns nått som är riktigt rätt, som du säger Pekka.

Jag kör nog på 5,25 och 3,5 tum, enklast att säga.

Tack för hjälpen alla.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga 5-25tumsdisk, dvs man uttalar 5.25" disk(ett)/floppy som femtjugofemtumsdisk.
Annars tre&enhalvtumsfloppy typ

Edit: Den senare kan också bli 3nhalva också

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNDO_2000:

Många bud, verkar som det inte finns nått som är riktigt rätt, som du säger Pekka.

Det är snarare så att ingen benämning är felaktig.

När man säger fem-å-kvartums diskette så är det i princip en översättning från engelskans five and a quarter inch.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Stöder OSkar000!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag brukade säga "fem komma tjugofem", men vissa sa "kvarts" (oftast de äldre som faktiskt använt dem mycket, hehe) och "tre och en halv tums".

Jag har aldrig hört någon säga "tre komma fem" iaf, där är det enhälligt "halv".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Femoenkvarttum här också, och det är sent åttital och C64. Första PCn hade både femoenkvarttumsdiskett och treoenhalvtumsdiskett.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Floppy och Disket... eller 5kvart & 3halva, ibland efter storlek, typ 720 och 1.44

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Diskett och stor omodernsak, fast nu är ju båda iofs jäkla omoderna.

Permalänk
Medlem

"Femånkvarttum" och "treånhalvtum" här (möjligtvis bara "diskett" eller "floppy"), och själv är jag 30 bast och lärde mig uttrycken från "datorkunniga" som är uppåt 50-60 år idag. Så jag tror att det var hyfsat vedertaget i den generationen som använde de som mest, som en talare innan skrev. Behovet att särskilja dem kom ju först när 3.5"-disketten kom, innan dess var det diskett för 5.25", sedan blev 5.25" "femånkvarttum" och den nya 3.5" fick helt enkelt ärva "diskett" eller "floppy"...! My 5 cents.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

På ABC80/800-tiden (80-tal) hette det floppydisk eller diskett, och då menade man en "fem-ån-kvart-tum". Det fanns också 8"-floppy och de kallades "8-tums floppydisk"

Sen kom "tre-ån-halv-tums-diskett", bl.a. till PC:n, men de med Amiga hade redan använt sådana ett tag.
Nu med två format till PC:n kallades de alltid "fem-ån-kvarttums-diskett" och "tre-ån-halv-tums-diskett"
Efter ett tag fanns bara "tre-ån-halv-tums-disketterna" kvar och började kallas för bara diskett.

Sen använde vi "ZIP-diskar" också, egentlige en 100MB diskett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Behovet att särskilja dem kom ju först när 3.5"-disketten kom.

Stopp och belägg! Behovet att skilja disketter åt fanns redan innan 3.5" kom för oss som hadei både 8 och 5.25-tummare, så det så!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag skulle kalla dom Mög som aldrig fungerade

Permalänk
Medlem

Ni som har så mycket problem med era disketter, testat o köpa ett kvalitétsmärke ?

Använder disketter i stort sett dagligen, då är det treoenhalvtummare, "håde"

Skillnad mellan DD och HD

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu är jag för ung för 5.25"-disketter, men min fader kallar dem 'femtjufem' eller 'femtjufemmor' och det känns nog som att jag hade kallat det något liknande. Varför säga kommat, när det är uppenbart vad man menar?

Treåenhalvtimsdisketter säger jag förresten..

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Karaff:

Ni som har så mycket problem med era disketter, testat o köpa ett kvalitétsmärke ?

Använder disketter i stort sett dagligen, då är det treoenhalvtummare, "håde"

Skillnad mellan DD och HD

Vad i allsin dar använder du disketter till idag? Har inte flashminnen helt utrotat dem vid det här laget?!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Finns en del svarvar och fräsar som använder hålkort och är fortfarande i drift idag. Det blir orimligt dyrt att konvertera en sådan maskin.

Så till trådskaparen, glöm för all del inte bort de gamla goda hålkorten. Mycket populära på 70-talet. Mer info: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lkort

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Jag sa bara diskett, det fanns ju bara 3,5 tum när jag fick min första data...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Min röst faller på "femåenkvartstumsfloppy" samt "treåenhavltumsdiskett". Har aldrig riktigt jobbat med floppy då deras storhetsperiod var före 90-talet.

Disketter är inte helt döda (även om man drar sig för att använda nu för tiden) så på jobbet har jag sparat undan en 3,5" läsare med USB anslutning för de gånger folk kommer dragandes med något gammalt. Vid senaste bytet av hårdvara försvann alla disketläsare i datorer

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Min röst faller nog på femtjugofemdisk och treåenhalvtumsdiskett, eller bara diskett för den mindre.
Hoppas du inte glömmer bort de mysiga zip drive diskarna i ditt arbete

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Jag brukade säga fem-å-en-kvarts-floppy, samt tre-å-en-halvtums-diskett... men huruvida det är de korrekta benämningarna har jag ingen aning om...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Finns många gamla PBX system kvar som vi supportar som kör Backupen på Disketter, vissa releaser på sånna där större 2MB 3,5or.

2,8 tror jag det är mer exact.

Permalänk

Brukar kalla dem för "5 komma 25 tums floppy", och "3 å en halv tums diskett".

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till falangerna "femånkvartstum" respektive "treånhalvtum". Vad jag sade runt 1990 vet jag inte riktigt, kanske jag tyckte diskett som diskett eftersom man ser när man håller den i handen hur stor den är. Visst, om man skulle köpa disketter över disk (haha) hade det väl betydelse vad man frågade efter, eller så berättade man vilken dator de skulle passa till. Iofs sålde de allra flesta affärer disketter ute i butiken så man aldrig behövde fråga efter dem och låsa upp några glasskåp.

Permalänk
Medlem

"femkvartum" dvs 5 1/4" användes även i Ericssons AXE 10 in i andra halvan av 90-talet. IO systemet startades upp med ett gäng 5 1/4" diskar och sedan laddades applikations-SW via tape.
Slog zip diskarna någonsin? Jag hade en i min Compaq, men använde den nästan aldrig.