Permalänk
Medlem

Är ljudkort vär det?

Hej är inte så uber insatt i det här med ljudkort så har lite funderingar kring denna fråga.

Lite info.
Har ett par HD555 och driver dem med mitt interna ljudkort på mitt Asus p6t-delux v1. Men har även det från det inbyggda ljudkortet vidarekopplat via den optiska utgången, till min förstärkare en VSX-921-K som har ett df-6 system till kopplat (alltså med motsvarande högtalare i 5.1settup).

Så frågan är som titeln lyder är det värkt att köpa ett internt ljudkort (hur stor skillnad blir det? och vad för skillnad?) och i så fall vilket? Ska kunna ha både hörlurarna och receivern inkopplade och stödja flerkanals ljud.

Permalänk
Medlem

Med tanke på din övriga utrustning så är det på gränsen till straffbart att köra med inbyggt ljud...

Du kommer nog att kunna få rejält med inlägg från andra som är mer ljudtokar än jag är men min erfarenhet av skillnaden är att det är mer än värt pengarna (beroende på hur kräsen man är kanske) att ha ett separat ljudkort. De flesta som kopplar till externa förstärkare (musik och kvalitetsljud) brukar föredra Asus Xonarkort (och du kör ju en hel del Asus redan). Själv spelar jag mer än lyssnar och tycker att SoundBlasters XF-I kort gör en rejäl skillnad för ljudbilden.
Så det viktigaste är inte vad du köper utan ATT du gör det...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk

Nja, ifall du fortsätter koppla med din optiska kabel ska annat ljudkort inte göra märkbar skillnad. För lurarna kan det däremot vara värt det, men i mina ögon är det gränsfall. Enda sättet för dej att veta är att prova, ingen kan på förväg veta hur du kommer uppleva skillnaden, det är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Har inte recievern en hörlursutgång??

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Skrivet av Zax89:

Har inte recievern en hörlursutgång??

Min tanke också, men det kanske handlar om olika rum eller nåt. Men i annat fall ska ju såklart hörlurarna drivas av recievern!

Permalänk
Medlem

Jo, har receivern i samma rum och inom avstånd för hörlurarna. Men så jag ska inte ha ljudkort till datorn om jag kör via optisk till receivern? och jag bör köra lurarna via den istället. (nackdelen med det är ju att jag inte kan ha ljudet på tvn igång samtidigt men det är en mindre skitsak) XD

Permalänk
Medlem

Om du kopplar digitalt så spelar det ingen roll vad du har för ljudkort.
Jag har ett Xonar STX som jag kör lurarna från men optiska till förstärkaren går från moderkortet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare