Permalänk
Medlem

Project Black & Blue Simplicity

Jag tyckte att det var dags för ett ordentligt bygge, efter en massa om och men så hade jag bestämt mig för hur uppläget skulle vara och vad för planer jag hade hurvida allt skulle se ut, vad som skulle moddas, hur jag skall dra allt i chassit osv.
Mitt projekt kommer att innehålla ett par viktiga kritterier enligt mina önskemål: Välkyld, stilren, svart, fint färgtema i insida men inte för överdrivet och så tyst som möjligast. Jag kommer att använda mig av vattenkylning som nu är den effektivaste kylningsmetoden hittils för bra presterande och varma datorsystem. Jag kommer lägga tid på att få detaljer fina och synliga på unika sätt, kablar ska dras om fint och de kommer var för sig att "sleevas" för att lyfta det extra när det gäller stämningen i mitt nya datorsystem.

Hårdvara:
Chassi: Fractal Design Define XL Pearl Black
Nätaggregat: Corsair AX1200i
Moderkort: Asus P6X58D-E
Processor: Intel i7 960 (1366) + Intel i7 950 (1366)
Ramminne: Corsair Dominator GT 2000MHZ 12GB + Corsair Dominator GT 2000Mhz 6GB Elpida
Grafikkort: 3x GeForce 480GTX
SSD: ?
HDD: 1TB WD Green, 1TB WD Green, 2x Western Digital Black 500GB 64MB Raid 1

Vattenkylning:
Fläktar: 16x Corsair SP120 High Performance Edition
Fläktkontroller: ?
Radiatorer: 1x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 480mm, 2x Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 240mm
Rad-stands: 2x Phobya 240 Radstand, 1x Phobya 480 Radstand
CPU-Block: EKWB Supreme LT + EKWB Supreme LTX
SB/NB-block: Bitspower Black Freezer AIX58NS Matt Black POM + AMOS III + AMOS II
RAM-Block: Bitspower Galaxy Freezer DIMM6 Waterblock - Clear plexi
GPU-Block: 3x EK WaterBlocks EK-FC480GTX (EK-GPU LINK)
Reservoar: 2x Bitspower Water Tank Z-Multi 150mm
Pump: 2x Alphacool VPP655 single edition pumps
PumpTop: ?
Slang: Swiftech Clearflex 7/16"ID, 5/8"OD Clear
Fittings: Bitspower Matt Black

Sleeve
MDPC-X Black, MDPC-X Navy Blue, MDPC-X B-Magic

Simplicity är sponrat utav:
Fractal Design - Chassi
Bitspower - Bra priser på: Fittings, Ram-block, MB-block, packningar etc.
Phanteks USA - CPU kylare, Fläktar (Review syfte)
Corsair - (AX1200i + SP120 High Performance Fläktar
Coolingstuff - Bra service, goda priser och ett bra sortiment med vattenkylningsdelar, Mr Artur rocks!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

First update : 3 November 2011

Nu skrivs absolut min första update så har inte så mkt att säga till en början. Ska bli kul och underhållande att arbeta och genomföra ett riktigt arbete på detta projekt samt spendera ett par härliga timmar för att få fram något riktigt snggt!
Här nedan kommer ett par bilder på chassit som Adriana på Fractal Design har sponsrat mig med. Jag kan säga att jag är grymmt nöjd och är det perfekta valet från mina tidigare R2+R3 samt 800D.
Snart kommer handskarna att sättas i skönheten för att visa fram lite nya grejjer under huden samt göra plats till annat.

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

Fyndigt namn !

Permalänk
Medlem

Välkommen till forumet brow!
Ska bli kul att äntligen få dig att bygga om på nytt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannee:

Fyndigt namn !

Tackar :)!

Skrivet av KsKz_91:

Välkommen till forumet brow!
Ska bli kul att äntligen få dig att bygga om på nytt !

Jodå det behövdes faktiskt, ska bli kul att arbeta med detta projekt :)!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

lycka till!

Tackar!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk

Ser spännande ut, skall följas!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Ser spännande ut, skall följas!

Tack så hemskt mycket!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

Nu kommer lite bilder på en del av den hårdvara som kommer att sitta i datorn.

Den hårdvaran som jag kommer att använda mig utav till en början:
-Asus P6X58D-E
-Intel core i7 960
-Corsair Dominator GT 2000MHz 8-8-8-24 12GB
-2x Asus Geforce GTX480 (ett tredje kommer inom snart tid)

Nu över till ett par bilder:

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk

Ska följas! Lycka till!:-)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bildupdate på mina nurvarande vattenkylnings block samt radiator.

Har nu tänk klart på vad för delar jag kommer att använda mig utav till mitt projekt. Jag börjar med radiatorerna:
-en 480 radiator kommer att placeras på toppen.
-en 120 radiator kommer att placeras bak på chassit
-två 240 radiatorer kommer att placeras i Sandwich Princip på nedersta plan, för att göra det möjligt måste jag ta bort alla hårddisk rack där.

- CPU kommer att vattenkylas
- 3 GPUer kommer att vattenkylas med vattenblock
- Minnen kommer att kylas med vattenblock
- Moderkortet kommer att kylas med ett fullcover eller block som är anpassade för mobot.

Dessa delar har jag fått in än så länge:
CPU: EK Waterblocks EK-Supreme LT - Acetal
GPU: EK Waterblocks EK-FC480 GTX - Acetal
RAD: EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT 120

Nu över till bilderna. Bilderna får tala lite för sig själva i detta fallet :)!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Ska följas! Lycka till!:-)

Tack

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

Idag börjar slakten utav mina nedre HDD-Bays för att planera raddarnas position.

Jag började först med att rensa mitt chassi på en del onödiga grejjer som kommer att störa under projektets gång....
Jag nämnde i mitt tidigare inlägg att jag kommer arr köra dubbla 120x2 radiadorer nere i bottenplan i en princip som kallas "Sandwich". Hur det går till kan jag beskriva lite kort. Det kommer att vara en lufttunnel som kommer gå genom datorn på nedre plan. Värmen som kommer att alstras kommer att åka ut genom chassisidorna där det kommer sågas samt sättas radgaller.
Fläktarna på höger sida kommer suga luft och blåsa in mot den första radiatorn, en fläkt bakom den första kommer att hjälpa till att suga luft och blåsa mot den andra radiatorn, bakom den andra radiatorn så leder en fläkt ut luften genom chassisidan.

Jag började med att ta bort fästplattan för HDD-buren och senare borrade bort nitarna på mellanplan och senare på undersidan för att få bort de.
Och redan då började det planeras lite hur radiatorn kommer sitta. Får även plats med 140x2 men jag kommer nog köra med 120x2 ist för att kunna placera radiatorn bättre i höjdled.

Jag har även lagt tejp på baksidan av moderkortsplåten som ni ser, det som är innanför marginalen där kommer att ta bort för att inte störa för fläktarnas luftgenomströmning.

Lite bilder på arbetet följer här nedan:

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Proffsmoddare

Simplicity, var har jag hört det förut? :Hmm:

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Ska bli kul o se hur du löser det med raditorerna Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Simplicity, var har jag hört det förut? :Hmm:

http://www.simplicity.se/startsida.aspx ?

Back to topic, GL med projektet men tycker inte du ska ha röda ram minnen på ett blått mamma kort ;x

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sajmon37:

http://www.simplicity.se/startsida.aspx ?

Back to topic, GL med projektet men tycker inte du ska ha röda ram minnen på ett blått mamma kort ;x

Eller http://www.sweclockers.com/galleri/5713-laines-simplicity

Lycka till med bygget Red.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Haha jag bara googlade fram nå ;3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Han är ju rätt så ny på swec och han hänger aldrig här typ :P, men får väl bli en Redozz Simplicity då isf :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Ska bli kul o se hur du löser det med raditorerna Lycka till!

Jo det kommer bli en ny grejj för mig, men det kommer säkert bli jättebra :D!

Skrivet av Sajmon37:

http://www.simplicity.se/startsida.aspx ?

Back to topic, GL med projektet men tycker inte du ska ha röda ram minnen på ett blått mamma kort ;x

Varför skulle jag inte kunna ha dessa minnen? Det är inte så att jag kommer behålla de röda kylflänsarna på toppen av minnena. Kommer ju ändå vattenkyla så de kommer att åka bort ;D.
Hur har ska lösa problemet med klistermärket är enkelt, jag gör en ripoff av klistermärket men i blå istället, eller designa något eget som jag bara kan klistra över! Man vill ju behålla garantin trots allt

Skrivet av sack:

http://en.wikipedia.org/wiki/Simplicity

Tackar :)! Kommer bli kul att få göra lite nytt

Skrivet av KsKz_91:

Han är ju rätt så ny på swec och han hänger aldrig här typ :P, men får väl bli en Redozz Simplicity då isf :)!

Black 'n Blue Simplicity. Simplicity är ett ord, och mer info finns på länken ovanför som jag posta i sack's comment bro

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReDoZz:

Jo det kommer bli en ny grejj för mig, men det kommer säkert

blabla

Black 'n Blue Simplicity. Simplicity är ett ord, och mer info finns på länken ovanför som jag posta i sack's comment bro

Klart du ska behålla dom, ville bara påpeka att du inte kan ha dom röda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReDoZz:

Tycker allt att jag känner igen den mattan och tapeten från ett annat bygge, det luktar choklad eller vad säger KsKz_91;)

Kan bli ett roligt bygge att följa och dina bilder ser lovande ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Klart du ska behålla dom, ville bara påpeka att du inte kan ha dom röda

Nene inte röda ;D.

Skrivet av Holm01:

Tycker allt att jag känner igen den mattan och tapeten från ett annat bygge, det luktar choklad eller vad säger KsKz_91;)

Kan bli ett roligt bygge att följa och dina bilder ser lovande ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Blev lite chokladsmittad så det fick bli att börja pilla i förväg haha :D. Tack! Kommer hända massa kul under brojektets gång ;D

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ReDoZz:

http://en.wikipedia.org/wiki/Simplicity

Tackar :)! Kommer bli kul att få göra lite nytt

Jotack, jag är medveten om betydelsen av ordet. Var inte riktigt det jag syftade till.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jotack, jag är medveten om betydelsen av ordet. Var inte riktigt det jag syftade till.

Jo förstår det :), men aaah projektet kommer att heta Black 'n Blue Simplicity, men admin får ta och ändra i namnet i rooten så ska be de om hjälp

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ReDoZz:

Jo förstår det :), men aaah projektet kommer att heta Black 'n Blue Simplicity, men admin får ta och ändra i namnet i rooten så ska be de om hjälp

Alright, jag tror mitt nästa projekt ska heta White Chocolate Temptation. Jo, jag är barnslig såhär efter 38h arbete och blir säkerligen inte mognare efter de nästa 10 timmarna. Carry on, jag ska inte dra det här mer från ämnet än vad jag redan gjort.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Alright, jag tror mitt nästa projekt ska heta White Chocolate Temptation. Jo, jag är barnslig såhär efter 38h arbete och blir säkerligen inte mognare efter de nästa 10 timmarna. Carry on, jag ska inte dra det här mer från ämnet än vad jag redan gjort.

Där börjar du igen. Det e verkligen ofattbart?
har du blivit dåligt behandlad i skolan eller vad e det med dejj!
Lägg ner me ditt beteende. Jag vill inte att personer som du någonsin mer skriver i min blogg!

Vill du namnge ditt projekt white temtation gör det, ingen stoppar dig och det är inte emot lagen....

jag bryr mig inte om det finns ett projekt som har "Simplicity" i namnet! han har inte patetnt på det, desutom e det ett uttrycksord och inget kan någonsin copyrighta det som sin egna kreation/ide.

Var trevlig eller stick. Det är absout inte första gången du beter dig som en idiot och jag kommer kontakta admin ifall du inte slutar.

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ReDoZz:

Där börjar du igen. Det e verkligen ofattbart?
har du blivit dåligt behandlad i skolan eller vad e det med dejj!
Lägg ner me ditt beteende. Jag vill inte att personer som du någonsin mer skriver i min blogg!

Vill du namnge ditt projekt white temtation gör det, ingen stoppar dig och det är inte emot lagen....

jag bryr mig inte om det finns ett projekt som har "Simplicity" i namnet! han har inte patetnt på det, desutom e det ett uttrycksord och inget kan någonsin copyrighta det som sin egna kreation/ide.

Var trevlig eller stick. Det är absout inte första gången du beter dig som en idiot och jag kommer kontakta admin ifall du inte slutar.

Svarar på det där via PM.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Sack måste lära sig o chilla verkligen -.-, det är inte hela världen liksom, låt han göra sin verision utav sin simplicity, jag personligen tror inte att "Jazid" kommer att ha något emot detta, utan han kommer nog att gilla det på ett eller ett annat sätt, sen beror det också på om en kråka har vart o viskat i hans öra som fått honom pä andra tankar...nuff said!

Jag ser fram emot att att hjälpa till lite och bygga tillsamman på detta projektet med redozz iaf, ska bli en rolig upplevelse

Skickades från m.sweclockers.com