Köpråd: Nyskärm 23-24" för spel och film

Permalänk
Medlem

Köpråd: Nyskärm 23-24" för spel och film

Då min gamla skärm ser verka gått i graven så är jag nu i behov av en ny skärm, så då är frågan IPS eller TN? Gillar blank skärmyta för alla färger känns lite "fräschare" och sen vore det kul att kanske kunna köra 3D någon gång men ingen prio.

Så jag letar alltså efter en skärm 23-24" med en skön färgåtergivning och god responstid.
Pris inte över 4000 iaf.

Permalänk
Medlem

är nöjd med min LG W2363D 23" men vet dock inte om den säljs längre ,men riktigt bra bild men 120hz!

Permalänk
Inaktiv

Nej LG W2363D säljs tyvärr inte längre.

Vad ska du använda skärmen till? Meningslöst att rekommendera vad du ska köpa om vi inte vet vad den ska användas till. Olika skärmar är ju bra på olika saker.

Permalänk
Medlem

Har en BenQ 24xxHD någonting(den för 1349 på Inet) och den är väldigt bra i mitt tycke! kanske lite i billigaste laget men för mig så fungerar den utmärkt!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung TFT 23'' S23A750D LED 120Hz som är perfekt på alla sätt och vis. Kostar mellan 3200-3500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856954

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Nej LG W2363D säljs tyvärr inte längre.

Vad ska du använda skärmen till? Meningslöst att rekommendera vad du ska köpa om vi inte vet vad den ska användas till. Olika skärmar är ju bra på olika saker.

Som rubriken säger spel och film.

Skrivet av YeZirko:

Jag har en Samsung TFT 23'' S23A750D LED 120Hz som är perfekt på alla sätt och vis. Kostar mellan 3200-3500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856954
http://www.inet.se/files/img/max/2203171_8.png

Den ser najs ut men känns som att den kan bli vinglig med den foten eller hur är det med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McIntosh:

Som rubriken säger spel och film.

Den ser najs ut men känns som att den kan bli vinglig med den foten eller hur är det med det?

Min står stabilt iaf.

Permalänk
Medlem

Har nu kollat runt lite och fastnade lite för denna..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703579

Vad tros om den?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall hålla dig ifrån TN-panelen i så lång utsträckning du kan. Den har sämre betraktningsvinkel och färgåtergivning än andra och för mig som arbetar med grafik så har det varit en dealbreaker. Jag är mycket nöjd med min nuvarande Dell U2311H som jag valde med stor omsorg, och har bara gott att säga om den och särskilt till det priset! Det finns bättre ja, men jag skulle tro att det här är det absolut mest prisvärda idag. Nackdelen är väl dess responstid, men jag ser också mycket på film och spelar en del spel och har inte märkt av detta nämnvärt!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med ovan talare. U2311H är en ypperlig skärm som fungerar utmärkt för såväl film som spel. Anser jag då. Inbitna spelentuasister skulle jag tro har ett och annat att säga om responstiden.

Permalänk
Medlem

Dell U2412M E-IPS http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255
Riktigt fin skärm med underbar färgåtergivning och många inställningsmöjligheter.
Dessutom 16:10 (1920x1200) som grädde på moset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Jag tycker du skall hålla dig ifrån TN-panelen i så lång utsträckning du kan. Den har sämre betraktningsvinkel och färgåtergivning än andra och för mig som arbetar med grafik så har det varit en dealbreaker. Jag är mycket nöjd med min nuvarande Dell U2311H som jag valde med stor omsorg, och har bara gott att säga om den och särskilt till det priset! Det finns bättre ja, men jag skulle tro att det här är det absolut mest prisvärda idag. Nackdelen är väl dess responstid, men jag ser också mycket på film och spelar en del spel och har inte märkt av detta nämnvärt!

Sitter på min kompis sådan just nu den är helt okej men är lite skeptisk till svärtan på den tycker den käns lite grå dassig på dom mörka partierna.

Skrivet av Mocka:

Riktigt fin skärm med underbar färgåtergivning och många inställningsmöjligheter.

Läste lite om den och såg att det var en del som på pekade att det var en hel del blödningar och ghostning vilket jag har en känsla av att jag kan störa mig på en del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av McIntosh:

Sitter på min kompis sådan just nu den är helt okej men är lite skeptisk till svärtan på den tycker den käns lite grå dassig på dom mörka partierna.

Dåliga inställningar skulle jag nästan våga påstå utan att veta närmare. Jag tycker inte min är så alls.

Visa signatur

Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Dåliga inställningar skulle jag nästan våga påstå utan att veta närmare. Jag tycker inte min är så alls.

Jo kikade vidare en del och dom sa att det blev bättre när dom fixade inställningarna men jag vet att jag har haft mycket problem med flimmer på skärmar osv så funderar på om jag kommer känna av blödningar också..

Permalänk
Medlem

Tackar, denna tråden hjälpte mig också att välja. Tack så mycket till alla bra förslag.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som alla rekommenderar dell skärmarna, är på g att beställa U2312HM för 1990:- Eller nån som rekommenderar nån annan?
ska också ha till spel/film/surf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eizo med VA panel har fått grymt bra betyg på bla flatpanelshd.com
kostar strax under 2k.
Bra betraktningsvinklar.
Sjukt bra svärta.
Bra bild i övrigt.
Liknande ips vid spel.
Knappast nått för fps hardcore gamers men verkar duga i övrigt.
Blir nog en sån för mig.
Hatar pissig svãrta å clouding och värdelös betraktningsvinkel .

Permalänk
Medlem

Dell U2412M = Bra färger? Snälla: http://www.digitalversus.com/dell-u2412m-p357_11597_88.html

Sen att Samsungs modell ovan skulle vara perfekt på alla sätt och vis tyder mer på okunskap än att den faktiskt är det.

Permalänk
Medlem

Alla rekommenderar samma skärmar men själv tycker jag inte att Dellen är så där väldigt behaglig konstig färgåtergivning och dålig svärta, är ute efter något som kan åter ge sköna färger god svärta och inget blödande för fan vad irriterande det är... så jag tror att jag går på en TN panel tror det är bästa alternativet för mig.

Om ingen annan har något alternativ på skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Dell U2412M = Bra färger? Snälla: http://www.digitalversus.com/dell-u2412m-p357_11597_88.html

Sen att Samsungs modell ovan skulle vara perfekt på alla sätt och vis tyder mer på okunskap än att den faktiskt är det.

Så illa är det inte samt att det finns bättre tester än så:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm

Samtidigt bytte jag från en 5 år gammal TFT så jag antar att allt är bättre än den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av McIntosh:

Alla rekommenderar samma skärmar men själv tycker jag inte att Dellen är så där väldigt behaglig konstig färgåtergivning och dålig svärta, är ute efter något som kan åter ge sköna färger god svärta och inget blödande för fan vad irriterande det är... så jag tror att jag går på en TN panel tror det är bästa alternativet för mig.

Om ingen annan har något alternativ på skärm.

TN-paneler garanterar inte att det är bättre alls. Jag har haft flera TN-paneler på senare år och samtliga har haft mer blödning och clouding än min Dell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyProx:

Känns som alla rekommenderar dell skärmarna, är på g att beställa U2312HM för 1990:- Eller nån som rekommenderar nån annan?
ska också ha till spel/film/surf...

Skickades från m.sweclockers.com

Har precis beställt en sådan med för ynka 1700kr. Har du beställt/fått hem din än? Några synpunkter på den om du har den hemma redan?