Intrång i Steam – databas, användaruppgifter och kontokort på vift

Permalänk
Skrivet av rektor:

Hoppas att dom inte hashat med MD5 då.

Tänker Valve kompensera sina kunder?
Gratis spel? Knappast troligt.
"plz sry, icanhazforgive? kthx, buy new gamez & gief yo creditkartz"

asså dude your my god! Fyfan va jag skratta, 06:45 och har 15 min kvar på mitt natt pass...i died by laugher i receptionen framför alla gäster

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Skrivet av RottingRhubarbs:

Det är helt otroligt jävla svårt att knäcka saltad kryptering så länge som man inte har saltet. Så inte ens jag med hela datorn krypterad med 256-bitars AES och 2048-bitars SSL anslutning orkar byta lösenord den här gången. Och mina vänner kallar mig paranoid

Knäcker dom 2-3 lösenord har dom saltet sen. Det kan ta en bra stund att knäcka de första, men amazon har cloud computing genom gpu'er till bra priser. Tessla t.ex. Ett hundratal hashar kan dom lägga upp där, för att sedan knäcka resten själva (eller sälja).

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ska jag byta lösenord till över 20 olika ställen? FÖR HELVETES JÄVLAR VAD ÄR DE FRÅGAN OM??????????????????????

Vadå, har du samma lösenord överallt?! *facepalm*

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att dom inte hashat med MD5 då.

Tänker Valve kompensera sina kunder?
Gratis spel? Knappast troligt.
"plz sry, icanhazforgive? kthx, buy new gamez & gief yo creditkartz"

Skrivet av Eadcruzher:

Kompensera är alltså det första du tänker på? Herregud.

Skrivet av GaMeR2K5:

Du skämtar va?

Skrivet av Dawidowski:

asså dude your my god! Fyfan va jag skratta, 06:45 och har 15 min kvar på mitt natt pass...i died by laugher i receptionen framför alla gäster

Han trollar! Eller är du seriös? HELT SERIÖST? Du kan ju inte mena det du skriver, killen med den bästa lösningen och den bästa engelskan?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Tacka veta jag säkerheten i Bloomberg.
Login med användarnamn och lösen samt fingeravtryck.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Knäcker dom 2-3 lösenord har dom saltet sen. Det kan ta en bra stund att knäcka de första, men amazon har cloud computing genom gpu'er till bra priser. Tessla t.ex. Ett hundratal hashar kan dom lägga upp där, för att sedan knäcka resten själva (eller sälja).

Men när det ändå tar längre än universums livslängd att knäcka ett lösenord så kan man känna sig rätt säker.
Ifall lösenorden är starkt krypterade med salt behöver man inte ens dölja dem.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hur hårt krypterade är kontokortsnumren?
Är det rimligt att de lyckas dekryptera dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

De hade kunnat få mitt lösen, i utbyte mot 15min med en av hackarna i ett låst rum...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

har bara använt Paypal på steam inte kontonummer. Så ska nog gå bra.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Jävla idioter, börjar bli trött på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Borde inte flera företag höja säkerheten med tanke på alla fiaskon som hänt den senaste tiden? Turligtvis så har mitt kreditkortsnmummer på steam redan blivit utdaterat och jag hade ett gammalt lösenord som behövde bytas iaf. Men det är fortfarande riktigt störande, vem vad eller vem som blir hackad nästa gång.

Permalänk
Medlem

Känns väl inte så värst roligt det här egentligen.
Som tur är för mig så ska jag precis byta visa-kort ändå, då det börjar gå sönder.
Men jag kan tänka mig att många andra sitter i en mindre rolig sits.

Jag känner mig dock inte så orolig över att mitt steamkonto skulle försvinna.
Steamguard aktiverades av att jag hade tömt min webcache igår med CCleaner och det är minimal risk att de skulle få tillgång till min mail. Förhoppningsvis så är det bara ännu en attack som vill peka på dålig säkerhet, men man kan aldrig vara för säker antar jag.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Fan också. Men jag visste att det skulle hända förr eller senare. Synd att man har köpt saker på steam, och så har man råkat kryssa i den rutan att de sparar kontouppgifterna. Någon som vet hur man tar bort det? Om det nu hjälper...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Borde väl vara något att ta upp i fredagspanelen.
Hur man håller reda på 50 random lösenord till 50 olika webbsidor ?

Passwordmanager t.ex. lastpass, genererar automatiskt nya lösen om man frågar den med.

Själv kör jag ett script som tar user@site:password och kör det genom några hashningar osv. Lätt att komma ihåg då man inte behöver så farligt många faktiska lösenord, men varje sida får ett unikt lösenord.

Sedan blir skiten löjligt lång med, 70-80 tecken vilket iof är ett rent helvete att mata in på en mobiltelefon utan copy/paste.

Permalänk
Medlem

Är dt lolzsec som är tillbaks?

Permalänk
Medlem

Tur att man inte kryssat "spara kontoinformation vid nästa köp" eller bör man vara orolig ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha, vem betalar då för nytt visa kort till mig? Steam eller min bank?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajmon37:

Är dt lolzsec som är tillbaks?

Nej.

Och jag vet inte om det är fake, men detta låter helt rimligt, och skulle inte förvåna mig:

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Skönt att man har ett system för detta. Kör med tre lösenord. Ett på 6-tecken, ett på 8 och ett mastodont på 14 med stora, små bokstäver, siffror och tecken.

Som tur var är mitt på steam ett av de enklaste, så det är bara att komma på ett nytt lika enkelt

Fy på er som stjäl, gör inbrott, hackar konton, scammar eller lurar folk. Ni har i mina ögon förbrukat er rätt till humanitär rättvisa, och jag hoppas innerligt på tumskruvar och sträckbänk för er del!

edit: Kan komma med ett tips till er som inte vill behöva byta kreditkort hela tiden. Skaffa ett e-kort hos er bank. Det är oftast gratis, och där kan du själv välja hur mycket det ska få belasta ditt konto, och om något liknande händer i framtiden är det bara att avsluta ditt gamla kort, och koppla på ett nytt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Ska jag byta lösenord till över 20 olika ställen? FÖR HELVETES JÄVLAR VAD ÄR DE FRÅGAN OM??????????????????????

Det är ju SÅÅ smart att ha samma lösenord på över 20 ställen.

Permalänk
Medlem

Använder man sitt riktiga VISA kort får man ju skylla sig själv om man förlorar pengar. Hört talas om e-kort?

Förövrigt så får jag ta detta som en peak att jag måste uppdatera mina lösenord. Lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4STERM1ND:

Det är ju SÅÅ smart att ha samma lösenord på över 20 ställen.

Tänkte precis säga samma sak.

Kom på flera lösenord med olika svårighetsgrader, men som kanske för vederbörande känns länkade på något sätt.

Säg att du tidigare haft abcd1234 på många ställen, och så vill du avancera lösenordet, eller bara göra det annorlunda så går det väldigt bra med 1234abcd, AbCd1234, a1B2c3D4, så länge du har flera lätta lösenord.

Påminner mycket om den sektionering man gör av stora fartyg. Om det smälls ett hål i skrovet utmed fören så ska inte hela skutan gå under, utan då stängs den sektionen av tills man lyckats laga läckan

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Skiten var saltat och hashed så oroa er inte...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Då blev det till att spärra kortet och byta lösenord igen...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag har samma lösenord på vissa ställen. Typ saker som man inte bryr sig så mycket om man blir hackad. Men på t ex. Facebook, MSN, Steam, Origin etc. så har jag långa och jobbiga lösenord

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Kan dom hacka allt hela tiden, kan man inte spåra dem som gör det också, skulle vara så otroligt skönt att se dem åka fast och stå inför rätta i USA. Få miljonbelopp i skulder samt ett trevligt fängelsestraff. Undra då om dessa mob-offer känner sig ännu mer hatade utav alla. Skulle lätt skratta inombords om de åker fast.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Borde väl vara något att ta upp i fredagspanelen.
Hur man håller reda på 50 random lösenord till 50 olika webbsidor ?

http://keepass.info/download.html

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Skiten var saltat och hashed så oroa er inte...

Vill dom ha lösenorden får dom det. Saltat eller inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Skrivet av Summoning:

Oroande.
Undrar hur lång tid det dröjer innan Origin är drabbat med.

Runt 20 år skulle jag gissa

Skrivet av krilleoh:

Jaså, undrar vem/vilka som kommer ta på sig det här då ..

Antar att någon kommer ta på sig det under namnen Anonymous

Skrivet av Anders127:

Många databaser som blivit hackade på senare tid. Någon får se över hur dessa attacker sker och täppa till hålen. Hur många olika hål kan det finnas?

Synd att inte alla använder mac, då skulle det ju vara omäjligt att hacka dem... eller...?

Skrivet av Ninotramp:

Ska jag byta lösenord till över 20 olika ställen? FÖR HELVETES JÄVLAR VAD ÄR DE FRÅGAN OM??????????????????????

Skrivet av iguanodon:

Borde väl vara något att ta upp i fredagspanelen.
Hur man håller reda på 50 random lösenord till 50 olika webbsidor ?

Man har ett lösenord till mailen - som oftast är kopplad till alla dina andra acc, och ett eller två andra till allt annat?

Permalänk
Medlem

För er som är oroliga har jag en bra lösning som gör det omöjligt för utomstående att komma åt era pengar !!!
Jag själv använder mig av det hela tiden då jag reser mycket i jobbet till olika länder med olika "säkerhetstänkande"

kontakta er bank be dom skapa ett nytt konto med tillhörande kontokort (ej kredit) se till att kontot är tomt, sen gör man bara en intern överföring, från ett annat konto med det beloppet du ska handla på nätet för till det nya kontot tex med mobiltelefon etc.

på så vis så om någon nu skulle få tag på dina uppgifter på nätet etc. så kommer dom bara åt ett tomt konto, och det är en billig o effektiv försäkring då man handlar mer och mer på nätet.

Ha en trevlig helg alla