Varför begränsar dom ens FOV'en till 80?

Permalänk
Avstängd

Varför begränsar dom ens FOV'en till 80?

Jag spelade Q3 i FOV 111, tycker det är mycke verkligare att se runt om sig på sidorna en noraml människa ser ju både på sidorna och lite bakom sig. FOV 80 (eller cp 65 som i MW3) gör ju att man missar saker man av ren instikt vet att man skulle sett IRL. Blir error i hjärnan då för mig...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Jag spelade Q3 i FOV 111, tycker det är mycke verkligare att se runt om sig på sidorna en noraml människa ser ju både på sidorna och lite bakom sig. FOV 80 (eller cp 65 som i MW3) gör ju att man missar saker man av ren instikt vet att man skulle sett IRL. Blir error i hjärnan då för mig...

Kanske göra spelet balanserat för de som inte har så breda skärmar... För mw3 kräver inte så mycket så många spelar på skitdatorer med kanske inte bästa skärmarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pucko97:

Kanske göra spelet balanserat för de som inte har så breda skärmar... För mw3 kräver inte så mycket så många spelar på skitdatorer med kanske inte bästa skärmarna.

Hmm, kanske men jag spelade ju Q3 på vanligt 4kantig burk skärm.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

För att det är ett konsolspel. När man sitter 3 meter från sin TV och spelar märker man inte av den låga FOV:en som när man sitter 50 cm från datorskärmen.

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att spelet är gjort för att spelas på en TV sittandes X antal meter ifrån. Plus att det blir mindre att rendera och därmed lättare att hålla 60 FPS på 360:n (och nej, 60 FPS är inte "silky smooth" vad de än försöker lura i konsumenterna.)

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

För att det är ett konsolspel. När man sitter 3 meter från sin TV och spelar märker man inte av den låga FOV:en som när man sitter 50 cm från datorskärmen.

Jag förstår mig inte riktigt på det där, vet folk inte hur man inreder vardagsrum vettigt?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag förstår mig inte riktigt på det där, vet folk inte hur man inreder vardagsrum vettigt?

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Konsoller, precis som allt annat dåligt med spelvärlden idag, konsoller.

Permalänk
Medlem

är det 65 på mw3 loool skämtar du

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Att folk skulle sitta flera meter från sina tvskärmar. Med tanke på att upplösningen är likvärdig med datorskärmarna, är det ju bara dumt att sitta mycket längre bort.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av era909:

Förmodligen för att spelet är gjort för att spelas på en TV sittandes X antal meter ifrån. Plus att det blir mindre att rendera och därmed lättare att hålla 60 FPS på 360:n (och nej, 60 FPS är inte "silky smooth" vad de än försöker lura i konsumenterna.)

Ja samma slutsats kom man fram till här: http://www.zdnet.com/blog/hardware/why-your-pc-gaming-experie...

Tråkig utveckling, särskilt när utvecklare till och med låser möjligheten att ändra FOV på PC. Följden blir att man blir "åksjuk" i FPS-spel, om man inte sitter 2-3 meter från datorskärmen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Att folk skulle sitta flera meter från sina tvskärmar. Med tanke på att upplösningen är likvärdig med datorskärmarna, är det ju bara dumt att sitta mycket längre bort.

är du, seriös? sitter du en halvmeter från en 50-tums tv? ju längre ifrån, desto svårare blir det att se individuella felaktigheter såsom stora pixlar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striktarn:

Ja samma slutsats kom man fram till här: http://www.zdnet.com/blog/hardware/why-your-pc-gaming-experie...

Tråkig utveckling, särskilt när utvecklare till och med låser möjligheten att ändra FOV på PC. Följden blir att man blir "åksjuk" i FPS-spel, om man inte sitter 2-3 meter från datorskärmen..

Håller med dig till 100% Jag kan inte spela FPS på PC med låg FOV, jag får ont i huvudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

är du, seriös? sitter du en halvmeter från en 50-tums tv? ju längre ifrån, desto svårare blir det att se individuella felaktigheter såsom stora pixlar etc.

Nje, uttryckte mig lite otydligt. samma avstånd, relativt till skärmens storlek, var det jag menade. Men tja, när jag spelar på min tv (50") är jag 2-2,5 gånger längre bort än när jag spelar på min datorskärm (24"). Nog för att man märker av att konsolerna mestadels kör på 720p, men vafan, sitter man längre bort kan man lika gärna sitta med en gamecube och tjockistv

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nje, uttryckte mig lite otydligt. samma avstånd, relativt till skärmens storlek, var det jag menade. Men tja, när jag spelar på min tv (50") är jag 2-2,5 gånger längre bort än när jag spelar på min datorskärm (24"). Nog för att man märker av att konsolerna mestadels kör på 720p, men vafan, sitter man längre bort kan man lika gärna sitta med en gamecube och tjockistv

Okej, men vi snackar FOV här.

På en 24 tums monitor är det lite svårare, då FOKUSPUNKTEN inte är tillräckligt stor för att se hela skärmen på vanliga avstånd, då får man fixa det med FOV som borde vara någonstans runt 90, konsoller kan/måste ha för dem är stenålder 60-70 FOV för fokuspunkten kan ta hela tvn från vanliga avstånd.

Permalänk
Medlem

jag tycker personligen det ser konstigt ut på en platt datorskärm pga att vinklarna och raka streck blir rundade. Det kan vara därför det körs med platt vinkel, så att det inte ska se konstigt .. visst, ögonen vänjer sig efter en stund, men i början ser de helt sjukt ut!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredmannen:

Började min CoD karriäs på konsoll. Spelade bara CoD1 lite singelplayer (3 missions) på PC back in the Days. Och jag kan lova att det märks på konsoll också. Man blir skjuten skit ofta från sidan för man inte ser vad som är där. Därför alla kör på max sen flr att kunna titta åt alla håll manuellt när man kommer in i ett rum eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

jag tycker personligen det ser konstigt ut på en platt datorskärm pga att vinklarna och raka streck blir rundade. Det kan vara därför det körs med platt vinkel, så att det inte ska se konstigt .. visst, ögonen vänjer sig efter en stund, men i början ser de helt sjukt ut!

Jepp det är sant set ser konstigt ut med högre fov men det blir lättare att spela det är därför jag vill använda det.. vill ha minst 100 i fov men det verkar ju inte gå i nått CoD spel. får hoppas ID gör ett Quake Modern Warfare då kommer allas problem vara lästa! (för alla 90 talare som inte ens kunde gå då man spelade Quake vet inte vad ni missat!)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

är det 65 på mw3 loool skämtar du

nope det är katastrof

Visa signatur