Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Frågor till TS:

- Vad vad gör du av det fingret som inte tycker ner ctrl?
- Hur vilar du handleden och trycker D samtidigt?

-Använder inte ringfingret, det bara finns där
-Enkelt, jag lägger armen på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med piltangenterna om spelet bara låter mig ändra. Kör inte spel med en massa tangenter såsom wow så det har aldrig blivit nåt problem direkt. För tillfället blir det wasd på Skyrim, hoppas på patch snart.. Funkar ju, men tycker wasd är för klumpigt i jämförelse med pilarna.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Ni får gärna skriva av er om ni har tips och trix på bindings eller hur man ska hålla för bra spelkänsla eller liknande
Själv ska jag sova så kollar in här imorron

Skickades från m.sweclockers.com

Prova RDFG som tipsades tidigare i tråden. Det är smidigt!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

men ofta ni håller så?
är det bara jag som håller
Space = tummen
W = lill fingret
A = pekfingret
S = ring fingret
D = lång fingret

Pics, or it didn't happen!

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

-Använder inte ringfingret, det bara finns där
-Enkelt, jag lägger armen på bordet

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har ett tangentbord med för lite lutning så kan man inte trycka in "D" utan att också tycka in "C" kom jag just fram till. (på ditt sätt)
BTW, hur tänkte du när du först körde med detta greppet och hade ett finger över?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Kan inte köra WASD då mina fingrar har en "naturlig" böjning inåt, likaså då man skriver "korrekt" på ett tangentbord så flyttar man ju fingrarna inåt, att sätta långfingret på W blir ju en "brytning" ergonomiskt (för mig) därför kör jag EASD man allt annat mer eller mindre default.

Space = tummen
E = långfingret
A = ringfingret
S = långfingret
D = pekfingret

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shadowjolt:

men ofta ni håller så?
är det bara jag som håller
Space = tummen
W = lill fingret
A = pekfingret
S = ring fingret
D = lång fingret

Haha, mycket lustigt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Om man har ett tangentbord med för lite lutning så kan man inte trycka in "D" utan att också tycka in "C" kom jag just fram till. (på ditt sätt)
BTW, hur tänkte du när du först körde med detta greppet och hade ett finger över?

Jag har två "fötter" på framsidan så jag får lite lutning
Jag tänkte nog inte så mycket. Min pappa och farbror lärde mig att spela vid tidigt ålder så jag antar att jag bara vande mig vid det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppar med tummen så klart.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kör med pilarna på nummerknapparna, har gjort så sedan Quaketiden och jag ändrar mej tamifanimej inte, hoppar gör jag med lillfingret på pagedown.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenknopp:

Kör med pilarna på nummerknapparna, har gjort så sedan Quaketiden och jag ändrar mej tamifanimej inte, hoppar gör jag med lillfingret på pagedown.

Tackar

Alltid använt piltangenterna, å kommer så alltid att göra. Finns inte en chans i helvetet att de går å köra med WASD. Känns som många "äldre" 30+ kör med piltangenterna (?)

De börja med Quake sen RtCW sen har de bara rullat på.... (mx518 är guld, då kan man ju binda en massa till musen).

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Tackar

Alltid använt piltangenterna, å kommer så alltid att göra. Finns inte en chans i helvetet att de går å köra med WASD. Känns som många "äldre" 30+ kör med piltangenterna (?)

De börja med Quake sen RtCW sen har de bara rullat på.... (mx518 är guld, då kan man ju binda en massa till musen).

Ja som jag skrev lite högre upp var ju piltangenterna det som "gällde" förr.

Eller så kan man göra som DOOMer gjorde och spela med enbart tangentbord och vinna SM eller vad det nu var

Permalänk
Medlem

Jag håller precis som du,har alltid gjort och kommer alltid att göra.
Har testat att hålla som många andra gör,inte en chans att jag klarar av att spela,det fungerar inte lixom

Och hoppar gör man ju med musknappar istället? hehe

Permalänk

Hoppar med lillfingret såklart, men då kör jag ju med vänster hand också

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av LupX:

Pics, or it didn't happen!

Ska jobba på bilden

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Pics, or it didn't happen!

Skrivet av shadowjolt:

Ska jobba på bilden

Här kommer lite bilder på det svårt som tusan att hålla fingrarna på plats.

Och för att hitta en någorlunda ställning för armen utan att bryta den såg det ut såhär

Lagom stökigt skrivbord

OnT: Jag har flyttat allt ett steg inåt så Långfinger = E,D (framåt och bakåt) Pekfinger = F(strafe), Ringfinger = S(strafe) för att flytta mej. Keybindings ligger på QWRTAGZV + extra knappar på sidan med lillfingret. Sen känner jag mej lite annorlunda med att trycka på ctrl med delen under lillfingret.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Skrivet av Azpol:

Här kommer lite bilder på det svårt som tusan att hålla fingrarna på plats.

http://img819.imageshack.us/img819/3396/dsc01055np.jpg

http://img853.imageshack.us/img853/5508/dsc01063g.jpg

http://img854.imageshack.us/img854/4104/dsc01062l.jpg

http://img825.imageshack.us/img825/3316/dsc01060n.jpg

Och för att hitta en någorlunda ställning för armen utan att bryta den såg det ut såhär
http://img543.imageshack.us/img543/8527/dsc01057zc.jpg

Lagom stökigt skrivbord

OnT: Jag har flyttat allt ett steg inåt så Långfinger = E,D (framåt och bakåt) Pekfinger = F(strafe), Ringfinger = S(strafe) för att flytta mej. Keybindings ligger på QWRTAGZV + extra knappar på sidan med lillfingret. Sen känner jag mej lite annorlunda med att trycka på ctrl med delen under lillfingret.

Härligt, nu är vi 2
http://www.youtube.com/watch?v=BmjHT5GpAYQ

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matzio:

"Hur hoppar du?" Det måste vara roligaste frågorna jag läst. Uppenbarligen så byter han bind kanske till högerknapp på musen, vet att många har det "men hur snipar man då?" en annan knapp då.
Vidare tycker jag inte det är några problem att nå mellanslag med handflatan/början av tummen om man håller som TS gör.

Precis, jag hoppar på högerklick, siktar in med ctrl och duckar/kryper på space Det är hur skönt som helst då man vant sig!

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Jag håller precis som du,har alltid gjort och kommer alltid att göra.
Har testat att hålla som många andra gör,inte en chans att jag klarar av att spela,det fungerar inte lixom

Och hoppar gör man ju med musknappar istället? hehe

Haha kul att man inte är helt ensam fast jag hoppar fortfarande på space

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk

långfinger = W och S
pekfinger = D
ringfinger = A
lillfinger = shift
knölen där lillfingret börjar = ctrl
tummen = C och space

=D

Permalänk
Medlem

Jag är keybindfreak och så arrogant så jag bindar om hela tangentbordet för varje spel. Ersätter alltid WASD med ESDF, man får tillgång till långt fler keybinds på så vis. Så jag har långfingret vilandes på E, men det får också sköta 2, 3 och 4. Pekfingret vilar på F, men får också sköta 56RTYGHCVB. Ringfingret vilar på S men har ansvar över 1QWA>Z och TAB, lillfingret vilar på LCTRL men sköter också LSHIFT och CAPS. Tummen på Space. Nu är det väldigt sällan jag faktiskt använder så många keys, men i dom ovanliga fall det händer så använder jag ALT som modifyer och ringfingret får klicka. Behöver jag fler modifyers så börjar MB3, MB4 och MB5 ryka.

Permalänk
Medlem

Måste börjat bli trollinfektion i denna tråd nu? Blir ju sjösjuk när vissa drar igång!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Enda konstiga jag gör är att ha framåt på s och bakåt på w. Känns mer ansträngande för mig att köra framåt på w, långfingret måste spänna sig mer för den tangenten.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

jag kör som vanligt pekfinger på D, långfinger på W och S, ringfinger på A, lillfinger på shift/control samt tumme på space.

Däremot så hoppar jag med mouse 2 och zoomar/secondary fire på F. Det gör att pekfingret även agerar på F, så om jag måste gå höger medan jag använder zoom då jag byter och kör pekfinger på F, långfinger på D samt ringfinger på W/S. Duckar gör jag på space :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Alltid använt piltangenterna, å kommer så alltid att göra. Finns inte en chans i helvetet att de går å köra med WASD. Känns som många "äldre" 30+ kör med piltangenterna (?)

Hehe, jo 30+ och kör med piltangenterna jag med

"Vanliga" fingrarna på piltangenterna, hoppar med höger shift, duckar med höger ctrl. (lillfingret)
"*" används som prone, om den inte används mer än vanliga ducka.
Sprintar med numeriska nollan (pekfingret - så kan inte sprinta snett höger )
Use är enter, reload är delete eller (oftast) mitten mus.
Resten av knapparna ovanför piltangenterna används för cover, ficklampa/nightvision, granater, melee osv, lite beroende på vad som används mycket.

Musen (G5:a) är skjuta, ladda om, zooma, och tummen till melee eller granater (i den mån jag använder den)
Sensitivityknapparna mappar jag till medkit eller motsvarande i vissa spel när jag kommer ihåg det.
...

De tidiga fps-spelen hade ju inte ens wasd som standard setting (minns faktiskt inte riktigt när den uppsättningen blev defactostandard) så man fick hitta något själv man trivdes med. För mig var nog Terminator Future Shock en av de tidiga spelen där jag började få till min "standardlayout".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Om man, som jag, har långa fingrar så kan man köra E D S F för movement istället för W S A D. På så vis öppnar man upp för fler snabba knapptryckningar åt höger på tangentbordet. Ingen skillnad i shooters vanligtvis, men är bra i spel med många funktioner t ex WoW. Började använda det back in the days när jag spelade Medal of Honor Allied Assault och lean-funktionen var extremt viktig. Sen insåg jag att det även öppnade upp fler knapptryckningar. Men vad gäller position av fingrarna så kör jag "normal"-greppet.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Hej alla glada på Sweclockers!

Jag har så länge jag kommer ihåg fått kommentarer av mina kompisar på hur jag håller min vänsterhand på tangentbordet när jag spelar. Som jag har förstått det så håller alla (?) med långfingret på W, pekfingret på D och ringfingret på A. Jag däremot håller pekfingret på W, tummen på D och långfingret på A.
Det jag undrar då, finns det fler som håller som jag gör? Jag har faktiskt aldrig sett någon hålla som jag gör
Ska blir roligt att höra svaren!
//Scoped

Vad i helvete... hur hoppar du?

Jag kör den klassiska: långfinger på W/S, pekfinger på D, ringfinger på A, tummen på Space och lillfingret på Shift/Ctrl.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk

så här spelar jag FPS spel ^^

W/S/ - Långfingret
A - Ringfingret
D/E - Pekfingret
Shift/Ctrl - Lillfingret
Mellanslag - Tummen

Datormusen håller jag nog som alla gör

Edit: Baserade på hur jag spelar Modern Warfare 3

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Ja som jag skrev lite högre upp var ju piltangenterna det som "gällde" förr.

Eller så kan man göra som DOOMer gjorde och spela med enbart tangentbord och vinna SM eller vad det nu var

När jag började spela Quake fattade jag inte att det gick bättre att spela med musen så jag körde bara med tangentbordet och det gick inte så bra.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II