Qpad introducerar MK-85 och MK-50 med Cherry MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Den där MK-85 verkar klart trevlig. Framförallt bra att det inte är sånt där klickljud.
Det skulle driva mig till vansinne rätt snabbt.

Även röda och svarta låter bra mycket mer än ditt vanliga rubberdome t-bord, du kan vilja testa först innan du beställer om ljudet är något du irriterar dig på.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan alla de olika brytarna? (orkar inte googla, burkar finnas folk som har kolla på det mesta här)

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av traeskapa:

Recommended MSRP is €149.99 för MK-85.
At around €79.99 för MK-50.
Detta är enligt http://www.gamersedge.co.uk
Vet inte hur väl det stämmer.

dom där priserna kan nog stämma ganska bra, det är nog vad man kan vänta sig minimum iaf !
79e för ett tangentbord med röda blå eller bruna är rätt bra pris enligt mig själv.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

(K60 har accentuerade WASD, vilket är äckligt för ESDFare)

det följer med vanliga svarta tangenter att byta ut de med om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Vad är skillnaden mellan alla de olika brytarna? (orkar inte googla, burkar finnas folk som har kolla på det mesta här)

Läs här: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p...

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Corsair Vengeance K90 men Mk85 ser ut intressant också.Nu blir det problem för mig på vilket att satsa på?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

fan va sugen man vart på det tangent bordet verkar till och med vara inviduella lysdioder för varje knapp

Permalänk
Medlem

MK-85 verkar intressant, får hoppas Inet tar in det i butik så man får känna på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk

Ett MK80 för kontoret och ett MK85 hemma för gaming låter som en bra idé, fan va fint
Såg att MK80 går att få tag på 999:- ifrån NetOnNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörkret:

Även röda och svarta låter bra mycket mer än ditt vanliga rubberdome t-bord, du kan vilja testa först innan du beställer om ljudet är något du irriterar dig på.

Eftersom cherry aktiveras vid 2 mm så behöver man inte trycka ned tangeten helt som man måste med membran tangentbord, och då så blir de mycket tysta, det är dock nästan omöjligt att göra med linjära brytare som röda och svarta - speciellt när man spelar spel, men om man vill kan man ju modda det men o-rings som dämpar nedslaget.

Skrivet av Nisa:

Själv väntar jag på Corsair Vengeance K90 men Mk85 ser ut intressant också.Nu blir det problem för mig på vilket att satsa på?

Tänk på att corsair blandar membran och cherry mx; endast de tangenter markerade enligt denna bilden är mx, resten är rubber dome, macro tangenterna är också membran.

(denna bild är slugt gömd längst ned i deras FAQ, står inte på någon produktsida så vitt jag vet)

När jag såg titeln hoppades jag verkligen att mk-50 skulle vara utan num-pad, men jag får väl hoppas att det kommer något tenkeyless iso tangentbord med röda switchar. Filco limited R är det enda och det är slut.

Permalänk
Medlem

Det kanske blir ett MK-85 som får ersätta mitt G15v1 då.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Skulle kunna tänka mig ett sånt, älskar svart o rött ihop, min favorit färg/er <3

Dock vill man ju knappa lite på det för att se om känslan är rätt. Har ett gammalt Keytronic från 90talet atm

Har också använt keytronic ett par tillfällen. Tycker absolut att du ska köra ett mekaniskt. Kör själv på svarta och är sjukt nöjd.

Skrivet av NePpo:

Det har funnits tangentbord med N-Key rollover över usb ett tag nu, te.x Noppoo Choc Mini
Finns på ebay för ca 700kr med frakt, dock med US-layout, vilket går att leva med.

Precis, så de är inte först. Men först med svensk layout. Noppoo har funnits väldigt länge.
Kolla här om ni är intresserade:
http://geekhack.org/showwiki.php?title=Island:13825

EDIT: Oj, såg inte att sidan var redan länkad. Men kan tilläga att det går att hitta dem för typ 700kr på aliexpress med frakt också. Men har inte handlat från aliexpress själv så vet inte hur de är.

Skrivet av IceDread:

Vilken brytare ska man ha om man kör fps, rts, mmos (testar och blir missnöjd), programmerar ibland hemma också men inte så ofta eftersom jag även arbetar som utvecklare.

Röda och Svarta brukar sägas passa för gaming, medans bruna och blå passar skrift. Men sen är det högst personligt. Jag har svarta och gillar väldigt mycket att skriva på det.

Skrivet av KorvMos:

Latvarianten:
Svarta: Högt motstånd, utan klick (Linjärt) - Gaming
Röda: Lågt motstånd, utan klick (Linjärt) - Gaming
Bruna: Lågt motstånd, utan klick (Tactila) - Skrift
Blå: Högt motstånd, med klick (Tactila) - Skrift

Men allt ät personligt, Kör själv på svarta, gillar att skriva på dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhellgren:

Latvarianten:
Bruna: Lågt motstånd, med klick (Tactila) - Skrift
Blå: Högt motstånd, med klick (Tactila) - Skrift

Bruna klickar inte, de är bara taktila. Som blå fast mindre motstånd och utan klick

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Eftersom cherry aktiveras vid 2 mm så behöver man inte trycka ned tangeten helt som man måste med membran tangentbord, och då så blir de mycket tysta, det är dock nästan omöjligt att göra med linjära brytare som röda och svarta - speciellt när man spelar spel, men om man vill kan man ju modda det men o-rings som dämpar nedslaget.

Tänk på att corsair blandar membran och cherry mx; endast de tangenter markerade enligt denna bilden är mx, resten är rubber dome, macro tangenterna är också membran.http://www.corsair.com/media/FAQ/cherry_red_locations.jpg

(denna bild är slugt gömd längst ned i deras FAQ, står inte på någon produktsida så vitt jag vet)

När jag såg titeln hoppades jag verkligen att mk-50 skulle vara utan num-pad, men jag får väl hoppas att det kommer något tenkeyless iso tangentbord med röda switchar. Filco limited R är det enda och det är slut.

Jag har moddat mitt steeleseries 7g med o-ringar eftersom jag slår alltid helt igenom. Men tyckte det inte blev jättestor skillnad... Köpte mina från wasdkeyboards.

Tycker inte man ska stödja corsair när de snålar på det här sättet. Annars hade jag köpt ett corsair med röda. Mest pga bakgrundbelysningen samt macroknapparna. Vilket jag saknar på mitt 7g. Men känner inte att det är det viktigaste på ett tangentbord.

Du borde verkligen kolla på noppoo choc mini. Tenkeyless som du kan få med valfria switchar. Finns att hitta med Röda, blå, svarta, och bruna.

Permalänk

Synd att de kostar så mycket :/

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Bruna klickar inte, de är bara taktila. Som blå fast mindre motstånd och utan klick

Ok, sry. Jag mindes fel. Fick för mig det. Kolla upp det och erkänner mig rättad

Permalänk
Medlem

Latvarianten:
Blå: Högt motstånd, utan klick (Tactila) - Skrift

Det skiljer inte mycket mellan vare sig röda, blå eller bruna switchar, men om man nu ska kategorisera som du gjort skulle jag sätta blåa switchar som något mellanting.

Det ska skilja ca 5g actuation force mellan bruna och blå, och jag sitter själv på ett Filco Majestouch Tenkeyless med bruna switchar som jag tycker är helt underbart. De klickar inte men tangentbordet låter ganska mycket när man bottnar tangenterna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Suktat efter Corsair k60 ett tag men leveransen skjuts bara upp Kör ett Logitech Illuminated hemma så ska bli kul att testa mekaniska.

Permalänk

Där har ni animationer på alla switchar, och ett forumsinlägg som förklarar alla i detalj hittar ni här.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Framförallt bra att det inte är sånt där klickljud.
Det skulle driva mig till vansinne rätt snabbt.

Det kan man kanske lätt inbilla sig - hur roligt låter det med ständiga klickljud egentligen? Att väl uppleva det är dock en helt annan sak (förutsatt att det är man själv som skriver (en mera befogad kritik är att eventuella kontorsgrannar kan drivas till vansinne)); förmodligen är det att man kopplar ihop den mekaniska återkopplingen med ljudet som gör att allt fungerar så väl.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara grejen för mig gällande "makaniskt" tangentbord? vad är det som är så speciellt och vad har man för tangentbord utöver mekaniskt? XD

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Blå: Högt motstånd, utan klick (Tactila) - Skrift

Det här stämmer fortfarande inte, fast du redigerat
Brun har inte klick. Blå har klick.

(sen klickar alla när man bottnar ur iallafall, men det är en annan sak )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jobbigt de gör det för mig nu då, har ju längtat ihjäl mig efter bruna switchar på ett QPad. Så lanserar de det under en begränsad period just när jag planerar ett annat dyrt inköp. FAN!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MiKEARN:

Kan någon förklara grejen för mig gällande "makaniskt" tangentbord? vad är det som är så speciellt och vad har man för tangentbord utöver mekaniskt? XD

Det speciella är hur tangenterna fungerar. Se Grim_reaper_SwEs inlägg en bit upp.
Vanliga alternativ är "rubber dome" (billigast och vanligast):
http://geekhack.org/attachment.php?attachmentid=29223&d=13191...
och "scissor switch" (vanligt bland bärbara datorer och till exempel logitech ultrax):
http://geekhack.org/attachment.php?attachmentid=29224&d=13191...
(bilder från http://geekhack.org/showwiki.php?title=START+HERE+--+The+Geek... )

Edit: Chrome verkar klassificera geekhack.org som malwaredistributör; bildlänkar avlägsnade.

Permalänk
Medlem

Alltså vad är den masiva skillnaden mellan blue, red och black cherry switchar. Har testat en polares black, de lät för mycket och var för tröga tangenter imo så bör jag köpa en tangentbord med blue eller red cherry isf?
funderar på detta med blue cherry http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_US/pd/productID....
Är det ett värt alternativ eller bör jag köpa MK-85an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Ögonen ska du hålla på skärmen, inte på tangentbordet.

Display till vad? det är e f-ing tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Alltså vad är den masiva skillnaden mellan blue, red och black cherry switchar. Har testat en polares black, de lät för mycket och var för tröga tangenter imo så bör jag köpa en tangentbord med blue eller red cherry isf?
funderar på detta med blue cherry http://store.razerzone.com/store/razerusa/en_US/pd/productID....
Är det ett värt alternativ eller bör jag köpa MK-85an?

red är trydligen en lättare ned tryck än black

och om du tycker black låter för mycket så kommer blue låta ännu mer

Permalänk

1500 för det som lyser? H-vete heller. Behåller nog hellre mitt X4!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ja, vänstra Windows knappen är återintroducerad

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Gillar dessa skarpt! ett bra alternativ till Corsairs serie, men skulle vara kul o kunna testa dem brevid varandra, måste känna på dem innan jag bestämmer mig.... röda eller bruna, det är frågan!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight