..mitt första bygge! Passar delarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Oj sorry glömde länka Det är 15% på dessa grejer: http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Rabattkoden du slår in i kassan sen är "SWECNOV"

WÖW! Coolt! Tackar som fan!

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Ok, då kör jag på Cooler Master Hypern då som du rekommenderade! Och byter till Asus version med king kylning = )
Börjar bli redo att beställa jag nu, taggad!
Tack för hjälpen

Om jag var du skulle jag nog välja mellan en nyare version av moderkortet du valt, och detta kort.

ASUS-kortet har bluetooth. MSI-kortet har 3 års garanti ist för 2år.

Det finns också en nyare variant av RAM-modulerna, en lågprofilsversion. Enorma kylflänsar är ändå onödiga på RAM. Dessutom är dom nya billigare, och lämnar plats i chassit.

Permalänk
Skrivet av BlueAce:

WÖW! Coolt! Tackar som fan!

Lugnt Skriv vad det blev för grejer sen

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av BlueAce:

Haha ok, det med att pilla allt för mycket kan jag förstå!
Hur får man till en "anti stat" säker yta då om vi ska vara petiga, eller ja dyra grejer att förstöra är det ju....

Finns nån sorts matta du kopplar samman med eluttag osv, använder de i skolan. Du behöver inte vara orolig de räcker gott o väl med armbandet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om jag var du skulle jag nog välja mellan en nyare version av moderkortet du valt, och detta kort.

ASUS-kortet har bluetooth. MSI-kortet har 3 års garanti ist för 2år.

Det finns också en nyare variant av RAM-modulerna, en lågprofilsversion. Enorma kylflänsar är ändå onödiga på RAM. Dessutom är dom nya billigare, och lämnar plats i chassit.

Hmmm, nu vart det lurigt... Ska man hellre ha MSI-kortet då kanske, det är billigare... Eller iaf byta till det lite dyrare men nyare ASUS, det lär ju samarbeta gott med grafikkortet från ASUS? = )

Sjukt att de nyare versionerna av ram minnet var billigare! Men det är ju bara att byta också då = )
Tack tack

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du förbinder dig till chassit. Poängen är att eventuell potentialskillnad mellan dig och chassit ska utjämnas via den ledningen, ist för via en CPU eller ngt annat känsligt.

Låter som svammel tycker jag. (Det där med 10% alltså)

Mkt möjligt min it lärare lärde mig det iaf men det är nog bara om man har oflyt och lyckas pressa in massa statiska laddningar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Finns nån sorts matta du kopplar samman med eluttag osv, använder de i skolan. Du behöver inte vara orolig de räcker gott o väl med armbandet

Skickades från m.sweclockers.com

Ok = )
Phu, vad bra, lät jobbigt att bygga mattan först och få den kompitibel med strömuttaget = )

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du förbinder dig till chassit. Poängen är att eventuell potentialskillnad mellan dig och chassit ska utjämnas via den ledningen, ist för via en CPU eller ngt annat känsligt.

Låter som svammel tycker jag. (Det där med 10% alltså)

Better safe than sorry, man vill ju inte riskera nåt sånt iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Lugnt Skriv vad det blev för grejer sen

Yes, will do! Vart dock lite kluven nu, angående mother kort... kör nog på asus nyare ändå!

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Hmmm, nu vart det lurigt... Ska man hellre ha MSI-kortet då kanske, det är billigare... Eller iaf byta till det lite dyrare men nyare ASUS, det lär ju samarbeta gott med grafikkortet från ASUS? = )

Sjukt att de nyare versionerna av ram minnet var billigare! Men det är ju bara att byta också då = )
Tack tack

Det första kortet du valde är faktiskt några kronor dyrare än den nyare versionen jag länkade. Jag hade iaf tagit MSI-kortet eftersom jag inte använder bluetooth, men använder man bluetooth ja då är det ju annat.

Skrivet av ZebbeSebbe:

Mkt möjligt min it lärare lärde mig det iaf men det är nog bara om man har oflyt och lyckas pressa in massa statiska laddningar

Skickades från m.sweclockers.com

Jorå, man ska använda ESD-skydd. Jag menar bara att jag inte tror att just 10% är så rättvisande. Men saker kan ta skada, det är vi överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det första kortet du valde är faktiskt några kronor dyrare än den nyare versionen jag länkade. Jag hade iaf tagit MSI-kortet eftersom jag inte använder bluetooth, men använder man bluetooth ja då är det ju annat.

Jorå, man ska använda ESD-skydd. Jag menar bara att jag inte tror att just 10% är så rättvisande. Men saker kan ta skada, det är vi överens om.

Ok, fint... Hört mycket bra om ASUS kortet så jag kör nog på det ändå! MEN ska man köpa nån kylpasta också?? Vart använder man den isåfall? Samt skall man ha någon extra fläkt till datorlådan? Har hört att den jag valt kan bli varm....? (Fractal Design R3)
Isåfall, någon som rekommenderas, tackar för tusen för tipset om Cooler mastern som CPU kylare!

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Ok, fint... Hört mycket bra om ASUS kortet så jag kör nog på det ändå! MEN ska man köpa nån kylpasta också?? Vart använder man den isåfall? Samt skall man ha någon extra fläkt till datorlådan? Har hört att den jag valt kan bli varm....? (Fractal Design R3)
Isåfall, någon som rekommenderas, tackar för tusen för tipset om Cooler mastern som CPU kylare!

Kylpasta följer med kylaren. Vissa köper annan kylpasta ändå, men själv skulle jag spara pengarna och använda den som följer med.

Det ska ingå två fläktar, men det finns en fläktkontroller för tre fläktar. Så att köpa till en tredje fläkt är ju inte att överdriva. Jag hade kanske satt en NF-P14 att dra in luft uppifrån. Tänk på att du vill ha övertryck i chassit, så att damm inte smyger sig in (fläktarna drar in luft genom dammfilter).

Noctuas fläktar är inte dom billigaste, men dom har 6års garanti...

Sen är det lätt att byta ut/lägga till/flytta runt fläktar om man ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kylpasta följer med kylaren. Vissa köper annan kylpasta ändå, men själv skulle jag spara pengarna och använda den som följer med.

Det ska ingå två fläktar, men det finns en fläktkontroller för tre fläktar. Så att köpa till en tredje fläkt är ju inte att överdriva. Jag hade kanske satt en NF-P14 att dra in luft uppifrån. Tänk på att du vill ha övertryck i chassit, så att damm inte smyger sig in (fläktarna drar in luft genom dammfilter).

Noctuas fläktar är inte dom billigaste, men dom har 6års garanti...

Sen är det lätt att byta ut/lägga till/flytta runt fläktar om man ändrar sig.

Köper den fläkten direkt! Men visst går det att ha den även att ta ut luft ur burken? Tror att GTX 570 kortet blir rätt varmt så det kanske är en idé att ha en fläkt i "taket" på lådan för att trycka ut varma luften som skapas av grafikkortet?

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_hd6950_2_gb_pci-e_full_... Bra pris på detta kort också med 15% , mer minne också mot 560 kortet.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZebbeSebbe:

Bra tänkt med starkare nätagg! Men har du ett ESD-Armband? Väldigt viktigt, använder du inte det kan de i värsta fall sänka livslängden på komponenterna eller sänka prestandan till ca 10 % sämre!

källa på detta?

Har du tagit på dig en polyestertröja och rullat på studsmattan och sedan låter den komma i direktkontakt med komponenterna kan du förstöra dem pga statisk elektrisitet ja. Men har du ett vattenburet element i rummet så kan du snabbt lägga händerna på de innan du börjar bygga (de brukar vara jordade) så är det ingen fara alls.

Skulle gärna vilja se dedär prestandatestet där de rör vid komponenterna utan esd-armand och sedan får 10% sämmre prestanda!

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Yes, will do! Vart dock lite kluven nu, angående mother kort... kör nog på asus nyare ändå!

du överväger inte detta: https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3 ?
Någon hundring billigare och enda skillnaden är att "pro"-versionen har firewire och 4st sata 6gb/s ist för 2st.

Edit: såg nu att det var beställningsvara nu tydligen, kanske inte vill vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueAce:

Köper den fläkten direkt! Men visst går det att ha den även att ta ut luft ur burken? Tror att GTX 570 kortet blir rätt varmt så det kanske är en idé att ha en fläkt i "taket" på lådan för att trycka ut varma luften som skapas av grafikkortet?

Jag skrev lite om det i din andra tråd.

Skrivet av DevilsDad:

du överväger inte detta: https://www.inet.se/produkt/1902153/asus-p8z68-v-gen3 ?
Någon hundring billigare och enda skillnaden är att "pro"-versionen har firewire och 4st sata 6gb/s ist för 2st.

Finns tyvärr inte i lager.

Permalänk
Medlem

Äntligen klar!!!
Nu har jag valt färdigt, tog "bara" tre dagars arbete = ) Men det var roligt! Tack allasammans för tips och funderingar, ni har varit guld värda, även om det är ni som har fått in mig på andra banor hela tiden!

Slutgiltiga paketet blev detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1187896/cdon-15

+
CDON grejerna med 15%
Titel Kvantitet Pris Summa
Asus GTX570 1280MB PCI-E DC 1 2626 kr
Corsair SSD 120GB SATA 2.5", Force GT 1 1598 kr
XFX 650W Core Edition PSU P1-650S-NLB9, ATX12V, EPS12V Upp till 82% (80 PLUS Bronze) 1729 kr
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB 1 2192 kr
Kabinett Fractal Design Define R3, Svart 1 756 kr
Frakt 0 kr
Total 7901 kr

Alltså totalt: 7901+3439=11340 riksdaler!

*EDIT, eller här är hela paketet mer överskådligt samlat på inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1187899/fardiga-paketet

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem

Vad tror ni bidde de bra tillslut!?

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

källa på detta?

Har du tagit på dig en polyestertröja och rullat på studsmattan och sedan låter den komma i direktkontakt med komponenterna kan du förstöra dem pga statisk elektrisitet ja. Men har du ett vattenburet element i rummet så kan du snabbt lägga händerna på de innan du börjar bygga (de brukar vara jordade) så är det ingen fara alls.

Skulle gärna vilja se dedär prestandatestet där de rör vid komponenterna utan esd-armand och sedan får 10% sämmre prestanda!

Som du läst så berättade min IT lärare det för mig för något år sen så det är de ja gått efter får väl fråga honom nästa vecka då

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

källa på detta?

Har du tagit på dig en polyestertröja och rullat på studsmattan och sedan låter den komma i direktkontakt med komponenterna kan du förstöra dem pga statisk elektrisitet ja. Men har du ett vattenburet element i rummet så kan du snabbt lägga händerna på de innan du börjar bygga (de brukar vara jordade) så är det ingen fara alls.

Skulle gärna vilja se dedär prestandatestet där de rör vid komponenterna utan esd-armand och sedan får 10% sämmre prestanda!

Sa däremot inte att de garanterat blir det sa om du har otur, om du råkar få in en statisk laddning i komponenterna. Alltid bäst att använda Esd armband osv kostar ju knappast 50 kr. Better safe than sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Tråd flyttad, köpråd ska ligga i just köpråd.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tråd flyttad, köpråd ska ligga i just köpråd.

Sry!

Visa signatur

under uppbyggnad
----------------------------
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz | Asus GTX570 | Fractal Design Define R3 | XFX 650W Core Edition | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair SSD 120GB Force GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

källa på detta?

Har du tagit på dig en polyestertröja och rullat på studsmattan och sedan låter den komma i direktkontakt med komponenterna kan du förstöra dem pga statisk elektrisitet ja. Men har du ett vattenburet element i rummet så kan du snabbt lägga händerna på de innan du börjar bygga (de brukar vara jordade) så är det ingen fara alls.

Skulle gärna vilja se dedär prestandatestet där de rör vid komponenterna utan esd-armand och sedan får 10% sämmre prestanda!

Det är pga att en ESD stöt kan skada ledningarna i komponenten, dock utan att ledningen bryts helt, och därav sänker prestandan och sänker livslängden. Men man ska ha väldigt otur för att råka ut för det här, men självklart så ska man se till att har ESD skydd när man hanterar kretskort och dylikt.

Kan även tillägga att jag har fått veta detta genom min utbildning i ESD-Säkerhet inom jobbet, då jag arbetar med att bygga kretskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dåre:

Det är pga att en ESD stöt kan skada ledningarna i komponenten, dock utan att ledningen bryts helt, och därav sänker prestandan och sänker livslängden. Men man ska ha väldigt otur för att råka ut för det här, men självklart så ska man se till att har ESD skydd när man hanterar kretskort och dylikt.

Kan även tillägga att jag har fått veta detta genom min utbildning i ESD-Säkerhet inom jobbet, då jag arbetar med att bygga kretskort.

Joo jag insåg detta, tycker fortfarande det är lite intressant var han fick en så specifik siffra ifrån och hade gärna velat veta det ^.^