Western Digital återupptar hårddisktillverkningen i Thailand

Permalänk

trevligt

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk

Bara jag som har en 1TB hårddisk och har 800 gb ledigt?

Har en extern också som jag använder som backup på 500gb

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

Hade det varit i sverige hade nog halva statsbudgeten gått åt :), 100st som sitter på möte och en som skurar, men trevligt att dom börjar komma på banan igen. Imponerande.

Visa signatur

- GTX 680 CUII TOP -SA950@120hz
- i7 2600K@3,8Ghz -Corsair H60
- Sabertooth P67 -16GB Dominator Platinum
- Corsair GT120

Permalänk
Avstängd

Gick snabbare än vad jag trodde att få igång det. Men det kanske vore en idé att sprida ut produktionen lite nu och inte samla allt på samma bakgata i samma låglöneland.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Typiskt att man blev i behov av en precis när priserna sköt i höjden!

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Jag tänker direkt: "jaha.. undra hur kvalitén på diskarna kommer vara när man rushar igång produktionen i en fabrik som legat under vatten..."

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Diskarna görs ju i så kallade "clean-rooms", man får väll anta att de har haft vett nog att kontrollera att rummen faktiskt är "clean" först

Permalänk
Medlem

Bäst dom sjunker rejält nu dom närmsta 6 månaderna, riktigt taggad på NAS

Permalänk
Medlem

Jo precis, det är ju fruktansvärt noga, det får ju ej finnas några lösa partiklar alls egentligen.. Man får väl hoppas

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Betyder detta att priserna kommer gå ner snart igen? Behöver en 2tb för 600

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

Molnen... 8TB hemma är lika mycket som i molnen, men tror inte acces tiden är det samma...
Plus att ingen hackar det man har hemma lika lätt..
Sämsta argument ever.

Bra att Eastern Digital kommer igång igen, men tyvärr ger det inte lägre priser ens nästa år.
Alla måste komma igång med tillverkningen för konkurrensen och sen måste butikernas hyllor fyllas och många kunder mättas så efterfrågan blir mindre än vad det är just nu.
Sen ser vi skillnad på priserna.

Eller tror någon på fullt allvar att en tillverkare ska kunna dumpa priserna direkt?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att först de som föreslår moln för lagring av 1 terrabyte och mer. Den största nackdelen med molnlagring är ju ens egen lina, det kan inte vara många procent i sverige som sitter på 100 Mb/s ens, att tanka en större fil då kommer ta timmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

alltså jag jag sitter hällre i 2h och packar filer sen laddar upp dom över natten till rapidshare än betalar dom överpriser på hårddiskar som det är nu.

Att ladda up 2TB av data på en hastighet av 10 megaBYTE i sekunden (runt 100mbps uppladdning) skulle ta 55 timmar.

Men detta gör ochså förmodan att Rapidshare ochså tar emot i den här hastigheten, vilket jag är säker på att de inte gör. I verkligheten skulle jag förmoda en uppladdningshastighet bra mycket lägre. Detta skulle resultera i en backuptid som skulle kunna ta mellan en vecka till en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

kan man få fråga vad du ska ha 8TB till?

Ja, det kan man få. Jag antar att du önskar ett vettigt svar också, och det kan man också få.

Jag håller på och bygger ett praktiskt och mångsidigt lokalt nätverk som jag hoppas ska förbättra mitt hem. I det lokala nätverket inkluderas även digitalisering av film och musik, varpå denna film och musik måste lagras någonstans, därav mina 8TB. När min familj ska kunna nå innehållet på 5-10 enheter räcker inte riktigt en skiva till, därför bygger jag större lagringsenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kul för dem som fortfarande envisas med att köra hårddiskar.

Trolololo

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Trolololo

Tråkigt att man inte får ha en åsikt utan att vissa skall ägna sig åt personangrepp. Det enda jag gjorde var att konstatera att det är en positiv nyhet för de som fortfarande kör med hårddiskar, vilket knappast är trolleri... Något i stil med "LOL! Orka mekaniska enheter när vi närmar oss 2012", hade däremot varit på gränsen till trolleri.

Om du inte visste det så tar SSD större marknadsandelar på bekostnad av mekaniska diskar. Det är alltså de facto en krympande marknad, så jag tyckler inte att mitt uttalande är särskilt märkligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

SSD är inte ett alternativ.

Vad pratar du om för molntjänst?
Det är sant, det används mycket effektivare. Skulle jag kunna lagra 2TB filer på molnet?

Jag vet inte hur det är med dig men förut hade jag ett musikbibliotek på X gb, numer behöver jag inte detta utan kör allt på spotify. Youtube är ett annat exempel där vi kan dela videos, minns back in the days när man skickade sina skillade counterstrike filmer via MSN.

På det sättet har behovet för mig att lagra filer på min hårddisk minskat.

Permalänk

Utmärkt. Smällen med prishöjningarna kom precis när jag började planera mitt nästa datorsystem, då hårddiskarna i min dator är fem år gamla vid det här laget. Hann i alla fall inhandla en 1TB-disk för lagring. Jag velar mellan en SSD eller en HDD som systemdisk. Det känns som att man i nuläget inte kan lita till fullo på att en SSD kommer att vara pålitlig år ut och år in. Jag kan nu fundera på saken i väntan på att priserna på hårddiskar skall gå ned.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Förhoppningsvis ska det väl inte dröja allt för länge innan priserna börjar vara på normala nivåer, även om jag har på känn att det kan ta ett litet tag.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Alexei:

Ett litet råd, RENSA! jag vet att det svider men det ger samma känsla som en nystädad lya

Mjo, har tänkt gjort det några gånger, men när man har en "hoardingmentalitet" så är det svårt, "den där filen kan ju vara bra att ha någon gång lixom", fast det förmodligen skulle gå betydligt snabbare att ladda ner den igen istället för att leta upp den

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag vet inte hur det är med dig men förut hade jag ett musikbibliotek på X gb, numer behöver jag inte detta utan kör allt på spotify. Youtube är ett annat exempel där vi kan dela videos, minns back in the days när man skickade sina skillade counterstrike filmer via MSN.

På det sättet har behovet för mig att lagra filer på min hårddisk minskat.

Jo, det är ju sant, jag har inget behov av att lagra musik längre. Däremot har jag x antal gb filmer som jag inte kan lagra hur som helst.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

jag fattar inte vad man ska ha 4TB+ till.... spel? herrejösses vad spel isf, musik? samma sak där... Filmer? ja, precis, jösses...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

jag fattar inte vad man ska ha 4TB+ till.... spel? herrejösses vad spel isf, musik? samma sak där... Filmer? ja, precis, jösses...

Tja du kolla hur mycket en blueray film ligger på i antal gb inte svårt å få en 10 filmer å käka mellan 50gb och 100gb om man kör på 1080p å det är sällan man bara har 10 filmer / tvserier på sin htpc.

Sen finns det vissa som har arkivbehov etc redigerar man film/musik kan man i princip inte ha förmycket lagringsutrymme.

Sen finns det piratkopierande tokar å en iso ligger runt 7-8 gig för de lite mer påkostade spelen.

Det är lätt å bli hemmablind ibland...händer den bäste.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Jag tänker direkt: "jaha.. undra hur kvalitén på diskarna kommer vara när man rushar igång produktionen i en fabrik som legat under vatten..."

Tja, förutom fiskdoften så kommer det mesta av innehållet på film och musik att kännas rätt urvattnat. Diskanten försvinner, view distance i spel minskar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Vilket borde betyda att WD kan tillverka kompletta diskar tidigast i mars, och då kommer efterfrågan vara stor och tillgången låg.

En gissning är att de har en del i lager, och att de kan ta in delar som dessa via andra producenter fram tills deras egen tillverkning går igång igen. Det är i deras intresse att få igång produktion så fort som möjligt, det är inte otroligt att de rent av kan drabbas av vite för avtalsbrott om de inte kan fullfölja leveranser till OEM leverantörer.

Skrivet av Ultra94:

kan man få fråga vad du ska ha 8TB till?

Det verkar som om du kunde... Grattis.

Skrivet av Ozzed:

Kul för dem som fortfarande envisas med att köra hårddiskar.

Sluta tramsa. SSD är inte gångbart som enda lagringsmedia. Jag har en NAS stående borta vid TV'n, och eftersom det inte finns någon vinst i att stacka den med SSD'er så sitter det vanliga diskar i den. Försök se längre än näsan räcker.

Skrivet av MooD:

Molnet?

Å andra sidan sitter det hårsddiskar där med men används mer effektivt. Istället för att 4 personer har fyllt 25% av sina totalt 4 1TBhårddiskar blir det 1 på molnet.
Om de fyra har samma filer blir det ännu mer kompakt. Istället för att samma information ligger på 10 hårrdiskar (10 pers), så lagras denna enda informationen på en hårddisk (lite grovt). Tänk spotify, förut var låten X tvungen att vara på samtligas hårddiskar som ville ha den, nu kan den lagras på ett ställe.

Lansera molntjänst för min TV är du snäll. Jag ser fram emot leverans.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Tankar du så mycket porr?

Mm lätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |