Acer vill sluta sälja billiga och olönsamma datorer – satsar på Ultrabook

Permalänk
Melding Plague

Acer vill sluta sälja billiga och olönsamma datorer – satsar på Ultrabook

Prispressade bärbara datorer är inte längre Acers huvudområde. Företagets vd Zhentang Wang vill kliva upp i högre prisklasser och hoppas på att Ultrabooks är svaret.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter väl OK. Deras billiga dasslock till laptopar.. Jadu det räckte att köpa en sån i mitt liv. Är priset för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.

Börjar de satsa på kvalitet så kan de bli intressanta igen för mig.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Återstår väl att se om det är svaret men det är ju bra att de slutar fokusera på billig dynga.

Konkurrens i det högre pris/prestanda-segmentet är ju aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Alla ska ju börja med Ultrabooks nu, verkar det som.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Rätt åt Apple är det ju, men frågan är bara vad som händer när i stort sett alla vill ha små klena laptops, och stationära blir "För klumpigt"...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Rätt åt Apple är det ju, men frågan är bara vad som händer när i stort sett alla vill ha små klena laptops, och stationära blir "För klumpigt"...

Det är då vi gamers samt entusiaster fortsätter köpa stationära ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det är då vi gamers samt entusiaster fortsätter köpa stationära ;D

Jo då, men frågan är om det fortfarande kommer att löna sig för tillverkare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Acer slutar göra billiga dåliga laptops och börjar istället göra dyra dåliga laptops?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo då, men frågan är om det fortfarande kommer att löna sig för tillverkare.

Jag tror nog det ändå med tanke på att det är stationära som företag köper osv så även om privat personerna kommer vilja ha ultra books m.m så kommer nog aldrig stationära dö ut.
I alla fall inte på en nära framtid såsom några decennier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det är då vi gamers samt entusiaster fortsätter köpa stationära ;D

Alla företag och nästan alla skolor köper stationära. De flesta privatpersoner köper nog stationära med efter som att dom inte har behov av att ha datorn med sig.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Acer slutar göra billiga dåliga laptops och börjar istället göra dyra dåliga laptops?

Konceptet med "ultrabooks" är ju inte riktigt rå prestanda ju? Det är mer att dem ska vara smidiga,lång batteritid och snygga/stilrena.:)

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo då, men frågan är om det fortfarande kommer att löna sig för tillverkare.

Vi står redan för en väldigt liten andel av försäljningen, men vi genererar massor PR för företagen eftersom folk i vår närhet lyssnar på oss om vad som är bra/värt att köpa därför kommer vi fortsätta få våra stationära datorer

Permalänk
Medlem

Konstig strategi. Om alla börjar med Ultrabooks så kommer priserna pressas därmed. I vissa fall kanske även kvaliten blir mindre för att få ett ännu bättre pris än konkurrenterna.

Sedan måste jag säga att Acer ändå gör hyfsade prylar!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Konstig strategi. Om alla börjar med Ultrabooks så kommer priserna pressas därmed. I vissa fall kanske även kvaliten blir mindre för att få ett ännu bättre pris än konkurrenterna.

Sedan måste jag säga att Acer ändå gör hyfsade prylar!

Tror inte kvalitén kan bli allt för myclet sämmre då Intel har sina krav.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

ja min acer emachines är det plastigaste och jävligaste någonsin men innanför skalet finns det iaf bra komponenter som presterar.. dock är tangentbord, pekplatta, skärm och kylningen värdelös

Permalänk
Medlem

Kommer bli svårt, acer är ju inget märke jag skulle lita på att köpa. 10x hellre en asus eller lenova även om det blir lite dyrare, man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Sedan måste jag säga att Acer ändå gör hyfsade prylar!

vardå? inte när det gäller laptops iaf .. har haft två acer, aldrig mer ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Alla företag och nästan alla skolor köper stationära. De flesta privatpersoner köper nog stationära med efter som att dom inte har behov av att ha datorn med sig.

Glöm inte bärbara datorer med dockningsstationer. Populärt.

Hur som helst, Acer kommer aldrig att få tillbaka tillräckligt med förtroende hos mig för att jag skulle köpa en av deras produkter igen.
De har pumpat ut så mycket dåliga prylar genom tiderna...

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Tror detta kommer bli svårt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ToKu:

Glöm inte bärbara datorer med dockningsstationer. Populärt.

Precis. Och idag är jag rätt säker på att väldigt stor andel av alla företag bytt ut sina stationära datorer mot bärabara + docka. Det gäller i alla fall för det företag jag själv jobbar på (stort IT-bolag) och de företag mina vänner och bekanta jobbar på (förutsatt att arbetet överhuvudtaget innefattar en dator).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av XxX watercooling:

Konceptet med "ultrabooks" är ju inte riktigt rå prestanda ju? Det är mer att dem ska vara smidiga,lång batteritid och snygga/stilrena.:)

Syftade mer på att Acers tidigare laptopar mest har varit kassa, oavsätt om de varit designade för prestanda eller batteritid. Min Acer hemma har ett trasigt lager i fläkten, en död hårddisk och locket har spruckit över gångjärnen på båda sidorna. Knapparna slets ut nästan med en gång också. Jag förknippar inte Acer med någon direkt kvalité och ska de bygga Ultrabooks får de se till att skärpa sig ordentligt och inte bara höja prislappen. Jag har i alla fall inget förtroende för Acer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Alla företag och nästan alla skolor köper stationära. De flesta privatpersoner köper nog stationära med efter som att dom inte har behov av att ha datorn med sig.

Vilken värld lever du i?

Permalänk

did anyone say.... peak oil?

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

hoppas att dom inte lägger ner timeline serien

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

hoppas att dom inte lägger ner timeline serien

Timeline-serien är en av Acers mest populära och släpptes i något av ett paradigmskifte för företaget. Det märktes väl att man tänkte om och höjde produktkvaliteten. Felprocenten har sjunkit rätt rejält de senaste två åren.

EDIT: Min poäng är alltså att Timeline-serien ligger med roadmapen ganska långt fram ^^,

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Alla företag och nästan alla skolor köper stationära. De flesta privatpersoner köper nog stationära med efter som att dom inte har behov av att ha datorn med sig.

va? alla företag... alla skolor... ? var har du fått det ifrån? skulle nog vilja påstå att det är precis tvärtom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DenSammeSamme:

va? alla företag... alla skolor... ? var har du fått det ifrån? skulle nog vilja påstå att det är precis tvärtom.

Det där med att dela ut bärbara datorer till eleverna är fortfarande en rätt ovanlig företeelse som man mest ser på IT-gymnaiser och privatskolor även om det finns på fler ställen. De flesta skolor kör fortfarande på stationära lösningar. Vad jag har sett drar det sig dock mer mot tunna klienter än stora stationära datorer vilket verkar vettigt då de allra flesta datorerna i grundskolan enbart används för att surfa och skriva skolarbeten.

Här på universitetet jag går så är det stationärt överallt. En del anställda tror jag har fått någon deal med leasingdatorer. Fast de flesta datorerna här tuggar bitvis rätt tunga mjukvaror. Vill inte sitta i CAD eller köra CFD på en laptop. Det händer att datorerna måste stå i dygn och räkna för att lösa en uppgift. För de lite tyngre beräkningarna finns till och med beräkningskluster att tillgå fast köerna dit är inte att leka med.

Det lilla jag har sett av företag verkar det dock stämma. Förutsatt att det gäller kontorsdatorer då och inte arbetsstationer som faktiskt behöver prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

För er som inte kommer ihåg det så presenterade sweclockers försäljningsiffror som visade att stationära hade ökat i försäljning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer gå dock. Hos mig är det inprintat i hjärnan Acer = budget.
Kanske det är lika för andra också?
Acer har säkert gjort bra high end också (?), men alla verkar köpa billiga Acers och sen undrar varför de laggar, går sönder etc

Permalänk

Vad folk gnäller, har inga problem med mina acer.. Visst plastiga som f*n men inga övriga problem, fel bakom knapparna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB