Skillnader mellan olika OpenSolaris-baserade projekt och Solaris 11?
Vad menar du här? Var skriver jag att ORACLE är bra? Jag säger att ORACLE har grymt många kunder, och de kunderna betalar stora pengar. ORACLE är ett stort IT-företag, ett av de större i världen. Att SUN utvecklarna hoppade av, kan man förstå därför att många SUN utvecklare inte brydde sig om pengar som ORACLE gör. SUN utvecklarna brydde sig mest om tekniken, och det blev kulturkrock. ORACLE kan affärer. SUN kan teknik. Nu säljer ORACLE väldigt bra teknik: SUNs teknik. Det bästa av två världar.
Om nu inte Oracle bryr sig om teknikutveckling utan bara kränger befintlig sådan från Sun för högsta möjliga pris, vad säger det om framtiden? Jo, att det ser väldigt mörkt ut för den teknik som kom via Sun-köpet.
Betaversioner av Solaris 11 källkoden har släppts som distar, under flera års tid. En av distarna hette SUN "Solaris Express". Sen lades den ned, och SUN skapade istället "OpenSolaris" disten. Sen lades den ned utav ORACLE och "Solaris 11 Express" återupplivades. Så OpenSolaris var ju helt enkelt bara en av många pre Solaris 11 distar. Det spelar ingen roll om en av distarna dödas, och sen återupplivas och dödas, och en annan dist återupplivas, etc etc. Det viktiga är att det alltid släpptes distar utav Solaris 11. Det spelar ingen roll vad distarna hette, eller vad Oracle hade för namn på Solaris 11 distarna. OpenSolaris / Solaris 11 Express / Solaris Express / Solaris Developer Express / etc.
Så när du frågar "varför dödade ORACLE OpenSolaris" - så svarar jag: vad spelar det för roll att en av pre Solaris 11 distarna bytte namn?
Återigen verkar du ha extremt dålig koll på hur open source-världen fungerar. Bara för att man släpper sourcen av något betyder det inte att man driver ett open source-projekt. OpenSolaris var ett open source-projekt, Solaris Express är INTE något open source-projekt. OpenSolaris låg FÖRE Solaris i utvecklingen, eftersom det var där all ny kod dök upp först. Solaris Express däremot ligger konstant EFTER i utvecklingen eftersom utvecklingsgrenen numera bara är intern hos Oracle. Ingen människa utanför Oracle kan alltså se exakt vad som händer med utvecklingen av Solaris längre, utan de får förlita sig till Oracles pressreleaser nångång vartannat år. Tidigare kunde vemsomhelst vilken dag somhelst se vilken kod som commitats den dagen. En ENORM skillnad.
Varför tror du detta? Kan du motivera på något sätt? SUN hade 35.000 kunder. Redan idag, har ORACLE 65.000 Solaris kunder. ORACLE har nästan dubblat antalet Solaris kunder på typ ett år. Vad kallar du detta? Att Solaris håller på att dö ut? Solaris har fler installationer ute än IBM AIX och HP-UX tillsammans. Det betyder att Solaris är det vanligaste server Unix ute hos företag, som finns. Och det blir bara fler och fler Solaris kunder. Om du följde med lite grand, och läste mera om Enterprise Unix, så skulle du inte tro det du tror.
Nu låter du som någon säljarkille från Oracle. Alla bolag vill alltid visa på tillväxt och att deras produkter är populära. Sk marketing har sällan någon riktig verklighetskoppling. Förövrigt är jämförelsen väldigt halt då AIX och HP-UX är extremt marginaliserade. Alla vet att de är påväg ut, precis som Solaris. Många har insett att Linux kan vara precis lika mycket Enterprise, och skulle de jämföra med Linux istället skulle det inte se så bra ut för Oracle.
För det andra, du har inte följt ORACLEs köp av SUN. Vet du vad Larry Ellison säger? Inte? Nej, tänkte väl det. Förresten, vet du vem Larry är? Antagligen inte. Han grundade ORACLE och äger stora delar av ORACLE, och är högsta chef. En av världens rikaste män. Och detta är vad han säger om Solaris kontra Linux:
http://www.computerworld.com/s/article/9131829/Oracle_s_Sun_b...
"The Solaris operating system is by far the best Unix technology available in the market," Ellison said. "That explains why more Oracle databases run on the Sun Sparc-Solaris platform than any other computer system."
Oracle CEO Larry Ellison boiled down Sun into a company of two key assets: Java and the Solaris operating system.
He called Solaris "the heart of the business" for Sun.
http://www.serverwatch.com/news/article.php/3861376/Whats-the...
"I love Linux. We're big supporters of Linux, [but] Solaris is an older and more capable operating system," Ellison said.
While he expects to see Solaris primarily at the high end, it will go all the way down to the desktop for development. Nevertheless, he stressed that the high end is the home for Solaris, which could be a cloud of x86 or SUN SPARC machines.
"We think it will be a long time before Linux ever catches up," Ellison said. "But again we will have Linux -- I'm a Linux fan and if you want Linux we have the best Linux in the world. If you want UNIX, we have the best UNIX in the world. And again, they are different and I don't think the high end is in trouble at all."
Herregud, vad trodde du att han skulle säga. Att det var dåligt? Seriöst, Ellison är som yttersta chef och ägare också den viktigaste säljaren. Att han propagerar för sitt eget bolags produkt är inte bara väntat, det är självklart och allt annat vore rakt av idiotiskt. Otroligt blåögt att inte kunna förstå det.
Å andra sidan, om vi ska prata om vad som är borta om några år. HP-UX har en mörk framtid....
Om vi pratar IBM POWER och IBM AIX. Så har IBM själva sagt att AIX ska läggas ned i framtiden...
Solaris+Sparc tillhör samma epitet av old school Unix likt AIX+Power och HP-UX+Itanium där tillverkarna kunnat hålla extremt höga marginaler i brist på konkurrens. När företag gör nysatsningar nuförtiden är det så gott som ingen som satsar på dessa plattformar, helt enkelt eftersom Linux gör det så mycket billigare samt att inlåsningsfaktorn är i det närmaste 0 med en Linuxplattform. Förövrigt arbetar jag för en stor outsourcingleverantör, och jag kan säga att majoriteten av alla våra Oracle DB-installationer ligger på Linux, inte Solaris.
Tror du att Enterprise kunder kör sin ORACLE databas eller IBM DB2 databas på FreeBSD? Nej, stora banker och andra företag som har råd att betala stora pengar, kör ORACLE databas. På Solaris.
Nej, dom kör det på Linux. Jag arbetar med alla Sveriges storbanker i min roll inom ett av Sveriges största outsourcingbolag, så jag vet vad de har för system. En av dessa har tex utnyttjat Oracles gamla bakåtsträvande licensmodell genom att bygga virtualisering av Oracles DBs designat efter deras licensmodell där de tar betalt per fysisk CPU i ett helt kluster. Detta gjorde att de byggde dedikerade kluster där de kör alla sina Oracle DBs virtuellt och på så vis kan de köra tusentals installationer för kostnaden av ett fåtal fysiska. Och detta gör de som sagt i Linux. Förövrigt ökar de sin satsning på MSSQL som alternativ til Oracle, då det är avsevärt billigare.
Jag har aldrig påstått att ZFS kan bli en del av Linux. Varför tror du det om mig? Skälet att OpenSolaris INTE släpptes under GPL, är att OpenSolaris använder stängda proprietära libbar. Och SUN fick dels betala 90 miljoner dollar för att få rätten att open sourca OpenSolaris trots libbarna. Dessutom måste SUN använda en annan licens än GPL, för annars skulle SUN inte få öppna OpenSolaris (pga libbarna). Då skapades CDDL som tillät SUN att öppna upp OpenSolaris koden.
Du påstod att utvecklarna lika gärna kunde gå över till Linux om de nu ville satsa på ett open source-projekt med bättre framtidsutsikter. Och det går som sagt inte pga licensskäl som du själv listar i denna posten. Dvs Linux är inget alternativ för open source ZFS, utan där ligger FreeBSD närmast till hands.
Överhuvudtaget så verkar du väldigt naivt lyssna och ta till dig av Oracles FUD av nån anledning. Du verkar inte alls förstå Oracles verkliga businesskoncept. Det Oracle satsar på när det gäller open source är att köpa upp etablerade open source-projekt och gradvis stänga ner dem samt mjölka befintliga kunder så mycket som möjligt. Samma sak som de gjort med Solaris händer även med tex MySQL.
Om nu inte Oracle bryr sig om teknikutveckling utan bara kränger befintlig sådan från Sun för högsta möjliga pris, vad säger det om framtiden? Jo, att det ser väldigt mörkt ut för den teknik som kom via Sun-köpet.
Om det vore sant att ORACLE inte bryr sig om teknikutveckling så skulle det se mörkt ut. Men nu är det inte så, som jag förklarat. ORACLE har större resurser än SUN hade, och satsar mer på teknisk utveckling än SUN. Detta förklarade jag ju för dig:
http://news.cnet.com/8301-13505_3-10349166-16.html?tag=conten...
Så återigen, ORACLE satsar tungt på teknisk utveckling av Solaris och av SPARC. Flera världsrekord har satts mha Solaris och SPARC T4. De flesta stora Enterprise installationerna körs inte på Linux, de körs på Solaris. Detta förklarade jag också.
Larry Ellisson: "[Solaris is the best OS, which] explains why more Oracle databases run on the Sun Sparc-Solaris platform than any other computer system."
OpenSolaris låg FÖRE Solaris i utvecklingen, eftersom det var där all ny kod dök upp först. Solaris Express däremot ligger konstant EFTER i utvecklingen eftersom utvecklingsgrenen numera bara är intern hos Oracle.
Det här begriper jag inte alls. Kan du förklara igen men med andra ord. OpenSolaris låg före Solaris i utvecklingen? Hur menar du? Menar du att "OpenSolaris låg före Solaris 10 i utvecklingen"? Du kan väl inte mena att OpenSolaris låg före Solaris i utvecklingen, OpenSolaris är Solaris. Det är ungefär som att skriva "Linux ligger före Linux i utvecklingen".
Solaris 11 utvecklades internt på SUN, och man släppte snapshots av S11 källlkoden som OpenSolaris. Senare lade man ned disten OpenSolaris, och släppte istället snapshots av S11 källkoden som "Solaris 11 Express" disten. Så snapshots av S11 källkoden har alltid släppts som distar, antingen har disten hetat OpenSolaris, eller något med "Express" i namnet. Så hur menar du här.
Nu låter du som någon säljarkille från Oracle. Alla bolag vill alltid visa på tillväxt och att deras produkter är populära. Sk marketing har sällan någon riktig verklighetskoppling. Förövrigt är jämförelsen väldigt halt då AIX och HP-UX är extremt marginaliserade. Alla vet att de är påväg ut, precis som Solaris. Många har insett att Linux kan vara precis lika mycket Enterprise, och skulle de jämföra med Linux istället skulle det inte se så bra ut för Oracle.
Alla håller nog med om att Linux har tagit mycket mark och att Unixarna har tagit stryk. Men samtidigt så kan man inte bortförklara att SUN hade 35.000 kunder och att ORACLE har 65.000 kunder. Det ljuger man inte ihop för sina aktieägare. Så att Solaris är på tillbakagång låter inte rimligt.
Och visst är det snack om att Linux är Enterprise, men Linux lider ju av massa problem som inte Solaris har, om vi pratar Enterprise. Dålig skalning, etc etc. Det finns många sysadmins som tycker Linux är instabilt och inte alls ett seriöst OS, ett "leksaksOS".
Herregud, vad trodde du att han skulle säga. Att det var dåligt? Seriöst, Ellison är som yttersta chef och ägare också den viktigaste säljaren. Att han propagerar för sitt eget bolags produkt är inte bara väntat, det är självklart och allt annat vore rakt av idiotiskt. Otroligt blåögt att inte kunna förstå det.
Visst bör en VD prata väl om sina produkter, men Larry gör inte alltid så om du nu tror det. Har du hört vad han sade nyligen om sina x86 servrar? Att han inte bryr sig om de försvinner, att han inte bryr sig om x86 divisionen dör ut. Vips kom andra lägre chefer och bortförklarade Larry, och att han inte alls menade det. Han säger vad han vill, men han har alltid haft ett gott öga till Solaris.
Innan ORACLE köpte SUN, så var Solaris referensplattformen för ORACLEs databas. Solaris var alltså det OS som rekommenderades att köra databasen på. Det låter ju som att Larry alltid ansett att Solaris varit överlägset Linux. Vilket han också säger. "Solaris är för high end, och Linux är för low end"
Solaris+Sparc tillhör samma epitet av old school Unix likt AIX+Power och HP-UX+Itanium där tillverkarna kunnat hålla extremt höga marginaler i brist på konkurrens. När företag gör nysatsningar nuförtiden är det så gott som ingen som satsar på dessa plattformar, helt enkelt eftersom Linux gör det så mycket billigare samt att inlåsningsfaktorn är i det närmaste 0 med en Linuxplattform.
Jag håller med om att Linux är billigare. Och jag håller med om att Unix tappat mark. Detta är sant och inget att tycka om, det är fakta. Men samtidigt så har ORACLE köpt SUN nu, och ORACLE kommer jobba för att folk byter till Solaris. Dels för att marginalerna är högre, dels för att ORACLE tjänar mer pengar. Så det ligger i ORACLEs intresse att sälja Solaris. Tidigare var det inte lika viktigt för ORACLE hur det gick för Solaris. Men nu kämpar ORACLE aktivt för Solaris. Och ORACLEs databas är viktigast i Enterprise kretsar, så det kommer att finnas starka incitament att köpa Solaris. Återigen, SUN hade 35.000 kunder. ORACLE har 350.000 kunder. Det är många som tror att Solaris aldrig haft en bättre framtid än i händerna på ORACLE, speciellt som att ORACLE satsar tungt på Solaris + SPARC. Folk kommer att börja köpa Solaris igen, men det kommer ta ett tag. Det går inte på 5 minuter att fatta strategiska beslut i dessa kretsar.
Ärligt talat var jag ganska orolig för Solaris innan SUN köptes upp av ORACLE. IBM ville köpa SUN, och det hade varit katastrof. IBM hade lagt ned Solaris och lagt ned SPARC, helt garanterat. ORACLE kommer driva försäljningen av Solaris, och se till att Solaris växer. ORACLE har nämligen sin databas som alla stora företag kör, och måste köra. De kan inte byta databas enkelt, det är inlåsningseffekter. Så alla företagen har starka skäl att köpa det ORACLE erbjuder. Och vad kommer ORACLE att erbjuda? Jo, Solaris.
Förövrigt arbetar jag för en stor outsourcingleverantör, och jag kan säga att majoriteten av alla våra Oracle DB-installationer ligger på Linux, inte Solaris.
Som sagt, Larry säger att majoriteten av alla ORACLE DB installationer ligger på Solaris + SPARC. Och visst höll Linux på att konkurrera ut Solaris tidigare. Tidigare fanns det bara tekniska fördelar att köra Solaris. Men nu kommer Larry se till att det även finns affärsmässiga fördelar att välja Solaris. Solaris plattformen kommer ge högst prestanda, och erbjuda funktionlitet som endast finns på Solaris.
Nej, dom kör det på Linux. Jag arbetar med alla Sveriges storbanker i min roll inom ett av Sveriges största outsourcingbolag, så jag vet vad de har för system.
Nej det vet du inte. Jag vet minst en storbank som använder Solaris + ORACLE db för all back end databasarbete. Sen kör de andra databaser också, men alla tunga saker körs på ORACLE db på Solaris. Det var från den storbanken jag fick veta att en T4 SPARC cpu motsvarar 6-8 gamla SPARC64 cpuer.
En av dessa har tex utnyttjat Oracles gamla bakåtsträvande licensmodell genom att bygga virtualisering av Oracles DBs designat efter deras licensmodell där de tar betalt per fysisk CPU i ett helt kluster. Detta gjorde att de byggde dedikerade kluster där de kör alla sina Oracle DBs virtuellt och på så vis kan de köra tusentals installationer för kostnaden av ett fåtal fysiska. Och detta gör de som sagt i Linux. Förövrigt ökar de sin satsning på MSSQL som alternativ til Oracle, då det är avsevärt billigare.
Jag vet flera företag som använder MS SQL för småsaker. Men ingen kör tunga back end saker på MS SQL, det blir ju inte bra. Men för småsaker duger MS SQL utmärkt och jag förstår att företag använder en billigare DB. Man får vad man betalar för.
Du påstod att utvecklarna lika gärna kunde gå över till Linux om de nu ville satsa på ett open source-projekt med bättre framtidsutsikter. Och det går som sagt inte pga licensskäl som du själv listar i denna posten. Dvs Linux är inget alternativ för open source ZFS, utan där ligger FreeBSD närmast till hands.
Det finns flera företag/organisationer som sysslar med att porta ZFS till Linux. Det finns även ett företag som portar ZFS till Mac OS X - och de licenserna är också inkompatibla. Om du påstår att Solaris utvecklarna inte vill fortsätta med Solaris för att Solaris är för litet, så varför ska de gå över till FreeBSD som också är litet?
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Native_ZFS_on_Linux
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Mac_OS_X
Men nu är Solaris koden öppen så jag ser ingen anledning till varför de skulle byta. De har joinat flera företag kring öppet Solaris. Ska de lägga ned företagen?
Överhuvudtaget så verkar du väldigt naivt lyssna och ta till dig av Oracles FUD av nån anledning.
Kan du ge exempel på FUD från ORACLE?
Du verkar inte alls förstå Oracles verkliga businesskoncept. Det Oracle satsar på när det gäller open source är att köpa upp etablerade open source-projekt och gradvis stänga ner dem samt mjölka befintliga kunder så mycket som möjligt. Samma sak som de gjort med Solaris händer även med tex MySQL.
Jag förstår visst ORACLEs business koncept. Jag vet att de är ute efter vinst och pengar. Det är ju därför flera SUN utvecklare hoppade av, de passade inte in.
Men samtidigt så erbjuder ORACLE bra teknik, somliga säger bäst teknik. Visst är ORACLEs databas dyr, men du får vad du betalar för. Och Solaris är ju det bästa OSet, anser många. Det häftigaste teknikutvecklingen sker i Solaris, anser många. Vilka andra OS har något lika hett och coolt som ZFS eller DTrace, t.ex? Ingen.
Så ORACLE är dyra, men de erbjuder bra teknik för den som har råd. Jag tycker det är dåligt att de stänger ned kod, och att det är dåligt att de är giriga. Men samtidigt, vad ska man annars göra? Se på SUN, de höll på att öppna upp all kod och sänkte priserna och var allmänt shyssta. De höll på att gå i konkurs. Att vara snäll funkar inte. ORACLE är giriga och det går bra för ORACLE. Jag tycker det är jävligt tråkigt att man måste vara girig för att det ska gå bra för ett företag, att vara snäll funkar inte. Ser vi ju. Läxan är lärd: vara shysst funkar inte. Vara girig funkar bra.
- Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar25
- Ny dator, färdigbyggd, komplett cirka 22k fungerar detta?4
- Kontorsdator för mitt företag7
- Pi-hole läckte donatorers namn och mejladresser16
- RTX 5090 - Owners club725
- Hur undviker man bilångest?71
- Formel 1-tråden10k
- Posta din hastighet!2,5k
- [LEK] Gissa spelet18k
- Tråden om Xbox Series X|S8,2k
- Säljes Z690 DDR5, DDR532Gb
- Säljes Samsung s22 Ultra
- Säljes ASUS Z790-F, Dominator Platinum 32GB 5600MHz & TG Contact Frame
- Säljes Samsung Galaxy S25 Ultra 512GB INTRESSEKOLL
- Säljes Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6200MHz CL36 Dominator Platinum RGB Svart
- Säljes Diverse komponenter (Cpu,moderkort,grafikkort m.m.)
- Säljes Hyllrens- CPUer, RAM, GPUs, Moderkort, PSU, samt kylare
- Bytes ROG STRIX B650E-I GAMING WIFI Moderkort
- Säljes Zoro & Luffy figurer
- Skänkes EEEE PC
- Prestandaproblem på AMD-kort kan bero på Nvidia-optimeringar25
- Pi-hole läckte donatorers namn och mejladresser16
- Battlefield 6 får systemkrav inför den öppna betan57
- Intel Xess 2 blir tillgängligt för Geforce och Radeon14
- Slaget: SweClockers mot FZ i Battlefield 6 – anmäl dig nu!23
- AMD kan bygga NPU-instickskort45
- Så mycket tjänar utvecklare hos Microsoft162
- SFW: Stilrent och rymligt med NZXT H9 Flow RGB+27