Rösta fram t-shirt till communityt!

Riktigt dålig wifi mottagning i lägenheten, ny router eller repeater/accesspunkt?

Permalänk

Riktigt dålig wifi mottagning i lägenheten, ny router eller repeater/accesspunkt?

Hej!

Har börjat tröttna rejält på att min dåliga mottagning via wifi i min lägenhet och söker lite hjälp om hur jag eventuellt skulle kunna få bukt med problemet

Sitter för närvarande på en Netgear WRN3500, den fungerar ok när jag kör trådat men vill jag tex använda Spotify när jag står i köket och diskar så dör min wifi-signal till telefonen så fort jag passerar tröskeln in till köket. Samma gäller om jag vill ligga i sängen och surfa med min bärbara dator. Enda stället som jag har någorlunda mottagning via det trådlösa så är det inom en radie av 3 meter från routern.

Jag har kikat på lite repeaters och accesspunkter men vet inte om det kommer göra mig någon nytta? Är det bättre att pensionera min 3500 och satsa på någonting nyare som har längre och bättre räckvidd på det trådlösa? Bor för övrigt i ett höghus modell äldre, så nästan alla väggar är gjorda i betong.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Du skall absolut inte behöva repeaters inom en lägenhet, låter mer som att din router är trasig. Hjälpte en bekant med precis det problem du beskriver och efter byte av router (också en netgear, men mkt äldre) hade han plötsligt signal ner till gatan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Rekordmedlem

Vad beror problemen på, dålig signalnivå elelr störningar, prova att mäta med inssider.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Du skall absolut inte behöva repeaters inom en lägenhet, låter mer som att din router är trasig. Hjälpte en bekant med precis det problem du beskriver och efter byte av router (också en netgear, men mkt äldre) hade han plötsligt signal ner till gatan..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det känns väl lite att ta i när jag endast har en tvåa på cirka 60kvm tycker jag? Tips mottages gärna på en ordentlig router isf!

Skrivet av mrqaffe:

Vad beror problemen på, dålig signalnivå elelr störningar, prova att mäta med inssider.

Jag har prövat att byta kanaler (allt från 1 till 13) samt alla "modes" som jag kan välja, dvs 54/145/300. Söker jag av efter nätverk så får jag upp cirka 5st runt mig, de flesta verkar köra på kanal 11 om jag kollar upp dem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkskinka:

Hej!

Har börjat tröttna rejält på att min dåliga mottagning via wifi i min lägenhet och söker lite hjälp om hur jag eventuellt skulle kunna få bukt med problemet

Sitter för närvarande på en Netgear WRN3500, den fungerar ok när jag kör trådat men vill jag tex använda Spotify när jag står i köket och diskar så dör min wifi-signal till telefonen så fort jag passerar tröskeln in till köket. Samma gäller om jag vill ligga i sängen och surfa med min bärbara dator. Enda stället som jag har någorlunda mottagning via det trådlösa så är det inom en radie av 3 meter från routern.

Jag har kikat på lite repeaters och accesspunkter men vet inte om det kommer göra mig någon nytta? Är det bättre att pensionera min 3500 och satsa på någonting nyare som har längre och bättre räckvidd på det trådlösa? Bor för övrigt i ett höghus modell äldre, så nästan alla väggar är gjorda i betong.

Tacksam för hjälp!

Byt router!

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur påverkas signalnivån när du rör dig, betongväggar släpper inte genom radiotrafik. kolla signalstyrkan och se hur mycket den sjunker när du går ut i köket.
Du kanske ska läsa den här appropå ingenting http://www.idg.se/2.1085/1.421652/battre-wlan-med-battre-radi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du har en android telefon med wifi kan jag rekomendera Wifi analyzer för att kolla av 2,4 GHz kanaler och vilken signalstyrka du har.
Hoppas du hittar antingen en bra kanal.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burkskinka:

Hej!

Tacksam för hjälp!

Betong, där har du problemet. Har en kompis som bor i betonglägenhet och routern når knappt utanför hans rum! Om det går skulle jag nog satt upp en till router i andra delen av lägenheten för att få full täckning

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Kolla om antennen sitter fast. Gäller även i laptopen, sitter ett instickskort som är kopplat med 2 st kablar, kan ev. vara glapp.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hur påverkas signalnivån när du rör dig, betongväggar släpper inte genom radiotrafik. kolla signalstyrkan och se hur mycket den sjunker när du går ut i köket.
Du kanske ska läsa den här appropå ingenting http://www.idg.se/2.1085/1.421652/battre-wlan-med-battre-radi...

Rör jag mig från vardagsrummet där jag har routern och ut mot tex sovrum/badrum/kök eller hall så sjunker signalnivån rätt så drastiskt. Tack för läsningen, skall ta en titt på den senare då jag är tämligen okunnig ang nätverk och allt därtill

Skrivet av Gunvald Larsson:

Kolla om antennen sitter fast. Gäller även i laptopen, sitter ett instickskort som är kopplat med 2 st kablar, kan ev. vara glapp.

Routern har inbyggda antenner, samma gäller alla enheter som jag har anslutna till den. Prövar jag tex telefon eller laptop hos farsan så får jag bra mottagning så jag antar att det handlar om routern och/eller lägenheten.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om problemet är att betongväggarna skärmar signalen, då måste du nog in i köket med antenner om du vill ha bra prestanda där, ev kan det bli bättre om du flyttar routern du har idag så den täcker köket bättre , du kan mäta signalstyrkan med inssider när du flyttar runt enheterna och se om det finns nån placering som ger täckning överallt.

Visa signatur

Permalänk

Kikat lite på en Cisco Linksys WRT160NL, kan det kanske vara någonting att köpa? Har inte direkt så stort kapital att röra mig med just nu eller framöver för den delen heller.

Externa antenner bör ju betyda att jag skulle kunna köpa en antennsladd och tex sätta upp i hallen för att förbättra signal till sovrum och kök? (Eller har jag helt fel nu?)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Antennsladd? den har du för att ansluta till en antenn, sladden ensam ger inget.
wrt 160l är en gammal enhet idag, den saknar gigabit och 5Ghz och det är något man bör ha på en router om man köper nytt idag tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Antennsladd? den har du för att ansluta till en antenn, sladden ensam ger inget.
wrt 160l är en gammal enhet idag, den saknar gigabit och 5Ghz och det är något man bör ha på en router om man köper nytt idag tycker jag

Hmm, ok

Skulle du kunna tänka dig att rekommendera en router? Smärtgränsen går vid ~1000kr för mig. Om det nu skulle gynna mig att köpa en ny router.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att en accespunkt vore bäst för dig, om du är nöjd med din nuvarande router i övrigt.

Visa signatur