Hasbro stämmer Asus över namnet Transformer Prime

Permalänk
Melding Plague

Hasbro stämmer Asus över namnet Transformer Prime

Amerikanska Hasbro ser inte med blida ögon på namnet för färska surfplattan Transformer Prime, och leksaksjätten stämmer Asus vid en domstol i Los Angeles.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

moget.... Det kan ju lika gärna göra reklam för hasbro...

Permalänk
Medlem

Daglig idioti i Amerika, inget ovanligt men ärligt talat...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Åhgud.

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Satt faktiskt och väntade på att detta skulle hända

Permalänk
Medlem

jag är inte förvånad. namnet är extremt likt och när jag först hördes tala om Prime gick tankarna direkt till Optimus.

Prime is sig är långsökt att klaga på; Transformer i sig är långsökt att klaga på. när när man kombinerar så blir det uppenbart. hade jag varit ASUS hade jag aldrig valt det namnet till att börja med. det är som att be om klagomål och stämmningar

Permalänk

Känns inte helt oväntat ändå.

Permalänk
Medlem

HAHA. Då kan ju t.ex. kiviks stämma Apple för att apple betyder äpple på svenska, eller så kan astronomer stämma Samsung för att dom använder sig utav ordet Galaxy...

Permalänk
Medlem

Härligt, förbud i USA, överflöd av plattor, prisdumpning i sverige :P?

Permalänk
Skrivet av dauit:

HAHA. Då kan ju t.ex. kiviks stämma Apple för att apple betyder äpple på svenska, eller så kan astronomer stämma Samsung för att dom använder sig utav ordet Galaxy...

Nej, det fungerar inte riktigt så. Kiviks äger t.ex. varken copyright skydd på det svenska ordet äpple eller det amerikanska apple. Astronomer äger likvärt inga skydd på ordet galaxy.

Permalänk
Medlem

Otroligt fånigt. Men men, all publicitet är god publicitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Otroligt fånigt. Men men, all publicitet är god publicitet?

Inte alltid. Lär bli många besvikna kunder för att datorn/tabben inte förvandlas till en talande robot som räddar jorden och du kan Hasbro få halva sktien.

Permalänk

annars kan ju asus bara byta ut ordet prime mot något annat som inte kan tolkas som en transformer

Permalänk
Musikälskare

Tycker det är bra, är för stora likheter imo

Tycker man borde ha sett det innan aja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag antog att ASUS hade kollat detta med Hasbro, det är en självklar koppling..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Nej, det fungerar inte riktigt så. Kiviks äger t.ex. varken copyright skydd på det svenska ordet äpple eller det amerikanska apple. Astronomer äger likvärt inga skydd på ordet galaxy.

Jo det förstår jag mycket väl, mena mer att det är patetisk med alla dom här stämningarna, men du kanske förstod vad jag ville komma fram till ändå:P

Permalänk
Medlem

Lol...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mmm för ingen ser skillnaden mellan roboten, autoboten och ikonen Optimus Prime, och en bärbar dator vid namn Transformer Prime.

Nä ok.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

Får man ta patent på namn? :S...

Skulle inte Blizzard stämma Mine craft pga dess namn, men det gick aldrig igenom pga att man inte kan ''äga'' ett namn

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tror någon blev hotad utav asus nya utveckling och ville förstöra lite för dem och bad hasbro stämma dem, antagligen ett motståndar bolag

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Inaktiv

inte helt oväntat men...suck

Permalänk
Medlem

Olycklig kombination

För er som inte uppfattat det så är alltså Prime namntilägg som Google låter tillverkare som blivit utsedda som referenstillverkare för den senaste versionen av operativsystemet Android (3.0). Transformer är ju det namn Asus redan använt för sina plattor med tangentbord som gå att koppla loss.

Det är alltså inte bara att byta namn, eftersom både Transformer och Prime är försäljnings argument som inte har det minsta med Hasboro att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Får man ta patent på namn? :S...

Skulle inte Blizzard stämma Mine craft pga dess namn, men det gick aldrig igenom pga att man inte kan ''äga'' ett namn

Självfallet får man det. Minecraft är ett namn på ett spel, likaså är Samsung ett namn på ett företag. Jag kan tänka mig att Samsung skulle stämma skiten ur ett företag om det tog samma namn.

EDIT: Dock är varumärkesskydd något luddiga, i alla fall i Sverige. När man ansöker om copyright med mera i Sverige måste man ange alla de branscher man kommer verka inom, och dessutom de branscher man eventuellt kommer gå in på i ett senare skede.

För övrigt anser jag att Hasbro faktiskt gör rätt. Dessutom är likheten i namnet på produkten för uppenbar att det verkar ologiskt att ASUS inte tänkt på detta innan.

EDIT: Ändrade Samsung till ASUS i mitt sista stycke. Dock låter jag Samsung stå kvar i exemplet kring varumärken, då det bara är ett exempel. Det kunde lika gärna stått Volvo eller liknande där.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Får man ta patent på namn?

Hur fan tror du det skulle se ut om man inte kunde det? Tror jag ska skapa ett operativsystem och kalla det...Hmmm...Windows. Ja, det går nog bra

Väldigt väntad stämning kan man väl lungt säga. Otroligt korkat av asus att välja det namnet och i princip be om en stämmning

Permalänk
Medlem

Transformer är ju bara det engelska ordet för transformator, såna som vi alla sitter med i våra datorers nätaggregat, så det går inte att ta patent på.

Prime får visserligen alla autobotledare som tilläggsnamn ihop med att förnamnet eventuellt ändras lite, Optimus, Rodimus (heter Hot Rod när han inte är ledare) osv, dvs alla som har Matrixen i sig för tillfället. Ordet prime i sig är dock ett vanligt uttryck för något som är i topp. "Prime Time", "In the prime of their lives" osv. och lär inte heller det gå att patentera.

Väldigt luddigt med andra ord, även om kombon får många att tänka på Transformers, särskilt nu efter storfilmerna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Självfallet får man det. Minecraft är ett namn på ett spel, likaså är Samsung ett namn på ett företag. Jag kan tänka mig att Samsung skulle stämma skiten ur ett företag om det tog samma namn.

EDIT: Dock är varumärkesskydd något luddiga, i alla fall i Sverige. När man ansöker om copyright med mera i Sverige måste man ange alla de branscher man kommer verka inom, och dessutom de branscher man eventuellt kommer gå in på i ett senare skede.

För övrigt anser jag att Hasbro faktiskt gör rätt. Dessutom är likheten i namnet på produkten för uppenbar att det verkar ologiskt att Samsung inte tänkt på detta innan.

ah okok, jo jag håller med dig att Hasbro gör rätt till att stämma dåligt att Samsung att inte fråga om lov först :S

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

ah okok, jo jag håller med dig att Hasbro gör rätt till att stämma dåligt att Samsung att inte fråga om lov först :S

Vadå Samsung? Jag trode det va ASUS som blev stämda? Är ju en ASUS surfplatta

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Skrivet av High_fps:

Daglig idioti i Amerika, inget ovanligt men ärligt talat...

Snarare Kinesisk/Taiwanesisk idioti i detta fall. Hasbro vill bara skydda sitt varumärke. Det enda konstiga är att de inte reagerat tidigare.

Skrivet av Voultner:

Otroligt fånigt. Men men, all publicitet är god publicitet?

Hasbro har redan publicitet pga filmerna. I det här fallet är det snarare Asus som tjänar på publiciteten, även om filmerna är skräp.

Skrivet av dauit:

Jo det förstår jag mycket väl, mena mer att det är patetisk med alla dom här stämningarna, men du kanske förstod vad jag ville komma fram till ändå:P

Alla de här stämningarna? Vilka andra stämningar är Asus och/eller Hasbro inblandade i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

ah okok, jo jag håller med dig att Hasbro gör rätt till att stämma dåligt att Samsung att inte fråga om lov först :S

Fan va ni snackar om samsung då. ASUS är det väl som gäller?