Permalänk
Medlem

HD6870 värt?

Tjenare, sitter just nu på ett 5570. Spelar bf3, skyrim, hon, dota 2 o cs.

Är detta värt priset? http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-3...

Har nog inte råd att lägga 3k för den nya 7*** serien och 69** korten är även fördyra det med.

Även räker det med ett nätagg på 450w ?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av hejhopp123:

Är detta värt priset? http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-3...

Har nog inte råd att lägga 3k för den nya 7*** serien och 69** korten är även fördyra det med.

Värt? Ja
Räcker nätagget? Ja, Men vad är det göt något? Är det ace of swedens gamla nätagg så nej xD

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Nätagget räcker, det är nog värt det ett riktigt bra pris i förhållande till prestanda enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Värt? Ja
Räcker nätagget? Ja, Men vad är det göt något? Är det ace of swedens gamla nätagg så nej xD

Tror det hette skytech... Låter som B kavalite

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Köpte detta idag dock köpte jag ett XFX 550W nätagg också, men 450w borde la räcka
+För spelen som är värda runt 1200kr

Permalänk

För det priset och med dessa tre bra spel också så är det absolut en grymt bra deal. Och ja, ett 450W räcker utan problem.

Permalänk
Medlem

6870 är också riktigt bra grund för prestanda/pris-cf uppgradering senare

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DompA97:

Köpte detta idag dock köpte jag ett XFX 550W nätagg också, men 450w borde la räcka
+För spelen som är värda runt 1200kr

Sedan bara kortet i sig är 300kr dyrare... så rätt sjukt att man får kortet + 3 spel för 300 kr billigare

Skrivet av Zeuxlarsson:

För det priset och med dessa tre bra spel också så är det absolut en grymt bra deal. Och ja, ett 450W räcker utan problem.

Ok härligt o höra

Skrivet av DanneSvs:

6870 är också riktigt bra grund för prestanda/pris-cf uppgradering senare

Mitt moderkort som är något gigabyte typ så kan man ej ha SLI / CF... Så något sådant kommer ej komma i framtiden om jag ej fixar nytt moderkort.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhopp123:

Sedan bara kortet i sig är 300kr dyrare... så rätt sjukt att man får kortet + 3 spel för 300 kr billigare

Ok härligt o höra

Mitt moderkort som är något gigabyte typ så kan man ej ha SLI / CF... Så något sådant kommer ej komma i framtiden om jag ej fixar nytt moderkort.

vad har du för mobo?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

vad har du för mobo?

Mobo? Om du menar moderkort så http://www.inet.se/produkt/1901036/gigabyte-ga-ma74gmt-s2

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Värt pengarna är det nog med tanke på att du får med spel. Jag har hade två XFX 6870 Black Edition av den äldre modellen (en fläkt) och dom låter som satan om man vill hålla dom lite bättre kylda.

Mitt ena kort gav med sig till slut så jag köpte Dual Fan modellen som du nu tittar på. Den är betydligt tystare och presterar även lite bättre.

Däremot vill jag tillägga att du inte ska förvänta dig extremt bra prestanda i Crossfire om du skulle uppgradera vid senare tillfälle. Jag har nästan bara haft problem med dessa kort i Crossfire. Skyrim är dock ett relativt nytt spel men där får du bättre prestanda med ETT kort än så länge. Dom flesta spelen presterar inte så bra som dom bör göra i Crossfire 6870. Oftast medför det andra jobbiga problem som oftast inte har någon lösning än att AMD knarkskallarna ska släppa drivrutiner som faktiskt gör någon skillnad i spel som spelar någon roll. Det enda spelet som fungerat felfritt hittills i Crossfire är Deadspace 2. Crysis serien och BF3 fungerar bra men bör fungera bättre.

Så om det vore jag hade jag köpt detta kort i syfte av att köra med endast ETT sådant kort. Om du känner att du förmodligen vill uppgradera till Crossfire senare bör du kanske tänka om. Det är iaf min åsikt.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

6870 FFS!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Värt pengarna är det nog med tanke på att du får med spel. Jag har hade två XFX 6870 Black Edition av den äldre modellen (en fläkt) och dom låter som satan om man vill hålla dom lite bättre kylda.

Mitt ena kort gav med sig till slut så jag köpte Dual Fan modellen som du nu tittar på. Den är betydligt tystare och presterar även lite bättre.

Däremot vill jag tillägga att du inte ska förvänta dig extremt bra prestanda i Crossfire om du skulle uppgradera vid senare tillfälle. Jag har nästan bara haft problem med dessa kort i Crossfire. Skyrim är dock ett relativt nytt spel men där får du bättre prestanda med ETT kort än så länge. Dom flesta spelen presterar inte så bra som dom bör göra i Crossfire 6870. Oftast medför det andra jobbiga problem som oftast inte har någon lösning än att AMD knarkskallarna ska släppa drivrutiner som faktiskt gör någon skillnad i spel som spelar någon roll. Det enda spelet som fungerat felfritt hittills i Crossfire är Deadspace 2. Crysis serien och BF3 fungerar bra men bör fungera bättre.

Så om det vore jag hade jag köpt detta kort i syfte av att köra med endast ETT sådant kort. Om du känner att du förmodligen vill uppgradera till Crossfire senare bör du kanske tänka om. Det är iaf min åsikt.

Härligt, tackar för din post! Detta gillar jag!
Hade tänkt att köra med ett kort då mitt moderkort inte stödjer cf. Men ska nog ta o skaffa ett sådant kort nunär jag kommer beställa. Tack alla

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Håller med dig. Kör två XFX 6870 BE, dual fan-modellen. Presterar bra men borde kunna ge lite mer i CF, så det var en liten besvikelse för min del också. Har dock inte haft några problem för övrigt med korten.

Så att köra på ett sådant kort är värt pengarna.

Visa signatur

Tänk på att citera så kanske jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

Det är värt varenda krona.. om du inte har ett kvalitets nätagg får du köpa ett nytt!

http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w

billigaste nätagget på marknaden men det är tillräckligt för att driva ett 6870 + allt annat.. kablarna är rätt korta men du har ett mATX moderkort så det borde inte vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Det är värt varenda krona.. om du inte har ett kvalitets nätagg får du köpa ett nytt!

http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w

billigaste nätagget på marknaden men det är tillräckligt för att driva ett 6870 + allt annat.. kablarna är rätt korta men du har ett mATX moderkort så det borde inte vara några problem

Så mitt skytech nätagg kommer inte funka? Kanske skaffa ett lite bättre nätagg med mera W om man nu ändå ska byta upp sig? Men hur mycket ska man ha för att kunna känna sig säker om man skulle vilja uppgradera sig senare?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhopp123:

Så mitt skytech nätagg kommer inte funka? Kanske skaffa ett lite bättre nätagg med mera W om man nu ändå ska byta upp sig? Men hur mycket ska man ha för att kunna känna sig säker om man skulle vilja uppgradera sig senare?

vetifan.. aldrig hört talas om det märket

http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...

är ett rejält nätagg som räcker till både 6870 single och 6870 CF senare

Permalänk

Inte bara värt, utan det mest prisvärda grafikkortet som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhopp123:

Ja det är värt men kolla prisjakt, du kan hitta en billigare!! Om nätagget räker så ja det räcker men kommer att krongla vid hög belastning!!(om du har en dålig nätagg) vad har du för cpu? Kolla om du kan köra det med lägre vcore:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Ja det är värt men kolla prisjakt, du kan hitta en billigare!! Om nätagget räker så ja det räcker men kommer att krongla vid hög belastning!!(om du har en dålig nätagg) vad har du för cpu? Kolla om du kan köra det med lägre vcore:D

phenom 970 har jag

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

För 500 spänn till hade du kunnat få ett 2GB HD6950. Just sayin'...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Håller med ovan just nu är 6870 inget klart val.
Märker jag själv nu att jag e lite halvsugen på sälja mina just på grund av att nästa år så kommer det möjligen komma spel som använder mer än 1GB grafik minne.
Sitter man då där med sina 2x 6870 så e man fucked sålänge man inte har 6870 2GB edition så bättre satsa på ett 6950 eller möjligen ett begagnat 6970 på marknaden det skulle jag gjort i dagens läge iaf

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe_93:

Håller med ovan just nu är 6870 inget klart val.
Märker jag själv nu att jag e lite halvsugen på sälja mina just på grund av att nästa år så kommer det möjligen komma spel som använder mer än 1GB grafik minne.
Sitter man då där med sina 2x 6870 så e man fucked sålänge man inte har 6870 2GB edition så bättre satsa på ett 6950 eller möjligen ett begagnat 6970 på marknaden det skulle jag gjort i dagens läge iaf

Mmm. Mer konsoll portar som egentligen inte kräver mer än ~512MB VRAM kräver ~1.5-2GB 2012.. Kul värld vi lever i.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcalman:

Håller med dig. Kör två XFX 6870 BE, dual fan-modellen. Presterar bra men borde kunna ge lite mer i CF, så det var en liten besvikelse för min del också. Har dock inte haft några problem för övrigt med korten.

Så att köra på ett sådant kort är värt pengarna.

Precis. Tycker det är ganska coolt att man precis dubblar prestandan i 3DMark11, men i spel är det allt från sämre till bättre. Känns lite som att dom inte lagt ner tillräckligt med energi på drivrutinerna för just dessa kort i Crossfire. =P

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Jag satsade på ett Asus HD6950 som jag flashade om så att alla shaders är med enligt guiden här på SweC, sen drog jag upp klockfrekvenserna till samma som 6970. Så nu har jag ett 6970 för några hundralappar billigare. Kylningen som Asus använt är både effektiv och tyst, så jag är helnöjd.

Ett problem bara ... jag är ingen jättegamer precis!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag satsade på ett Asus HD6950 som jag flashade om så att alla shaders är med enligt guiden här på SweC, sen drog jag upp klockfrekvenserna till samma som 6970. Så nu har jag ett 6970 för några hundralappar billigare. Kylningen som Asus använt är både effektiv och tyst, så jag är helnöjd.

Ett problem bara ... jag är ingen jättegamer precis!

Det där förstår jag ej, vad är det för skillnad på asus, gigabyte, xfx HD 6*** ?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhopp123:

Det där förstår jag ej, vad är det för skillnad på asus, gigabyte, xfx HD 6*** ?

Det är bara olika tillverkare. Det som skiljer kan vara hur de monterat komponenterna på kortet och vilken typ av kylare de har. Rent prestandamässigt är det i princip ingen skillnad alls, ingen som du kommer märka i alla fall.

Om du inte skall överklocka så bestäm dig för hur mycket grafikminne du vill att kortet skall ha (jag rekommenderar verkligen 2GB) och köp det billigaste. Ska du däremot överklocka så måste du ha koll på hur kylningen är, om fläkten låter mycket under hög belastning osv.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhopp123:

Som sagt olika tillverkare har lite olika lösningar. Jag hörde att Asus kylning skulle vara bra, samt att det har dual bios och därför går att låsa upp. Så därför valde jag det. Men är man inte ute efter att låsa upp/överklocka så är väl det skitsamma ... men det här är ju SweCLOCKERS för sjutton!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hur mycket flaskar en 2.6 GHz Quad core intel 775 sockel prolle till detta kort? Jag har tillräckligt bra nätagg.
Sugen på bf3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Värt? Ja

Har suttit med en rev2 520w(dvs typ 400w) i typ 1,5-2 år utan några som helst problem.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn