Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Iphone till hemtelefon

Hej hallå, jag satt här hemma och pratade lite med min sambo och då kom det en brilliant idé i mitt tycke!

Jo, så här hade jag tänkt..... Jag och min sambo har en varsin iphone och vi vill ha en hemtelefon så man slipper springa efter mobilerna. En tanke var att kunna ha alla samtal på en punkt.

Då i den tankebanan så tänkte jag att går det att ha en typ av ip-telefon som går via trådlösa-routern/internet som tar emot alla samtal från våra telefoner i samma nätverk?

Det var bara en tanke jag hade och det hade varit guld om det gick att fixa på något vis! så har ni några idéer eller rent utav en lösning?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha mobilabbonemang? Landlina/fasttelefoni slutade vi med på 90talet.

Söker någon dig så ringer de dig söker de din sambo så ringde de denne.

Case closed

Permalänk

Om jag inte minns fel så håller operatören Tre på ganska mycket med hemtelefonnummer till mobiler och dylikt. Även olika former av växellösningar på så vis att båda telefonerna ringer samtidigt. Ska titta lite och skriver här sen, om ingen annan har något bättre förslag

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

det kan man. Jag kör Asterisk som IP-växel och köper ett telefonnummer från Cellip. När det ringer på det numret så ringer det i; datorn, min ATA-burk och i min (android)-telefon samtidigt. Det finns SIP-klienter för iPhone också, så det ska fungera.

Alternativet är som Finnejanson skriver, att lösa det på operatörsnivå.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

uhm jag tycker det låter jättedumt ju... båda har iphones och mobilen ligger oftast nära tillhands, om de söker din sambo ringer de henne, söker de dig ringer de dig.. simple precis som robber sa

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Detta är varianterna jag hittar. Det sistnämnda kan jag tänka mig kan vara intressant för just er kanske? D.v.s. om någon ringer på ert hemnummer så ringer det på flera telefoner samtidigt :). Hoppas det kan hjälpa lite brainstorm om inget annat!

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Tjanster/3Hemnummer-Fami...
http://www.tre.se/Privat/Tjanster1/Tjanster/3Hemnummer/

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

det kan man. Jag kör Asterisk som IP-växel och köper ett telefonnummer från Cellip. När det ringer på det numret så ringer det i; datorn, min ATA-burk och i min (android)-telefon samtidigt. Det finns SIP-klienter för iPhone också, så det ska fungera.

Alternativet är som Finnejanson skriver, att lösa det på operatörsnivå.

Ditt alternativ låter ruskigt intressant! Är det något annat man måste tänka på? Vad använder du för SIP-klient på Android?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Ditt alternativ låter ruskigt intressant! Är det något annat man måste tänka på? Vad använder du för SIP-klient på Android?

Vissa Android-lurar har inbyggt SIP-stöd. Nexus S har, min Arc S har, men min Optimus 2X har inte. På den körde jag SIP Droid när jag var ute och reste. Kanon att kunna ringa hem till Sverige för lokalsamtalstaxa så länge det finns WiFi.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av PreacherMan:

Vissa Android-lurar har inbyggt SIP-stöd. Nexus S har, min Arc S har, men min Optimus 2X har inte. På den körde jag SIP Droid när jag var ute och reste. Kanon att kunna ringa hem till Sverige för lokalsamtalstaxa så länge det finns WiFi.

Då ska jag kolla upp möjligheterna att göra något liknande.. Jag tackar ödmjukast för ditt svar :)!

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Kör själv denna

http://code.google.com/p/csipsimple/

enkel att sätta upp och fungerar fint även utanför hemmet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av finnejanson:

Om jag inte minns fel så håller operatören Tre på ganska mycket med hemtelefonnummer till mobiler och dylikt. Även olika former av växellösningar på så vis att båda telefonerna ringer samtidigt. Ska titta lite och skriver här sen, om ingen annan har något bättre förslag

Okej det låter bra men här jag bor och jobbar krånglar bara 3:/

Skrivet av zyberzero:

det kan man. Jag kör Asterisk som IP-växel och köper ett telefonnummer från Cellip. När det ringer på det numret så ringer det i; datorn, min ATA-burk och i min (android)-telefon samtidigt. Det finns SIP-klienter för iPhone också, så det ska fungera.
Alternativet är som Finnejanson skriver, att lösa det på operatörsnivå.

Det låter väldigt intressant, har du lust att förklara lite mer?

Skrivet av adrian_cool69:

uhm jag tycker det låter jättedumt ju... båda har iphones och mobilen ligger oftast nära tillhands, om de söker din sambo ringer de henne, söker de dig ringer de dig.. simple precis som robber sa

Är jag den enda som slänger telefonen hit och dit? glömmer alltid bort vart jag har lagt telefonjäveln! därför tänkte jag att man har en "fast men endå bärbar" telefon vid datorn/vardagsrummet där jag alltid är

Permalänk
Skrivet av fehlstavat:

Okej det låter bra men här jag bor och jobbar krånglar bara 3:/

Det låter väldigt intressant, har du lust att förklara lite mer?

Är jag den enda som slänger telefonen hit och dit? glömmer alltid bort vart jag har lagt telefonjäveln! därför tänkte jag att man har en "fast men endå bärbar" telefon vid datorn/vardagsrummet där jag alltid är

du kommer säkert slänga runt den också den är ju "mobil". jag säger onödiga pengar , besvär, sladdar, kostnader och blabla

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

du kommer säkert slänga runt den också den är ju "mobil". jag säger onödiga pengar , besvär, sladdar, kostnader och blabla

Nu ska vi inte fasta på detaljer du;) näe men har jag bestämt mig en sak så vill jag åtminstonde prova innan jag bojkottar!

Permalänk

Hittade en trevlig sak som direkt fick mig att tänka på den här tråden!
http://feber.se/mobil/art/233931/cobra_phonelynx_kopplar_ihop...

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt